Антонова Тетяна Валеріївна,
Вихователь ЗДО№132
м. Миколаїв
Творчість – як вітаміни: небагато треба, але якщо їх немає,хвороби і зміни в розвитку неминучі. Вчити творчості треба з самого малку,Технологія ТРВЗ для дошкільників – це технологія колективних ігор і занять з детальними методичними рекомендаціями. ТРВЗ покликана не заміняти основну програму, а максимально збільшувати її ефективність.
Теорія Рішення Винахідницьких Завдань – це універсальна організаційно – педагогічна і методична система, яка дозволяє поєднувати предметно – пізнавальну діяльність з методами активізації та розвитку мислення, я також творчого мислення навчальних і соціальних завдань.«Кожна дитина спочатку талановита і навіть геніальна,але її треба навчити орієнтуватися в сучасному світі,щоб при мінімумі витрат досягти максимального ефекту», говорить засновник ТРВЗ Г. С. Альтшуллер.
Мета ТРВЗ: не просто розвивати фантазію дітей, а навчати їх мислити системно, з розумінням процесів, що відбуваються,дати в руки вихователям інструмент конкретного практичного виховання у дітей якостей творчої особистості, здатної розуміти єдність та протиріччя оточуючого світу, розв’язувати свої маленькі проблеми.
Моя задача, як вихователя, полягає в тому, щоб запалити вогник бажання,зацікавити дітей,формувати у них інтерес до навчання.
Насильно не навчиш. Кожна дитина- це зернина, і від мене залежить, чи проросте вона, і якою буде цей росточок.
У своїй роботі я використовую елементи ТРВЗ, але насправді окремі елементи її в роботі не дають бажаних результатів. ТРВЗ необхідно давати в системі.
Моя задача, як вихователя, полягає в тому, щоб запалити вогник бажання,зацікавити дітей,формувати у них інтерес до навчання.
Насильно не навчиш. Кожна дитина- це зернина, і від мене залежить, чи проросте вона, і якою буде цей росточок.
У своїй роботі я використовую елементи ТРВЗ, але насправді окремі елементи її в роботі не дають бажаних результатів. ТРВЗ необхідно давати в системі.
Як приклад, поясню прийом- Розповідь по картині “ Дівчинка годує птахів”
Здається- що може бути простіше? Але у дітей виникають проблеми. Інколи методики здаються не цікавими. Переді мною стало питання,як зробити знайомство з картиною не нудною справою,а цікавою захоплюючою грою?
На допомогу мені прийшли чарівники з методики ТРВЗ.
Перший чарівник-Діли-Давай вміє все ділити на частини і об`єднувати в єдине ціле. Дивиться він на предмет і відразу бачить всі його частини. Роздивимось через “телескоп”, треба скласти долоньки разом,щоб вийшло маленьке вічко, і подивитися через нього. Та так, щоб у вічко потрапляв тільки один об`єкт.
-Отже,що ви бачите через своє вічко? (варіанти відповідей)
А чи можуть об`єкти на картині існувати окремо? (ні)
Як об`єкти пов`язані між собою,допоможе чарівник Шерлок Холмс.
Гра “ Шерлокс Холмс розслідує”- треба поєднати між собою об`єкти в реченні:
-сонечко,ранок,подвір`я;
-кури,дівчинка,зерно.
Далі запропонувати діткам пограти в ігри з чарівниками: “Ніс”, “Вухо”, “Рука”.
-Закрийте на мить очі, і уявіть,що ви потрапили прямо в картину. Прислухайтесь,що відбувається поряд з вами? Що ви чуєте?(відповіді)
-Увійдіть в картину, “походіть” по ній. Що ви відчули? Доторкніться рукою до всього,що зустрілося на шляху. Що ви відчули? Вдихніть запах того,що вас оточує.Які запахи ви відчуваєте?
Далі можно запросити в гості Чарівника часу.
-Дівчинка зараз годує курчат, а де вона була раніше? Або,що сталося з нею,коли вона нагодувала курчат?(відповіді дітей)
Наступний чарівник- Чарівник Перевтілення.
Він може запропонувати нам перетворитися наприклад ,у курей. Ми гуляєм по траві,поки дівчинка не прийшла,ми голодні. Який у нас настрій?
Але можна перетворитися в хмарку,травичку,зернинку і т.д..
Чарівники допомогли нам розглянути картину з різних сторін і пропонують вам скласти розповідь за картиною. Але завдання буде незвичайне:
-Чарівник Часу пропонує вам скласти зачин до розповіді за картиною;
-Чарівник Перевтілення-скласти розповідь від імені дівчинки,або півника;
-Чарівник Вухо-скласти розповідь “Що розповів вітер про події на пташиному подвір`ї.
Таким чином нудна робота над картиною може перетворюватися у цікаву гру, де розвивається фантазія,уява,мова. Кожна дитина має своє бачення і приймаються всі відповіді.
Головні принципи ТРВЗ:
Розв’язання суперечностей
Системний підхід (вміння бачити навколишній світ у взаємозв’язку всіх його елементів)
Вміння віднайти необхідний у даній ситуації резерв
Спираючись на ці закономірності, ми здатні вирішувати завдання, які постають перед нами в житті. Використовуючи ТРВЗ в своїй роботі, ми робимо наголос на розкритті творчих здібностей дитини, на розвитку її уяви, фантазії.
ТРВЗ у дитячому садку має кілька напрямків:
Естетична діяльність
Образотворче мистецтво
Вигадування казок
Розв’язання казкових завдань
Застосовуючи різноманітні ігри, казки, тести і методичні прийоми, навчаємо дошкільнят аналізувати конкретну ситуацію і знаходити оригінальні шляхи її розв’язання
Мета ТРВЗ- не просто розвинути фантазію дітей, а навчити мислити системно,з розумінням процесів що відбуваються.
Девіз ТРВЗ- «Можна говорити все!»
Як же ввести елементи ТРВЗ в повсякденне життя дитячого садочка?
Цю роботу я проводжу поетапно.
Завдання першого етапу: Навчити знаходити і розв'язувати суперечності в об'єктах і явищах, які його оточують, розвивати системне мислення, тобто вміння бачити навколишній у взаємозв'язку всіх компонентів.
На другому етапі: Навчити дітей винаходити предмети з новими властивостями та якостями: нову іграшку, незвичайне плаття, подарунок і т.д.
На третьому етапі: Вирішуємо казкові завдання і придумуємо нові казки.
На четвертому етапі: Навчаю дітей знаходити вихід з будь-якої складної ситуації. Дані завдання вирішуються в іграх, ігрових вправах.
Існують дуже багато різних методів,які допомагають дитині вчитися мислити нестандартно. Наведу де кілько прикладів.
ММЧ-метод маленьких чоловічків. Принцип його полягає в тому, щоб учити дітей будувати моделі різних явищ:фізичний стан речовини-тверда,рідка,газоподібна. За допомогою «маленьких чоловічків» діти моделюють світ. У цій грі наочно можна показати стан речовин у природі.
Дев`ятикратка- розкриває цілісність об`єкта в його просторових і тимчасових взаємозв`язках з іншими об`єктами(явищами).
Приклад-Колобок.
Круги Луллія-перед дітьми ставиться завдання. Кола розкручують,діти дивляться, які зображення на колах опинилися під стрілкою та називають їх. З цього складають розповідь. За допомогою кругів Луллія можна вчити цифри,рахувати предмети,читати слова-все,що завгодно.
МФО-метод фокальних об`єктів- метод,який допомогає знайти оригінальне рішення. Придумати щось нове. Наприклад-нову собаку.
Назвемо будь-які слова, до них підберемо визначення. (м`яч,бджола,морква).-потім перенесемо всі якості на нову породу собак.
Дидактична гра «Стара казка на новий лад»
Мета: Вчити дітей змінювати властивості відомого героя і вибудовувати новий варіант його дій.
Хід гри:
Вихователь пропонує вибрати казку, визначити героя, перерахувати його характерні особливості. Дітям дається завдання: придумати незвичайну властивість даного героя. Для цього діти називають два предмети
перераховують їх властивості, які потім переносять на героя. Діти придумують новий текст казки.
Можливе використання з середнього віку.
Дидактична гра: «Знайди героя»
Мета: Вчити визначати основного позитивного героя казки.
Хід гри:
Дітям пропонується пригадати знайомі казки (3 – 4). Визначити у кожній казці основного позитивного героя, перерахувати його дії протягом всієї казки. Оцінити його вчинки з позиції «добре – погано» і зробити висновок про те, що основний герой є носієм добра. Можливе використання з середнього віку.
Дидактична гра: «Плутанина»
Мета: Вчити самостійно здійснювати перетворення з допомогою заміни частин знайомих істот.
Хід гри:
Дітям пропонуються казкові істоти,тіло яких ніби складено з двох частин різних тварин.
Дітям пропонують придумати назви фантастичним тваринам:
Наприклад: вовк + тигр = вовкотигр;
лев + зебра = левозебра;
кіт + свиня = котосвин.
Потім обговорити місце їх проживання, характер, способи харчування та захисту від ворогів. Фактори зміни фіксуються у продуктивній діяльності ( ліпленні, складанні оповідань, малюванні і т.д.)
ТРВЗ - не просто система ігор і захоплюючих завдань. Це чудовий інструмент для тренування інтелекту, розвитку творчих здібностей, а також для активного вивчення, осмислення і перетворення навколишнього світу. Дитина, яка вміє аналізувати поставлені життям завдання за допомогою інструментів і методів технології, успішно впорається з проблемами і знайде правильне їхнє рішення.
Здається- що може бути простіше? Але у дітей виникають проблеми. Інколи методики здаються не цікавими. Переді мною стало питання,як зробити знайомство з картиною не нудною справою,а цікавою захоплюючою грою?
На допомогу мені прийшли чарівники з методики ТРВЗ.
Перший чарівник-Діли-Давай вміє все ділити на частини і об`єднувати в єдине ціле. Дивиться він на предмет і відразу бачить всі його частини. Роздивимось через “телескоп”, треба скласти долоньки разом,щоб вийшло маленьке вічко, і подивитися через нього. Та так, щоб у вічко потрапляв тільки один об`єкт.
-Отже,що ви бачите через своє вічко? (варіанти відповідей)
А чи можуть об`єкти на картині існувати окремо? (ні)
Як об`єкти пов`язані між собою,допоможе чарівник Шерлок Холмс.
Гра “ Шерлокс Холмс розслідує”- треба поєднати між собою об`єкти в реченні:
-сонечко,ранок,подвір`я;
-кури,дівчинка,зерно.
Далі запропонувати діткам пограти в ігри з чарівниками: “Ніс”, “Вухо”, “Рука”.
-Закрийте на мить очі, і уявіть,що ви потрапили прямо в картину. Прислухайтесь,що відбувається поряд з вами? Що ви чуєте?(відповіді)
-Увійдіть в картину, “походіть” по ній. Що ви відчули? Доторкніться рукою до всього,що зустрілося на шляху. Що ви відчули? Вдихніть запах того,що вас оточує.Які запахи ви відчуваєте?
Далі можно запросити в гості Чарівника часу.
-Дівчинка зараз годує курчат, а де вона була раніше? Або,що сталося з нею,коли вона нагодувала курчат?(відповіді дітей)
Наступний чарівник- Чарівник Перевтілення.
Він може запропонувати нам перетворитися наприклад ,у курей. Ми гуляєм по траві,поки дівчинка не прийшла,ми голодні. Який у нас настрій?
Але можна перетворитися в хмарку,травичку,зернинку і т.д..
Чарівники допомогли нам розглянути картину з різних сторін і пропонують вам скласти розповідь за картиною. Але завдання буде незвичайне:
-Чарівник Часу пропонує вам скласти зачин до розповіді за картиною;
-Чарівник Перевтілення-скласти розповідь від імені дівчинки,або півника;
-Чарівник Вухо-скласти розповідь “Що розповів вітер про події на пташиному подвір`ї.
Таким чином нудна робота над картиною може перетворюватися у цікаву гру, де розвивається фантазія,уява,мова. Кожна дитина має своє бачення і приймаються всі відповіді.
Головні принципи ТРВЗ:
Розв’язання суперечностей
Системний підхід (вміння бачити навколишній світ у взаємозв’язку всіх його елементів)
Вміння віднайти необхідний у даній ситуації резерв
Спираючись на ці закономірності, ми здатні вирішувати завдання, які постають перед нами в житті. Використовуючи ТРВЗ в своїй роботі, ми робимо наголос на розкритті творчих здібностей дитини, на розвитку її уяви, фантазії.
ТРВЗ у дитячому садку має кілька напрямків:
Естетична діяльність
Образотворче мистецтво
Вигадування казок
Розв’язання казкових завдань
Застосовуючи різноманітні ігри, казки, тести і методичні прийоми, навчаємо дошкільнят аналізувати конкретну ситуацію і знаходити оригінальні шляхи її розв’язання
Мета ТРВЗ- не просто розвинути фантазію дітей, а навчити мислити системно,з розумінням процесів що відбуваються.
Девіз ТРВЗ- «Можна говорити все!»
Як же ввести елементи ТРВЗ в повсякденне життя дитячого садочка?
Цю роботу я проводжу поетапно.
Завдання першого етапу: Навчити знаходити і розв'язувати суперечності в об'єктах і явищах, які його оточують, розвивати системне мислення, тобто вміння бачити навколишній у взаємозв'язку всіх компонентів.
На другому етапі: Навчити дітей винаходити предмети з новими властивостями та якостями: нову іграшку, незвичайне плаття, подарунок і т.д.
На третьому етапі: Вирішуємо казкові завдання і придумуємо нові казки.
На четвертому етапі: Навчаю дітей знаходити вихід з будь-якої складної ситуації. Дані завдання вирішуються в іграх, ігрових вправах.
Існують дуже багато різних методів,які допомагають дитині вчитися мислити нестандартно. Наведу де кілько прикладів.
ММЧ-метод маленьких чоловічків. Принцип його полягає в тому, щоб учити дітей будувати моделі різних явищ:фізичний стан речовини-тверда,рідка,газоподібна. За допомогою «маленьких чоловічків» діти моделюють світ. У цій грі наочно можна показати стан речовин у природі.
Дев`ятикратка- розкриває цілісність об`єкта в його просторових і тимчасових взаємозв`язках з іншими об`єктами(явищами).
Приклад-Колобок.
Круги Луллія-перед дітьми ставиться завдання. Кола розкручують,діти дивляться, які зображення на колах опинилися під стрілкою та називають їх. З цього складають розповідь. За допомогою кругів Луллія можна вчити цифри,рахувати предмети,читати слова-все,що завгодно.
МФО-метод фокальних об`єктів- метод,який допомогає знайти оригінальне рішення. Придумати щось нове. Наприклад-нову собаку.
Назвемо будь-які слова, до них підберемо визначення. (м`яч,бджола,морква).-потім перенесемо всі якості на нову породу собак.
Дидактична гра «Стара казка на новий лад»
Мета: Вчити дітей змінювати властивості відомого героя і вибудовувати новий варіант його дій.
Хід гри:
Вихователь пропонує вибрати казку, визначити героя, перерахувати його характерні особливості. Дітям дається завдання: придумати незвичайну властивість даного героя. Для цього діти називають два предмети
перераховують їх властивості, які потім переносять на героя. Діти придумують новий текст казки.
Можливе використання з середнього віку.
Дидактична гра: «Знайди героя»
Мета: Вчити визначати основного позитивного героя казки.
Хід гри:
Дітям пропонується пригадати знайомі казки (3 – 4). Визначити у кожній казці основного позитивного героя, перерахувати його дії протягом всієї казки. Оцінити його вчинки з позиції «добре – погано» і зробити висновок про те, що основний герой є носієм добра. Можливе використання з середнього віку.
Дидактична гра: «Плутанина»
Мета: Вчити самостійно здійснювати перетворення з допомогою заміни частин знайомих істот.
Хід гри:
Дітям пропонуються казкові істоти,тіло яких ніби складено з двох частин різних тварин.
Дітям пропонують придумати назви фантастичним тваринам:
Наприклад: вовк + тигр = вовкотигр;
лев + зебра = левозебра;
кіт + свиня = котосвин.
Потім обговорити місце їх проживання, характер, способи харчування та захисту від ворогів. Фактори зміни фіксуються у продуктивній діяльності ( ліпленні, складанні оповідань, малюванні і т.д.)
ТРВЗ - не просто система ігор і захоплюючих завдань. Це чудовий інструмент для тренування інтелекту, розвитку творчих здібностей, а також для активного вивчення, осмислення і перетворення навколишнього світу. Дитина, яка вміє аналізувати поставлені життям завдання за допомогою інструментів і методів технології, успішно впорається з проблемами і знайде правильне їхнє рішення.
Немає коментарів:
Дописати коментар