Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятниця, 4 червня 2021 р.

Використання логічних блоків Золтана Дьєнеша для формування логіко–математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку

Використання логічних блоків З. Дьєнеша для формування логіко-математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку

Турта Інна Вікторівна
Таборівський ЗДО «Ромашка»

У сучасній педагогіці навчання дошкільнят математики пов’язується насамперед з якісними змінами в їхній розумовій діяльності. Сформоване логіко-математичне мислення повинно  базуватися на алгоритмізації (певній системі  правил) навчання,  яке веде до розв’язання завдання. Базовий компонент дошкільної освіти визначає одним з пріоритетних напрямків у роботі ЗДО саме логіко-математичний розвиток дошкільників, саме тому педагоги в дитячому садку мають організувати таку пізнавальну діяльність, яка б ставила дитину перед необхідністю спрямувати свої розумові зусилля на пошук нових знань і вмінь та вибіркове використання  їх для розв'язання нового конкретного завдання. 

У своїй групі я надаю великого значення важливому питанню – формуванню в дітей мотивації до пізнання, яка спрямовуватиме їхню пізнавальну активність, стимулюватиме розвиток почуттів й інтересів. Що цікавіша, емоційніша така діяльність, то ефективнішою вона є.

Необхідним засобом усвідомлення дійсності, засвоєння знань із будь-якої галузі, зокрема математичної, є логічні вміння. 

Отже, вважаю одним з найважливіших педагогічних завдань  - навчити дитину логічно мислити, бо сьогодення ставить перед малятами завдання виховання діяльної особистості, здатної розмірковувати.  Дедалі більшу увагу педагогів і батьків привертають ігрові методики, що поєднують засвоєння математичних понять з розвитком логічного мислення. На мою думку, дуже ефективними виявилися завдання в освітньому процесі з використанням логічних блоків Золтана Дьєнеша.

Золтан Дьєнеш - угорський теоретик і прак­тик «нової математики». За його технологією діти отримують математичні знання граючись. Використовуються також пісні й казки. Найчас­тіше діти на здогадуються, наскільки складні концепції вони засвоюють у процесі таких ігор. За інноваційні підходи 3. Дьєнеша відзначено численними нагородами й науковими ступеня­ми, він має чимало послідовників у всьому світі.

За цією технологією діти отримують математичні знання граючись. Найчастіше діти навіть не здогадуються, наскільки складні концепції вони засвоюють у процесі таких ігор. 

Всі ігри і заняття я використовую у роботі з дітьми різного віку, в залежності від їхнього розвитку. Завдання в іграх ускладнювала або спрощувала, використовувала більшу або меншу кількість геометричних фігур. 

Оскільки логічні блоки представляють собою еталони форми, кольору, то їх я почала використовувати в роботі з дітьми починаючи з молодшого віку

Логічні блоки Дьєнеша, на наочній основі, знайомлять дітей з формою, кольором і розміром об’єктів, з математичними уявленнями, розвивають творчі здібності, а також сприймання, пам’ять, увагу та уявлення. Граючи з блоками Д’єнеша дитина виконує різноманітні предметні дії (групує за ознакою, викладає ряди по заданному алгоритму). 

Набір логічних блоків складається з 48 геометричних фігур, що відрізняються за кольором (червоний, синій, жовтий), формою (круглий, трикутний, квадратний, прямокутний), розміром (великий, малий), товщиною (товстий, тонкий). Таким чином, у наборі немає двох однакових фігур, і кожна характеризується чотирма ознаками.

Основна мета логічних блоків це:

-Ознайомити з формою, кольором, розміром, товщиною об’єктів;

-Розвивати логічне мислення; 

-Формувати уявлення про математичні поняття - алгоритм, кодування інформації; 

-Розвивати уміння виявляти властивості в об'єктах, називати їх; 

-Ознайомити з формою, кольором, розміром, товщиною об'єктів; 

-Розвивати просторові уявлення (орієнтування на аркуші паперу); 

-Розвивати знання, вміння, навички, необхідні для самостійного вирішення навчальних і практичних завдань; 

-Виховувати самостійність, ініціативу, наполегливість в досягненні мети, подоланні труднощів; 

-Розвивати творчі здібності, уяву, фантазію; 

-Розвивати здатність до моделювання та конструювання;

-Розвивати уміння виділяти ознаки предмета, називати їх, пояснювати схожість та відмінність об’єктів, обґрунтовувати свої судження.

Щоб розпочати роботу з блоками Дьенеша необхідно забезпечити поетапне виконання шести завдань:

знайомство;

правила гри;

порівняння;

мова символів;

абстракція чисел;

варіативність.

Перше завдання «Знайомство». Перш ніж приступити до ігор і вправ, надайте дітям можливість самостійно познайомитися з логічними блоками. Викладіть перед дітьми набір і надайте їм повну свободу дій. Нехай вони використовують їх на власний розсуд в різних видах діяльності. З логічними блоками дитина виконує різні дії: викладає, змінює місцями, прибирає, ховає, шукає, ділить і т.д., а по ходу своїх дій міркує. В процесі різноманітних маніпуляцій з блоками діти встановлять, що вони мають різну форму, колір, розмір, товщину. Крім того, діти розпочнуть конструювати (моделювати), адже цей творчий напрям діяльності неможливо обійти стороною ні для однієї іграшки з геометричними фігурами.

Друге завдання «Правила гри». На цьому процесі відбувається плавний перехід дитини на вивчення правил гри. Вивчення правил є важливим повчальним моментом, оскільки малюк не зможе без знань правил гри вирішити поставлені завдання від початку до кінця. У правилах міститься найважливіша інформація для дитини.

Третє - «Порівняння». Діти спочатку опановують вміння виявляти і абстрагувати в предметах одну властивість (колір, форма, розмір, товщина), порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети по кожній з цих властивостей. За двома властивостями (колір і форма, форма і розмір, розмір і товщина і т. д.). За трьома (кольором, формою і розміром; формою, розміром і товщиною; кольором, розміром і товщиною). За чотирма властивостями (колір, форма, розмір і товщина).  Слід врахувати, що при цьому в одній і тій же вправі легко можна міняти міру складності завдання з урахуванням можливостей та вікових особливостей дітей.

Четверте завдання «Мова символів». Дитина приходить до розуміння, що серія з двох і більше кроків наводить до одного результату. Автор системи назвав цю стадію символічною. Для опису карт-ігор необхідно використовувати спеціальну мову у вигляді різних символів. Дитина створює в процесі гри власні символічні системи .

П'яте - «Абстракція чисел». Вчить розуміти сенс чисел. Ігри повинні спиратися на візуальне сприйняття - таблиці, картки, діаграми, схеми і т.д. (для середнього та старшого дошкільного віку).

Шосте завдання «Варіативність». Яке є завершальним і найтривалішим, в ході якого дитині пропонуються різні варіанти опису карт-ігор, визначаються специфічні правила, що дозволяють прийти до необхідних логічних висновків. Граючи з блоками Дьенеша, дитина виконує різноманітні предметні дії (групує за ознакою, викладає ряди за заданим алгоритмом) .

Для роботи потрібно один набор об'ємних логічних фігур - блоків і набір плоских логічних фігур на кожну дитину. Набори плоских логічних фігур можна виготовити з картону за прикладом логічних блоків. Відмітна особливість таких наборів - однакова товщина всіх фігур. 

Окрім логічних блоків для роботи необхідні картки (5х5 см), на яких умовно позначені властивості блоків (колір, форма, розмір, товщина).

Використання таких карток дозволяє розвивати у дітей здатність до заміщення і моделювання властивостей, вміння кодувати і декодувати інформацію про них. Ці здібності та вміння розвиваються в процесі виконання різноманітних предметно-ігрових дій.

  Картки-властивості допомагають дітям перейти від наочно-образного мислення до наочно-схематичного, а картки з запереченням властивостей - місток до словесно-логічного мислення.

   На початку навчального року діти старшої групи  вже використовують картки на три властивості, з середини навчального року вводиться четвертий властивість. Завдання педагога - привчити дітей  дотримуватися правил гри, закріпити в свідомості дитини розуміння того, що порушення правильної послідовності не дозволить домогтися необхідного результату. Діапазон ігрових вправ стає більш різноманітним і складним завдяки використанню нових дидактичних інструментів таких, як обручі і алгоритмічні схеми.

Для старшого дошкільного віку призначені ігри та вправи з логічними діями і операціями. Вони допоможуть розвинути у дітей уміння розбивати множини на класи з сумісним властивостями, розвинути вміння виробляти логічні операції «не», «і», «або», уміння з допомогою цих операцій будувати справжні висловлювання, кодувати і декодувати інформацію про властивості.

Ігри та вправи з логічними блоками Дьєниша я використовую в різних заняттях,сюжетно – рольових іграх .

З логічними блоками Дьєнеша діти старшої легко вивчають склад числа.

Ознайомлення зі складом числа 6 

 Матеріал:   блоки Дьенеша: 2 великих синіх кола, 1 велике червоних кола, 2 великих червони трикутника,1 маленький червоний трикутник.

Зміст:   Діти, скільки всього блоків? Давайте позначимо число цифрою (викладаю цифру). Чим відрізняються фігури? Як можна розділити фігури на групи? (За кольором, формою і розміром)

Поділ фігур за розміром.   Пропоную розкласти фігурки за розміром. Скільки у нас маленьких фігур? Так, один трикутник. Позначимо число цифрою (викладаю маленьку фігуру в другий ряд зліва; нижче, в третій ряд - цифру 1). А скільки всього  не маленького розміру ? Звичайно, 5 великих фігур. Позначимо число цифрою (викладаю великі фігури в другий ряд праворуч, цифру - в третій ряд). Значить, 6 - це скільки й скільки? Так, 1 і 5.

Поділ фігур за кольором.   Як ще можна розділити фігури на групи? Так, за кольором. Скільки у нас фігур синього кольору? А скільки червоних фігур? Звичайно, 4. Хто хоче розкласти фігури біля дошки? (Дитина викладає блоки й цифри за допомогою дорослого). Значить, 6 - це 2 і 4.

Поділ фігур за формою.   За якою ознакою можна ще розділити наші фігури?Так, за формою. Скільки всього кругів?? Скільки трикутників? (Викладання фігур і цифр дитиною біля дошки). Значить, 6 - це 3 і 3.

Давайте повторимо, 6 - це 1 і 5, 2 і 4, 3 і3. (За схемою «Склад числа»)

Дидактична гра «МАГАЗИН»

Матеріал: товар , ціники – закодовані символи . логічні фігури.

Мета гри:

• розвиток уміння виявляти і абстрагувати властивості

• розвиток уміння міркувати, аргументувати свій вибір

Опис гри.

Діти приходять в магазин, де ціни закодовані. У кожної дитини 3  фігури "гроші". На одну "монетку" можна купити тільки одну іграшку.

Правила покупки: потрібно розкодувати ціник і придбати товар .

Збираємо місток за заданими умовами

Розкажіть дитині історію про те, як між будиночками ваших іграшкових друзів (наприклад, Зайчика і Ведмедика) поламався місток, через що тепер вони не можуть ходити в гості один до одного. Запропонуйте побудувати новий місток. Але він буде не простий, а чарівний. На цьому містку кожну цеглинку можна викладати тільки за особливим правилом: ви задаєте для кожного блоку умову за допомогою 1-2 логічних карток, а малюк викладає фігури в рядочок. Другий рядок змінюється одна з властивостей. І т.д.

Наприклад, спочатку ви показуєте картку з перекресленим квадратом - дитина вибирає і ставить на місток будь який не квадратний блок, далі ви показуєте синю картку і повного чоловічка - дитина вибирає і ставить на місток синій товстий елемент і т.д. на другий рядок дитині пропонується викласти фігури такої ж самої форми але не такого кольору. Третій рядок пропонуємо викласти не такої форми і не такого кольору як попередній.

Знайомимося з поняттям пересічних множин

На перший погляд завдання може здатися дуже складним і, можливо, навіть нагадає вам про пересічні множини з курсу алгебри за 9 клас, але насправді для маленької дитини воно цілком доступно.

Отже, викладіть два (три) кола (обручі) і поясніть, що в одне коло потрібно покласти всі круглі фігури, а в інше - червоні. Після цього, зверніть увагу малюка на те, що є така область, яка потрапляє одночасно в обидва кола, відповідно в цьому місці фігури повинні задовольняти обидві умови - бути і червоними і круглими.



 


Немає коментарів: