У сучасній педагогіці навчання дошкільнят математики пов’язується насамперед з якісними змінами в їхній розумовій діяльності. Сформоване логіко-математичне мислення повинно базуватися на алгоритмізації (певній системі правил) навчання, яке веде до розв’язання завдання. Базовий компонент дошкільної освіти визначає одним з пріоритетних напрямків у роботі ЗДО саме логіко-математичний розвиток дошкільників, саме тому педагоги в дитячому садку мають організувати таку пізнавальну діяльність, яка б ставила дитину перед необхідністю спрямувати свої розумові зусилля на пошук нових знань і вмінь та вибіркове використання їх для розв'язання нового конкретного завдання.
У своїй групі я надаю великого значення важливому питанню – формуванню в дітей мотивації до пізнання, яка спрямовуватиме їхню пізнавальну активність, стимулюватиме розвиток почуттів й інтересів. Що цікавіша, емоційніша така діяльність, то ефективнішою вона є.
Необхідним засобом усвідомлення дійсності, засвоєння знань із будь-якої галузі, зокрема математичної, є логічні вміння.
Отже, вважаю одним з найважливіших педагогічних завдань - навчити дитину логічно мислити, бо сьогодення ставить перед малятами завдання виховання діяльної особистості, здатної розмірковувати. Дедалі більшу увагу педагогів і батьків привертають ігрові методики, що поєднують засвоєння математичних понять з розвитком логічного мислення. На мою думку, дуже ефективними виявилися завдання в освітньому процесі з використанням логічних блоків Золтана Дьєнеша.
Золтан Дьєнеш - угорський теоретик і практик «нової математики». За його технологією діти отримують математичні знання граючись. Використовуються також пісні й казки. Найчастіше діти на здогадуються, наскільки складні концепції вони засвоюють у процесі таких ігор. За інноваційні підходи 3. Дьєнеша відзначено численними нагородами й науковими ступенями, він має чимало послідовників у всьому світі.
За цією технологією діти отримують математичні знання граючись. Найчастіше діти навіть не здогадуються, наскільки складні концепції вони засвоюють у процесі таких ігор.
Всі ігри і заняття я використовую у роботі з дітьми різного віку, в залежності від їхнього розвитку. Завдання в іграх ускладнювала або спрощувала, використовувала більшу або меншу кількість геометричних фігур.
Оскільки логічні блоки представляють собою еталони форми, кольору, то їх я почала використовувати в роботі з дітьми починаючи з молодшого віку
Логічні блоки Дьєнеша, на наочній основі, знайомлять дітей з формою, кольором і розміром об’єктів, з математичними уявленнями, розвивають творчі здібності, а також сприймання, пам’ять, увагу та уявлення. Граючи з блоками Д’єнеша дитина виконує різноманітні предметні дії (групує за ознакою, викладає ряди по заданному алгоритму).
Набір логічних блоків складається з 48 геометричних фігур, що відрізняються за кольором (червоний, синій, жовтий), формою (круглий, трикутний, квадратний, прямокутний), розміром (великий, малий), товщиною (товстий, тонкий). Таким чином, у наборі немає двох однакових фігур, і кожна характеризується чотирма ознаками.
Основна мета логічних блоків це:
-Ознайомити з формою, кольором, розміром, товщиною об’єктів;
-Розвивати логічне мислення;
-Формувати уявлення про математичні поняття - алгоритм, кодування інформації;
-Розвивати уміння виявляти властивості в об'єктах, називати їх;
-Ознайомити з формою, кольором, розміром, товщиною об'єктів;
-Розвивати просторові уявлення (орієнтування на аркуші паперу);
-Розвивати знання, вміння, навички, необхідні для самостійного вирішення навчальних і практичних завдань;
-Виховувати самостійність, ініціативу, наполегливість в досягненні мети, подоланні труднощів;
-Розвивати творчі здібності, уяву, фантазію;
-Розвивати здатність до моделювання та конструювання;
-Розвивати уміння виділяти ознаки предмета, називати їх, пояснювати схожість та відмінність об’єктів, обґрунтовувати свої судження.
Щоб розпочати роботу з блоками Дьенеша необхідно забезпечити поетапне виконання шести завдань:
знайомство;
правила гри;
порівняння;
мова символів;
абстракція чисел;
варіативність.
Перше завдання «Знайомство». Перш ніж приступити до ігор і вправ, надайте дітям можливість самостійно познайомитися з логічними блоками. Викладіть перед дітьми набір і надайте їм повну свободу дій. Нехай вони використовують їх на власний розсуд в різних видах діяльності. З логічними блоками дитина виконує різні дії: викладає, змінює місцями, прибирає, ховає, шукає, ділить і т.д., а по ходу своїх дій міркує. В процесі різноманітних маніпуляцій з блоками діти встановлять, що вони мають різну форму, колір, розмір, товщину. Крім того, діти розпочнуть конструювати (моделювати), адже цей творчий напрям діяльності неможливо обійти стороною ні для однієї іграшки з геометричними фігурами.
Друге завдання «Правила гри». На цьому процесі відбувається плавний перехід дитини на вивчення правил гри. Вивчення правил є важливим повчальним моментом, оскільки малюк не зможе без знань правил гри вирішити поставлені завдання від початку до кінця. У правилах міститься найважливіша інформація для дитини.
Третє - «Порівняння». Діти спочатку опановують вміння виявляти і абстрагувати в предметах одну властивість (колір, форма, розмір, товщина), порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети по кожній з цих властивостей. За двома властивостями (колір і форма, форма і розмір, розмір і товщина і т. д.). За трьома (кольором, формою і розміром; формою, розміром і товщиною; кольором, розміром і товщиною). За чотирма властивостями (колір, форма, розмір і товщина). Слід врахувати, що при цьому в одній і тій же вправі легко можна міняти міру складності завдання з урахуванням можливостей та вікових особливостей дітей.
Четверте завдання «Мова символів». Дитина приходить до розуміння, що серія з двох і більше кроків наводить до одного результату. Автор системи назвав цю стадію символічною. Для опису карт-ігор необхідно використовувати спеціальну мову у вигляді різних символів. Дитина створює в процесі гри власні символічні системи .
П'яте - «Абстракція чисел». Вчить розуміти сенс чисел. Ігри повинні спиратися на візуальне сприйняття - таблиці, картки, діаграми, схеми і т.д. (для середнього та старшого дошкільного віку).
Шосте завдання «Варіативність». Яке є завершальним і найтривалішим, в ході якого дитині пропонуються різні варіанти опису карт-ігор, визначаються специфічні правила, що дозволяють прийти до необхідних логічних висновків. Граючи з блоками Дьенеша, дитина виконує різноманітні предметні дії (групує за ознакою, викладає ряди за заданим алгоритмом) .
Для роботи потрібно один набор об'ємних логічних фігур - блоків і набір плоских логічних фігур на кожну дитину. Набори плоских логічних фігур можна виготовити з картону за прикладом логічних блоків. Відмітна особливість таких наборів - однакова товщина всіх фігур.
Окрім логічних блоків для роботи необхідні картки (5х5 см), на яких умовно позначені властивості блоків (колір, форма, розмір, товщина).
Використання таких карток дозволяє розвивати у дітей здатність до заміщення і моделювання властивостей, вміння кодувати і декодувати інформацію про них. Ці здібності та вміння розвиваються в процесі виконання різноманітних предметно-ігрових дій.
Картки-властивості допомагають дітям перейти від наочно-образного мислення до наочно-схематичного, а картки з запереченням властивостей - місток до словесно-логічного мислення.
На початку навчального року діти старшої групи вже використовують картки на три властивості, з середини навчального року вводиться четвертий властивість. Завдання педагога - привчити дітей дотримуватися правил гри, закріпити в свідомості дитини розуміння того, що порушення правильної послідовності не дозволить домогтися необхідного результату. Діапазон ігрових вправ стає більш різноманітним і складним завдяки використанню нових дидактичних інструментів таких, як обручі і алгоритмічні схеми.
Для старшого дошкільного віку призначені ігри та вправи з логічними діями і операціями. Вони допоможуть розвинути у дітей уміння розбивати множини на класи з сумісним властивостями, розвинути вміння виробляти логічні операції «не», «і», «або», уміння з допомогою цих операцій будувати справжні висловлювання, кодувати і декодувати інформацію про властивості.
Ігри та вправи з логічними блоками Дьєниша я використовую в різних заняттях,сюжетно – рольових іграх .
З логічними блоками Дьєнеша діти старшої легко вивчають склад числа.
Ознайомлення зі складом числа 6
Матеріал: блоки Дьенеша: 2 великих синіх кола, 1 велике червоних кола, 2 великих червони трикутника,1 маленький червоний трикутник.
Зміст: Діти, скільки всього блоків? Давайте позначимо число цифрою (викладаю цифру). Чим відрізняються фігури? Як можна розділити фігури на групи? (За кольором, формою і розміром)
Поділ фігур за розміром. Пропоную розкласти фігурки за розміром. Скільки у нас маленьких фігур? Так, один трикутник. Позначимо число цифрою (викладаю маленьку фігуру в другий ряд зліва; нижче, в третій ряд - цифру 1). А скільки всього не маленького розміру ? Звичайно, 5 великих фігур. Позначимо число цифрою (викладаю великі фігури в другий ряд праворуч, цифру - в третій ряд). Значить, 6 - це скільки й скільки? Так, 1 і 5.
Поділ фігур за кольором. Як ще можна розділити фігури на групи? Так, за кольором. Скільки у нас фігур синього кольору? А скільки червоних фігур? Звичайно, 4. Хто хоче розкласти фігури біля дошки? (Дитина викладає блоки й цифри за допомогою дорослого). Значить, 6 - це 2 і 4.
Поділ фігур за формою. За якою ознакою можна ще розділити наші фігури?Так, за формою. Скільки всього кругів?? Скільки трикутників? (Викладання фігур і цифр дитиною біля дошки). Значить, 6 - це 3 і 3.
Давайте повторимо, 6 - це 1 і 5, 2 і 4, 3 і3. (За схемою «Склад числа»)
Дидактична гра «МАГАЗИН»
Матеріал: товар , ціники – закодовані символи . логічні фігури.
Мета гри:
• розвиток уміння виявляти і абстрагувати властивості
• розвиток уміння міркувати, аргументувати свій вибір
Опис гри.
Діти приходять в магазин, де ціни закодовані. У кожної дитини 3 фігури "гроші". На одну "монетку" можна купити тільки одну іграшку.
Правила покупки: потрібно розкодувати ціник і придбати товар .
Збираємо місток за заданими умовами
Розкажіть дитині історію про те, як між будиночками ваших іграшкових друзів (наприклад, Зайчика і Ведмедика) поламався місток, через що тепер вони не можуть ходити в гості один до одного. Запропонуйте побудувати новий місток. Але він буде не простий, а чарівний. На цьому містку кожну цеглинку можна викладати тільки за особливим правилом: ви задаєте для кожного блоку умову за допомогою 1-2 логічних карток, а малюк викладає фігури в рядочок. Другий рядок змінюється одна з властивостей. І т.д.
Наприклад, спочатку ви показуєте картку з перекресленим квадратом - дитина вибирає і ставить на місток будь який не квадратний блок, далі ви показуєте синю картку і повного чоловічка - дитина вибирає і ставить на місток синій товстий елемент і т.д. на другий рядок дитині пропонується викласти фігури такої ж самої форми але не такого кольору. Третій рядок пропонуємо викласти не такої форми і не такого кольору як попередній.
Знайомимося з поняттям пересічних множин
На перший погляд завдання може здатися дуже складним і, можливо, навіть нагадає вам про пересічні множини з курсу алгебри за 9 клас, але насправді для маленької дитини воно цілком доступно.
Отже, викладіть два (три) кола (обручі) і поясніть, що в одне коло потрібно покласти всі круглі фігури, а в інше - червоні. Після цього, зверніть увагу малюка на те, що є така область, яка потрапляє одночасно в обидва кола, відповідно в цьому місці фігури повинні задовольняти обидві умови - бути і червоними і круглими.
Немає коментарів:
Дописати коментар