Єдина Країна! Единая Страна!

субота, 5 червня 2021 р.

Формування у дошкільників елементарних географічних понять засобами ознайомлення з природою рідного краю

Формування у дошкільників елементарних географічних понять засобами ознайомлення з природою рідного краю 

Козаченко Олена Сергіївна, 
вихователь Малахівського ЗДО «Капітошка» 
Березанський район, Березанська ОТГ  

Формування географічних уявлень - складний і тривалий процес, який починається з моменту народження дитини і триває все життя. Прагнення до нових вражень, цікавість, постійне бажання спостерігати й експериментувати, самостійно шукати нові відомості про світ, традиційно розглядаються як характерні для дошкільника риси поведінки. Особливе значення у вивченні географії дошкільниками має природа рідного краю. Адже, сформувати свідоме, правильне ставлення дітей до природи, її явищ і об'єктів можна тільки на прикладах, які вони спостерігають повсякденно, тобто діти можуть полюбити й навчитися берегти лише те, що безпосередньо їх оточує.

Специфіка методики формування географічних уявлень про природу рідного краю у дошкільників - безпосередній контакт дитини з об'єктами природи, осмислення побаченого в процесі обговорення.                                   Опосередковане пізнання природи (через карти, книги, казки, картинки, бесіди, тощо) має другорядне значення. Його завдання - розширити і доповнити ті, враження, які дитина отримує від безпосереднього контакту з об'єктами природи. Для ознайомлення дітей з природою рідного краю я: 

1.  Створила відповідне предметно-розвивальне середовище, що забезпечує вироблення екологічних знань дошкільнят: -  організувала «зелену зону» і живий куточок, в яких діти одержують перші навички по догляду за рослинами і тваринами, а вихователі особистим прикладом демонструють їм правильне ставлення до об'єктів природи; -  підібрала та виготовила демонстраційний матеріал, що сприяє уточненню та закріпленню знань про рослинний і тваринний світ України (гербарії, малюнки, ілюстрації, прислів'я і приказки, загадки, народні прикмети, дидактичні ігри тощо). А пізнати розмаїття природи рідного краю, мають можливість під час виготовлення каталогу фотографій рослин і тварин. 

2. Ознайомлення дітей з природою здійснюю в різноманітних формах (заняття, спостереження, ігри на ділянці і куточку природи та ін.). 

3. Регулярно планую і проводжу тематичні прогулянки, що допомагають дітям спостерігати за сезонними змінами в природі і погодою в природних умовах; бачити красу навколишнього світу.

4. Інтегрую завдання формування елементарних географічних понять на заняттях з ознайомлення з природним та соціальним довкіллям, включаю елементи географічних знань в інші заняття (ліплення, малювання тощо).

5.  Проводжу просвітницьку діяльність з питань екологічного виховання дошкільнят, формування у них елементарних географічних понять серед батьків.                                                                                                                      

Я знаходжу  об'єкти для досліджень і відкриваю світ разом із малюками, рухаємося від відомого до невідомого, від найближчого і простого до далекого й складного. Засоби ознайомлення дошкільників з елементарними географічними поняттями я  роблю кожне заняття з ознайомлення дітей з географічними поняттями якомога цікавішими та забарвленими яскравими емоціями.                                                                                                                     Цьому сприяє створення відповідного предметно-розвивального середовища, яке наповнюємо різноманітними дидактичними матеріалами. Так у груповому приміщенні обов'язково розміщую глобус, мапи та атласи, які діти залюбки розглядають. Посилену цікавість дітей до глобусів і карт  використовую під час ознайомлення дошкільників з океанами, морями, рельєфом, материками, окремими країнами, природними зонами Незамінними засобами пізнавального інтересу дошкільників є дитячі географічні енциклопедії, що сприяють ліпшому засвоєнню інформації про навколишній світ, спонукають до пошуку відповідей на запитання про сутність природних явищ.                                                                                   Також активно застосовую в освітній роботі картки із зображенням різних природніх явищ, численні схеми, мультимедійні презентації, макети та моделі. Та найкраще діти засвоюють елементарні географічні поняття під час гри та експериментування, адже це природні для них види діяльності. Тож у нашому асортименті обов'язковими є дидактичні ігри та пазли на географічну тематику, а також матеріали для проведення нескладних цікавих дослідів. Долучаючи дітей до творчої діяльності, моделювання та програвання ситуацій, дошкільники усвідомлюють причино-наслідкові зв'язки у природі, чітко засвоюють правила природоохоронної діяльності. Отже, ознайомлення дошкільників з елементарними географічними поняттями в цікавій, емоційно забарвленій та невимушеній формі дає змогу не лише збагатити їхні уявлення про нашу планету, її природні багатства, про світ і місце України в ньому, а й сформувати стійкий інтерес до активного самостійного дослідження довкілля.

 Тематика і форми освітньої роботи з вивчення географічних понять.

 Основою успішності будь-якої освітньої роботи з дошкільниками є планування. Тож перш, ніж розпочати ознайомлення дітей з географічними поняттями, я  розробила систему роботи, відповідно до тижневих освітніх блоків, за якими працює Малахівський ЗДО .

 Наша система роботи охоплює такі тематичні освітні блоки: «Моя країна - Україна» «Народи світу» «Планета Земля» «Водні ресурси» «Природні явища» «Корисні копалини» «Всесвіт».

Освітній блок «Моя країна - Україна» «Люби і знай свій рідний край - Малахове» «Київ - столиця України» «Подорож Україною» «Якби Київ заговорив. Державні символи України» «Українська держава - наша честь і слава»                                                                                                                              Мета блоку: розширити знання дітей про малу Батьківщину - рідне селище; ознайомити з походженням назви селища, його вулицями та головними об'єктами; поглибити знання про Україну її державні символи; вчити дітей користуватися картою України, віднаходити на ній свій населений пункт, столицю, та інші великі міста.

Освітній блок «Народи світу» «Сусіди нашої Батьківщини» «Наші друзі за кордоном» «Навколосвітня подорож» «Подорож країнами та континентами» Мета блоку: продовжувати знайомити дітей з мапою України, її кордонами; формувати знання дітей, що за кордонами нашої країни є інші країни, в яких теж живуть люди; дати знання про найближчі країни до України. 

Освітній блок «Планета Земля» «Планета, на якій ми живемо» «Значення повітря для всього живого на Землі» «Земля у Космосі» «Цей дивовижний світ вітру» «Досліджуємо форму землі»

Мета блоку: розширити та збагатити знання дітей про планету Земля, її форму, рельєф (рівнини, погорби, гори, яри), клімат (посушливий, вологий, холодний), ґрунти (чорнозем, пісок, глина), водойми (океани, моря, озера, річки); узагальнити знання дітей про різноманітність природи рідного краю;  продовжувати знайомити дітей з глобусом і мапою України, закріпити назви частин України (Східна, Західна, Північна, Південна, Центральна); прищеплювати навички природодоцільної поведінки, бажання брати участь у природоохоронній діяльності.                                                  

Освітній блок «Водні ресурси» «Водойми рідного краю» «Вода - скарб нашої планети. Бережемо воду» «Мешканці моря» «Мандри морем» «Знайомтеся - Чорне і Азовське море»

Мета блоку: розширювати знання дітей про водойми рідного краю та України; поглиблювати знання про кругообіг води в природі, її значення для всього живого на Землі; формувати знання про рослинний та тваринний світ водойм; дати знання про важливість економного використання води людиною; формувати культуру поведінки біля водойм під час відпочинку.                Освітній блок «Природні явища» «Стихійні лиха в природі: буря, ураган, ожеледиця, землетрус» «Сонечко восени» «Чому буває день і ніч? Частини доби» «Весняні зміни в природі. Повінь» «Небезпеки, що приховує природа» Мета блоку: закріпити знання дітей про сезонні та погодні зміни в природі, зміни частин доби; розвивати вміння виділяти суттєві ознаки благополучного та неблагополучного стану природи; розширити елементарні уявлення дітей про стихійні лиха (буря, ураган ,ожеледиця, пожежа, землетрус, повінь, тощо) та ймовірні їх наслідки; формувати вміння пізнавати та розрізняти природні явища; формувати навички безпечної поведінки у природі.                                            Освітній блок «Корисні копалини» «Я добрий господар своєї землі» «Чарівний світ каменю: коштовне каміння» «Рідний край - країна скарбів» «Корисні копалини рідного краю: бурштин» 

Мета блоку: поглиблювати знання дітей про корисні копалини свого регіону (бурштин) та всієї країни (вугілля, нафта, газ); дати знання про те, як їх видобувають, наскільки це безпечно для планети та життя людей.            Освітній блок «Космос» «Родина Сонця: Місяць та зорі» «Перший політ у Космос» «Космічна мандрівка» «Дослідники Космосу» «Відкриваємо таємниці Сонячної системи»   

Мета блоку: розширювати та поглиблювати знання дітей про космічний простір, Сонячну систему; вчити називати назви планет Сонячної системи; ознайомлювати дітей з приладами для спостереження за Сонцем, Місяцем, зірками; поглиблювати знання про Сонце як небесне світло, що посилає на Землю світло і тепло, завдяки яким існує життя на Землі; дати знання про освоєння людиною Космосу, перших космонавтів, їх одяг, космічні кораблі та станції; дати знання про першого космонавта України Л. Каденюка. 

Під час безпосередньо організованої діяльності, використовувала  наступні методи навчання:

1. Уроки доброти. Проводила індивідуально або з невеликою підгрупою дітей (старшого віку) в хвилини їх звернення до світу природи.

Цілі: розвинути інтерес до рідної природи; формувати позитивне емоційне ставлення до неї, бажання берегти її і піклуватися про неї; виховувати чуйність і почуття співпереживання.

2. Уроки мислення. Засвоєння залежностей між об'єктами і явищами природи - найбільш складна для дитини-дошкільника тема. Полегшувала вирішення цього завдання  з допомогою уроків мислення, основу яких складають відповіді на різноманітні: «як?», «чому?»; «чому?» Наприклад, «Як дізнатися, в який бік дме вітер?»; "Чим розрізняються озеро та річка?», «Навіщо організовуються заповідники?», «Чому у нас таке спекотне літо?» і т. п. Не слід забувати: пізнавальна діяльність дітей повинна поєднуватися з емоційним сприйняттям ними природи.

3. Екскурсії-експедиції. Мета - знайти відповіді на поставлені питання, накопичити інформацію, навчитися спостерігати, «читати» книгу природи. Об'єктами дослідження у нас були такі об'єкти неживої природи як: каміння; піщані осипи; вітер та вода, їх різноманітне вплив на природу.

4. Колекціонування. Це ще один спосіб привернути увагу дітей до навколишнього світу. Колекціонування не повинно завдавати шкоди природі, тому краще всього збирати різні породи та мінерали (пісок, глина, камінь тощо). Колекціонування може покласти початок бесідам про природні багатстваУкраъни. Колекції лягли в основу виставок, музеїв, які організовувала з дітьми.

5. Виставки та експозиції. Мета - ознайомлення з природними явищами, недоступними для спостереження дітям. На виставці у мене були представлені художні твори, роботи дітей та вихователів, різноманітні колекції. Виставка зазвичай служить прекрасним фоном для бесід з дітьми, для екскурсій, які в змозі провести не тільки вихователь, але і дитина.

6. Музей природи. У музеї я створила наступні експозиції, що відображають знання про природу рідного краю: крейда, граніт, залізна руда, боксити, цементна сировина тощо (колекції дітей); навколишні річки і водойми (ілюстрації); ліси та пам'ятки природи (фотографії); екологічні лиха (альбоми, ілюстрації).

7. Спостереження. Мета - сформувати уявлення про сезонні явища в природі, показати взаємозв'язки, що існують в природі, рельєфі, ґрунті, водоймах навколишньої місцевості.

8. Географічні карти і атласи. Дітей знайомила з багатосторонньою і напрочуд цікавою наукою з придбання карти світу та глобуса. Подорожі по території дитячого садка, потім по найближчих околицях. І, як справжні мандрівники-дослідники, діти складають географічні карти і атласи. Вони заповнюються поступово. Використовуються найпростіші умовні позначення і малюнки, придумані дітьми. Читаючи карту, можна дізнатися, скільки дерев росте біля дороги; де ділянки землі чистіше: у торгових точок або біля школи, дитячого садка і чому і т. д.

9. Ігри. Я проводила ігри засновані на моделюванні соціального змісту екологічної діяльності, наприклад гра «Будівництво міста» (її учасники виконують ролі будівельників, архітектора, жителів міста; мета гри - формувати уявлення про те, що будівництво може здійснюватися лише за умови дотримання екологічних норм та правил).

На.завершальному етапі я провела педагогічний моніторинг досліджуваних показників. У цілому можна відзначити позитивний результат роботи, що виразилися не тільки в зростанні обсягу географічних уявлень у дошкільників, розширенню загальних уявлень про процеси розвитку і становлення географії, накопиченні географічних відомостей, але і в пробудженні інтересу до навколишньої природи, усвідомлення зв'язків і залежностей між природою, суспільством і людиною, вихованню любові до Батьківщини, рідного краю.


Немає коментарів: