Рухлива гра як активна й усвідомлена рухова та емоційна діяльність дошкільників
Ігрова діяльність є найдоступнішою для дитини дошкільного віку, оскільки відповідає її психічним і фізичним можливостям. Вона сприяє розвитку інтересів, здібностей дітей, вихованню позитивних якостей, допомагає розширити, поглибити й уточнити уявлення про навколишній світ, про явище природи, ознайомитися з різними властивостями предметів. Гра викликає радісні переживання, бадьорий настрій, що є запорукою доброго здоров’я.
Зміст ігрової діяльності у закладах дошкільної освіти визначається вимогами Базового компоненту дошкільної освіти, який спрямований на збалансований розвиток дитини, формування елементарних форм її миттєвої компетентності, реалізацію власного природного матеріалу, індивідуалізацію особистісного становлення.
Моя система організації ігрової діяльності являє собою єдність взаємопов’язаних елементів: мети, завдань, принципів освітньо-виховного процесу, який забезпечується оптимальними методами і прийомами.
Провідним видом діяльності дітей дошкільного віку – є гра, у процесі якої розвиваються духовні та фізичні сили дитини, її емоційна та пізнавальні сфери. Гра – це своєрідний властивий дошкільному віку засіб засвоєння колективного досвіду. В грі формуються всі сторони особистості дитини, відбуваються значні зміни у її психіці, що сприяють переходу до нової вищої стадії розвитку. Цим пояснюються величезні виховні можливості гри, які багато в чому залежать від професійної майстерності педагога.
Я поглиблено працюю над тематикою і класифікацією рухливих ігор, підбираю їх за пізнавальним, креативним, фізичним, мовленнєвим, соціально-емоційним, динамічним розвитком дошкільників, а також за усіма сферами життєдіяльності дітей дошкільного віку.
Рухливі ігри – важливий засіб виховання дітей дошкільного віку. Правильно підібрані ігри сприяють гармонійному розвитку організму дошкільників. Різноманітні рухи та ігрові дії дітей ефективно впливають на діяльність серцево-судинної, дихальної та інших систем організму, збуджують апетит і сприяють міцному сну.
Рухливі ігри задовольняють потребу організму дитини в русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду. За допомогою ігор у дошкільнят закріплюються різноманітні вміння і навички основних рухів (ходьби, бігу, стрибків, рівноваги), розвиваються такі важливі фізичні якості як швидкість, спритність, витривалість.
Також цінність рухливої гри полягає у тому, що вона викликає позитивні емоції, почуття задоволення, життєрадісність, активність, позитивно впливає на психічний та фізичний розвиток дошкільника.
Значний вплив мають рухливі ігри на виховання морально-вольових якостей, на розумовий розвиток дитини, допомагають збагатити уявлення про навколишній світ, різні явища природи, розширюють кругозір. Виконуючи різноманітні ролі, імітуючи дії тварин, птахів, комах, діти на практиці застосовують здобуті знання про життя, поведінку, способи пересування цих тварин.
Рухлива гра – це усвідомлена, емоційна діяльність дітей, спрямована на досягнення умовної ігрової мети.
Рухлива гра – є потребою здорової дитини, викликає в неї радість та втіху, розвиває здатність усвідомлювати свої дії та вчинки, сприяє формуванню внутрішнього ставлення до того, що її оточує. Рухлива гра– є для дітей своєрідною формою пізнання світу, задовольняючи їхні пізнавальні, соціальні, моральні та естетичні потреби.
Я значну увагу приділяю забезпеченню правильного керівництва з боку вихователя. Дошкільники звичайно люблять гратись в сюжетні та несюжетні рухливі ігри. Плануючи погратись з дошкільниками рухливу гру, я ставлю перед собою конкретну мету: які саме навички та якості необхідно розвинути або закріпити: в одній грі переважає біг, в іншій метання, одна потребує витримки, інша – спритності. Мій досвід роботи показує, що діти люблять рухливі ігри й охоче грають у них, однак не завжди збираються швидко й організовано. Організовувати дітей на гру треба не більше 1-2 хв.
Рухливу гру я проводжу на початку, всередині та в кінці прогулянки. Перед проведенням гри я зацікавлюю грою дітей – це допомагає їм краще запам’ятати правила, чіткіше виконувати рухи створює емоційне піднесення. При підготовці проведення рухливих ігор важливого значення надає розподілу ролей. Я обираю дітей на відповідальні ролі по різному: доручаю дитині будь яку роль, обираю її лічилкою, або дитина, яка виконує роль ведучого, сама обирає собі заступника.
Я, практикуючи проведення з дошкільниками рухливі ігри, дійшла висновку: провести рухливу гру досить складно, важливо враховувати вік дітей, індивідуальні особливості, безпосередні умови, настрій дітей та майстерність вихователя.
Для організації ігор важливо створити предметно-ігрове середовище. Вихідна вимога – розвивальний характер та відповідність таким принципам, як реалізація дитиною права на гру (вільний вибір іграшки, теми, сюжету, місця та часу її проведення); універсальність предметно-ігрового середовища, щоб діти могли разом з вихователем готувати та змінювати його. До складу предметно- ігрового середовища входять: велике ігрове коло, ігрове обладнання, іграшки, різноманітна ігрова атрибутика. Всі ці ігрові засоби перебувають не в абстрактному просторі, а в ігровій кімнаті, спортивні залі, на майданчику. В інтер’єрі не повинно бути нічого зайвого, всі ігрові засоби мають бути безпечними для дітей.
Створене мною предметно-ігрове середовище відповідає певним принципам: це, перш за все, свобода досягнення свого права на гру, яка реалізується як право вибору дитиною теми, сюжету гри, тих чи інших іграшок, місця та проведення гри. Створюючи в дошкільному навчальному закладі умови для здійснення дітьми свого права на гру, я запропонувала їм найзручніший у розкладі дня час для гри, виділила відповідне місце, обладнала його універсальним предметно-ігровим середовищем, приданим для реалізації різних видів ігор.
Рухливі ігри можна використовувати не тільки на прогулянці, але і в інших видах діяльності. Грі, як основного виду діяльності дошкільників у дитячому садку відводитися багато часу: до сніданку, під час ранкового прийому, під час безпосередньо - організованої діяльності, в перервах між різними видами діяльності, після денного сну, на всіляких прогулянках.
Рухливі ігри під час ранкового прийому сприяють створенню позитивного психологічного мікроклімату, дружніх взаємин між дітьми на цілий день. Здебільшого це ігри малої і середньої рухливості, хороводні, спрямовані на відтворення імітаційних рухів, промовляння потішок: «Витівники», «Де ми були, ми не скажемо, а що робили, покажемо», «Мавпочки», «Йшов король по лісі», «Каруселі», «Павучок», «Зайчик», «Подарунки».
Одна з найулюбленiших рухливих iгор дiтей мого ЗДО це
БАБА ВІХОЛА
Мета: удосконалювати орієнтування у просторі; розвивати спритність.
Хід гри
За допомогою лічилки обирають «бабу Віхолу». Баба, осідлавши мітлу, під’їжджає на ній до дітей. Під час руху Віхоли діти промов- ляють: Баба Віхола, сива Віхола, На метільній мітлі приїхала. Полем їхала, в землю дихала, В шибки стукала, в двері смикала. Після цих слів діти розбігаються врозтіч, а «Віхола» намагається «заморозити» якомога більше гравців. Той, кого вона торкнеться, завмирає на місці і стоїть доти, доки вихователь не скаже: «Баба Віхола геть поїхала». «Заморожені» фігури «тануть», і гра повторюється.
Цiэю і багатьма іншими іграми я зустрічаю дітей, показую як ми чекали її, щоб почати гру, у цих іграх немає суперництва, ні негативних емоцій, що впливає на гарне психологічне самопочуття всіх учасників виховного процесу.
В безпосередньо освітній діяльності теж є місце рухливій грі. У комунікативної діяльності діти розучують слова українських народних ігор, потішок, повторюють діалоги «Зайчик, походи, сіренький, походи ось так отак походи, ось так отак походи» (для дітей молодшого віку), «Занадився журавель, журавель. До бабиних конопель, конопель. Сякий-такий журавель, Сякий-такий довгоногий,» (для старших дітей). Діти знайомляться з поетичністю, красою, співучістю рідної мови, долучаються до витоків народної культури: «Гуси, гуси, додому! Чого? - озиваються гуси. Вовк за горою! Що він робить? Гуси скубе! Які? Сірі, білі, волохаті! Тікайте прудко до хати!»
В пізнавальній діяльності теж допустимо проведення рухливих ігор за командами або ланкам. «Чиє ланка швидше збереться», «Знайди свій колір», «Знайди свою форму», «У хлопців строгий порядок...». Особливо доцільні для концентрації уваги гра «Заборонений рух», «Злови звук», «Літає-не літає», «Карлики-велетні», «Буває-не буває» і т.п. Також необхідно організовувати освітню діяльність дітей так, щоб була можливість змінювати види діяльності, давати дітям завдання в парах, командах, на килимі, стоячи за столом і т.д.
На прогулянці слід планувати рухливі ігри у відповідності з минулими заняттями. Якщо вони були пов'язані з тривалим збереженням статичної пози, то можна організовувати ігри великої рухливості, які будуть сприяти зняттю м'язової напруги та підвищенню рухової активності дітей в групі: «У ведмедя у бору», «Кудлатий пес», «Гуси-лебеді», «Вудка», «Шуліка», «Зайці в городі», «Ми веселі хлопці»
Якщо заняття були насичені руховою активністю дітей, можна починати прогулянку ігри середньої рухливості, коли не всі діти задіяні в основному русі, тим самим дати більше навантаження тим хлопцям, які не були активні під час заняття: «Мишоловка», «Кіт і миші», «Порожнє місце» (з стрічкою, хустинкою, дзвіночком), «Шишки, жолуді, горіхи, «Третій зайвий» і т.д. На прогулянці можна організувати естафети та ігри зі спортивним обладнанням: м'ячі, скакалки, обручі. Наприкінці прогулянки обов'язково проведення гри, щоб зібрати дітей, налаштувати їх на закінчення прогулянки. Ігри в колі, ланках, можна з м'ячем «Вийшло сонечко з-за річки», «М'яч капітану», «Тунель», «Струмочок» і т.д.
Після сну організовуємо ігри на увагу, що сприяють швидкому пробудженню дітей, хороводні, які налаштовують на доброзичливий лад.
Педагоги наповнюють розвивального середовища в групі та на прогулянці так, щоб діти могли самостійно організувати рухливі ігри: маски, різні атрибути: пов'язки, стрічки, медальйони, спортивне обладнання, проводять бесіди про безпеку під час рухливих ігор.
Таким чином, грамотно спланована і організована рухлива гра буде сприяти підвищенню рухової активності дітей під час перебування їх у дитячому садку, а, отже, зміцнювати здоров'я дошкільнят.
Організація ігрової діяльності регламентується моїм планом роботи. Це дає мені змогу заздалегідь продумати методи і прийоми розвитку, виховання та навчання дітей, бачити шляхи досягнення поставленої мети. Все що намагаюся планувати повинно забезпечувати гармонійний розвиток кожної дитини. Треба пам’ятати: планування має бути гнучким, адже на його реалізацію можуть вплинути не передбачені чинники.
План – це не формальність, а неодмінна умова успішної та плідної роботи з дітьми, де головне – не схема і форма, а зміст.
Щоб уникнути вказаних недоліків та правильно організувати керівництво іграми, доречно вивчити ігрові інтереси та рівень розвитку творчих ігор вихованців і на цій основі скласти перспективний план розвитку ігор на місяць, квартал, можливо, і на півріччя, рік, вказавши тему, мету ігор, атрибути.
Визначаючи компетентність дошкільнят в ігровій діяльності відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти в Україні, враховую такі показники:
- складність сюжету
- його чіткість
- наближеність до реального життя
- перспективність, логічну завершеність
- визначеність ролей
- їх узгодженість
- адекватність ігрових дій
- чітке визначення правил гри
- дотримання їх дитиною
- збалансоване спілкування з товаришами
- оптимістичний настрій.
Рухливі ігри доволі важливі для всебічного розвитку дитини. Цінність їх не лише в тому, що вони розвивають рухи дітей, а й тому, що спонукають малят бути активними, діяльними, вчать міркувати, досягати успіху. Завдяки цим іграм весь організм дитини втягується в роботу, в неї поліпшується апетит і травлення, стає глибшим дихання, як дисциплінованість, стриманість то що.
Отже, рухлива гра є потребою здорової дитини, викликає у неї радість і втіху, розвиває здатність усвідомлювати свої дії та вчинки, сприяє формуванню внутрішньому ставлення до того, що її оточує. Тобто рухлива гра ї для дітей своєрідною формою пізнання світу, задовольняючи їхні пізнавальні, моральні та естетичні потреби.
Тривалість рухливої гри залежить від її характеру, умов проведення та складу гравців. Важливо закінчити гру своєчасно: передчасне закінчення гри так само небажане, як і її затягування.
Підбиваючи підсумки гри, доцільно, коли є змога, проаналізувати її, зазначаючи допущені гравцями помилки. Аналізуючи сюжетну рухливу гру, корисно звернути увагу дітей й невдалі моменти у розвитку сюжету, відзначати тих, хто добре виконував свою роль. Утім не варто проводити такі бесіди часто, бо вони можуть набридати дітям, перетворитися на шаблон.
Мною була створена картотеки рухливих та народних ігор для усіх вікових груп.
Консультації для педагогів:
«Рухливі ігри та керівництво ними»
«Ігрова діяльність на прогулянці»
«Організована ігрова діяльність в ДНЗ»
«Забезпечення рухової активності дітей на прогулянці»
Консультації для батьків:
Рухливі ігри з інтелектуальним навантаженням
«Фізичні вправи та ваше здоров’я»
«Ігри для батьків і дітей»
«В що пограти з дітьми»
Немає коментарів:
Дописати коментар