У Базовому компоненті дошкільної освіти підкреслюється значимість родинного виховання, передбачається взаємопроникнення сімейного і суспільного виховання з метою створення для кожної дитини єдиного, дитиноцентричного середовища. Нині ефективність дошкільної освіти пов'язана з організацією освітнього процесу на засадах педагогіки партнерства. Це спонукає до оновлення змісту і форм співпраці педагогів закладів дошкільної освіти з батьками вихованців.
Політичні зміни, економічна, соціальна і духовна криза українського суспільства негативно вплинули на сім'ю, зруйнували багато моральних і духовних цінностей, батьки висунули на перший план матеріальне забезпечення дитини. У результаті сучасна сім'я втратила головні орієнтири для побудови власного життя. У зв'язку з цим загострилися питання соціальної і психолого- педагогічної допомоги у вихованні дітей.
Саме тому сучасні заклади дошкільної освіти повинні стати відкритими для батьків, громадськості, більше уваги приділяти освіті і вихованню батьків, справедливо вважаючи це одним із принципово важливих чинників успішного розвитку і виховання дітей, між батьками і закладом дошкільної освіти має бути педагогіка партнерства. Робота з батьками завжди була традиційною складовою дошкільної освіти, адже заклад дошкільної освіти є першим соціальним середовищем, до якого дитина потрапляє із сім'ї.
Термін " партнерство" переважно визначають як:
- система взаємовідносин, які відбуваються у процесі певної спільної діяльності;
- організаційна форма спільної діяльності, що передбачає об'єднання осіб на відповідних умовах розподілу праці та активної участі в її реалізації;
- спосіб взаємовідносин, за яких зберігаються права кожної із сторін, чітко узгоджені і злагоджені дії учасників спільної справи, що ґрунтуються на засадах взаємовигоди та рівноправності.
Педагогіка партнерства - чітко визначена система взаємовідносин всіх учасників освітнього процесу ( дітей, батьків, вихователів), яка :
- організовується на принципах добровільності і спільних інтересів;
- ґрунтується на повазі й рівноправності всіх учасників дотримуючись визначених норм ( права та обов'язки) та враховуючи ціннісні орієнтири кожної із сторін;
- передбачає активне включення всіх учасників у реалізацію спільних завдань та готовність брати на себе відповідальність за їх результати.
Педагогіка партнерства ґрунтується на таких принципах:
- повага до особистості;
- доброзичливість і позитивне ставлення;
- довіра у відносинах, стосунках;
- діалог-взаємодія- взаємоповага;
- принципи соціального партнерства ( рівність сторін, добровільність прийняття зобов'язань, обов'язковість виконання домовленостей).
Практика виховання дітей у закладі дошкільної освіти спонукає до оновлення форм спільної роботи дитячого садка і сім'ї. Тому виокремлюємо такі форми партнерства:
- індивідуальні (вступне анкетування, попередні візити батьків з дітьми до закладу дошкільної освіти, співбесіди, консультації, телефонний зв'язок);
- наочно- письмові ( батьківські куточки, тематичні стенди, ширмочки, дошка оголошень, інформаційні листки, тематичні виставки, анкетування, скринька пропозицій, індивідуальні зошити, родинні газети, педагогічні бібліотеки, запрошення, вітання);
- групові ( консультативні гуртки за інтересами, зустрічі з цікавими людьми-вчителями, лікарями, психологами);
- колективні ( батьківські конференції, тематичні зустрічі за " круглим столом ", засідання батьківського комітету, дні відкритих дверей, спільні свята, спортивні змагання, відпочинок у вихідні дні).
Колектив нашого закладу дошкільної освіти насамперед намагається обирати нетрадиційні форми роботи, як- от " Батьківська пошта ".Враховуючи зайнятість батьків, будь- хто з членів родини може в короткій записці висловити побажання щодо методів виховання їхньої дитини. Крім цього, батьки можуть завжди звернутися до будь- кого з фахівців закладу дошкільної освіти з питаннями, які є для них актуальними.
Традиційними у співпраці є :
- відвідування сім'ї дитини . Візит передбачає гарний настрій, привітність, доброзичливість.
- день відкритих дверей уможливлює ознайомлення батьків з дошкільним закладом, особливостями освітньої роботи, залучення їх до активної співпраці.
- бесіди індивідуальні та групові.
- консультативні центри.
- міні- лекції.
- фото/ відео презентації.
Найпоширенішими засобами інформування батьків про життя нашого закладу дошкільної освіти є:
- Сайт закладу;
- Інформаційні осередки;
- Дошки оголошень;
- Папки;
- Тематичні/ педагогічні виставки.
Найбільш закритими для взаємодії на рівні "педагог- родина " є батьки, яких можна об'єднати в категорію споживачі та гості. Вони ставляться до закладу дошкільної освіти як до установи, яка зобов'язана надати їм певний комплекс з догляду, навчання і виховання їхніх дітей, відмежовуючись від будь якої участі у житті закладу дошкільної освіти або групи. Подекуди вони гіперкритично ставляться до роботи закладу, висуваючи завищені вимоги до його роботи, висловлюючи незадоволення якістю освітніх послуг. І все це- на тлі хронічної відмови допомогти взяти участь, чи хоча б просто відвідати організовані вихователем відкриті покази різноманітних фрагментів освітнього процесу. Щоб налагодити партнерські відносини з гостями та споживачами, важливо насамперед зацікавити їх, показати результативність діяльності закладу дошкільної освіти через позитивні зрушення в емоційному стані, здоров'ї, навчальних досягненнях їхньої дитини порівняно з її попередніми результатами без зіставлення з іншими дітьми.
Оперативно обмінюватися інформацією з батьками найзручніше в інтернеті. У пригоді для мене стала: сторінка сайту нашого закладу дошкільної освіти ,електронне листування, онлайн спілкування у закритій групі в соціальних мережах
Оскільки комунікація відбуваються не лише на площині " батьки- вихователі ", а й " батьки-батьки ", це активізовує батьківські спільноти, формує коло однодумців серед учасників освітнього процесу. Завдяки цьому, нашому закладі дошкільної освіти вдалося залучити до співпраці навіть раніше пасивних батьків вихованців.
Для взаємодії з батьками, формування спільних впливів на дитину важливо: визначити батьківські запити щодо змісту, методів і способів освітніх дій з дітьми, з'ясувати їхні очікування від перебування дитини в закладі дошкільної освіти нам, педагогам слід дізнатися: чи потребують батьки допомоги при розв'язанні проблем із вихованням та індивідуальним розвитком дитини, чи готові співпрацювати з закладом дошкільної освіти ( і якщо так, то як саме). Усю зібрану під час зустрічей із батьками інформацію слід використовувати конфіденційно й виключно для врахування індивідуальної особистості дитини під час освітнього процесу.
Дошкільне дитинство - унікальний період у житті людини, коли формується здоров'я, здійснюється розвиток особистості. У той же час- це період, у плині якого дитина перебуває в повній залежності від навколишніх дорослих- батьків, педагогів. Тому належний відхід, поведінкові, соціальні й емоційні проблеми, що виникають у цьому віці, приводять до важких наслідків у майбутньому
Тому необхідно прямувати курсом створення єдиного простору розвитку дитини, як у ЗДО, так і у родині. Педагог у ЗДО повинен працювати таким чином, щоб батьки могли: перебороти авторитаризм і побачити світ з позицій дитини; досягти розуміння того, що не можна дитину порівнювати з іншими дітьми; довідатися сильні й слабкі сторони розвитку дитини й враховувати їх, бути емоційною підтримкою дитині .
У роботі з батьками важливо піклуватися про підвищення рівня їхніх знань щодо розвитку та виховання дітей. Адже родина і заклад дошкільної освіти- це два суспільні інститути, які закладають фундамент майбутнього дитини і мають спільну мету: виховати здорову, соціально адаптовану, всебічно розвинену особистість із високим інтелектом, творчим та духовним потенціалом. І як свідчить наш досвід, ефективним у налагодженні контакту з батьками є індивідуальна робота та організація різноманітних проектів. Переконана, найголовніше у співпраці з батьками - пам'ятати, що вони є партнерами педагогів.
Немає коментарів:
Дописати коментар