Дроботун Лариса Василівна,
вихователь ДНЗ №130
м. Миколаєва
Тема ознайомлення дошкільників з історією рідного краю як основою патріотичного виховання та формування життєвої компетентності дитини завжди була для мене актуальною.
З метою формування у дітей знань про історію рідного краю нами був розроблений перспективний план ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з рідним краєм та його історією (додаток 1). Роботу, яку ми запланували з дітьми та їх батьками.
З метою формування у дітей знань про історію рідного краю нами був розроблений перспективний план ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з рідним краєм та його історією (додаток 1). Роботу, яку ми запланували з дітьми та їх батьками.
Необхідною умовою роботи було створення відповідної матеріальної і навчальної бази (відбір дидактичних ігор та вправ, конспектів занять, обладнання світлиці та т.д.). З цією метою для роботи з дітьми був створений куточок «Миколаїв - місто, в якому я живу».
Також для організації безпосереднього вивчення дітьми об'єктів міського середовища нами був спланований комплекс екскурсій по ознайомленню дошкільнят з рідним містом
На підготовчому етапі роботи з дошкільнятами основним завданням було підвищення інтересу дітей до розповідей про рідне місто, народних ремесел, національного мистецтва, звичаїв, традицій.
Також для організації безпосереднього вивчення дітьми об'єктів міського середовища нами був спланований комплекс екскурсій по ознайомленню дошкільнят з рідним містом
На підготовчому етапі роботи з дошкільнятами основним завданням було підвищення інтересу дітей до розповідей про рідне місто, народних ремесел, національного мистецтва, звичаїв, традицій.
Починали роботу з дітьми з бесід про сім'ю, близьких родичів дітей, традицій, які існують в їх сім'ях. У бесідах ми стимулювали пізнавальну активність дітей, виховували в них прагнення до отримання нової, цікавої інформації. Питання до дітей ставилися так, щоб вони викликали інтерес до спілкування. Такі бесіди супроводжувалися демонстраційним матеріалом (фотографії, твори декоративно-прикладного мистецтва, діафільми і т.д.). Дітям пропонувалося відповісти на ряд питань, для того, щоб з'ясувати знання дітей про рідний край. Поступово стали читати вірші про рідний край.
Також на цьому етапі ми організовували вивчення рідного краю за допомогою екскурсій. Організація екскурсій по виділеним екскурсійним маршрутам здійснювалась за такими етапами:
1. Підготовчий етап, який передбачає первинне ознайомлення дітей з об'єктом міста (читання літератури, перегляд ілюстрацій, розповіді дітей, правила поведінки на екскурсії - безпеку, дбайливе ставлення).
2. Безпосереднє ознайомлення з об'єктом міста (розповідь, спостереження, бесіда з дітьми з використанням питань пошукового характеру)
3. Взаємодія дітей з об'єктом (принцип не зашкодь).
Підтримка позитивного відношення дітей до рідного міста в процесі соціально-спрямованої та творчої діяльності дітей - передбачала втілення досвіду, отриманого дітьми на екскурсіях, у творчій продуктивної діяльності, участі в заходах, спрямованих на збереження і благоустрій об'єктів міста.
Поступово в роботі з дітьми ми стали вживати терміни «рідний край» і «рідне місто». Під час спеціально організованих бесід ми уточнювали і розширювали знання дітей про рідне місто. Так дошкільники зацікавилися вивченням рідного краю, стали висловлювати оцінне відношення до міста, в якому народилися. Ознайомлення з рідним містом ми почали з пояснення назви і історії виникнення міста. Дітям було запропоновано розглянути та з'ясувати, який герб міста Миколаїв, що означають символи герба нашого міста. Шляхом проведення бесід з використанням ілюстрацій і фотоальбомів з видами міста Миколаїв ми зацікавили дошкільників, стимулювали їх бажання вивчати рідне місто.
Поряд з роботою по ознайомленню з рідним містом, проведенням екскурсій і цільових прогулянок, читанням легенд, художньої літератури, ознайомленням з народним одягом ми залучали дітей до участі в традиційних народних святах: Свято врожаю, Зустріч зими, Святого Миколая, Різдво, Стрітення, Великдень та інші.
Також нами було продовжено знайомство наших вихованців з історичною спадщиною нашої країни, читання легенд. Підсумком стало проведення брейн-рингу «Миколаїв рідний мій».
Надалі ми продовжували збагачувати і уточнювати знання дітей про рідний край і місто, запропонували дітям нові знання про державні символи України, а також спонукали вихованців використовувати набуті знання при спілкуванні.
Тема: «По сторінках історії»
Вид: тематичне
Тип: фронтальне
Програмовий зміст: розвивати інтерес до історії рідного краю. Поглиблювати знання дітей про вулиці мікрорайону, їх історичну значимість. Розширювати уявлення дітей про Батьківщину; поглиблювати знання дітей про правила безпечної поведінки; вчити дітей своїми вчинками прославлять свою Батьківщину, виховувати почуття гордості за неї розвивати соціальні навички - самоповагу, вміння долати труднощі.
Матеріал: план-схема мікрорайону, карта Миколаївської області, фішки - настрій.
Попередня робота: виготовлення макета мікрорайону, добір ілюстрацій.
Хід заняття
Дзвінок по телефону:
- Добрий день. Це садочок №130?
- Ви хочете прийняти участь в новій грі «Таємниці минулого та мрії про майбутнє?»
- Так.
- Для цього слід відповісти на слідуючі запитання за змістом вірша
Читання вірша В.В. Дівніч «Рідне місто».
Люблю я над Бугом це місто зелене,
Одіте в каштани, тополі та клени.
На вулиці міста високі будинки,
Що дахом своїм достають до хмаринки.
Великі заводи і фабрики є,
Садочки та школи.
Це - місто моє.
Тобою горджуся, тебе поважаю,
Тебе пізнаю від краю до краю,
Барвисті вірші я про тебе складаю.
Веселі пісні я про тебе співаю.
Бо кращого міста я більше не знаю.
- Про яке місто йде мова в цьому вірші? (Миколаїв).
- А чому ви так думаєте?
- Так як же називається місто, в якому ми живемо? (Миколаїв).
Д/гра «Відгадайте, що у мене?» (так чи ні).
- Діти, ви хочете дізнатися, що я вам принесла? Відгадайте.
- Так, це лист. Ви вірно відгадали. Хочете подивитися, що у ньому?
- Як ви вважаєте, що це? (План).
- Що вам нагадує цей план? (Наш мікрорайон)
- Придивіться до цього будинку. (Дитячий садок).
- Як називається наш дитячий садочок?
- Як ви дізналися, що це наш садочок?
- На якій вулиці розташований д/с
- Планами завжди користувалися шукачі пригод. А вам би хотілося відправитися у подорож - експедицію за цим планом?
- А чи хотіли б ви дізнатися про своє село в минулому, про той час, коли жили ваші пращури (це ваші пра-пра-пра бабусі та дідусі)
- А подорож наша буде у минуле. Сьогодні ми з вами відправляємося у подорож по рідному місту. Коли кудись подорожуєш, то бачиш багато невідомого, дізнаєшся про щось нове.
Діти разом з вихователем роздивляються альбом «Миколаїв «.
- Колись навколо нашого міста було багато хуторів. Але місто будувалося і зростало, і, згодом, хутірки ставали міськими районами. Одним з таких районів став хутір Кульбакіно. А чи з знаєте ви,чому наш район має таку назву? (Відповіді дітей).
Вихователь розповідає про заснування району та виставляє фотографії з зображенням району Кульбакіно багато років тому.
Мікрорайон Кульбакіно входить до складу міста Миколаєва. Поруч знаходиться військовий аеродром Кульбакіно. Хтось до цих пір вважає цей мікрорайон хутір, але місцеві жителі стверджують, що це найкраще місце для проживання, і приведуть десятки аргументів на його користь.
Історія виникнення селища не вивчена. Але відомості про нього є на трехверстовой карті Херсонської губернії 1869 року. На карті вказано хутір Кульбакіно, а також ще дві його назви: Щербінін і Широка балка.
З часом загубилися відомості про виникнення селища, кількість жителів. Немає відомостей і про те, ким був той самий Кульбакіно, який залишив своє ім'я в історії Миколаєва.
Сучасний мікрорайон формувався після повернення з евакуації в Миколаїв авіаремонтних майстерень. Біля заводу виростало житло для його працівників, а оскільки їх чисельність постійно зростала, то і житла ставало з кожним роком все більше. Майже кожен працівник заводу тих років отримав нову квартиру. А приїжджали сюди люди з усієї країни - Ростов, Архангельськ, Миргород, Уфа. Їхні нащадки також працюють на заводі. Династії Мальцевих, Шадріних, Барсукових та інших добре знають в Кульбакіно.
Основна інфраструктура селища була створена зусиллями двох директорів заводу: полковника Едуарда Євгеновича Трофимова та полковника Олександра Семеновича Нечаєва.
Символ мікрорайону - стоїть на постаменті літак Ту-16. Це данина поваги самому літаку, який справно служив вітчизні більше п'ятдесяти років.
Чи входить мікрорайон Кульбакіно до складу міста?
Чи вивчена історія створення мікрорайону Кульбакіно?
Який завод першим був побудований в Кульбакіно?
Яке його значення?
Чиїми зусиллями було розбудовано наш район?
Назвіть символ Кульбакіно.
Фізкультхвилинка
Правила гри: діти розподіляються на 3-4 команди, отримують одну картку на команду, на якій із геометричних фігур наклеєний будинок - це адреса. Слід за сигналом знайти такий самий будинок у групі. При повторному проведенні гри поміняти адресу-картку.
Аналіз гри: Чому швидко знайшли свої будиночки? (Допомогла адреса).
- Діти! А які підприємства розташовані в нашому мікрорайоні? (Відповіді дітей: завод «НАРП», лікарня, аптека, школа №44, будинок культури).
- Діти! То де ми з вами подорожували? (Відповіді).
- Чому паш район має таку назву? (Відповіді).
- Діти, сьогодні ми з вами перелистали ще одну сторінку історії нашого краю. Згодом ми ще будемо узнавати дуже багато цікавого.
Також на цьому етапі ми організовували вивчення рідного краю за допомогою екскурсій. Організація екскурсій по виділеним екскурсійним маршрутам здійснювалась за такими етапами:
1. Підготовчий етап, який передбачає первинне ознайомлення дітей з об'єктом міста (читання літератури, перегляд ілюстрацій, розповіді дітей, правила поведінки на екскурсії - безпеку, дбайливе ставлення).
2. Безпосереднє ознайомлення з об'єктом міста (розповідь, спостереження, бесіда з дітьми з використанням питань пошукового характеру)
3. Взаємодія дітей з об'єктом (принцип не зашкодь).
Підтримка позитивного відношення дітей до рідного міста в процесі соціально-спрямованої та творчої діяльності дітей - передбачала втілення досвіду, отриманого дітьми на екскурсіях, у творчій продуктивної діяльності, участі в заходах, спрямованих на збереження і благоустрій об'єктів міста.
Поступово в роботі з дітьми ми стали вживати терміни «рідний край» і «рідне місто». Під час спеціально організованих бесід ми уточнювали і розширювали знання дітей про рідне місто. Так дошкільники зацікавилися вивченням рідного краю, стали висловлювати оцінне відношення до міста, в якому народилися. Ознайомлення з рідним містом ми почали з пояснення назви і історії виникнення міста. Дітям було запропоновано розглянути та з'ясувати, який герб міста Миколаїв, що означають символи герба нашого міста. Шляхом проведення бесід з використанням ілюстрацій і фотоальбомів з видами міста Миколаїв ми зацікавили дошкільників, стимулювали їх бажання вивчати рідне місто.
Поряд з роботою по ознайомленню з рідним містом, проведенням екскурсій і цільових прогулянок, читанням легенд, художньої літератури, ознайомленням з народним одягом ми залучали дітей до участі в традиційних народних святах: Свято врожаю, Зустріч зими, Святого Миколая, Різдво, Стрітення, Великдень та інші.
Також нами було продовжено знайомство наших вихованців з історичною спадщиною нашої країни, читання легенд. Підсумком стало проведення брейн-рингу «Миколаїв рідний мій».
Надалі ми продовжували збагачувати і уточнювати знання дітей про рідний край і місто, запропонували дітям нові знання про державні символи України, а також спонукали вихованців використовувати набуті знання при спілкуванні.
Тема: «По сторінках історії»
Вид: тематичне
Тип: фронтальне
Програмовий зміст: розвивати інтерес до історії рідного краю. Поглиблювати знання дітей про вулиці мікрорайону, їх історичну значимість. Розширювати уявлення дітей про Батьківщину; поглиблювати знання дітей про правила безпечної поведінки; вчити дітей своїми вчинками прославлять свою Батьківщину, виховувати почуття гордості за неї розвивати соціальні навички - самоповагу, вміння долати труднощі.
Матеріал: план-схема мікрорайону, карта Миколаївської області, фішки - настрій.
Попередня робота: виготовлення макета мікрорайону, добір ілюстрацій.
Хід заняття
Дзвінок по телефону:
- Добрий день. Це садочок №130?
- Ви хочете прийняти участь в новій грі «Таємниці минулого та мрії про майбутнє?»
- Так.
- Для цього слід відповісти на слідуючі запитання за змістом вірша
Читання вірша В.В. Дівніч «Рідне місто».
Люблю я над Бугом це місто зелене,
Одіте в каштани, тополі та клени.
На вулиці міста високі будинки,
Що дахом своїм достають до хмаринки.
Великі заводи і фабрики є,
Садочки та школи.
Це - місто моє.
Тобою горджуся, тебе поважаю,
Тебе пізнаю від краю до краю,
Барвисті вірші я про тебе складаю.
Веселі пісні я про тебе співаю.
Бо кращого міста я більше не знаю.
- Про яке місто йде мова в цьому вірші? (Миколаїв).
- А чому ви так думаєте?
- Так як же називається місто, в якому ми живемо? (Миколаїв).
Д/гра «Відгадайте, що у мене?» (так чи ні).
- Діти, ви хочете дізнатися, що я вам принесла? Відгадайте.
- Так, це лист. Ви вірно відгадали. Хочете подивитися, що у ньому?
- Як ви вважаєте, що це? (План).
- Що вам нагадує цей план? (Наш мікрорайон)
- Придивіться до цього будинку. (Дитячий садок).
- Як називається наш дитячий садочок?
- Як ви дізналися, що це наш садочок?
- На якій вулиці розташований д/с
- Планами завжди користувалися шукачі пригод. А вам би хотілося відправитися у подорож - експедицію за цим планом?
- А чи хотіли б ви дізнатися про своє село в минулому, про той час, коли жили ваші пращури (це ваші пра-пра-пра бабусі та дідусі)
- А подорож наша буде у минуле. Сьогодні ми з вами відправляємося у подорож по рідному місту. Коли кудись подорожуєш, то бачиш багато невідомого, дізнаєшся про щось нове.
Діти разом з вихователем роздивляються альбом «Миколаїв «.
- Колись навколо нашого міста було багато хуторів. Але місто будувалося і зростало, і, згодом, хутірки ставали міськими районами. Одним з таких районів став хутір Кульбакіно. А чи з знаєте ви,чому наш район має таку назву? (Відповіді дітей).
Вихователь розповідає про заснування району та виставляє фотографії з зображенням району Кульбакіно багато років тому.
Мікрорайон Кульбакіно входить до складу міста Миколаєва. Поруч знаходиться військовий аеродром Кульбакіно. Хтось до цих пір вважає цей мікрорайон хутір, але місцеві жителі стверджують, що це найкраще місце для проживання, і приведуть десятки аргументів на його користь.
Історія виникнення селища не вивчена. Але відомості про нього є на трехверстовой карті Херсонської губернії 1869 року. На карті вказано хутір Кульбакіно, а також ще дві його назви: Щербінін і Широка балка.
З часом загубилися відомості про виникнення селища, кількість жителів. Немає відомостей і про те, ким був той самий Кульбакіно, який залишив своє ім'я в історії Миколаєва.
Сучасний мікрорайон формувався після повернення з евакуації в Миколаїв авіаремонтних майстерень. Біля заводу виростало житло для його працівників, а оскільки їх чисельність постійно зростала, то і житла ставало з кожним роком все більше. Майже кожен працівник заводу тих років отримав нову квартиру. А приїжджали сюди люди з усієї країни - Ростов, Архангельськ, Миргород, Уфа. Їхні нащадки також працюють на заводі. Династії Мальцевих, Шадріних, Барсукових та інших добре знають в Кульбакіно.
Основна інфраструктура селища була створена зусиллями двох директорів заводу: полковника Едуарда Євгеновича Трофимова та полковника Олександра Семеновича Нечаєва.
Символ мікрорайону - стоїть на постаменті літак Ту-16. Це данина поваги самому літаку, який справно служив вітчизні більше п'ятдесяти років.
Чи входить мікрорайон Кульбакіно до складу міста?
Чи вивчена історія створення мікрорайону Кульбакіно?
Який завод першим був побудований в Кульбакіно?
Яке його значення?
Чиїми зусиллями було розбудовано наш район?
Назвіть символ Кульбакіно.
Фізкультхвилинка
Правила гри: діти розподіляються на 3-4 команди, отримують одну картку на команду, на якій із геометричних фігур наклеєний будинок - це адреса. Слід за сигналом знайти такий самий будинок у групі. При повторному проведенні гри поміняти адресу-картку.
Аналіз гри: Чому швидко знайшли свої будиночки? (Допомогла адреса).
- Діти! А які підприємства розташовані в нашому мікрорайоні? (Відповіді дітей: завод «НАРП», лікарня, аптека, школа №44, будинок культури).
- Діти! То де ми з вами подорожували? (Відповіді).
- Чому паш район має таку назву? (Відповіді).
- Діти, сьогодні ми з вами перелистали ще одну сторінку історії нашого краю. Згодом ми ще будемо узнавати дуже багато цікавого.
Немає коментарів:
Дописати коментар