вихователька групи раннього віку
ЗДО № 17, м. Миколаєва
Сенсорно-пізнавальний розвиток дітей раннього віку за системою Марії Монтессорі
Виховання відчуттів – один з базових принципів системи Марії Монтессорі, що ґрунтується на засадах антропології, фізіології, анатомії та психології. Велике значення сенсорного виховання вчена пояснює тим, що саме з відчуттів починається відображення дитиною дійсності, тобто відчуття є початковим джерелом усіх знань людини про світ і про себе.
Сенсорне виховання ( від лат. «Sensus» - почуття, відчуттів) дитини.
М. Монтессорі, не лише видатний педагог, а й антрополог, зазначала: у маленької дитини сенсорна сфера далеко не досконала, в результаті чого в її свідомості виникають не зовсім точні образи предметів та явищ навколишнього світу. Саме тому для задоволення потреб дитини в розвитку відчуттів і для дослідження навколишнього середовища вона створила унікальні сенсорні матеріали – своєрідні еталони тих чи інших ознак предметів навколишнього світу.
Особливості Монтессорі – Матеріалів
До першої групи – «Прості відчуття» - належать матеріали, що стимулюють розвиток відчуттів,для яких від природи призначені відповідні органи: візуальне відчуття (око), тактильне(шкіра), відчуття слуху (вухо), нюху (ніс), смаку(язик).
Друга група матеріалів «Комплексні відчуття», сприяє розвитку відчуттів, у сприйнятті яких задіяне кілька аналізаторів – термічного (відчуття ваги, тиску), стереогностичного (здатність упізнавати предмет наосліп) тощо.
Працюючи із сенсорними матеріалами, дитина набуває власний сенсорний досвід.
Результати роботи з сенсорними матеріалами:
Розвиток органів чуття, даних природою.
Розвиток абстрактного мислення.
Збагачення активного словника.
Розвиток творчих здібностей як у процесі пошуку різних варіантів роботи з одним матеріалом, так і в комбінуванні різних.
Сенсорний матеріал - своєрідна абетка якостей і категорій, що допомагає дитині виділити ознаки предметів у чистому вигляді, прийнявши їх за допомогою органів чуття.
Завдяки Монтессорі - матеріалам абстрактні поняття змогли набути певної форми - матеріалізуватися. Тож учена називала свій сенсорний матеріал матеріалізованими абстракціями. Працюючи з різними сенсорними матеріалами, дитина дізнається про такі ознаки предметів , як довжина, ширина, висота, колір, текстура, вага, розмір, форма тощо, а також про геометричні фігури й тіла: квадрат, трикутник, круг, еліпс, трапецію, куб, кулю, призму, піраміду, паралелограм тощо.
Одна з головних функцій сенсорних матеріалів – допомагати розуму дитини сфокусуватися на якійсь певній якості предметів довкілля.
Наприклад, усі червоні штанги мають однакову ширину й товщину, зроблені з одного типу дерева і різняться тільки довжиною. В результаті розум дитини «не помічає» жодної іншої характеристики цих штанг, крім їхньої довжини. Викласти штанги в певному порядку можна лише з урахуванням цієї характеристики, тому розум фокусується саме на ній.
А от музичні дзвіночки на вигляд однакові (як блискучі металеві гриби на дерев’яних ніжках), і єдиний можливий спосіб розташувати їх у певному порядку – вдарити по них дерев’яним молоточком для визначення висоти їхнього звучання та порівняти з іншими. Зір тут не задіяний - працює тільки слух,бо лише з його допомогою дитина зможе правильно розташувати дзвіночки відповідно до музичної гами, якщо вони звучатимуть однаково.
Сенсорні матеріали Монтессорі - авто дидактичні
Вони передбачають самоконтроль помилок, завдяки чому дитина почувається незалежною від опіки дорослого. Помилки в роботі з матеріалом можливі тоді, коли дитина ще не дозріла до такої діяльності – або через те,що вона ще не достатньо опанувала механізм певних рухів.
Наприклад, дитина неправильно вставляє циліндри в заглиблення, бо ще не бачить відмінностей між ними, або з тієї самої причини ставить великий кубик на малий, намагаючись поставить великий кубик на малий,намагаючись побудувати вежу з рожевих кубиків чи кольорових циліндрів. Такі промахи допомагає виявити сам матеріал, оскільки не дає можливості продовжувати помилкові дії. Їх можна виправити подальшого вдосконалення,тобто на основі тих змін у дитини, що випливають з тривалого та правильного вправляння з матеріалом.
Природна потреба маленьких дітей у русі також задовольняється в роботі з матеріалом и сенсорної зони. Велика моторика розвивається під час перенесення матеріалів, а дрібна(рухи кистей рук) під час безпосередньої роботи - маніпуляційних дій з ними.
Матеріал: набор пірамідки 7 різних кольорів, які вкладаються один в один,та можливість побудувати башточку від більшого до меншого.
7 башточок (червоного, оранжевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього, фіолетового кольорів).
Мета:
Пряма: Будувати башточку по принципу від більшого до меншого.
Непряма: Розвиток візуальних відчуттів, пальців рук, концентрація уваги, координація рухів, підготовка до математики, експериментування з величинами.
Необхідні навички:
Використовувати кольорові стаканчики, як пісочні формочки. Діти наповнюють форми вологим піском,перевертаючи та отримуючи форми різної величини. Знайти найбільшу форму, знайти найменшу.
Хід презентації:
1. Запросить дитину до роботи.
2. Скажіть, що ви зараз покажете башточки,які вкладаються один в один.
3. Підійдіть разом до полички й візьміть тацю з матеріалом.
4. Поставте тацю на робочу поверхню.
Варіант 1
Башточку упорядковують, побудувавши ряд зліва направо: від найбільшого до найменшого.
Варіант 2
Башточки ставлять один на один.
Варіант 3
Башточки перевертають та ставлять один в один.
По закінченню роботи, башточки вкладають один в один та відносять на полицю.
Контроль в роботі з цим матеріалом може бути не тільки візуальним, а і механічним, найбільша башточка не вкладається в меншу.
Сенсорний авто дидактичний матеріал Монтессорі
Д/ гра: “Допоможемо півнику”
Матеріал: посібник - гра: “Допоможемо півнику”
півник, 6 пір’їв (червоного, зеленого, синього, жовтого, фіолетового, білого кольорів), позначки різнокольорові для хвоста.
Мета: Вчити дітей називати кольори та ставити пір’ячко на певне
місце; розвивати увагу,мовлення, мислення, пам’ять; виховувати активність, самостійність, бажання допомагати півнику.
Пряма: Викладати півнику хвіст.
Непряма: Розвиток дрібної моторики, підготовка до одягання, роздягання( робота з Монтессорі рамками - липучки)
Необхідні навички: знання кольорів, вміння грати з рамками- липучками.
Хід презентації:
Вихователь пропонує дітям допомогти півнику - зробити для нього хвіст . Діти беруть пір’ячко називають колір, та знаходять відповідно кольору місце, та ставлять за допомогою липучки своє пір’ячко на своє місце .
Контроль за помилками:
за допомогою кольорової позначки- контура пір’ячка, помилка визначається зоровим сприйняттям.
Немає коментарів:
Дописати коментар