Єдина Країна! Единая Страна!

неділя, 14 червня 2020 р.

Розвиток творчих здібностей дітей раннього віку за допомогою панно «У світі казок»

Куляс Алла Вікторівна,
вихователька групи раннього віку
ЗДО № 51 м. Миколаєва

Розвиток творчих здібностей 
дітей раннього віку 
за допомогою панно «У світі казок»

Сьогодні проблема розвитку творчих здібностей дітей перебуває у центрі уваги багатьох дослідників і педагогів-практиків дошкільної ланки освіти. У Базовому компоненті дошкільної освіти зазначено, що метою діяльності дошкільного закладу є забезпечення гармонійного розвитку кожної дитини, створення сприятливих умов для її особистісного становлення та творчої самореалізації. Одним із ефективних засобів педагогічного впливу на розвиток творчої особистості дошкільника названо театралізовану діяльність.


Театралізована діяльність є джерелом розвитку почуттів, глибоких переживань дитини, що прилучає його до духовних цінностей. Театралізовані заняття розвивають емоційну сферу дитини, примушують його співчувати персонажам, співпереживати розігруються події. Таким чином, театралізована діяльність  − це велика галузь застосування всіх освітніх областей і при вмілому використанні може привести до формування певних особистісних якостей вихованців, його умінь і компетенцій, що є так само актуальним і в теперішній час. Метою роботи є: залучення дітей до творчої діяльності шляхом ознайомлення з театральним мистецтвом, використання театралізації для розвитку творчих, акторських та сценічних здібностей вихованців, формування в них мовленнєвої компетентності, навичок театрально-виконавської діяльності. 

Щоб реалізувати зазначену мету, необхідно вирішити такі завдання:
  • ознайомити дітей зі специфікою театрального мистецтва, формувати в них емоційно-ціннісне ставлення до театру;
  • вчити дітей сприймати й розуміти композицію та особливості літературного твору, розвивати уявне мислення;
  • допомогти дітям оволодіти акторськими, сценічними здібностями (мімікою, жестами, інтонацією, пантомімою) в міру їх індивідуально-вікових особливостей;
  • стимулювати прагнення дитини самореалізуватися, самоствердитися.

Робота педагога вимагає необхідних артистичних якостей, бажання професійно розвивати сценічну пластику та мову, музичні здібності. Головні умови - емоційне ставлення дорослого до всього, що відбувається, щирість і непідробленість почуттів. Інтонація голосу педагога - зразок для наслідування. Вихователь виконує головну роль у навчанні дітей театралізованій діяльності. За допомогою такої діяльності у дітей розвивається творча уява, асоціативне мислення, вміння бачити незвичайне в повсякденному. Дітям, так само як і дорослим, дуже близьке театральне мистецтво, тому що в його основі лежить гра. Гра є одним з найцікавіших видів людської діяльності, провідною діяльністю дитини, засобом її всебічного розвитку, важливим методом виховання.

Театралізована діяльність у дошкільному закладі – це можливість розкриття творчого потенціалу дитини, виховання творчої спрямованості особистості. Діти вчаться помічати в навколишньому світі цікаві ідеї, втілювати їх, створювати свій художній образ персонажа, у них розвиваються творча уява, асоціативне мислення, вміння бачити незвичайне в буденному. Театральне мистецтво близьке і зрозуміле як дітям, так і дорослим, перш за все тому, що в основі його лежить гра. Все життя дітей насичене грою. Кожна дитина хоче зіграти свою роль. Але як же це зробити? Як навчити малюка грати, брати на себе роль і діяти?
Серед безлічі засобів впливу на формування особистості дитини важливе місце посідає театр. Цей особливий синтетичний вид мистецтва органічно поєднує в собі художнє слово, драматичну дію, поетику, музику, живопис і літературу. Він дозволяє вирішити безліч актуальних проблем сучасної педагогіки і психології, пов’язаних із:
  • художньою освітою та вихованням дітей;
  • формуванням естетичного смаку;
  • моральним вихованням;
  • розвитком комунікативних якостей особистості;
  • вихованням волі, розвитком пам’яті, уяви, ініціативності, фантазії, мовлення (діалогу і монологу);
  • створенням позитивного емоційного настрою, зняттям напруження, вирішенням конфліктних ситуацій через гру.

Тому театралізована діяльність – унікальний засіб збагачення художньо-мовленнєвого досвіду дітей, розвитку зв’язного мовлення. Вона є джерелом розвитку почуттів, глибоких переживань і відкриттів дитини, залучає її до духовних цінностей.
Саме у театралізованій діяльності реалізується потреба дитини у самовираженні, спілкуванні, пізнанні себе через відтворення різних образів, яка користується у дітей незмінною популярністю та суттєво впливає на всебічний розвиток. Адже для дітей показ різних видів театру: пальчикового, настільного, тіньового, лялькового, театру іграшок та театру на фланелеграфі перетворюється на справжнє свято, вони почуваються самостійними, впевненими у собі, емоційно розкутими.

Для дітей раннього віку в казках можна відкрити щось особливе і хвилююче. Слухаючи їх в дитинстві, людина несвідомо накопичує цілий «банк життєвих ситуацій», тому дуже важливо, щоб усвідомлення «казкових уроків» починалося з раннього віку, з відповіді на питання: «Чому нас вчить казка?».

Виховні можливості театралізованої діяльності величезні: її тематика необмежена і може задовольнити інтереси і бажання дитини. Беручи участь у ній, діти знайомляться з навколишнім світом у всьому його різноманітті − через образи, фарби, звуки, музику, вміло поставлені запитання спонукають думати, аналізувати, робити висновки і узагальнення. У процесі роботи над виразністю реплік персонажів, власних висловлювань активізується словник дитини, вдосконалюється звукова культура мовлення, її інтонаційний лад, поліпшується діалогічне мовлення, її граматичний лад.

Театралізовані заняття розвивають емоційну сферу дитини, примушують її співчувати персонажам, співпереживати подіям, які розігруються. «У процесі співчуття, − як зазначав психолог, академік Б. М. Тєплов, − створюються певні відносини і моральні оцінки, які мають незрівнянно більшу примусову силу, ніж оцінки, що просто повідомляються і засвоюються». Таким чином, театралізована діяльність − найважливіший засіб розвитку у дітей емпатії, тобто здатності розпізнавати емоційний стан людини засобами міміки, жестів, інтонації, уміння ставити себе на його місце в різних ситуаціях. 

Такий вид діяльності дозволяє формувати досвід соціальних навичок поведінки завдяки тому, що кожен літературний твір або казка для дітей дошкільного віку завжди мають моральну спрямованість (дружба, доброта, чесність, сміливість). Це дозволяє дитині вирішувати проблемні ситуації опосередковано від імені якогось персонажа. Це допомагає долати боязкість, невпевненість у собі, сором'язливість. Таким чином, театралізовані заняття допомагають всебічно розвивати дитину. 


Тому саме театралізована діяльність дозволяє вирішувати багато педагогічних завдань, що стосуються формування виразності мовлення дитини, інтелектуального та художньо-естетичного виховання. Вона − невичерпне джерело розвитку почуттів, переживань і емоційних відкриттів, спосіб залучення до духовного багатства. В результаті дитина пізнає світ розумом і серцем, висловлюючи своє ставлення до добра і зла; пізнає радість, пов'язану з подоланням труднощів спілкування, непевності в собі. У нашому світі, насиченому інформацією і стресами, душа просить казки − дива, відчуття безтурботного дитинства.

Для організації театралізованої діяльності в умовах дошкільного закладу у групі дітей раннього віку були використані такі прийоми та методи: наочні (перегляд лялькових вистав та бесіди за їх змістом, показ різних видів театрів), словесні (бесіди, розповіді, читання художніх творів), практично-ігрові (пальчикові ігри, ігри-драматизації, артикуляційна гімнастика, ігри-перетворення, вправи на розвиток дитячої пластики). Поставивши мету та завдання, вибравши методи і прийоми навчання, було створено куточок театралізованої діяльності, в якому розміщено ширми, різні види театру – ляльковий, пальчиковий, настільний. Добір матеріалу, пошуки різних педагогічних технологій, підготовкою наочного і демонстраційного матеріалу, виготовленням різних видів театрів. Для театралізованої діяльності зібрано костюми для героїв різних казок, маски, шапочки; різноманітний реквізит: кошики, посуд, муляжі фруктів, овочів; предмети побуту та вжитку тощо. Декорації, реквізит, костюми є загальнодоступними для всіх педагогів навчального закладу й використовуються відповідно до змісту казок. Для досягнення бажаного було необхідно зробити роботу з художньо-естетичного розвитку дітей регулярною, використовуючи різні форми роботи.

У віці 2-3 років малята жваво цікавляться іграми з лялькою, їх вражають невеликі сюжети, розіграні вихователем, вони із задоволенням висловлюють свої емоції в рухових образах-імпровізаціях під музику. На основі перших вражень від художньої гри розвиваються здібності дітей. Спочатку розглядають ляльку, потім з нею танцюють. Діти із задоволенням повторюють за лялькою ритмічні рухи під музику. Показуючи міні-п’єски в настільному театрі, на фланелеграфі, за допомогою окремих іграшок та ляльок намагалися передавати палітру переживань через інтонацію зовнішні дії героя. Беручи участь у театралізованих іграх, діти ознайомлюються з оточенням та його складовими через образи, фарби, звуки. Завдяки цій діяльності в дошкільників більш інтенсивно розвиваються пізнавальні інтереси, удосконалюються психічні процеси (пам’ять, уява, мислення), активізується мовлення, формується культура міжособистісного спілкування, розширюється світогляд. 
З метою усунення внутрішньої скутості малят проводили спеціальні етюди, вправи на розвиток емоцій.

Робота з дітьми проводиться систематично й послідовно з поступовим ознайомленням малят із різними видами театралізованої діяльності.
Тривалість дитячої діяльності визначається поставленими завданнями, активною дитячою працездатністю, зумовленою віковими та індивідуальними особливостями.
Для того, щоб робота з дітьми була більш ефективною та продуктивною долучаються батьки. Для них проводяться консультації, індивідуальні бесіди з окресленої проблеми, даються поради, оновлюється матеріал у батьківському куточку з цікаво та доступно  дібраним змістом ігри, завдання, вправи, які б вони могли самостійно використовувати вдома.

Розвиток дітей буде ефективним лише в тому  випадку, якщо воно буде являти собою цілеспрямований процес, в ході якого вирішується ряд педагогічних завдань, спрямованих на досягнення кінцевої мети в театралізованій діяльності.
Отже, успішний розвиток та збагачення почуттів, глибоких переживань, духовних цінностей, креативних якостей особистості в процесі використання театралізованих ігор можливо лише при створенні певних умов (створення сприятливого середовища, дотримання етапів ігрової діяльності, залучення дітей до театральної культури, забезпечення взаємозв’язку театралізованої гри з іншими видами діяльності). Використання театралізованих ігор сприяє формуванню креативних якостей малечі: дає можливість зрозуміти навколишній світ, розвивати навички взаємодії з іншими людьми, вдосконалюватися емоційно, інтелектуально, духовно і фізично; розвиває відчуття, почуття, емоції, мислення, уяву, фантазію, увагу, пам’ять, волю, вміння та навички. Як засіб креативного розвитку театралізована гра дає змогу дітям розв’язувати проблемні ситуації як опосередковано, від імені певного персонажа, так і проявляючи творчість під час створення та розв’язання ситуацій, змінюючи події у виставі. А найголовніше - навички, отримані в театралізованих іграх, представлених діти зможуть використовувати в повсякденному житті.
Театральне панно «У світі казок»

Програмовий зміст:
  • підтримувати у дітей пізнавальну активність через театралізовані дії;
  • стимулювати ігрову, комунікативну та мовленнєву активність дитини;
  • сприяти розвитку психічних процесів;
  • викликати емоційний відгук дитини на події і явища оточуючого за допомогою театралізованої діяльності;
  • розвивати дрібну моторику пальців рук;
  • спонукати дітей до різноманітних дій з ляльками з метою ознайомлення з ними;
  • формувати за допомогою театралізованої діяльності досвід моральної поведінки, шанобливе ставлення до однолітків;
  • цілеспрямовано збагачувати словник дітей назвами предметів найближчого оточення, об’єктів та явищ живої і неживої природи.

Матеріал: панно, фігури з фетру.
Набори: казкові герої з різних казок, змінна сенсорна картинка з різноманітними об’єктами природи (хмари, сонце, дерева, кущі, квіти, гриби), які відстібуються та змінюються.
Серія казок: «Колобок», «Теремок», «Курочка ряба», «Жили у бабусі два веселих гуся», «Троє поросят», «Рукавичка», «Ріпка».
Атрибути можна чіпляти на панно за допомогою липучки, гачків та просто вдягати на пальчики. Панно просте і доступне для дітей, діти самі діють з іграшками-персонажами, охоче перевтілюються в діючих персонажів (курочка, зайчик, лисичка), намагаються передати характер героя (повторюють фрази, які запам’ятали, міміку)
У процесі гри діти навчаються взаємодіяти один з одним, грати дружно, не сваритися та бережливо ставитись до предметів театральної діяльності.

Немає коментарів: