Лебедєва Марина Михайлівна,
вихователька групи раннього віку
ЗДО №148 “Катруся"
м. Миколаєва
Сенсорний розвиток дітей раннього віку. Ігровий посібник
"Пальчикові кроки"
Мета: створити позитивний емоційний настрій; формувати уявлення про форму, величину та колір; розвивати пізнавальний інтерес, тактильні відчуття, дрібну моторику рук; виховувати доброзичливе ставлення один до одного; активізувати мовний розвиток; розучування текстів з використанням “пальчиків” стимулює мову, просторове мислення, увагу.
Посібник являє собою вправи на розвиток дрібної моторики для дітей дошкільного віку. Вправи з дітьми можуть проводити вихователі і батьки. У розробці посібника велику увагу приділено цінностям дошкільного дитинства, вирішується цілий комплекс актуальних завдань: розвиток мови, дрібної моторики, зорово – моторної координації, почуття ритму, сприйняття, завдання які не тільки готують руку до листа, але також розвивають: увагу, пам'ять, мислення та творчі здібності.
Сенсорні доріжки, вони ж «пальчикові кроки», являють собою ряд вправ, за допомогою яких у дитини будуть розвиватися, вдосконалюватися рухи кистей і пальців рук.
"Пальчикові кроки" - це захоплюючі завдання, які не тільки готують руку дитини до письма, але також розвивають його пам'ять, увагу, візуально – просторове сприйняття, уяву, спостережливість, що в свою чергу сприяє розвитку мови. Інтенсивно використовувати іграшки в роботі по методиці "пальчикові кроки". Іграшки не тільки втілюють принцип наочності, згідно якому навчання будується на конкретних образах, безпосередньо приймаються дітьми при знайомстві з новим навчальним матеріалом, але і несуть в собі величезний розвиваючий потенціал.
До загальних рекомендацій по використанню пальчикових іграшок можна віднести послідовність роботи. Перед початком роботи з "кроками" дорослому рекомендується спробувати по працювати самостійно, щоб вміти правильно підказати дитині під час ігор. Рекомендується починати роботу з варіанта для провідної руки і згодом поступово переходити до роботи з другої рукою.
Спочатку педагог демонструє іграшку, показуючи способи маніпулювання іграшкою однією рукою, діти відзеркалено повторюють. Далі відпрацьовуються ці ж способи на іншій руці.
Вправи треба давати малими порціями, але робити їх з оптимальним навантаженням, з великою амплітудою рухів. Не дає ефекту недбале, розслаблене виконання вправ.
Дитина буде зазнавати труднощів, працюючи з безіменним пальчиком і мізинцем, так як в побуті використовуються рухи переважно перших трьох пальців (великий, вказівний і середній) і суміжну з ними частиною долоні. Тому дуже важливо опрацьовувати всі запропоновані варіанти роботи з пальчиками, незважаючи на труднощі виконання. "Крокуючи" пальчиками, важливо підключати до роботи кисть руки. Рухи кисті в зап'ясті допомагають виконувати складні в відтворенні «кроки».
Ефективно використовувати "крокуючі" пальчикові іграшки під віршоване, а також ритмічний супровід.
Віршований текст може вимовляти як дорослий, так і дитина.
Активність дитини є важливим фактором розвитку, запорукою ефективності навчання. Пальчикові іграшки стимулюють дві важливі форми активності - рух і мова.
Важливою складовою методики є театралізована діяльність, прийняття ролі дитиною і дії від імені героя або ж авторське коментування сюжету, розігрування сценки.
Хід роботи:
1 доріжка – « М'ячик»
Різнобарвний м'ячик
По доріжці скаче.
Стрибає, не б'ється,
В руки не дається!
Допомогти дитині пробігти за м'ячиком. "Прокрокував" по сходинках пальчиками руки вгору: великим і вказівним, вказівним і середнім і безіменним, безіменним і мізинцем, великим і мізинцем, великим і безіменним, великим і середнім.
Божа корівка,
Чорні голівоньки
Вранці прокинуться,
Солодко посміхнуться
Полетять до квіточок
За росою з листочків.
Допоможи сонечку дійти до квіточки і назад.
“Прокрокував” пальчиками руки по доріжці: великим і вказівним, вказівним і середнім, середнім і безіменним, безіменним і мізинцем, великим і мізинцем, великим і безіменним, великим і середнім. Активно працює кисть руки.
Попереду велика калюжа
По містку пройти нам потрібно.
По містку ми прокрокуємо.
На зелений луг потрапили.
«Прокрокував» пальчиками руки по містку: великим і вказівним, вказівним і середнім, середнім і безіменним, безіменними мізинцем, великим і мізинцем, великим і безіменним, великим і середнім.
Активно працює кисть руки.
Немає коментарів:
Дописати коментар