Андреєва Тетяна Леонідівна,
вихователька групи раннього віку
ДНЗ №103 м. Миколаєва
Дидактична гра як засіб сенсорно-пізнавального розвитку дітей раннього віку. Посібник "Цікаві смужки"
У перші три роки життя дитини активно розвиваються її органи чуття. При цьому головною умовою повноцінного розвитку дітей раннього віку є розвиток сенсорики. Сенсорний розвиток дитини передбачає розвиток її сприйняття й формування уявлень про властивості предметів. Рівень сенсорного розвитку дитини надає безпосередній вплив на його естетичне, розумове і фізичне виховання.
Значення сенсорного розвитку дітей раннього віку полягає в наступному:
- структурує і впорядковує дитячі враження від спілкування із зовнішнім світом;
- стимулює розвиток спостережливості та уваги;
- робить позитивний вплив на естетику дитини;
- стає базою для розвитку фантазії та уяви;
- готує малюка до взаємодії з реальним світом;
- дає можливість навчитися новим методам предметно-пізнавальної діяльності;
- формує сенсорні еталони;
- дозволяє розширити словниковий запас;
- впливає на рівень розвитку слухової, зорової, образної, моторної пам’яті.
Дидактична гра – складне явище, це і ігровий метод навчання та форма розвитку, і самостійна діяльність та засіб всебічного розвитку особистості. В одних випадках вона виступає своєрідною ігровою формою освітньої діяльності і проводиться з всіма дітьми, в інших широко використовується у повсякденному житті, у спільній діяльності, у режимі дня, в самостійній ігровій діяльності.
У ранньому віці безпосереднє, чуттєве пізнання – основне джерело знань про навколишній світ. В дидактичних іграх і вправах треба надавати дітям можливість повторно сприймати навколишні предмети і їх властивості, вправляти у їх впізнанні та розрізненні.
Роль дидактичних ігор у сенсорному вихованні дуже велика. Дидактична гра допомагає дитині дізнатися, як влаштований навколишній світ і розширити її кругозір. Процеси відчуття й сприйняття лежать в основі пізнання дитиною довкілля. Ознайомлення дошкільнят із кольором, формою, величиною предмета дозволяє створити систему дидактичних ігор й вправ по сенсорному вихованню, вкладених у вдосконалення сприйняття дитиною характерних ознак предметів. Вони також розвивають мову дітей: поповнюється і активізується словник, формується правильність звуковимови, розвивається зв’язне мовлення, вміння правильно висловлювати свої погляди.
Однак, як виявилось з досвіду, на заняттях не можна здійснити всіх завдань сенсорного виховання. Важлива роль має належати дидактичним іграм, але проводити їх слід не час від часу, а у визначеній системі, в тісному зв’язку з загальним ходом сенсорного навчання і виховання дітей. Дидактичний сенс вправ якраз і полягає в тому, що дитина отримує можливість діяти самостійно.
Таким чином, можна зробити висновок, що дидактичні ігри та вправи – це значна невід’ємна частина сенсорного виховання, яку можна використовувати як впливовий чинник розвитку особистості.
У зв’язку з цим одне з головних завдань вихователя полягає в тому, щоб створити в дошкільному закладі умови для самостійного розвитку дитини, збагатити розвивальне середовище. Так виникла ідея створення дидактичної гри. Дітям сподобалась нова гра, вона викликала зацікавлення. Я доповнила гру деякими персонажами, картинками. У результаті з’явився ігровий посібник.
Ігровий посібник «Цікаві смужки» сприяє розвитку у дітей пізнавальної активності, дрібної моторики пальців, уяви, збагачення словникового запасу.
Його мета: розвивати у дітей пізнавальний інтерес до навколишнього; формувати вміння класифікувати, порівнювати та співвідносити предмети, аналізувати їх, називати властивості; доповнювати уявлення про тваринний та рослинний світ, поповнювати словник, сприяти розвитку активного мовлення, мислення.
Під час гри закріплюється вміння порівнювати, групувати предмети за величиною та кількістю, співвідносити їх, розуміти значення слів «один», «багато». Формуються елементарні уявлення про тварин.
Його мета: розвивати у дітей пізнавальний інтерес до навколишнього; формувати вміння класифікувати, порівнювати та співвідносити предмети, аналізувати їх, називати властивості; доповнювати уявлення про тваринний та рослинний світ, поповнювати словник, сприяти розвитку активного мовлення, мислення.
Під час гри закріплюється вміння порівнювати, групувати предмети за величиною та кількістю, співвідносити їх, розуміти значення слів «один», «багато». Формуються елементарні уявлення про тварин.
Цей багатофункціональний посібник призначений для дітей раннього віку. Може використовуватись на будь-якому занятті: з сенсорного виховання, мовленнєвого розвитку, ознайомлення з природою, а також на заняттях з продуктивної діяльності. Під час самостійної гри та в індивідуальній роботі.
Дидактичні ігри, які вміщує посібник, розвивають сенсорні еталони: розмір, форму, колір, кількість. Також вирішують мовленнєві завдання: збагачують словник, розвивають мовлення, увагу, уяву, пізнавальний інтерес та спостережливість.
Приклади дидактичних ігор:
«Соковиті фрукти»
Мета: розширити уявлення про фрукти, їх назву, закріплювати знання основних кольорів, поняття «великий», «маленький», вміння групувати за розміром, розвивати увагу, окомір, виховувати допитливість.
Хід гри: діти викладають фрукти на смужки, великі на одну, маленькі на іншу,називають їх.
«Що вродило на городі»
Мета: доповнити уявлення дітей про форму та колір овочів, розвивати вміння порівнювати овочі за розміром, виховувати пізнавальний інтерес до городніх культур.
Хід гри: як в попередній.
«Сад-город»
Мета: доповнити й закріпити знання дітей про овочі та фрукти, місце їх вирощування, вміння класифікувати; розвивати уважність, мовлення.
Хід гри: діти викладають фрукти і овочі на різні смужки, класифікуючи їх, називають, що де росте.
«Фрукти, овочі»
Мета: закріпити уявлення про фрукти, овочі, їх назву, вміння групувати предмети за однією ознакою (колір, форма, розмір); розвивати мислення.
Хід гри: діти викладають фрукти або овочі на різні смужки, класифікують їх за кольором, формою або розміром в залежності від теми та мети заняття.
«Пригости тваринку»
Мета: закріпити уявлення про диких тварин, вчити добирати предмети, відповідні за величиною; розвивати мовлення, увагу, окомір; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід гри: дітям пропонується пригостити тваринку. Діти співвідносять за розміром, великому- велике, маленькому- маленьке.
«Хто що їсть»
Мета: уточнити уявлення про диких тварин, спосіб живлення, виховувати дбайливе ставлення до тварин, бажання їм допомагати.
«Підгодуємо птахів»Мета: уточнити уявлення про птахів, їх назву, спосіб живлення, виховувати дбайливе ставлення до птахів, бажання їм допомагати.
Хід гри: як в попередній.
«Один-багато»
Мета: уточнити уявлення дітей про кількість предметів, вміння їх порівнювати, закріпити поняття «один», «багато», розвивати пізнавальну активність, самостійність.
Хід гри: дітям пропонується розділити предмети за ознакою (колір, розмір) та порівняти їх кількість.
Немає коментарів:
Дописати коментар