Вплив народознавчого осередка на розвиток патріотичних почуттів дітей раннього віку
Реалізація державності залежить від дієвої державницької позиції кожного громадянина. Тому найголовнішим завданням суспільства завжди було, є і буде виховання поколінь гуманістів і патріотів, для яких найвищим ідеалом є єдність особистих та національно-державних інтересів.
У нашій країні зростають вимоги до виховання і навчання підростаючого покоління. Так, однією з найважливіших педагогічних задач, визначених Законом України «Про дошкільну освіту», є виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля.
Актуальність проблеми обумовлена необхідністю виховання патріотизму, починаючи з раннього віку. Мета мого досвіду - розкрити роль народознавства у формуванні національної свідомості та вихованні патріотичних почуттів у дітей раннього віку. Формувати ціннісне ставлення дитячої особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації. Виховувати гармонійно розвинену підростаючу особистість, здатну зберігати і примножувати національну культуру.
Завдання народоознавчої діяльності:
- Формувати у дітей: почуття національної свідомості, гідності та гордості за свою Батьківщину, ціннісне ставлення до рідного дому, сімї, дитячого садка; усвідомлення дітьми своєї національної приналежності.
- Прищеплювати повагу до людей праці, захисників Вітчизни, до Конституції України, державної символіки, свят.
- Розвивати інтерес до історії рідної держави, її традицій, видатних людей.
- Виховувати любов до своєї Батьківщини, до рідної мови, до природи рідного краю, бажання берегти її.
- Налагоджувати тісний контакт з родинами вихованців і активно залучати їх до участі в освітньому процесі.
Предметно-ігрове середовище нашої групи адекватне вікові дітей та відповідає їхнім функціональним можливостям із незначним перевищенням ступеня складності. Предметно-ігрове середовище динамічне, варіативне, різноманітне. Хоча воно організовується дорослими, але повністю підвладне дитині, не обмежує її діяльності, забезпечує повну свободу;
Ігровий простір сприяє орієнтовно-пізнавальній діяльності, що забезпечує набуття нових знань, формування розумових дій, розвиток провідних психічних процесів дитини. Надаємо особливого значення формам і кольору – саме вони надають виразності об'єктам та подіям і завдяки зіставленню допомагають дитині отримати достовірні знання про довкілля. Всі ігрові предмети мають бути якісними, бо що досконаліша форма, то повніше реалізується її призначення. Включаємо у предметно-ігрове середовище національні, етнокультурні особливості, аби дитина творчо прилучалася до духовних цінностей народу, вчилася любові до рідної землі.
У нас в групі створений спеціальний осередок з метою прилучення дітей до народної культури, народного мистецтва; Цей осередок народознавства зберігає пам’ять про традиції життя наших прадідів і підтримує ті традиції, на яких виховується нинішнє покоління. Він містить:
- Ляльки - дівчинка і хлопчик - у національному вбранні.
- Вироби народних промислів України: посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, (посуд можна ставити на рушник-стирок, на святковий рушник у дні свят);
- Іграшки;
- Музичні дитячі народні інструменти - сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);
- Писанки . "Українські казки", ілюстрації до народних казок (ілюстрації з казок поповнюються поступово). Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.
- Дидактичні ігра "Збери з частин ціле" (іграшки, державні символи).
- Вироби відповідно до обрядових циклів: осіннього - кошик із фруктами, овочами весняний цикл – писанки, - вербові гілочки ("Вербна неділя“).
- Букет квітів – мак, ромашки, соняшник, волошки, які є народними українськими символами та оберегами.
- Експонати українського посуду, ляльки – хлопчик і дівчинка в національному одязі, макет подвір’я української хати, лепбук, тематичні папки « Моя країна – Україна», « Ми - діти твої,Україно».
- Народна іграшка є спадщиною подібно до рідної мови, казки, пісні. Народні іграшки перевірені дитячою любов'ю до неї, дитячою грою. Народна іграшка несе в собі художню культуру народної творчості, розвиває самобутні риси естетики свого народу.
До основних завдань патріотичного виховання дошкільнят належать: формування любові до рідного краю: причетності до рідного дому, сімї, дитячого садка, міста;
Я створила осередок відповідного розвивального середовища в групі, яке сприяє розвитку патріотичних почуттів дитини на основі народної культури з опорою на краєзнавчий матеріал (міні-музей народного побуту, де є предмети народного ужиткового мистецтва, і яке дозволяє забезпечити потребу в пізнанні його за законами добра та краси.
В групі створені всі умови для того, щоб сформувати національно свідомого громадянина, патріота, тобто людину, якій притаманні особистісні якості й риси характеру, світогляд та спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.
Немає коментарів:
Дописати коментар