Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятниця, 14 травня 2021 р.

Формування навичок практичного життя з використанням елементів методики Марії Монтессорі

Формування навичок практичного життя з використанням елементів методики Марії Монтессорі  

Соловйова Олена Анатоліївна 
ЗДО № 6 « Світлячок» м. Южноукраїнськ

Сьогодні, у час реформування освіти, педагоги дедалі частіше звертаються до спадщини Марії Монтессорі, адже в ній втілені головні принципи, до яких ми прагнемо – дитиноцентризм, індивідуалізація, комплексний підхід. Важливе місце у Монтессорі-системі займає предметно-маніпулятивна діяльність малюків, у якій гармонійно розвиваються всі складові психіки дитини і формуються базові якості особистості – самостійність і незалежність.

«Без відповідного середовища немає конструктивної діяльності дитини,- пише М. Монтессорі, - оточення дитини – це не просто поєднання предметів для ігор або якогось їх застосування, оточення мусить мати цілісну форму (образ) і орієнтуватись на цілісне сприймання дитини, а не на суму його можливостей».

Особливе місце у предметно-ігровому середовищі відводиться дидактичним,розвивальним матеріалам, які використовуються цілеспрямовано та спонукають до роздумів. Монтессорі-матеріали своєю структурою та логічною послідовністю сприяють сенсорному розвитку.

Матеріали М. Монтессорі – це ключ, що дозволяє дитині потрапити до світу сучасної культури та цивілізації, зрозуміти природу становлення своєї самостійності,своєрідної незалежності від дорослого, а відтак сприяє розвиткові почуття гідності та самоцінності.

У ранньому віці провідною діяльністю для дитини є предметна, оскільки саме в ній реалізується пізнавальна активність, відбувається інтенсивний розвиток усіх складових психіки малюка. У цей час проявляється допитливість, прагнення нових вражень, ініціативний пошук нової інформації.

Маніпулятивні дії з предметами (спеціальним сенсорним матеріалом) лежать в основі педагогічної системи М.Монтессорі.

Щоб пізнати навколишній світ, малюкам у ранньому віці необхідно торкатися предметів, обстежувати їх, діяти з ними.

На основі аналізу відчуттів, отриманих у результаті діяльності руками, особливо інтенсивно розвивається інтелект дитини, усвідомлюються доти несвідомі враження.

Під час маніпулятивних дій у дитини формується здатність брати дрібні предмети,затискати їх пальцями, утримувати в руці. Дитина вчиться координувати свої рухи, відпрацьовує їх точність. Таким чином малюк готує свою руку до письма. Це відбувається завдяки тому, що він захоплює дрібні деталі трьома пальцями, якими людина тримає олівець. У Монтессорі-програмі такі рухи називаються «захоплення щипцями». До того ж, руки під час маніпуляцій з предметами здійснюються у напрямку письма, тобто зліва на право, зверху вниз.

Розвивальне Монтессорі-середовище для дітей раннього віку обладнане відкритими полицями з дидактичним матеріалом, який задовольняє потребу малят у маніпулятивних діях: взяти матеріал з полиці, перенести його до столу, виконати дії, що сприяють розвитку дрібної чи великої моторики.

Завдяки допомозі вихователя можливості малюка істотно розширюються: вихователь демонструє різні властивості предмета і нові способи дій з ним. Він показує, що м’ячик можна катати або просовувати, кільце пірамідки нанизувати на вертикальний або горизонтальний стержень, кульки можна розкладати у комірки, а палички циліндричної форми забивати молотком у отвір.

Важливим компонентом у структурі предметної діяльності стає формування здатності самостійно оцінювати отриманий результат, що є підґрунтям для становлення самостійності, як базової якості особистості. Правильно і самотужки виконана дія дарує дитині величезне задоволення, дає відчуття власної компетентності та незалежності.

Маніпуляція з предметами дуже допомагає малюкам у період адаптації. Коробки з маніпулятивними предметами розміщені у помітному місці, добре освітленому та просторому. Переступивши поріг групи, малюки бачать знайомі предмети: конструктор, лабіринти, кулькогін, пірамідки тощо. Дії з матеріалами заспокоюють,концентрують увагу, зміцнюють м’язи, координують моторику, навчають спілкуватися один з одним, ділитися, поступатися.

Завдання вихователя – забезпечити середовище достатньою кількістю дидактичних матеріалів та періодично оновлювати їх, щоб підтримувати інтерес дітей. Різноманітність матеріалів стимулює розвиток гнучкості мислення.

Свою діяльність малята розпочинають із спостереження. Здавалося б,що може бути легше, ніж опустити м’ячик у коробку і почекати, поки він викотиться, або стежити як кулька плавно скочується вниз похилою дощечкою. Однак у цей час малюки розв’язують складні завдання: прогнозують результат своїх дій, навчаються утримувати об’єкт у полі зору, координують роботу рук і зору, освоюють алгоритм дій. Шляхом вільного експериментування і повторення дій дитина оволодіває новими знаннями, набуває необхідних навичок. Повторення є дуже важливим для розвитку маленької дитини, оскільки формує вміння концентрувати увагу, порівнювати, робити висновки, виправляти свої помилки.

Робота з дидактичним матеріалом (Монтессорі-матеріали) має чітко виражену послідовність. Спершу вихователь показує малюку раціональний спосіб роботи з дидактичними матеріалами, подає зразок дій з ними. А потім пропонує дитині виконати дії самостійно. Згодом малюк з власної ініціативи та за власним бажанням маніпулює з предметами (матеріалом). Показ зразка дій у Монтессорі-педагогіці традиційно називають презентацією дидактичного матеріалу.

Через дію до пізнання (опис предметно-розвивального середовища)

Предметно-ігрове середовище

Предметно-ігрове середовище організовую так, щоб кожна дитина мала можливість займатися улюбленою справою. Розміщення матеріалу згідно з зонами дозволяє дітям об’єднуватися в підгрупи за інтересами. Ігрове середовище не запрограмоване, отже надає можливість для експериментів, конструювання, театралізованої діяльності. Дитина має можливість реалізувати свої знання про оточуючий світ у різноманітних іграх, самотужки вирішуючи, що йому для цього потрібне.

Оскільки ігри орієнтовані на стимулювання творчої та пізнавальної активності дітей, середовище можна перетворювати в міру розвитку дитячих інтересів, знань та умінь.

У такій зоні знаходяться:

- набори конструкторів кількох розмірів, призначені для дітей раннього віку;

-  набори модулів різних форм та різного кольору, з різних матеріалів для спорудження об’єктів;

- ігрові стінки з дидактичними та проектними іграми;

- м’які низькі меблі – для лежання та сидіння, коли діти відпочивають у перерві між іграми та заняттями;

- ляльковий театр;

- різноманітні іграшки (м’які, надувні, плоскі, механічні тощо).

Предметно-ігрове середовище є динамічним і мобільним, і діти вчаться активно ним користуватися, що забезпечує їм свободу дій.

Усе обладнання постійно поновлюється, видозмінюється, легко переноситься з одного центру в інший.

Основою розвитку дитини є практичні цілеспрямовані дії в ігровій формі, під час яких малюк сприймає предмети і явища навколишньої дійсності, усвідомлює зв’язки з ними. Тобто: середовище є джерелом збагачення дитячої діяльності. Основними принципами облаштування розвивального середовища для дітей раннього віку в закладах дошкільної освіти:

  • Принцип взаємодії;
  • Принцип активності,самостійності,творчості;
  • Принцип динамічності;
  • Принцип вільного центрування;
  • Принцип емоційного комфорту;
  • Принцип естетичності в добиранні атрибутів та матеріалів;
  • Принцип зв’язку з реальним життям;
  • Принцип урахування вікових особливостей дітей.
  • Середовище екологічного розвитку

Для дітей раннього віку створений окремий ігровий осередок, який відділений від тематичних ігрових осередків, оскільки такі малята потребують більшої уваги,постійного нагляду й керівництва з боку вихователя,фізичні можливості їх також обмежені, тому навантаження значно менші,ніж на дітей старшого віку.

Використовую галявинки або майданчики з різними площинними іграшками, що легко переносяться і ставляться в різних комбінаціях.

Також створено на території закладу невеличкий осередок для відпочинку та спілкування батьків. Він затишний, добре озеленений, аби тата й мами, чекаючи дитину, могли відпочити, поділитися досвідом виховання, поговорити з педагогами.



Немає коментарів: