Пальчикові ігри як засіб розвитку мовлення дітей раннього віку
Пальчикові ігри сприяють зміцненню м’язів рук та вдосконаленню дрібної моторики, що прискорює розвиток мовлення та інших психічних процесів. Розвиток мовлення дитини залежить від сформованості тонких рухів пальців рук, які стимулюють дозрівання нервової системи й повноцінний інтелектуальний розвиток дитини.
Рівень сформованості дрібної моторики в багатьох випадках визначає і успішність формування мистецьких, музично-виконавчих, конструкційних і трудових умінь, розвитку початкових навичок письма тощо.
Проте цей розвивальний потенціал може бути реалізований лише в тому разі, якщо рухи рук дитини будуть мати усвідомлений характер, стануть своєрідним знаряддям дитячої уяви.
Спостереження за дітьми на початку навчального року засвідчили недостатній рівень сформованості дрібної моторики пальців рук дітей раннього віку та недостатній рівень сформованості мовлення дітей.
В зв’язку з цим виникло питання - як відкоригувати мовлення дитини за допомогою руху?
Працюючи над розв’язанням цієї проблеми, ми знайшли унікальний засіб для розвитку дрібної моторики та одночасного розвитку мовлення в їх поєднанні та взаємозв’язку. Це пальчикові вправи та ігри.
Пальчикові ігри - це віршовані рядки, які потрібно ілюструвати за допомогою ритмічних рухів рук, зокрема пальчиків. Техніка виконання пальчикових ігор проста, рухи нескладні. Однак саме вони знімають напруження рук, сприяють розслабленню м’язів усього тіла.
Тексти віршиків для пальчикових ігор добираємо такі, які містять цікаву інформацію про навколишній світ, явища природи, предмети, тварин, людей, їхню діяльність.
Пальчикові ігри для дітей існували в різні часи, у різних народів. Для прикладу - у Китаї особливого поширення набули вправи з кульками - кам’яними або металевими. Постійні заняття з ними сприяють поліпшенню пам’яті, діяльності серцево-судинної і травної систем, знімають напруження, розвивають координацію, спритність і силу рук.
Під час роботи ми помітили закономірність: що еластичнішими є кисті рук, то ліпше працюють дитячі пальчики, тим швидше дитина оволодіває мовленням. Рухи рук, а саме вправи для пальців, є стимулом не лише для своєчасного виникнення мовлення на другому році життя, а й подальшого мовного вдосконалення.
У процесі рухової активності під час пальчикових ігор розширюється словниковий запас, діти вчаться доцільно вживати слова у мовленні, у них поліпшується вимова «важких» звуків.
Стало доброю традицією поєднувати ігри на піску (метод сендплей) та пальчикові ігри.
Під час пальчикових ігор діти, повторюючи рухи дорослих, активізують дрібну моторику рук. У такий спосіб формується жвавість, уміння керувати своїми рухами, концентрувати увагу на одному виді діяльності. Ці вправи допомагають не лише формувати тонкі рухи пальців, а й сприяють розвитку зорової та слухової уваги. Завдяки їм дитина отримує численні сенсорні враження, у неї розвивається уважність та здатність концентруватися.
Ще однією важливою особливістю пальчикових ігор є те, що вони дають змогу скоординувати роботу правої і лівої півкуль головного мозку, тобто спричиняють їх синхронну й злагоджену взаємодію. Ці ігри сприяють утворенню своєрідного «мосту» між півкулями мозку, тим самим розвиваючи й уяву дитини (за яку відповідає права півкуля), і її словесний опис (робота лівої півкулі). Якщо цей «міст» міцний, то й нервові імпульси виникають частіше, розумові процеси активізуються, розвивається увага малюка, його здібності.
Методика використання пальчикових ігор та вправ у щоденній роботі.
У процесі роботи ми дібрали та розробили добірку цікавих пальчикових ігор та вправ відповідно до тижневого тематичного планування. Пальчикові вправи та ігри педагоги проводимо з дітьми щоденно протягом дня: на заняттях під час індивідуальної та групової роботи; перед обідом; після прогулянки; після денного сну тощо. Добираємо їх відповідно до теми тижня (дня), враховуючи вік дітей та рівень їхньої підготовки.
Скажімо, малюкам ще складно промовляти текст, вони виконують рухи разом з вихователем або з його допомогою. Діти двох-трьох років добре сприймають пальчикові ігри, які необхідно виконувати однією рукою. Трирічні малюки вже здатні освоїти ігри, які необхідно виконувати обома руками. Найбільше дітям подобаються пальчикові ігри зі співом, де тексти можна наспівувати на будь-яку мелодію. Використовуємо також пальчикові картинки (фігури), інсценівки, загадки, вірші, міні-вистави пальчикового театру, спонукаємо дітей до самостійної творчості. Синтез руху, мовлення й музики викликає радість у дітей та дає змогу зробити кожне заняття ефективним.
Спочатку застосовуємо найпростіші вправи для ознайомлення дітей з пальчиками, їхніми назвами та призначенням. Відтак, поступово ускладнюємо дітям завдання. Залежно від складності виконання виокремлюємо такі різновиди пальчикових вправ: вправи, які необхідно виконувати одним пальчиком або всією долонькою, - це досить прості вправи, побудовані на виконанні лише однієї команди; діти діють «за зразком», тобто спостерігають за показом дорослого і повторюють його дії чи вправи, які потребують більшої диференціації рухів та навчають дій з усіма пальчиками по черзі - діти набувають навичок послідовного стискання та розтискання пальців; виявляють здатність переключатися з одного руху на інший; запам’ятовують супроводжувальний текст та усвідомлюють його зміст вправи, які необхідно виконувати обома руками - рухи пальчиків стають усвідомленішими; удосконалюється й розвивається координація рухів обома руками.
Під час проведення ігор необхідно виразно вимовляти тексти пальчикових ігор: то підвищуючи, то понижуючи голос, роблячи паузи, наголошуючи на окремих словах; рухи виконує синхронно з текстом або в паузах.
Для деяких ігор надягаємо на пальчики паперові ковпачки, рукавичку чи малюємо на подушечках пальців очі й ротик. На заняттях, граючись з дітьми, намагаємося робити так, щоб діти не лише створювали й відтворювали за допомогою рухів рук ті чи ті образи, а й емоційно вживалися в них.
Послідовність розучування пальчикових ігор з дітьми:
- спочатку дорослий сам показує гру дитині;
- дорослий показує гру, маніпулюючи пальцями і рукою дитини:
- дитина і дорослий виконують рухи одночасно, а дорослий при цьому промовляє текст;
- дитина виконує рухи з допомогою дорослого. Текст промовляє дорослий.
- дитина самостійно виконує рухи та промовляє текст, а дорослий підказує і допомагає.
Прийоми для розвитку кисті, пальців та м’язів руки.
Починаючи з дворічного віку, навчаємо дітей прийомів самомасажу кистей рук і пальців. Пальці тісно пов’язані з внутрішніми органами й особливо з головним мозком, тому їх розвиток і зміцнення позитивно впливають на загальний стан організму. Залежно від темпу проведення проводимо масаж у швидкому, середньому, повільному темпі. Основні масажні прийоми, які використовуємо у пальчикових іграх: прогладжування, розтирання, вібрація, поплескування. Супроводжуємо самомасаж віршованими рядками дотепного змісту, що викликає в дітей позитивні емоції та поліпшує настрій. На пальцях і кисті руки міститься чимало акупунктурних точок. Масаж цих точок поліпшує пам’ять, розумові здібності, розвиває силу і спритність рук, координацію рухів, поліпшує діяльність серцево-судинної і травної систем, підтримує життєвий тонус.
Малювання пальчиками та долоньками - цілеспрямований вплив на розвиток мовлення дітей раннього віку.
Розвиваємо м’язи руки, рухливість пальців не лише завдяки спеціальним вправам та іграм, а й під час інших видів діяльності, зокрема малювання. Широко використовуємо в роботі з дітьми малювання пальчиками і долонею. Під час цього виду діяльності діти безпосередньо ознайомлюються з фарбою, її властивостями, відчувають, що вони малюють. Такі заняття привчають дітей до охайності, стриманості, сприяють вихованню естетичного смаку. Психотерапевти стверджують, що таке малювання демонструє внутрішній стан дитини. Доторкання до фарб, їх розмазування на папері дає дитині змогу повніше включитися у процес творчості, залучає внутрішні резерви організму. Малюкам дуже подобається робити відбитки долоньок, малювати одним, двома, трьома пальчиками водночас, зображувати хвилі, ягідки, візерунки тощо. Використовуючи пальчикові ігри в роботі з дітьми раннього віку, ми помітили динамічні позитивні зміни в їхньому розвитку. У дітей вдосконалилася координація рухів, стійкою стала увага, спостережливість, збагатився словник та поліпшилося мовлення загалом.
Приклади пальчикових ігор, примовлянь та віршиків-розминок:
Сім’я
Другий пальчик - то бабуся,
Третій пальчик - наш татусь,
А четвертий - то матуся,
А мізинчик - наш малюк,
Biн сховався тут.
(Показуємо на пальчик та кажемо: „перший пальчик...", i продовжуємо гру, загинаючи кожен пальчик).
Безіменний - стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці вci вони схопились враз –
В дитсадочок бігти час.
(По черзі загинаємо пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкаємося всіх інших - «будимо». Розкриваємо всі пальці «враз»).
На роботу
Вказівний за ним піднявся -
Розбудив сусід його.
Той - свого, а той свого.
Встали вчасно вci брати -
На роботу треба йти.
(Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно вci..." широко розставати nальцi).
Доброго ранку
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі i мeнi! (Пальцями правої руки по черзі „вітатися" з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).
Спечем хлібчик
Дітям на обiдчик.
Найбільшому - хліб місити,
А тобі - воду носити,
А тобі - в печі палити,
А тобі - дрова рубати,
А малому - замітати.
Тільки хліба напекли - танцювати почали.
Це робота не легка - витинати гопака.
(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).
Пташенята в гнiздi
Малюкам жуків шукати.
А малята не літають -
Із гніздечка виглядають.
(Bci пальці правої руки обхопити долонею. Утворити „гніздо". Коли ворушити пальцями правої руки, створюється враження, що у „гнiздi" живі пташенята).
Kвіткa
Kвіткa з пуп‘янки розквітне.
(Пучки пальців обох рук зімкнути. Долоньки трішки круглясті, схожі на пуп‘янок. Нижні частини долонь притиснути одну до одної, а пальці широко розставити по колу i трохи вигнути. Утворюється велика квіткa, що розпустилася).
Хрущ
Мене знає кожен кущ.
Маю я красиві вуса
І нічого не боюся.
(Стиснути кулачок. Вказівний палець i мізинець розвести в рiзнi боки («вуса»). Ворушити вусами).
Квіточка
Красу на землю принесе,
Промінчик доторкнеться
І квітка усміхнеться.
(Показати руками шар снігу. Пoтiм утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи „промінчик". Далі квітка потроху розкриває пелюстки).
Віяло
Вітерцем повіяло.
3 нами вітерець погрався -
І у віяло сховався.
(Зображати руками віяло. Потім пальчики ховаються в кулачок).
Ліхтарики
Ліхтарики засвітилися! (випрямити пальці)
Ліхтарики згасли! (стиснути пальці)
Вправу виконувати кілька раз.
Варіант 2
По черзі стискати та розтискати пальці рук на рахунок “раз- два”.
На “раз”: пальці правої руки випрямлені, пальці лівої руки стиснуті.
На “два”: пальці лівої руки випрямлені, пальці правої руки стиснуті.
Спочатку виконувати вправу повільно, потім прискорювати темп. Вправу спочатку можна виконувати на рахунок, а потім рядками, що промовляються ритмічно, супроводжуючи рухи:
Вже стемніло на дворі,
Засвітились ліхтарі.
Хай ліхтарики горять,
Підуть дітлахи гулять.
Квасимо капусту
- Солі в неї ми поклали! (двічі) – пальці зібрані “щіпкою”, “солимо капусту”.
- Ми капусту м’яли, дерли! (двічі) – енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.
- Смачну моркву туди терли! (двічі) – пальці однієї руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки.
Миємо руки
Узяли духмяне мило,
Добре руки з ним помили.
“Струшуємо водичку з рук”: пальці стиснути в кулачок, потім з силою випрямити їх, наче струшуючи водичку.
Полетіли від води
Бризки з рук туди-сюди.
“Витираємо руки”: енергійні рухи імітують почергове витирання кожної руки рушником.
Рушничок я свій беру,
Швидко ручки обітру.
Напечемо млинців
На сметані, на яйці
Тісто зробим на млинці.
Напече нам мама їх
Гаряченьких та смачних.
Місимо тісто
Тісто узяли у мами,
Його жужмили і м’яли,
Пирогів напечемо
Зі сметаною з’їмо!
Руками імітуємо вимішування тіста. На перші рядки дуже енергійно стискаємо та розжимаємо руки в кулачки (одночасно і по черзі). Потім руками виконуємо рухи, наче ліпимо пироги.
Кулька
“Надуваємо кульку”: придати пальцям таке положення, яке буває, коли руки тримають м’ячик або кульку.
“Кулька лопнула”: пальці повертаються у вихідну позицію.
Пружну кульку я надую,
Мотузочок зав’яжу.
Ну а потім її здую,
Всім цей фокус покажу.
Їжачок
Як ти носиш, їжачок,
Так багато колючок?
Човен
Обидві долоні поставлені на ребро і з’єднані “ковшем”, великі пальці притиснуті до долонь.
По річці плине човен,
Він дітлахами повен.
Пароплав
Пароплав пливе по річці,
Дим з труби, немов із пічки.
Річка та рибка
Річка – хвилястий, плавний рух розслаблених кистей рук.
Рибка. Випрямлені долоні притиснуті одна до одної. Пальці спрямовані в бік “від себе”.
Повертати зімкнуті долоні управо та уліво, імітуючи рухи риби хвостом.
Хвостиком б’є наша рибка маленька,
В річці живе ця манюня гарненька.
Дерева
Вітер залетів у гай.
Ти дерева не гойдай,
(Качати руками з боку у бік)
Дуже гілки не клони,
Щоб не тріснули вони! (Качати руками униз – уверх, не згинаючи пальців)
Птах п’є воду
Птах дістався до криниці,
Хоче випити водиці.
Птах летить
В небі пташечка летіла,
На галявину присіла.
(Помахати “крилами”)
Посиділа, відпочила,
Й до гніздечка полетіла.
(Притиснути долоні до себе)
Квітка
Вранці сонечко зійшло, розпустилась квітка.
А увечері закриє пелюсточки швидко.
Донечка
Кулачок, долонька є у мами донька,
Ось долонька, кулачок,
Ходить донька у садок.
Стілець
Нумо, дітки, молодці, посідаймо на стільці.
Небагато треба вміння –
Зробим спинку і сидіння.
Можна змінювати положення рук почергово на рахунок “раз-два”.
“Раз”: ліва рука – “спинка”, права рука – “сидіння”.
“Два”: права рука – “спинка”, ліва рука – “сидіння”.
Стіл
Кулачок це буде ніжка,
А долонька буде кришка.
Поміняли ручки враз,
Буде інший стіл у нас.
На рахунок “раз-два” по черзі змінювати положення рук.
Ворота
Ми ворота зачинили,
В дім нікого не пустили.
А коли відчиним їх,
Друзів впустимо своїх.
Ворота відчиняються та зачиняються.
Потім розвернути долоні паралельно одна до однієї, пальці спрямовані від себе. Повернутися у вихідну позицію.
Замок
Замок на двері тут висить.
(Швидко з’єднувати пальці в замок та роз’єднувати).
Хто б зміг його нам відчинить?
- Потягнули!
(Пальці зчеплені, потягнули пальці, не розчіплюючи їх).
- Покрутили!
(Посовати зчепленими пальцями від себе до себе).
- Постукали!
(Пальці залишаються у замку, постукати основами долоней одна об одну).
- Й відчинили!
(Розчепити пальці).
Зайчик
На зеленому лужку,
Плигав зайчик в кожушку.
Раптом дощ пішов з дощем,
Заховався під кущем.
Права рука – випрямлена долоня накриває зверху “зайчика” – це “сосна”. Потім змінюємо положення рук.
Зайцю барабан дали,
Він застукав: “Раз-два-три”!
Вказівний та середній пальці підняті угору. Великий пальчик стукає по безіменному та мізинцю.
Місток
З дідом ми через ставок
Зробимо для всіх місток.
Кожен хай сміливо йде,
В воду він не впаде!
Равлик
Равлик повагом повзе,
Хатку на собі везе.
Випрямити вказівний палець, решту пальців притиснути до долоні великим пальцем.
Крутити великим пальцем.
Бджілка, бджілка, покружляй,
З квіток меду позбирай!
Жабка
Середній та безіменний притиснути до долоні великим пальцем.
Скаче жабка у траві
І скрекоче: “Ква-кве-кві!”
Ножиці
Швея в дім до нас прийшла,
Мені ножиці дала,
Я тканини і папір
Ріжу, ріжу до сих пір.
Окуляри
Зробити обома руками кільця. Піднести до очей, імітуючи окуляри.
Краще бачити хотів (хотіла),
Окуляри я надів (наділа).
Дружні пальчики
Пальчики живуть в сім’ї,
це помічники мої.
Пальчики стиснуті разом, напружені.
Посварились, – та одразу
Помирилися і разом!
Усі п’ять пальців витягнуті та розведені в боки – пальчики “посварилися”. Потім усі пальці притиснуті один до одного – “помирилися”.
Наш хлопчик
Оцей пальчик - баба,
Оцей пальчик - наш татусь,
Оцей пальчик - мама,
Оцей пальчик - хлопчик наш,
А зовуть його....!
Пальчику
Де ти бував?
Пальчику, пальчику,
Що ти чував?
- З меньшеньким братом
Я кашу варив,
Із безіменним
Я кашу поїв,
Із середульшим
У лісі гуляв,
А із найбільшим
Пісню співав.
Сорока-Ворона
На припічку сиділа,
Діткам кашку варила.
- Цьому дам, цьому дам,
Цьому дам і цьому дам,
А цьому не дам,
Бо цей буцман
Дров не носив,
Діжі не місив,
Хати не топив,
Діток гуляти не водив -
Справжній лежень.
Схованки
І голівки заховали.
Оце так, оце так. .
І голівки заховали.
Ритмічно згинати і розгинати пальці. Ускладнення: почергове згинання пальчиків на обох руках.
Пальчик-хлопчик
- З цим братиком в ліс ходив,
З цим братиком борщ варив,
З цим братиком снідав,
З цим братиком співав.
Віяло
Вітерцем повіяло.
З нами вітерець погрався –
І у віяло сховався.
Зображати руками віяло, потім сховати пальці в кулачок.
Рукавички
Рукавички невеличкі.
(Ковзні рухи кистей рук між пальцями.)
Знаєм, хлопчики й дівчатка,
(Руки на рівні грудей, повернуті наперед.)
Все у нас тепер в порядку.
Кожен пальчик має хатку.
(Погладжування кожного пальця відповідно до рими.)
Ножиці
буде сукня для Дарини!
Великий, підмізинний палець і мізинець пригорнути до долоні. Вказівний і середній пальці витягнути вперед. Вони то розходяться, то сходяться, імітуючи рухи ножиців. Долоня паралельно столу. Спочатку вправу виконувати повільно, потім темп прискорити.
Малюк
Топ-топ, топ-топ. Крокують по доріжці.
Вказівний і середній пальці витягнути й опустити вниз, середній і підмізинний пальці пригорнути до долоні великим пальцем. Вказівний і середній пальці пересувати по поверхні стола, імітуючи рухи ніг.
Вправа виконується спочатку однієї рукою, потім - іншою. Після цього - двома одночасно.
Коза
Ішла коза дорогами,
Похитувала рогами.
Потім можна виконувати вправу двома руками, зображуючи козу та козенятка:
Іде коза рогата,
Коза бородата,
Козенятко спішить,
Дзвоником дзвенить.
Місток
Задивився на жабку,
Зачепився за кілок
І загубив шапку.
Равлик
Лізе, лізе равлик по моріжку,
виставляє равлик довгі ріжки.
А на спині в равлика хатинка.
Заболить у тебе, равлик, спинка!
Жабка
Біля озера щодня
жаба бавить жабеня
обіймає лапкою
називає жабкою!
Собака
Гав-гав - я не лякаю,
Я з хлопцями граю!
Або:
Вказівний палець і мізинець підняти нагору. Інші пальці випрямити й зібрати в "щіпочку", імітуючи собачу пащу.
Ішов собака через міст,
Чотири лапи, п'ятий хвіст.
Кінь
Їде, їде пан, пан
На конику сам, сам,
А за паном хлоп, хлоп,
На конику скок, скок.
Кішка
Наша Мурка вушка мила
На траві, біля криниці.
Мила лапкою без мила:
Це тому, що Мурка - киця.
Варіант 2. Кішка показує кігті. Долоню поставити вертикально нагору. Пальці випрямити й розвести в боки. Сильно згинати та розгинати кінчики пальців.
Якщо точить кігті кішка,
Значить десь сховалась мишка.
Мишка
Тишком-нишком вийшла мишка із нори.
В шкряботушки ніс і вушка догори.
Півень
Стоїть півень на току
У червонім чобітку.
Будеш півника просити:
- Ходи жита молотити.
Курка
Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіточок.
Або
Не турбуйте Курку!
Клює Курка Крупку.
Крупка Дрібненька,
Курка Рябенька.
Гусак
Долоню зігнути під прямим кутом. Пальці витягнути вперед і притиснути один до одного. Вказівний палець зігнутий та опирається на великий.
Гусак пишався: Гусенята -
Такі гарнесенькі хлоп'ята!
Так воду люблять! Молодці!
Всі від народження плавці!
Або
Наш гусак піднявсь на кладку,
Став, як завше, на зарядку,
Повернувся вліво, вправо,
Чітко робить вільні вправи.
В забавках можете також використовувати міні-іграшки, які одягаються на пальчики, це можуть бути саморобні іграшки з картону, тканини чи в'язані. Головне, щоб вони були до вподоби і вам, і діткам.
Джерела і корисні посилання:
1. Разом до гармонії: розвиток дитини раннього віку. Методичний посібник / Авт.-упорядн.: І.В.Братусь, Н.В.Кошечко, О.Л.Нагула; За заг. ред. І.Д.Звєрєвої. - К.; Кобза, 2004. - 160 с.
2. Caвiнa Л.П. Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення дошкільнят: Посiбн. для батьків i педагогів. - К: Школа, 2001. - 47 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар