Страницы

неділя, 16 травня 2021 р.

Вплив народознавчого осередка на розвиток патріотичних почуттів дітей раннього віку

Вплив народознавчого осередка на розвиток патріотичних почуттів дітей раннього віку

Навроцька Інна Володимирівна, 
вихователь  Зеленоярського ЗДО 
Миколаївського району 

Реалізація державності залежить від дієвої державницької позиції кожного громадянина. Тому найголовнішим завданням суспільства завжди було, є і буде виховання поколінь гуманістів і патріотів, для яких найвищим ідеалом є єдність особистих та національно-державних інтересів.

У нашій країні зростають вимоги до виховання і навчання підростаючого покоління. Так, однією з найважливіших педагогічних задач, визначених Законом України «Про дошкільну освіту», є виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля.

Актуальність проблеми обумовлена необхідністю виховання патріотизму, починаючи з раннього віку. Мета мого досвіду - розкрити роль народознавства у формуванні  національної свідомості та вихованні патріотичних  почуттів у дітей раннього віку. Формувати ціннісне ставлення дитячої особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації. Виховувати гармонійно розвинену підростаючу особистість, здатну зберігати і примножувати національну культуру.


Завдання народоознавчої діяльності:

  • Формувати у дітей: почуття національної свідомості, гідності та гордості за свою Батьківщину, ціннісне ставлення до рідного дому, сімї, дитячого садка; усвідомлення дітьми своєї національної приналежності. 
  • Прищеплювати повагу до людей праці, захисників Вітчизни, до Конституції України, державної символіки, свят.
  • Розвивати інтерес до історії рідної держави, її традицій, видатних людей.
  • Виховувати любов до  своєї Батьківщини, до рідної мови, до природи рідного краю, бажання берегти її. 
  • Налагоджувати тісний контакт з родинами вихованців і активно залучати їх до участі в освітньому процесі.

Предметно-ігрове середовище нашої групи адекватне вікові дітей та відповідає їхнім функціональним можливостям із незначним перевищенням ступеня складності. Предметно-ігрове середовище динамічне, варіативне, різноманітне. Хоча воно організовується дорослими, але повністю підвладне дитині, не обмежує її діяльності, забезпечує повну свободу;

Ігровий простір сприяє орієнтовно-пізнавальній діяльності, що забезпечує набуття нових знань, формування розумових дій, розвиток провідних психічних процесів дитини. Надаємо особливого значення формам і кольору – саме вони надають виразності об'єктам та подіям і завдяки зіставленню допомагають дитині отримати достовірні знання про довкілля. Всі ігрові предмети мають бути якісними, бо що досконаліша форма, то повніше реалізується її призначення. Включаємо у предметно-ігрове середовище національні, етнокультурні особливості, аби дитина творчо прилучалася до духовних цінностей народу, вчилася любові до рідної землі. 

У нас в  групі створений спеціальний осередок з метою прилучення дітей до народної культури, народного мистецтва; Цей осередок народознавства зберігає пам’ять про традиції життя наших прадідів і підтримує ті традиції, на яких виховується нинішнє покоління. Він  містить: 

  • Ляльки - дівчинка і хлопчик - у національному вбранні. 
  • Вироби народних промислів України: посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, (посуд можна ставити на рушник-стирок, на святковий рушник у дні свят); 
  • Іграшки;
  •  Музичні дитячі народні інструменти - сопілка, дзиґа, свищики (різної форми); 
  • Писанки . "Українські казки", ілюстрації до народних казок (ілюстрації з казок поповнюються поступово). Макет подвір'я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин. 
  • Дидактичні ігра "Збери з частин ціле" (іграшки, державні символи).
  • Вироби відповідно до обрядових циклів: осіннього - кошик із фруктами, овочами весняний цикл – писанки, - вербові гілочки ("Вербна неділя“). 
  • Букет квітів – мак, ромашки, соняшник, волошки, які є народними українськими символами та оберегами.
  • Експонати українського посуду, ляльки – хлопчик і дівчинка в національному одязі, макет подвір’я  української хати, лепбук, тематичні папки « Моя країна – Україна», « Ми - діти твої,Україно».
  • Народна іграшка є спадщиною подібно до рідної мови, казки, пісні. Народні іграшки перевірені дитячою любов'ю до неї, дитячою грою. Народна іграшка несе в собі художню культуру народної творчості, розвиває самобутні риси естетики свого народу.

До основних завдань патріотичного виховання дошкільнят належать: формування любові до рідного краю: причетності до рідного дому, сімї, дитячого садка, міста; 

Я створила осередок відповідного розвивального середовища в групі, яке  сприяє  розвитку патріотичних почуттів дитини на основі народної культури з опорою на краєзнавчий матеріал (міні-музей народного побуту, де є предмети народного ужиткового мистецтва, і яке дозволяє  забезпечити потребу в пізнанні його за законами добра та краси. 

В групі  створені всі умови для того, щоб сформувати національно свідомого громадянина, патріота, тобто людину, якій притаманні особистісні якості й риси характеру, світогляд та спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.


Немає коментарів:

Дописати коментар