Єдина Країна! Единая Страна!

четвер, 13 травня 2021 р.

Природний осередок у групі раннього віку як фактор розвитку пізнавальної активності дітей

Природний осередок у групі раннього віку як  фактор  розвитку пізнавальної активності дітей

                              Славінська Аліна Миколаївна,
 вихователь: ЗДО №1 “Сонечко” СМТ. Веселинове

Сьогодні екологічні проблеми навколишнього середовища набули попереднього значення. Спеціально гостро стоїть завдання екологічного виховання . Сучасні проблеми взаємозв'язку людини з навколишнім середовищем можуть бути вирішені лише за умови умовної сформованості в кожному екологічному світогляді, підвищення екологічної грамотності та культури.

Природа - великий вчитель! Екологічне виховання дуже тісно пов'язане з моральним вихованням - це виховання людяності, доброти, милосердя.

Навчити дитину дбайливому ставленню до природи можуть тільки дорослі та обов’язково особистим прикладом.

Перш за все, необхідно показати дітям що природа вражає своєю унікальністю, красою й універсальністю. Уже з раннього віку дітям можна і необхідно прищеплювати любов до навколишнього середовища, вміння зберегти «зелених друзів» та примножувати багатства. 

Я обрала цю тему тому, що екологічна освіта набуває дедалі більшої актуальності. Екологічне виховання є складовою частиною всебічного і гармонійного розвитку особистості. Тому я впроваджую екологічне виховання.

Я організувала предметний осередок. У цьому віці важливо, щоб у дітей йшло накопичення знань, тобто конкретних уявлень, про окремі об'єкти природи: про природному матеріалі і його властивості. В першу чергу я даю знання про відмітні ознаки сезонів. Молодші дошкільнята повинні розуміти деякі зв'язки між явищами природи: дме вітер - гойдаються дерева, світить сонце - стає тепліше.

Основним змістом досліджень є: 

  • Про природні явища (вітер, снігопад, сонце, вода і т.д.);
  • Про матеріали (пісок, глина, папір, тканину, дерево і ін.);
  • Про світ рослин (способи вирощування з насіння, цибулини, листа),
  • Про людину, комах, тварин.

 Я вчу своїх вихованців спостерігати за об'єктами і явищами природи, і дуже важливо привчити малят розповідати про результати спостереження. 

Моє завдання як вихователя - формувати емоційно-позитивне, дбайливе ставлення до природи (вміння радіти при вигляді квітки, пташки, сонечка, комах).

Розвивальний осередок та педагогічний процес мають відповідати особливостям розвитку та саморозвитку дитини, формуванню особистісних якостей: сприйнятливості, чутливості, спостережливості, допитливості, розсудливості, відповідальності, самостійності, креативності, давати дитині свободу, впливати на світовідчуття, самопочуття, здоров'я. 

Осередок повинен бути зручним, інформатизованим, створювати емоційний комфорт та затишок, забезпечувати гармонійні відносини між дитиною і навколишньою природою.

У роботі з дітьми з екологічного виховання я використовую весь спектр педагогічних методів і прийомів. а відбувається через такі види діяльності:

Спостереження як найважливіше джерело знань про природу сприяє розвитку в дітей важливих умінь – дивитися і бачити. Розвиваючи в дітей уміння проводити систематичні спостереження, привчаючи їх до постійного спілкування з природою.

Також використо­вую вступні, супровідні і заключні бесіди.

Вступна бесіда ставить за мету пов'язати попередні знан­ня дітей з вивченням нових, викликати інтерес до них, з'ясувати, що діти недостатньо засвоїли на що треба звернути увагу. 

Наприклад, під час спостере­жень за погодою з'ясовують, яка сьогодні погода. Чи такою ж во­на була вчора? Чому сьогодні стало прохолодніше? (Хмари за­крили сонце, дме холодний вітер тощо)

Посильна праця у природі. Організовуючи трудову діяльність, вихователь    забезпечує всебічний розвиток дітей, допомагає їм знайти впевненість в своїх силах, сформувати життєво необхідні вміння і навички, виховує відповідальність і самостійність.

 Мої вихованці охоче беруть участь у пошуково-дослідницькій діяльності. Під час її у дітей формуються елементарні навички пошукової роботи, посилюється інтерес до живої та неживої природи, активізується інтелектуальний розвиток. А винагородою за допитливість та роботу над поставленими завданнями для малюків є їхні самостійні відкриття у світі природи. Самостійно здобуті знання під час дослідів та експериментів.

Город на підвіконні сприяє розвитку допитливості й спостережливості в дітей, це допомагає краще пізнати рослинну життя. Він здатний розширити уявлення дітей про рослинах, живих організмах, про умови, необхідні для росту і розвитку. 

Найулюбленішою провідною діяльністю моїх вихованців- це ігрова діяльність. 

Рольова гра - метод, при якому дітьми розігрується життєва ситуація (Реально відбувалася або змодельована). Сценарій гри не описується, а задається лише ситуація. Діти самі моделюють свою поведінку, вибудовують відносини. У рольових іграх активно формуються соціальні компетентності дитини.

 Зміст сюжетно-рольових ігор які я використовую:

«Подорож до лісу», «Подорож в підводне царство», «Подорож на Місяць», «Зоологічний магазин», «Приготуємо обід для сім'ї з корисних продуктів", ігри-дослідження, ігри-медитації( «Я - Сонце», «Я - Дощ», «Я - Вітер», «Сонечко і хмарка» .

Ці ігри дають нові враження про життя і працю людей, про стан природи і її зміни; пробуджують інтерес до природи і розвивають ціннісне ставлення до неї. Формують мотиви і практичні вміння екологічно доцільною діяльності; надають можливості для прояву самостійності, ініціативності, співпраці, відповідальності і здатності приймати правильні рішення. 

В даних іграх діти застосовують свій життєвий досвід і відображають те, що їх цікавить, хвилює, радує. Цікавим в роботі з дітьми є такий ігровий прийом, як отримання листів-скарг від жителів живого куточка, жителів лісу, саду, городу. При отриманні такого листа діти замислюються над його змістом, обговорюють різні екологічні ситуації, вирішують, як можна допомогти тому чи іншому живої істоти, як потрібно берегти і охороняти природу.

Дидактична гра представляє собою багатослівне, складне, педагогічне явище: вона є ігровим методом навчання дітей дошкільного віку, і формою навчання дітей, і самостійної ігровою діяльністю, і засобом всебічного виховання дитини. 

Щоб зацікавити дитину, я намагалась підготувати та виготовити своїми руками дидактичні ігри з екологічного спрямування.

Дидактична гра  "Жива та нежива природа".

Дидактична гра  "Живе та неживе".

Дидактична гра "Сонце добре чи погано".

Дидактична гра "Екологічний світлофор".

Дидактична гра "Дерева листочки і плоди".

Дидактична гра "Хто де живе".

Дидактична гра  "Чий хвіст".

Дидактична гра "Хто природу береже, а хто шкодить їй".

Дидактична гра " Птахи що зимують годівничка".

Тематичний комплекс  "Комахи","Тварини","Вода","Повітря".

Макет “Підводний світ морів”, проект “Город на підвіконні”.

Лепбук по природі, 3 д - бук (своїми руками).

Також я намагаюсь створювати умови, які забезпечують дитині психологічний комфорт та всебічний розвиток.

Я організувала з дітьми та з допомогою батьків такі тематичні зони: екологічна 

Квітник де посадили різноманітні безпечні квіти, та оформили гарні декоративні фігурки, на городі посадили овочі, їм дуже подобається сільськогосподарська праця і вони залюбки цим займаються.

Осередки в моєї групи:  (експериментальні, природні, виставкові).

Осередок природи.

Осередок дослідницької діяльності.

Кімнатні рослини, паспорт рослин.

Виставка з природного матеріалу. 

Календарі природи.

Екологічна бібліотека. 

Екологічний театр.

Завдання і можливості розвивального осередка: 

Об’єднувати дітей у підгрупи за інтересами. 

Здійснювати виховання і навчання.

Заохочувати дітей до досліджень, забезпечувати гармонійні відносини між дитиною і навколишнім світом та сприяти розвитку пізнавальної активності дітей.

Еколого-розвивальний осередок в широкому розумінні - це єдність природного, предметного, соціального та середовища внутрішнього «Я».


Немає коментарів: