Радько Олена Миколаївна
Василенко Юлія Миколаївна
вихователі ЗДО № 71 міста Миколаєва
Сенсорний розвиток дитини - це розвиток її відчуттів і сприймання, формування уявлень про властивості предметів (форму, колір, розмір, положення у просторі). Він становить фундамент її розумового розвитку. Чим вищий сенсорний розвиток дитини, тим більше фактів і явищ потрапляє у сферу її сприймання.
Сенсорне виховання спрямовується на формування і розвиток у дітей сенсорних процесів (відчуттів, сприймання, уявлень), за допомогою яких вони набувають досвіду орієнтування у зовнішніх властивостях предметів і явищ. Головним її елементом виступають спостережувальні дії, що зароджуються ще у ранньому віці, а у дошкільника набувають послідовного та опосередкованого характеру і здійснюються за допомогою спеціальних засобів - сенсорних еталонів.
Основне місце в сенсорному розвитку дитини, займає оволодіння сенсорними еталонами кольору, форми, величини. Сенсорні еталони - це загальноприйняті зразки зовнішніх якостей предметів. Наприклад, при сприйнятті форми сенсорними еталонами є геометричні фігури (круг, квадрат, трикутник, овал), кольору – сім кольорів спектра, а також білий та чорний.
Ми обрали цю тему, тому що саме в цьому віці відбувається перехід від застосування зразків, засвоєних у результаті узагальнення власного сенсорного досвіду, до використання загальноприйнятих сенсорних еталонів. Засвоєння сенсорних еталонів, як і формування уявлень про властивості предметів, відбувається за результатами сприймання (обстеження форми, кольору, відношення за величиною та ін. властивостями і відношень, які набувають значення зразків). Для цього необхідно, щоб дитина виокремила основні властивості, що застосовуються як еталони, і порівняла з ними властивості конкретних предметів.
Умови для оволодіння загальноприйнятими еталонами створюємо у продуктивних видах діяльності. Дитина, отримавши завдання відтворити в малюнку, конструкції, аплікації певний предмет, намагається зіставити його особливості з особливостями наявного у неї матеріалу. Це спонукає її по кілька разів обстежувати матеріал, запам'ятовувати кольори фарб, форми кубиків, елементи мозаїки.
До трьох років вона ще не здатна зрозуміти значення зразків (еталонів), з якими необхідно порівнювати властивості предметів. Кружечок, кулька, кольорова смужка для неї такі одиничні і конкретні, як м'яч, годинник, чашка, книжка тощо. На цьому етапі важливо ми забезпечуємо нагромадження різноманітних уявлень, сформувуємо основу для подальшого засвоєння і використання сенсорних еталонів, використовуємо у роботі з дітьми основні види форм і кольорів, які згодом виступатимуть як еталони.
У своїй роботі ми використовуємо назви кольорів і форм, організовуваємо такі дії малят з предметами, які спрямовуватимуть увагу на їх певні властивості, сприятимуть утворенню відповідних уявлень. При цьому ми не вимагаємо, щоб дитина обов'язково запам'ятала їх. Повноцінне засвоєння назв можливе тільки після засвоєння сенсорних еталонів.
У цій роботі важливо знати і використовувати дії, які забезпечують виокремлення властивостей й утворення елементарних уявлень про них. Такими діями є зіставлення предметів за формою, розміром, кольором: дитина добирає пари з групи предметів або шукає серед них названий дорослим. Важливо, щоб вона навчилася використовувати як зразок будь- який предмет, що сприятиме засвоєнню загальноприйнятих еталонів. Найлегше малята вибирають предмет за кольором, складніше - за формою, і найважче - за розміром.
Опановуючи зіставлення предметів за властивостями, діти спочатку накладають їх один на однин, порівнюють за формою, величиною або кольором. Це дається їм легко, а згодом, оволодівши прийомами зовнішнього зіставлення, вони переходять до зорового зіставлення.
У ранньому віці у процесі сенсорного виховання ми використовуємо плоскі предмети, які легко і зручно накладати, прикладати, порівнюючи за певними властивостями.
Із набуттям дитиною певного досвіду можна використовувати об'ємні предмети.
Сенсорне виховання сприяє формуванню у дітей раннього віку таких вмінь та навичок, які свідчать про відповідний рівень розвитку сприйняття:
діти успішно виділяють і враховують колір, форму, величину, фактуру та інші ознаки предметів і явищ при виконанні певних дій;
групують відповідно до зразка предмети за кольором, формою, розміром та іншими властивостями;
співвідносять різні предмети за кольором, формою, величиною, фактурою під час вибору з чотирьох різновидів;
позначають різні предмети відповідно до їх характерних сенсорних ознак;
відбирають предмети необхідної форми або кольору для розвитку самостійної сюжетної гри;
Таким чином, своєчасне сенсорне виховання на даному віковому етапі - головна умова пізнавального розвитку дитини, правильного та швидкого її орієнтування в навколишньому середовищі.
Дидактичні ігри, які використовуємо у своїй роботі
«Допоможемо зайчику відремонтувати парасольку»
Мета: Вчити дітей викладати втулки в отвари. Закріплювати навички співвідносити кольори втулок з кольором основної частини, групувати предмети за формою. Розвивати мислення, окомір. Виховувати зосередженість.
Хід гри.
Дорослий пропонує ігрову ситуацію:
Подивиться, до нас прийшов зайчик. А чому він такий мокрий? В нього розірвалася парасолька. Давайте допоможемо зайчику відремонтувати парасольку, поставити латочки.
Діти обводять латки пальчиком, розглядають яка форма, а потім підбирають латку (відповідної форми та кольору)
Ускладнення : однакова форма, але різні кольори; однаковий колір, але різна форма
«Якого кольору не стало?»
Мета: Розвивати зорову увагу, пам'ять.
Дітям показують кілька прапорців різного кольору. Діти називають кольори, а потім закривають очі. Педагог прибирає один із прапорців. Визначити, якого кольору не стало.
«Склади килимок»
Відповідно зразку дитина викладає килимок з геометричних форм.
«Підбери до свого кольору»
Дитина повинна розмістити предмети-картинки, або геометричні фігури за відповідним кольором.
«Яка фігура зайва?»
Мета: Розвивати вміння порівнювати геометричні фігури, між собою виявляти фігуру відмінну від інших.
Дитині пропонують різні набори з чотирьох геометричних фігур. Наприклад: три квадрата і один трикутник, три круга і один трекутник . Потрібно визначити зайву фігуру, пояснити принцип виключення і принцип угруповання.
Варіанти:
- групувати за формою реальні предмети по 2-3 зразків, пояснювати принцип угруповання.
«Якого кольору предмет?»
Мета:
Вчити дітей виділяти кольору та знаходити його місто. Закріплення назв основних кольорів.
Варіанти:
- вибрати предмет за кольоровим зразком: педагог показує картку з зображенням предмета будь-якого кольору (червоні рукавиці, сині шкарпетки та ін), діти повинні покласти картку на даній колір на парасольки.
«Різнокольорова галявина»
Мета: Вчити дітей групувати предмети за кольором, називати їх, добирати різні предмети відповідного кольору; виконувати завдання, орієнтуючись на зразок та вказівку вихователя.
Закріпити з дітьми розуміння слів «колір», «однакові за кольором, різні за кольором». Розвивати увагу, окомір, дрібну моторику рук. Виховувати зосередженість, самостійність.
«Машинки та гаражі»
1 варіант. Машинки їдуть в гаражі.
«Гаражі» можна рас класти в різних місцях стола. Дитина буде «їздити» і шукати відповідний «гараж»
2 варіант. «Машинки заблукали»
Розкласти машинки в «гаражі» парами, спеціально припустившись помилок. Дитина повинна знайти, яка машинка заїхала не в свій гараж та виправити помилку.
3 варіант. «На ремонті»
Розкласти всі машинки, а потім одну прибрати. Дитина має з’ясувати , машинки якого кольору не вистачає.
«Кольорові стрички»
Мета. Удосконалювати вміння розрізняти і називати основні кольори та їхні відтінки.
Хід гри.
Варіант. За сигналом вихователя, діти беруть стричку на парасольці відповідного кольору на картці.
«Знайти предмет зазначеної форми»
Мета: Вчити візуально обстежити, дізнаватися і правильно називати площинні геометричні фігури.
Дитині пропонують назвати моделі геометричних фігур, а потім знайти картинки із зображенням предметів, за формою схожі на коло, квадрат, трикутник).
Немає коментарів:
Дописати коментар