Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятниця, 14 травня 2021 р.

Вплив театру на розвиток творчих здібностей та емоційної сфери дітей раннього віку. Театр на фартусі

Вплив театру на розвиток творчих здібностей та емоційної сфери дітей раннього віку. Театр на фартусі

Ільчук Олена Ігорівна,
вихователь
ЗДО №64 «Барвінок», м. Миколаїв
 
У Базовому компоненті дошкільної освіти зазначено, що метою діяльності дошкільного закладу є забезпечення гармонійного розвитку кожної дитини, створення сприятливих умов для її особистісного становлення та творчої самореалізації. Одним із ефективних засобів педагогічного впливу на розвиток творчої особистості дошкільника названо театралізовану діяльність. Вона сприяє естетичному вихованню дітей, прилучає їх до мистецтва, розвиває вміння бачити, чути, розуміти красу слова, дії.

Результатом набуття мистецько-творчої компетентності є елементарна образність дитини у сфері мистецтва. Театральне мистецтво близьке і зрозуміле дітям, адже в його основі - гра, а це для малюка - найголовніший аспект діяльності, адже діти, граючись розвиваються. 

Театралізована діяльність – це художня діяльність, що пов’язана зі сприйняттям творів театрального мистецтва і відтворенням в ігровій формі набутих уявлень, вражень, почуттів. Театралізована діяльність у ранньому віці відіграє важливу роль. Беручи участь у театралізованих іграх, діти раннього віку  ознайомлюються з оточенням та його складовими через образи, фарби, звуки. Завдяки цій діяльності в дітей більш інтенсивно розвиваються пізнавальні інтереси, розвиваються творчі здібності. 
Театралізована діяльність впливає на розвиток різних сторін життєдіяльності дитини.  У процесі навчання дитина дізнається та усвідомлює театр як вираження життєвих ситуацій в акторській грі, дізнається про різні види театру (пальчиковий, настільний, драматичний, театр іграшок, фланелеграф, театр бібабо, театр картинок, театр на фартусі), їх особливості, призначення.

У роботі з дітьми раннього віку я шукала нові підходи до розвитку творчих здібностей дітей  засобами театральної діяльності. Мої діти вже були знайомі з такими видами театру, як ляльковий, театр на магнітах, театр на лопатках, пальчиковий театр. Мені хотілось познайомити дітей з театром на фартусі.  
«Театр на фартусі» - це нетрадиційна, універсальна мова, яка докорінно змінює традиційний погляд на організаційний аспект театралізованої діяльності дітей.
Створивши театр на фартухові «Курочка Ряба», помітила, що такий театр викликає у дітей інтерес до постановки, розуміння сюжету; дає можливість взаємодії «актор - глядач», швидкої та зручної зміни декорацій (ляльки та декорації кріпляться на липучки ), компактність зберігання та зручність переносу та облаштування ( всі ляльки та декорації знаходяться в окремих кишеньках).  
Для виготовлення театру використовувалися різні види тканин та матеріали. Діти мали змогу на дотик відчути різну текстуру. Для реалізації театру на фартуху знадобиться:
- тканина різного кольору;
- фетр різного кольору;
- пайєтки, намистини, оченята, оздоблення.
На мій погляд, фартухова театралізація сприяє розвитку творчих здібностей у дітей раннього віку. Для створення художнього образу персонажу діти вчилися застосовувати такі виразні засоби як: відповідну міміку (імітували емоції героїв – сум, плач, радість, здивування), виразність інтонації (голосніше-тихіше,сумно-весело) та звуконаслідування(голос курочки та мишки). Також ми відтворювали  рухи («били» яєчко, показували його).
Наш фартух я використовувала на заняттях з розвитку мовлення: діти продовжували розповідь за мною, відповідали на запитання, використовували у мовленні для розповіді казки, а потім відображенні її на фартусі, означення і дієслова, спонукала до мовного спілкування. Збагачувався і активізувався словник дітей словами: піч, гніздо, знесла, бити, ряба.
Також фартухова театралізація допомогла розвинути у дітей творче мислення та фантазію. Театр на фартусі можна використовувати  граючись. Разом з дітьми ми вигадували інші варіанти казки, додаючи чи забираючи фартухових героїв. Кожен з дітей мав змогу доторкнутися до героя казки та прикріпити його до фартуха.
Театр на фартусі буде доцільно використовувати на заняттях образотворчого мистецтва для вирішення двох основних завдань. По-перше, перетворити навчання основам образотворчої діяльності на усвідомлену і цікаву для дитини справу. По-друге, забезпечити дитині природний перехід від навчання до гри і сприяти формуванню гри.
Даний фартух можна використовувати для різних казок. Помітивши інтерес дітей я вирішила не зупинятися на одній казці, на даний момент ми працюємо над новим фартуховим театром «Колобок». Такий театр викликає у дітей інтерес до постановки, розуміння сюжету, дає можливість взаємодії  актор - глядач. Діти стають більш зосередженими, адже їхня увага прикута до героїв казки.
Отже, саме театралізована діяльність дозволяє вирішувати багато педагогічних завдань, що стосуються формування виразності мовлення дитини, інтелектуального та художньо-естетичного виховання. Вона − невичерпне джерело розвитку почуттів, переживань і емоційних відкриттів, спосіб залучення до духовного багатства. В результаті дитина пізнає світ розумом і серцем, висловлюючи своє ставлення до добра і зла; пізнає радість, пов'язану з подоланням труднощів спілкування, непевності в собі. У нашому світі душа просить казки − дива, відчуття безтурботного дитинства.


Немає коментарів: