Вплив осередку ігор з піском та водою на особистісне становлення дитини
Головна роль у становленні особистості дитини дошкільного віку належить оточуючим його дорослим. Тому, наскільки вони зможуть оточити малюка увагою й любов'ю, створити необхідні умови для його розвитку, залежить подальше життя дошкільника.
У цей період маленька людина активно пізнає навколишній світ, засвоює способи дій у побуті, грі, на заняттях; результатом накопиченого досвіду стають сюжетно – відображуючі ігри, а найважливіше досягнення цього віку - оволодіння активною мовою.
Чому я обрала саме цю тему? Ця тема для роботи з малюками дуже необхідна та цікава, тому, що на світі нічого немає простішого і доступного, зручнішого і різноманітного, живого і об'ємного за пісок та воду. Ідея гри з піском чудова, оскільки пісок є тим дивовижним матеріалом, який здатний водночас передавати багато чого: відчуття різноманіття природи, можливостей тіла, несподіваністю, безліччю форм. Це той вид діяльності, який забезпечує оптимальні умови для розвитку творчого потенціалу дітей, розвитку образно-логічного мислення, дрібної моторики рук та мовлення. Дитина дістає можливість будувати свій особистий світ, відчуваючи себе його творцем. Усе дуже просто та зручно. Малюків цікавить процес, їм це дуже подобається. Природний матеріал приємний на дотик, впливає на психоемоційний стан малят, сприяє налагодженню взаємодії між ними. А також він дарує дітям велике задоволення. При цьому гра не потребує якогось особливого обладнання.
Одним з визначальних факторів виховання маляти є предметно - розвивальне середовище. Правильно організоване, воно допомагає нам вихователям забезпечити гармонійний розвиток дитини, створити емоційно позитивну атмосферу в групі, організовувати й проводити ігри - заняття і у такий спосіб привчати дітей до самостійних ігор з поступово ускладнюючим змістом.
Пізнання дитиною навколишнього світу починається із сприйняття предметів і явищ. За допомогою відчуттів і сприймання створює необхідні передумови для виникнення складніших пізнавальних процесів (мислення, пам'ять, уява).
Сенсорна кімната - це потужний інструмент для розширення і розвитку світогляду, сенсорного та пізнавального розвитку. Це організоване особливим чином навколишнє середовище, що складається з великої кількості різного виду стимуляторів, які впливають на органи зору, слуху, нюху, тактильні та вестибулярні рецептори. Вони надають на психічний і емоційний стан дитини як заспокійливу, так і тонізуючу, відновлюючу дію.
Ознайомлення з природою відіграє величезну роль в розумовому, естетичному і моральному розвитку, а сенсорне виховання є основним засобом виховання дітей і їх всебічного розвитку. Сенсорне виховання, дуже важливий компонент, адже, знання про природу засвоюються краще, коли дитині пропонують не просто подивитися на об' єкт природи, але ще й помацати його, тобто обстежити.
Пізнавати навколишнє середовище та природу допомагає дітям: осередок ігор з піском та водою.
Ігри з природним матеріалом рано входять в життя дітей. Ці ігри цікаві дітям. Ігри з піском та водою мають необмежений діапазон впливу на розвиток особистості дитини.
У своїй роботі з дітьми раннього віку використовую вправи та ігри з природним матеріалом, які забезпечують чуттєвий досвід дитини, розвивають аналізатори, сенсорні здібності.
Ігри впливають на розвиток мислення, вміння узагальнювати та робити висновки. Під час гри діти здобувають знання шляхом пошуків та дослідницької діяльності.
Осередок «Пісок - вода» допомагає нам вихователям в рішенні однієї з найважливіших завдань у розвитку дитини від 2 до 4 років. Мова йде про самодіяльну гру - експериментування з різними підходящими для цього предметами й природними матеріалами.
Організовуючи ігри з водою та піском, ми не тільки знайомим дітей з властивостями різних предметів і матеріалів, але й закріплює елементарні поняття про форму, величину, колір предметів, розвиваємо дрібну моторику дитини. Ігри з водою викликають позитивні емоції, сприяють внутрішній розкутості малюка. Пісок можна пересипати з долоньки в долоньку, із совка у форму, у нього можна закопувати різні предмети й відкопувати їх, будувати гірки, доріжки і т.д., а потім руйнувати й знову будувати.
Формування з піску можна вважати початком конструювання, воно змушує дитину зосередитися. Робота з дітьми в осередку «Пісок - вода» вимагає певних умов: тому осередок розташовуємо так, щоб легко було проводити прибирання й щоб діти могли підходити до нього з усіх сторін.
Ігри з піском і водою впливають підвищення активності дитини у всіх сферах розвитку, наприклад:
Математичний розвиток: Наповнення різних посудин однаковими кількостями піску або води і порівняння, яка посудина містить більше матеріалу.
Розвиток природознавчих умінь: Експериментальні дослідження та спостереження: "Що станеться, якщо я кину кульки в цю воду?".
Фізичний розвиток: Розвиток координації очей і рук при створенні конструкцій з піску, вдосконалення координації пальців і рук при переливанні з однієї посудини до іншої або намаганні взяти слизький шматок мила.
Розвиток соціальних та культурних навичок: Взаємодія в малих групах у плануванні спільних дій і спільних іграх, переговори й досягнення домовленості .
Емоційний розвиток: Допомога сумній дитині відчути комфорт і підняти настрій, створення можливостей для досягнення дитиною успіху.
Саме в осередку ігор розвивається мовлення малят, адже особливу роль в цих іграх, відіграє рука. Рука, як дотиковий орган, доповнює комплекс відчуттів і робить уявлення дітей про матеріали та їх властивості повнішими.
Граючи з природним матеріалом у дітей розвивається мовлення, увага, рухові уміння, діти отримують позитивні емоції, тренують пам'ять та мислення, дрібну моторику рук, тактильні відчуття, сенсорну сферу та також отримують психоемоційне розвантаження.
Виховуються пізнавальні інтереси, самостійність, вміння працювати разом, інтерес до ігор та любов до рідної природи. Ознайомлення з природою відіграє величезну роль в розумовому, естетичному і моральному розвитку, а сенсорне виховання є основним засобом виховання дітей і їх всебічного розвитку.
Сенсорне виховання дуже важливий компонент, адже знання про природу засвоюється краще, коли дитині пропонують не просто подивитися на об'єкт природи, але ще й помацати його, тобто обстежити.
Пісок це прекрасний природний матеріал для розвитку сенсорного сприйняття навколишнього світу і розвитку моторики рук дітей дошкільного віку. Адже з ним можна робити стільки цікавих речей: малювати пальчиком, згортати в купку, набирати у совок, насипати у відерце, сипати крізь долоньки... Якщо ж його зволожити, можна наліпити скільки завгодно найрізноманітніших пасок! А ще з піском та водою можна експериментувати. В іграх з водою дитина, за допомогою дорослого, не тільки пізнає її властивості, але вода надає організму дитини релаксаційний ефект, дуже цікаво спостерігати, як найпростіші дії з водою доставляють радість дітям і надалі залишають прекрасні спогади.
Я підібрала ігри та вправи з водою і піском, які використовую в своїй роботі з дітьми раннього віку, так як розвиток сприйняття в ранньому віці є основою всього подальшого розвитку дитини. Ці ігри сприяють створенню бадьорого життєрадісного настрою у дітей.
ІГРИ З ПІСКОМ І ВОДОЮ
Гра «Дістань камінчик»
Мета: розвиток уваги, координації рухів.
Зміст: На дно ємності з водою викладаю кілька камінчиків. Потім пропоную дитині дістати «скарб». Для цього вибираю дуже гарний камінь, розглядаю його разом з дитиною. Потім камінчик опускається на дно (глибина не більше 15-20 см) і дитина повинна спробувати дістати його, відшукавши потрібний предмет серед інших камінчиків.
Гра «Впіймай крижинку»
Мета: розвиток координації, рухів, знайомство з властивостями води.
Зміст: Опускаються в ємність з водою 5-10 невеликих крижинок і говорю дитині: «Дивись, що відбувається. Крижинки були великими, а стають маленькими. Давай їх рятувати!»
Дитина сачком, або черпаком дістає з води крижинки більшого розміру й складає їх у окремий посуд. Після того як всі крижинки будуть витягнуті, запитую: «Куди ділися інші крижинки? Що з ними стало? – Вони розтанули, перетворилися у воду».
Гра «Знайди кульку»
Мета: знайомство з якостями предметів - розміром, формою.
Зміст:Закопую в пісок невелику кульку й пропоную дитині знайти її. Спочатку можна закопувати кульку на очах у малюка, потім так, щоб він не міг бачити дії дорослого. Поступово ускладнюючи завдання, закопується два предмети, наприклад кульку й кубик, а потім просити знайти кубик. Можна закопувати предмети, однієї форми, але різної величини.
Гра «Печемо печиво»
Мета: знайомство з властивостями піску, розвиток моторики і координації рухів.
Зміст: У осередку «Пісок - вода» в одній ємності перебуває сухий пісок, в іншій - вологий. Показую маляті гарні форми різного фасону й пропонуємо спекти печиво. Дитина намагається виконати дії як із сухим піском, так і з вологим. Поступово, у результаті ігор із сухим та вологим піском, вона розуміє, що із сухого піску нічого не можна побудувати, а з вологого й мокрого - можна..
Ігри з піском
«Сліди звірів на піску» Мета: розвивати дрібну моторику пальців рук, виконуючи рухи на піску.
Хід:
1.»Ведмедик»-кулачком тукають по піску.
2.»Зайчик»-пучком пальців руки роблять ритмічні рухи по піску.
3. «Лисичка»- двома пальцями руки роблять хвилясту лінію.
«Знайди іграшку» Мета: Вчити відшуковувати іграшку в піску та назвати її.
«Морська картина» Мета: Вчити малювати на піску сонце, море, птахів.
«Чарівна паличка» Мета: Вчити малювати паличкою хвилясті та прямі лінії.
«Виклади узор» Мета: Вчити складати прості узори на піску з гудзиків.
«Веселі рученята» Мета: Вчити занурювати руки у пісок, сипати пісок з долоні в долоню, набирати у кулачок пісок та висипати з нього ,створюючи прості форми (доріжки для звірят, що заблукали).
«Пересипання сухого піску через воронку» Мета: Показати дітям як пісок буде висипатися з воронки в відро, формочки.
Ігри з мокрим піском
«Пиріжки» Мета: Вчити з мокрого піску ліпити «пиріжки».
«Парканчик для домашніх тварин» Мета: Вчити защипувати вологий пісок двома пальцями на поверхні піску.
«Веселі будиночки» Мета: Вчити за допомогою пасок ліпити будиночок та прикрашати геометричними фігурами.
«Печиво» Мета: Вчити робити відбитки за допомогою кондитерських форм чи ґудзиків.
«Колобок» Мета: Вчити ліпити предмет круглої форми з вологого піску.
«Весела долонька» Мета: Вчити робити відбиток долонь на піску та викладати обличчя з паличок, ґудзиків.
Ігри з водою
«Кольорова водичка» Мета: Вчити змінювати колір води за допомогою фарб та розуміти, що вода може змінити свій колір.
«Ллється весела водичка» Мета: Вчити переливати водичку з одного стаканчика в інший.
«Дощик» Мета: Вчити дітей за допомогою ситечка та чашки робити дощик.
«Кораблики» Мета: Вчити пускати паперові кораблики на поверхню та дути, щоб вони рухались на поверхні води.
«Тоне, плаває» Мета: Вчити розрізняти властивості предметів ( трісочки, камінчики) тонуть чи плавають.
«Хвиля» Мета: Вчити за допомогою рук створювати хвилі на воді.
«Перенеси водичку ложечкою» Мета: Вчити переносити воду ложкою з однієї миски в іншу.
«Ловись рибка» Мета: Вчити ловити рибку заданого кольору сачком та назвати її.
«Виловили» Мета: Вчити дітей за допомогою знарядь для витягування предметів (ложки, черпаки, сачки, вудочки з магнітом) виловлювати предмети, що тонуть і плавають у ємності різного розміру (тазики, відерця, банки з широким горлом).
Немає коментарів:
Дописати коментар