Крічко Наталія Володимирівна
ДНЗ № 68 «Ромашка»
м. Миколаєва
Занурення в світ театру в дитячому віці створює у свідомості людини визначені ідеали, які згодом несуть тільки позитивну енергетику, бо закладаються не примусово, як це іноді здається. Мистецтво несе людям насолоду, а це далеко не рівнозначно навчанню будь-чому. Виховання мистецтвом – це менш за все голе моралізування, наставляння, піднесення зразків, що варті наслідуванню. Виховний механізм його більш тонкий і не завжди так просто вловимий, однак, дуже “смачний” для сприйняття дитячим духовним світом, бо виховує дітей гра і саме життя, її умови, форми, моральна атмосфера, створені магічним.
Театралізована діяльність є перспективним напрямом, одним із ефективних засобів розвитку мовленнєвих здібностей дітей. Саме тому питання розвитку мовленнєвих здібностей дітей засобами театралізованої діяльності стало для мене надзвичайно актуальним.
Актуальність полягає в тому, що я розвиваю в малят :
– по-перше, діти отримують зразки правильного, красивого, емоційно забарвленого зв’язного мовлення, насиченого влучними образними виразами, фразеологізмами, вживають різні типи зв’язних висловлювань для вирішення конкретних ігрових комунікативних ситуацій (міркування, пояснення)
– по-друге, мовлення стає зрозумілішим, виразним, граматично оформленим. У процесі підготовки та показу для малят розвивається зв’язне мовлення, яке має емоційно забарвлений характер та передбачає широке вживання вербальних та невербальних засобів виразності (адже під час відтворення художньо мовленнєвих сюжетів діти засвоюють норми мовлення у її найвищому прояві).
Театралізовані ігри позитивно впливають на емоційну сферу дитини, вони акумулюють життєву мудрість, оптимізм, енергію народу. Театр це високий рівень естетичного виховання, адже він поєднує в собі впливи музики, танцю, пластики, мовлення та образотворчого мистецтва.
Театралізовані ігри приносять величезну користь для духовного виховання, становлення характеру дитини, прищеплення їй найкращих рис, сприяють утвердженню себе в суспільстві. Театралізовані ігри це ігри, які придумують самі діти разом зі мною, відображаючи в них враження від пізнання навколишнього світу. Головною ознакою творчої гри є уявлювана ситуація, яку дитина створює замість реальної, діє в ній, виконуючи роль відповідно до тих значень, які вона надає предметам, що її оточують. Реальні взаємини є основою організації дитячого товариства, що дає підстави вважати гру формою організації життя і діяльності малят.
Театр це усвідомлення власного «я» та можливість самовираження особистості. Тут формуються моральні якості, долаються недоліки: сором’язливість, невпевненість у собі. Разом з малюками нам театр допомагає зняти напруженість, подолати сумніви стосовно себе, повірити у власні можливості; невгамовним та неорганізованим навчитися витримки.
Театралізовані ігри завжди ваблять, часто смішать малят , користуються у них любов’ю. Тематика і зміст театралізованих ігор повинна мати моральну направленість, яка є в кожній казці та літературному творі і повинна знаходити місце в імпровізаційних постановах. Це дружба, доброта, чесність і сміливість. Улюблені герої стають зразками для уподобання. Але більшість тем, сюжетів висвітлюють боротьбу, протиставлення добра і зла шляхом емоційної характеристики позитивних та негативних героїв.
Беручи участь у театралізованих іграх, я знайомлю малюків з оточенням та його складовими через образи, фарби, звуки. Завдяки цій діяльності в малят більш інтенсивно розвиваються пізнавальні інтереси, удосконалюються психічні процеси (пам’ять, уява, мислення), активізується мовлення, формується культура міжособистісного спілкування, розширюється світогляд. Розвиток дитячої уяви безпосередньо пов'язаний з мовленням. У грі інсценізації діти активізують, розвивають свої мовленнєві можливості, а завдяки різноманітним виражальним мовним засобам їхня гра стає змістовнішою, яскравішою. Носіями ролей у таких іграх є іграшки (ляльки, тварини), інші предмети, від імені яких дитина діє, говорить. Це вимагає від неї вміння регулювати свою поведінку, обмірковувати дії і слова, стримувати свої рухи.
Театралізована діяльність я важаю має важливе значення в розвитку сучасних малят на теперішній час
розвивають пізнавальні інтереси;
розширює світогляд;
сприяє розвитку естетичного смаку;
удосконалює психічні процеси;
надає можливість для самовираження особистості;
прищеплює любов до мистецтва;
сприяє успішній адаптації в різних умовах життя.
Саме у театралізованій діяльності реалізується потреба дитини у самовираженні, спілкуванні, пізнанні себе через відтворення різних образів.
«Театралізована діяльність є невичерпним джерелом розвитку почуттів, переживань і емоційних відкриттів дитини, залучає її до духовного багатства. Постановка казки змушує хвилюватися, співпереживати герою і подій, і в процесі цього співпереживання створюються певні відносини і моральні оцінки» (В.О. Сухомлинський).
Саме тому для реалізації завдань з мовленнєвого розвитку я використовую театралізовану діяльність, яка користується у дітей незмінною популярністю та суттєво впливає на всебічний розвиток. Адже для малят показ різних видів театру пальчикового, настільного, тіньового, магнітного , лялькового, театру іграшок , які перетворюється на справжнє свято, вони почуваються самостійними, впевненими у собі, емоційно розкутими.
Пальчиковий театр це ігри-розваги, ігри-потіхи, казки, різні інсценівки, які супроводжуються показом ляльок, що одягаються на пальці і діють за персонажа, зображення якого на руці.
Театр іграшок в цьому театрі використовуються найрізноманітніші іграшки – фабричні і саморобки, з природного і будь-якого іншого матеріалу.
Настільний театр всі картинки персонажі і декорації потрібно зробити двосторонніми, так як необхідні повороти, та щоб фігурки не падали.
Ляльковий театр ширма для вистав вільне поєднання різних ляльок, вистава переносить дітей у чарівний світ , де все казкове реальне і фантастичне.
Магнітний театр дітей можна порадувати, здивувати, якщо пристосувати зроблені іграшки для магнітного театру, іграшки будуть “ходити”, “бігати”. Отже, я на цьому не зупиняюсь і продовжую створювати ще багато видів театру.
Також в роботі впроваджую формування глядацької культури дітей : малі фольклорні форми(Сорока – ворона, Котик сіренький), Казки (Курочка Ряба, Колобок, Ріпка, Казочка про коржика), вірші (Курочки, Жабенятко та інші); формування виконавської культури із частковим залученням малят із задоволенням перевтілюються : пантомімічні етюди (Баю, баю, баю; Печу , печу хлібчик, Кра, кра ворона), етюди інтонаційні (Сонечко, сонечко; Водичко, водичко) ; інсценування потішок та віршів(Ладки , ладусі; Летів горобчик). Театралізована діяльність допомагає розвитку гарного, образного, літературного мовлення, що є запорукою успішного навчання у школі.
Саме театралізована діяльність дозволяє вирішувати багато педагогічних завдань, що стосуються формування виразності мовлення дитини, інтелектуального та художньо естетичного виховання. Вона невичерпне джерело розвитку почуттів, переживань і емоційних відкриттів, спосіб залучення до духовного багатства. В результаті дитина пізнає світ розумом і серцем, висловлюючи своє ставлення до добра і зла; пізнає радість, пов'язану з подоланням труднощів спілкування, непевності в собі. У нашому світі, насиченому інформацією і стресами, душа просить казки дива, відчуття безтурботного дитинства.
Виразне мовлення включає в себе вербальні (лексика, морфологія і синтаксис) і невербальні (інтонація, міміка, жести, поза) засоби.
Для розвитку виразного мовлення необхідно створення умов, у яких кожна дитина могла б передати свої емоції, почуття, бажання і погляди, як у звичайній розмові, так і публічно, не соромлячись слухачів. Величезну допомогу в цьому надають заняття з театралізованої діяльності. Виховні можливості театралізованої діяльності величезні: її тематика не обмежена і може задовольнити інтереси і бажання дитини. У процесі роботи над виразністю реплік персонажів, власних висловлювань активізується словник дитини, вдосконалюється звукова культура мовлення, її інтонаційний лад, поліпшується діалогічне мовлення, її граматичний лад.
Театралізовані ігри виконують одночасно пізнавальну, виховну та розвиваючу функції. Тому через їх зміст, форму та методи прагнули до досягнення трьох основних цілей:
− розвиток мовлення та навичок театральної - діяльності;
− створення атмосфери творчості;
− соціально-емоційний розвиток дітей.
У віці 2-3 років малята жваво цікавляться іграми з лялькою, їх вражають невеликі сюжети, розіграні разом з вихователем, вони із задоволенням висловлюють свої емоції в рухових образах імпровізують під музику. На основі перших вражень від художньої гри розвиваються здібності малят.
Саме театралізована діяльність є унікальним засобом розвитку мовленнєвого спілкування здібностей дітей.
Театралізовані ігри являються основним видом діяльності в дошкільному закладі, в якому діти можуть розкрити свій творчий потенціал, креативність. Людські можливості здібності, почуття, воля, особливості характеру величини не постійні, а змінні, які посилюються із розвитком людини.
Мета роботи спонукати дітей до творчого самовираження, конструктивної творчості, довіритися природним здібностям дитини і дати їй розвиватися найбільш зручним для неї шляхом.
Приклад надаю як я реалізую в своїй групі з малюками конспект:
«Пригоди колобка»
Завдання:
Продовжувати розвивати і підтримувати інтерес дітей до театралізованої грі: сприяти сприймати художній образ, стежити за розвитком взаємодії персонажів. Викликати у дітей позитивно емоційний відгук на театралізоване дійство.
Розвивати необхідні психічні якості: увага, мислення, використовуючи музичні, словесні, зорові образи.
Формувати почуття співпереживання героям, розуміючи їх емоційний стан.
Розвивати емоційно мовленнєвий спілкування, вміння слухати; зорово-моторну координацію, координацію моторики і пальців рук; дихальні функції.
Виховувати дружнє взаємовідношення, співчуття і бажання допомогти літнім людям.
Попередня робота: читання казки «Колобок», розглядання ілюстрацій, прослуховування казки в аудіозаписі, бесіда по казці, малювання та ліплення колобка.
Обладнання: театральна ширма, ляльки бі-ба-бо, колобок.
Хід:
Діти входять в групу, вихователь звертає увагу на колобок, що лежить на вікні.
Вихователь.
З якої казки прийшов до нас цей герой? - з казки «Колобок»
Хто його випік? - бабуся.
Давайте згадаємо як вона його пекла? - за стодоли помела, по засіках пошкребла, на сметані замісила, посадила в піч, (діти імітують рухи відповідно до тексту), на вікно поклала остудити.
Дихальна вправа: «Остуди колобок» (дмуть на колобок).
Який вийшов у бабусі колобок? - круглий, рум'яний, жовтий.
А зараз сідайте на стільчики і ми подивимося і послухаємо, що ж сталося з ним далі.
Вихователь. Поклала баба колобок на вікно остудити.
(Діти передають колобок по ланцюжку з рук в руки).
Набридло колобку лежати, він і покотився з вікна на лавку, з лавки на підлогу, по підлозі на ганок, з ґанку у двір, з двору на доріжку все далі і далі.
Котиться колобок, а назустріч йому заєць (з'являється на ширмі іграшка бі-ба-бо заєць). - Колобок, колобок, я тебе з'їм.
- Не їж мене зайчик, краще послухай, яку я тобі пісеньку заспіваю.
І колобок заспівав:
Всі діти співають під музику супроводжуючи текст рухами.
Я колобок, колобок! За стодоли метен (пальчикові вправа «Віник»),
По засіках скребен (пошкребти пальцями рук ),
На сметані мешен (виконуються рухи, як при замісі тесту).
У грубку сажнів (пальчикові вправа «Піч»),
На віконці стужен (пальчикові вправа «Віконце»).
Я від дідуся пішов (зображують дідуся)
Я від бабусі пішов (зображують бабусю),
І від тебе заєць не хитро піти (махають кистю руки).
І покотився колобок далі (передають колобка з рук в руки).
Вихователь. Котиться колобок, а назустріч йому вовк (з'являється на ширмі іграшка бі-ба-бо вовк).
- Колобок, колобок, я тебе з'їм.
Не їж мене вовк, краще послухай, яку я тобі пісеньку заспіваю.
І колобок заспівав:
Всі діти співають під музику супроводжуючи текст рухами.
Я колобок, колобок! За стодоли метен (пальчикові вправа «Віник»),
По засіках скребен (пошкребти пальцями рук ),
На сметані мешен (виконуються рухи, як при замісі тесту).
У грубку сажнів (пальчикові вправа «Піч»),
На віконці стужен (пальчикові вправа «Віконце»).
Дихальна вправа: «Остуди колобок»
Я від дідуся пішов (зображують дідуся)
Я від бабусі пішов (зображують бабусю),
Я від зайця пішов (пальчикові вправа «Заєць»)
І від тебе вовк не хитро піти (махають кистю руки).
І покотився колобок далі (передають колобка з рук в руки)
Вихователь. Котиться колобок, а назустріч йому ведмідь (з'являється на ширмі іграшка бі-ба-бо ведмідь).
- Колобок, колобок, я тебе з'їм.
Не їж мене ведмідь, краще послухай, яку я тобі пісеньку заспіваю.
І колобок заспівав:
Всі діти співають під музику супроводжуючи текст рухами.
Я колобок, колобок! За стодоли метен (пальчикові вправа «Віник»),
По засіках скребен (пошкребти пальцями рук ),
На сметані мешен (виконуються рухи, як при замісі тесту).
У грубку сажнів (пальчикові вправа «Піч»),
На віконці стужен (пальчикові вправа «Віконце»).
Дихальна вправа: «Остуди колобок»
Я від дідуся пішов (зображують дідуся)
Я від бабусі пішов (зображують бабусю),
Я від зайця пішов (пальчикові вправа «Заєць»)
Я від вовка пішов (пальчикові вправа «Вовк»)
І від тебе ведмідь не хитро піти (махають кистю руки).
І покотився колобок далі (передають колобка з рук в руки)
Вихователь. Котиться колобок, а назустріч йому лисиця (з'являється на ширмі іграшка бі-ба-бо лисиця).
Здравстуй колобок! Як ти гарний, румянен!
В лісі кажуть, що ти чудову пісеньку співаєш. Заспівай мені, друже!
Яка славна пісенька! Але, я колобок, стара стала, погано чую. Сядь мені на мордочку та проспівай ще разок.
Вихователь бере колобка з рук дитину і «садить» його на мордочку лисиці.
Колобок сіл лиса на мордочку, тільки заспівав, а вона його ам і з'їла.
Хлопці ми вже з вами говорили, коли читали казку, що дідусь дуже засмутився, коли не побачив колобка на вікні.
А що ми з вами можемо зробити, щоб у дідуся стало гарний настрій?
Спекти йому новий колобок.
Правильно, але борошна-то у нас немає.
Діти. Можна намалювати або зліпити колобка.
Вихователь. Ось ми і займемося після того як трохи пограємо і відпочинемо.
Немає коментарів:
Дописати коментар