Сенсорний розвиток дітей раннього віку за допомогою ігрової діяльності
Кухар-Онишко Валентина Григорівна
м. Миколаїв
ЗДО №93 «Ювілейний»
Раннє дитинство дитини характеризується постійним процесом пізнання навколишнього світу. Це нам дорослим все давно відомо і знайоме, а маленькі діти роблять найважливіші відкриття у своєму житті. Дитина пізнає світ за допомогою органів почуттів, ось чому йому мало побачити і почути, але потрібно ще помацати і навіть спробувати. У педагогіці процес освоєння навколишнього світу через відчуття і сприйняття називається сенсорним розвитком.
У дошкільній педагогіці дидактичні ігри та вправи з давніх-давен вважалося основним засобом сенсорного виховання. На них майже повністю покладається завдання формування сенсорного розвитку дитини: знайомство з формою, розміром, кольором, простором, звуком.
Сенсорне виховання - це система педагогічних впливів, спрямованих на формування способів чуттєвого пізнання і вдосконалення відчуттів і сприймань.
Сенсорний розвиток дитини - це розвиток її відчуттів і сприймань, формування уявлень про зовнішні властивості предметів: її форму, колір, розмір, положення у просторі тощо.
На просторах інтернету я знайшла цікавий електронний посібник «Підбір завдань для дітей дошкільного віку щодо визначення рівня засвоєння ними програмових вимог який включає розробку системи завдань із сенсорики для дітей раннього віку. Посібник розроблений на виконання Базового компоненту дошкільної освіти, Програми виховання і навчання дітей від 2 до 7 років «Дитина» та методичних рекомендацій до програми виховання і навчання дітей від 2 до 7 років «Дитина» та дає можливість урізноманітнити форми організації освітньо-виховного процесу та методи роботи вихователів раннього віку. Я вирішила апробувати цій посібник але мені довелось його трохи переробити а також створити з електронного паперовим. Практичний матеріал охоплює всі аспекти сенсорного розвитку дітей 3-го року життя (ознайомлення з величиною, формою, кольором, орієнтування у просторі).
Під час обстеження дітей і визначення їх рівня засвоєння програмових вимог (ранній вік, дитина в сенсорно-пізнавальному просторі) було виявлено недостатній рівень знань про сенсорні еталони - колір, форму, величину. Тому вирішила надалі працювати з дітьми щодо сенсорного розвитку індивідуально та в підгрупах. Роботу розпочала зі спостереження. Виявила, що увага дітей короткочасна. Їм складно зосередитися на одному об’єкті. Тож вони потребують чергування різних видів діяльності. Водночас діти легко і швидко запам’ятовують інформацію, щоправда довільно. З одного боку, результати спостереження засвідчили вікову своєрідність пізнавального розвитку дітей раннього віку, а з другого - показали варіанти індивідуальних проявів вікової норми.
Аби сприяти оптимальному індивідуальному розвитку сенсорної сфери малюків я створила в групі сучасне, комфортне ігрове середовище, а саме: сучасні, багатофункціональні дитячі меблі для ігрових зон; покращила куточок сенсорного розвитку, а також відведено достатньо місця для всіх видів ігор; ігровий матеріал розміщений в доступному для дітей місці. Усі ігрові зони оформлені у відповідності до вікових вимог, наповнені матеріалами, які надають змогу дітям перебувати в позиції активного діяча .
Під час планування розвивальної роботи за мету обрала сенсорний розвиток дитини. Діти мають отримувати задоволення від процесу пізнання через взаємодію з дорослим. Дорослий, в свою чергу, має стимулювати бажання дитини самостійно міркувати та розв’язувати конкретне завдання шляхом практичної дії. Під час розвивальних занять я залучала дітей до сенсорних дидактичних ігор, різних дій із предметами, створювала ситуації, які спонукали їх орієнтуватися на зовнішні ознаки предметів.
Протягом року згідно перспективного плану та програми «Дитина» проводила такі ігри :
На сприймання форми
«Геометричні фігури», «Кубики», «Пірамідка», «Чарівна торбинка», «Залатай килимок», «З якого будинку вікна?» , «Підбери хустинку і фартушок»
На визначення розміру
«Склади мотрійку», «Збери пірамідку», «Який м’яч більший», «Підбери колеса до машини», «Знайди однакові за довжиною стрічки», «Будинок трьох ведмедів»
На сприймання кольору
«Допоможи їжачку», «Кольорові рукавиці», «Прищіпки в кошиках», «Добери кружечки схожого кольору», «Одягни гарно ляльок», «Посади метелика на пелюстку», «Склади за кольором та орнаментом», «Чий капелюшок»
На орієнтування в просторі та часі
«Візьми іграшку», «Заховались у будинку», «Вгору-вниз», «Візьми в руку», «Де ж зайчик», «Хто швидше збере іграшки», «День і ніч»
На визначення кількості
«Збираємо листочки, грибочки», «Наповни глечик», «Порівняй», «Картинки», «Один і багато»
На розвиток різних аналізаторів
«Визнач за запахом», «Скуштуй та відгадай смаком», «Упізнай на дотик», «Що змінилося», «Відгадай із заплющеними очима», «Чий голос», «Голосно -тихо», «Що і де чути»
Проводила різні форми роботи з батьками з питання «сенсорний розвиток дітей раннього віку за допомогою ігрової діяльності» а саме проводились консультації для батьків на тему: «Сенсорний розвиток - вдома», « Роль сенсорного виховання у розвитку особистості дитини», та індивідуальні бесіди «Як оформити дитячий і ігровий куточок», «Граючись, навчаємося», розробила пам’ятки для батьків, «Батькам про гру дитини», бесіди з батьками «Ігри з дошкільнятами в родині».
Аналїзуючи результат проведеної роботи ми бачимо що ігрова діяльність позитивно сприяє сенсорному вихованню та гармонійно розвиненої особистості, так як гра містить у собі багато можливостей різних видів діяльності та спілкування.
Конспект заняття для дітей раннього віку
Тема : Наші іграшки чудові
Мета: продовжувати вчити дітей узагальнювати поняття « іграшки»; вчити порівнювати кількість предметів, використовуючи слова «багато», «мало», «один»; вправляти в умінні впізнавати іграшку за описом та у диференціації кольорів, умінні розрізняти і співвідносити іграшки та їх частини за розміром і кольором; розвивати логічне мислення, увагу, дрібну моторику рук; виховуємо доброзичливість, бережливе ставлення до іграшок.
Методи і прийоми: наочні, словесні, практичні.
Обладнання: іграшки (сніговик, пірамідки, вантажна машина, м’ячі, лялька), дид. ігри «Підбери колеса до машини», «Геометричні фігури».
Попередня робота: дидактичні ігри та вправи на диференціацію кольорів, геометричні фігури, орієнтування у просторі. «Розклади по розміру», «Чудесний мішечок», «Знайди за кольором», «Якої фігури не стало?», « Де сховалась мишка?».
Хід заняття
Вихователь.
Хто це в гості завітав? ( взяти з підвіконня сніговика)
Сніговичок!
Просить сніговик ласкаво:
Друзі, так мені цікаво,
Покажіть мені свій дім, Що, скажіть, тут є у нім?
Розкажемо? Адже у нас багато різних, цікавих речей. Скажіть Сніговичку, що в нас є? (звірята, машинки, м’ячики , кубики, пірамідки, ляльки, посудку)
Вихователь.
Машинки та звірята,
І м’ячиків багато,
Конструктор, кубики, ляльки - Це все дитячі (іграшки)
Вихователь. Діти, Сніговик запитує мене пошепки, чи знаєте ви, як називається іграшка, яку можна котити за мотузку, перевозити різні вантажі? (машина).
Де вона стоїть? (під столом)
Скільки машин? Одна чи багато?
Вихователь. Цю іграшку можна підкидати, прокочувати. Вона підстрибує, підстрибує, підстрибує Що це? (м’яч).
Скільки м’ячів? Один чи багато?
Де вони лежать? (біля стільця)
Вихователь. У цієї іграшки різнокольорові кільця, вони різні за розміром, їх можна складати і вони повинні бути у певному порядку. Що це? (пірамідка).
Скільки пірамідок? (багато)
Де вони стоять? (на столі)
Вихователь.
ЇЇ можна одягати, годувати, вкладати спати.
Як називається ця іграшка? (лялька), Де вона? (в ліжку)
Вихователь. Ну що, Сніговику, побачив, скільки у нас іграшок багато!
Вихователь. Діти, а Сніговик запитує, чи знаєте ви, як називаються іграшки, у яких є колеса?
(машини, потяг)
Вихователь. А як називаються іграшки, у яких є оченята?
(ляльки, звірята)
Вихователь. А як називаються іграшки, з яких можна щось побудувати?
(кубики)
Вихователь. Сніговик каже що у нього є цікава гра для вас. Але він так до нас поспішав у гості, що, на жаль ,впав і вона розсипалася. Давайте поглянемо, що за гра. Може можемо допомогти полагодити.
Дидактична гра «Підбери колеса до машини»
Вихователь: Так, машинки дійсно зламались. Чого не вистачає? Колес! Треба полагодити, відремонтувати.
Звернути увагу дітей, що колеса слід підбирати за кольором і розміром.
Маленька машинка попереду . А велика позаду.
Коли машини полагодили, запитати в кожної дитини , якого кольору машина і якого розміру колеса. Також звернути увагу на форму колес …круглі інакше машина не може рушити з місця.
Вихователь: Молодці, всі добре впорались. Біда коли іграшки ламаються. Треба іграшками гратись обережно не можна їх ламати. Треба іграшками ділитись і не забирати у інших. А наш Сніговик щось засумував. Давай танцюй з нами.
Фіз. хвилинка (музичний супровід):
Сніговик, не сумуй, краще з нами потанцюй
Будем танцювати: ручками плескати, ніжки виставляти.
Сніговик, не сумуй, краще з нами потанцюй
Будем танцювати: разом присідати , щічки зігрівати.
Сніговик, не сумуй, краще з нами потанцюй
Будем танцювати: як зайці стрибати, полочку качати.
Вихователь. Сніговичок, у нас є дуже цікава гра. Хочеш, ми навчимо тебе в неї грати?
Гра « Геометричні фігури»
Діти погляньте уважно на свої картки . На них зображені геометричні фігури. Які фігури зображені? Якого кольору? Діти відповідають. Звернути увагу що на тарілці лежать те ж геометричні фігури тільки об ємні ( товстенькі). Треба кожну фігуру покласти на своє місце. Діти накладають об ємні фігури на плосткі як і зображено на картці. Молодці малята!
Вихователь:
Сніговику тобі сподобалися наші діти? А їх іграшки? Так!
У садочку, у маляток,
Гарних іграшок багато:
З ними граються малята,
Ніколи їм нудьгувати!
З чим ми познайомили Сніговичка? (з нашими іграшками, допомогли полагодити машинки ,пограли у гру « Геометричні фігури». Ми весело провели час Але нажаль Сніговичку вже час збиратись, бо у групі тепло і від тепла він почне танути. До побачення, Сніговику.
Немає коментарів:
Дописати коментар