Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятниця, 3 грудня 2021 р.

Вплив сенсорно-ігрового середовища на мовленнєвий розвиток дітей раннього віку

Вплив сенсорно-ігрового середовища на мовленнєвий розвиток дітей раннього віку

Трофименко Ганна Іванівна, 
вихователь ЗДО № 64

Я обрала цю тему тому, що вона мені цікава. В ранньому віці дітям подобаються яскраві різнокольорові іграшки, а також  подобається гратися з ними. В дидактичних іграх використовуючи різноманітний дидактичній матеріал я  намагаюсь розвивати мовлення дітей.

Сенсорний розвиток дитини – це розвиток її відчуттів і сприймань, формування уявлень про зовнішні властивості предметів: її форму, колір, розмір, положення у просторі тощо. Він  становить фундамент її розумового розвитку. Чуттєве пізнання має виключне  важливе значення  у дошкільному дитинстві, яке є найбільш сприятливим періодом формування  і вдосконалювання діяльності органів чуття, нагромадження уявлень про оточуючий світ.

Сенсорне виховання має важливе значення для всебічного розвитку дитини  О.Усова відзначала, що 9/10 всього розумового багажу дітей дошкільного віку складають результати діяльності органів чуття. 
Формування уявлень про властивості і співвідношення предметів  відбувається в ході практичної діяльності, повсякденної орієнтації в оточуючому. Формування уявлень про властивості і співвідношення предметів відносяться до «передеталонного періоду», що припадає на ранній вік відбувається  до засвоєння дитиною систем сенсорних еталонів.  Орієнтуючись на програмові вимоги та ступінь сформованості еталонних уявлень кожної дитини я створюю предметно-розвивальне середовище, яке насичене перцептивними матеріалами, що містять перцептивні задачі. Малюки  усвідомлено сприймають те, що світ різнобарвній, тобто майже всі речі якогось кольору: курчатка-жовті, курочка-біла, намистинки-різнокольорові, листочки: жовті, червоні, зелені.

Я вважаю, що навчально-мовленнєву діяльність дитини потрібно організовувати так, щоб дитина засвоювала нові слова на чуттєвому досвіді, за допомогою різних аналізаторів (зорового, слухового, смакового, дотикового тощо). Дитина має спочатку побачити предмет, відчути його властивості та ознаки. У дитини має сформуватися уявлення, образ предмета,  а вже потім вона позначає словом.
Тому у своїй роботі з дітьми я надаю велике значення дидактичним іграм, а саме іграм з сенсорного виховання.
Дітей  3-го року життя я навчаю називати та розпізнавати кольори, форму, величину предметів, орієнтуватися у просторі і розвиваю мовлення. Для цього використовую різноманітні дидактичні ігри. 
Наприклад: Дидактична гра  «Осінній букет для ляльки» 
Мета: збагачувати предметно-тактичну діяльність дітей, розвиваючи інтерес до навколишніх предметів, їх властивостей. Учити  дітей розуміти та використовувати у мовленні просторові відношення «на», «з», «під», закріпити поняття «великий, маленький». Познайомити з поняттям «однакові» за розміром. Учити групувати предмети за однією ознакою, розвивати вміння  орієнтуватися у просторі (вгорі-там де голова ,внизу –там де ноги). Закріпити вміння дітей класти цеглинки одна на одної ,називати кольори: червоний, синій, жовтий, зелений. Розвивати увагу, пам'ять, мислення. Виховувати пізнавальну активність.
Попередня робота : під час прогулянок спостерігати за осінніми листочками, збирати букети з листя.
Матеріал: Лялька Катеринка, 4 ляльки різного кольору сукні , цеглинки, листя кленове різного розміру і кольору, дерева, палиці, мотузка, кошик .
Хід заняття
1.Створення позитивного настрою.
Мовленнєва гра: Доброго ранку сонце привітне
Доброго ранку небо блакитне
Доброго ранку у небі пташки
Доброго ранку тобі і мені
Основна частина.
Стук у двері.
Вихователь: - Хто це до нас стукає?
Заходить лялька. Вітається з дітьми, каже як її звуть (Катеринка). Знайомиться з дітьми.
Вихователь: - Що трапилось Катеринка ?
Лялька: Я шукаю своїх подружок ,хочу з ними піти до лісу, позбирати листячко.
Вихователь: - Давайте  пошукаємо їх разом з дітками. Діти підходять до столу де сидять ляльки.
Вихователь : - Ось ми їх знайшли. Оберіть  собі кожну лялечку і розкажіть про неї: Як звуть, в якій вона сукні .
Діти обирають ляльку і називають : Моя лялька Таня , у неї жовта сукня і т.д.
Вихователька: Катеринка хоче вам розповісти віршик: 
 «Дує, дує вітер
 Дує  задуває
Жовті листочки з дерева зриває
Коли  це буває?»
Мотивація : Красуня осінь подарувала нам листочки, а ми подаруємо їх лялькам.
Вихователь: Так. Зараз у нас осінь Катеринка запрошує вас разом з лялечками піти до лісу і зібрати осінній букет та  подарувати їх вашим лялькам. Але, для цього нам потрібно побудувати доріжки для наших ляльок. У  нас є будівельний матеріал. Для цього нам потрібні цеглинки. Треба обрати цеглинки такого кольору ,якого кольору сукні у ваших ляльок. У Катеринки білий капелюх тому я оберу білі цеглинки. Щоб побудувати доріжку, треба цеглинки щільно класти одна до одної. Тоді доріжка буде рівненька і лялечка не впаде. (Вихователь показує зразок.) Діти будують доріжки, обіграють це з ляльками.  Вихователь: А зараз беріть своїх лялечок і підемо до лісу.
Фізкультурна хвилинка: Хто тихенько іде (ходьба на місці і вказівний палець тримати біля губ вертикально) Той ніколи не впаде ( вказівний палець рухати вправо-вліво). А той що швидко біжить (біг на місті)може носика набити,( вказівний палець кілька разів торкається носика ). 
Вихователь: Ми з вами ідемо тихенько до лісу.(Музичний супровід «Осіння прогулянка») Будемо іти по хвилястій доріжці ( по мотузці) перестрибувати через калюжі (палиці). Тому лялечок тримаємо обережно, щоб вони не впали. 
Вихователь: Ось, ми і прийшли до лісу. Давайте посадимо ляльок під дерево, а самі позбираємо листочки. Як ми збирали листочки на майданчику? (нахилялися і піднімали з землі). 
Листочки де лежали ? - На землі.  
А звідки вони падали ? (з дерева)- Листочки висіли на деревах вгорі.
Піднімемо ручки вгору і покажемо де висіли листочки. Ось там угорі  на деревах.
Якого кольору у мене листочок ?- жовтого
А це якого?-червоного.
Листочки які за розміром? (великі і маленькі).А який маленький ? Щоб це перевірити треба покласти один листок на другий, який заховається, той і маленький .
Давайте пограємо в гру «Заховай листочок»…. Вихователь звертає увагу дітей на те , що у мене листочки  не ховаються один за одним. Чому (вони однакові). Давайте зараз знайдемо однакові за розміром листочки. (Вихователь з дітьми промовлять «листочки однакові»)
Вихователь: Давайте  зараз позбираймо  листочки і зробимо букет для наших лялечок.
Підсумок: Всі молодці, зібрали гарні букети і лялечкам вони дуже сподобались.

Наступна гра  «Курочка і курчатка». 

Мета: фіксувати увагу дітей на тому, що колір є ознакою предмета, вчити називати кольори: білий і жовтий, викладати їх послідовно, один за одним, називаючи свої дії,   спочатку білі, а потім жовті. Закріпити поняття: один, багато. 

Матеріал: Мозаїка.     

Дидактична гра «Подаруємо ляльці Катеринці намисто» 

Мета: Закріпити назву геометричної форми куля, поняття: один, багато. Вчити знаходити та називати кольори: червоний, жовтий, зелений, синій. Визначати на дотик: кулька тверда, м’яка. На зір: велика, маленька. Настрій: сумний, веселий а також називати своє ім’я лагідно. Розвивати увагу, спостережливість, мовлення, дрібну моторику м’язів рук.  Вчити нанизувати кульки (намистинки) на шнурок, чергуючи їх за кольором. Виховувати у малят доброзичливість, гарне ставлення до друзів , бажання робити добрі справи.

Матеріал: лялька Катеринка, яка розмовляє і співає, шнурки  різнокольорові, дерев’яні  кульки для намиста різнокольорові, кошик , кульки великі, зразок намиста.

Організовуючи ігри з дітьми  я враховую таке: чим більше аналізаторів бере участь (зоровий, слуховий, тактильний, руховий, нюховий) чим активніше дитина,  тим глибше враження та міцніше запам’ятовування і краще розвивається її мовлення.


Немає коментарів: