Обласний семінар «Формування соціальної компетентності особистості шляхом упровадження програми «Культура добросусідства» / Дошкільна секція
01 грудня 2021 року
Проблеми виховання громадянина, формування культури міжетнічного й міжконфесійного спілкування актуальні для всіх країн. Проте підходи до вирішення цієї проблеми неоднакові і значною мірою залежать від конкретних історичних і соціально-політичних умов, стану суспільства, його ідеології.
Враховуючи психічні й емоційні особливості дітей дошкільного віку, необхідно пропонувати їм твори, у яких наводяться приклади мирного співіснування, дружби й успішної співпраці представників різних національностей і релігій. Сприйняття миру як єдиної системи багатогранних форм існування культур, мов, ідей, поглядів, усвідомлення цієї різноманітності і єдності обумовлюють необхідність виховання у дітей таких людських якостей, як повага до інших культур, релігій, поглядів. Зростає пріоритет загальнолюдських цінностей. Засвоєння світової культури крізь призму національної допоможе сформувати світогляд майбутнього громадянина України, здатного діяти не тільки у своїй національній державі, але й у світі. Так історично склалося, що в Миколаївському регіоні (за даними Всеукраїнського перепису населення від Державного комітету статистики України) проживають представники понад 100 національностей і народностей із різним світоглядом, віросповіданням і традиціями. Останнім часом питання толерантності, міжкультурної компетентності та соціальної інклюзії особливо важливі у вихованні молодого покоління. Тому освітяни Миколаївської області з величезним інтересом ознайомилися з особливостями інтегрованого курсу «Культура добросусідства» та відзначили його унікальність, тобто назріла необхідність розробки системного підходу до викладання дітям курсу «Культура добросусідства», який сприятиме вихованню молодого покоління в дусі взаємоповаги, відвертості й толерантності.
Зміст освіти дітей дошкільного віку визначається державним стандартом – Базовим компонентом дошкільної освіти в Україні. У його інваріантній частині визначені напрями роботи педагогів для досягнення дітьми дошкільного віку необхідного рівня розвиненості, освіченості і вихованості, зокрема набуття дітьми навиків міжособистісного спілкування, взаємної поваги й толерантності.
Варіативна частина державного стандарту допускає створення програмно-методичних матеріалів, які повинні відобразити особливості регіонів України й задовольнити потреби й інтереси дітей – носіїв різних культур і мов.
Програмно-методичний комплекс (ПМК) «Український віночок. Миколаївщина», запропонований для закладів дошкільної освіти, є першою частиною інтегрованого спеціального курсу «Культура добросусідства», який спрямований на освіту дітей середнього та старшого дошкільного віку Миколаївщини.
Одним з першочергових завдань сучасної виховної політики є формування у дітей толерантної поведінки, зокрема етнічної і конфесійної толерантності. Відображаючи національну та регіональну своєрідність культур, педагоги мають приділяти особливу увагу формуванню не тільки національної самосвідомості й базису особистісної культури, що означає, що дитина залучається до загальних, неперебутніх людських цінностей, але й навиків поважного й толерантного ставлення до інших культур і релігій.
Толерантність, так само як і інші якості особистості, не закладена від природи, а формується поступово в ході соціалізації. Вона з’являється у дитини як під впливом загальносоціальних умов, так і в результаті цілеспрямованої діяльності певних соціальних інститутів - родини, освітніх установ, установ додаткової освіти й засобів масової інформації. Оскільки до 4 років у дитини з’являються перші ознаки етнічної ідентичності, саме в цьому віці доцільно починати роботу з формування етнічної і конфесійної толерантності.
«Український віночок. Миколаївщина» – регіональна парціальна програма що орієнтована на дітей середнього і старшого дошкільного віку, які відвідують заклади дошкільної освіти Миколаївського регіону. Вона конкретизує першу частину програми «Культура добросусідства» «Український віночок. Регіон» відповідно до особливостей Миколаївського регіону.
Немає коментарів:
Дописати коментар