Єдина Країна! Единая Страна!

понеділок, 6 грудня 2021 р.

Дидактична гра як засіб сенсорного виховання дітей раннього віку

Дидактична гра, як засіб сенсорного виховання дітей раннього віку

Ткачук Валентина Володимирівна, 
вихователь ЗДО №2 Золотий ключик
 м. Снігурівка

У ранньому віці в дитини є потреба у грі і її потрібно задовольнити, тому що граючи, вона навчається і пізнає життя.                                                      
Я працюю підмінним вихователем в групі раннього віку за Освітньою програмою дітей від 2 до 7 років “Дитина” відповідно до Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція). Під час опрацювання методичної літератури та програми, дійшла висновку, що ранній вік - найсприятливіший час для сенсорного виховання, без якого неможливе нормальне формування розумових здібностей дитини.
Сенсорний  розвиток - розвиток сприймання та формування уявлень про зовнішні властивості предметів (форму, колір, величину, положення у просторі). Успішність розумового, фізичного, естетичного виховання значною мірою залежить від рівня сенсорного розвитку дітей, тобто від того, наскільки дитина чує, бачить, відчуває навколишнє. Основним засобом реалізації цих завдань є дидактична гра.

Дидактична гра - спрямована на формування у дитини потреби в знаннях, активного інтересу. Вона є одночасно і ігровим методом навчання, і формою навчання, і самостійною ігровою діяльністю, та засобом всебічного виховання дитини. Використання дидактичних ігор на заняттях та у вільний час допомагають розширити уявлення дитини про навколишній світ, навчають її спостерігати та виділяти характерні ознаки предметів (величину, форму, колір), а також встановлювати найпростіші взаємозв’язки. Дидактична гра вимагає посидючості, серйозного настрою, використання розумового процесу. Гра - природний спосіб розвитку. Провідним видом діяльності дитини раннього віку є предметна гра. Граючи, дитина вчиться дотику, сприйняттю та засвоює всі сенсорні еталони, вчиться зіставляти, порівнювати, встановлювати закономірності, приймати самостійно рішення. За допомогою дидактичної гри діти опановують нові знання, вміння, формуються сенсорні еталони з меншою напругою: легше запам'ятовують матеріал, нові способи діяльності, розрізняють, зіставляють, узагальнюють. Дитину приваблює в грі не навчальний характер, а можливість проявити активність, виконати ігрову дію, досягнути результату, виграти. Відмінна особливість дидактичних ігор - можливість навчати дітей раннього віку через активну, змістовну, цікаву для них діяльність.
Тому я вважаю, що активне використання дидактичної гри є однією з важливих умов сенсорного розвитку дітей раннього віку. Мені як вихователю, цікаво знайти методи, прийоми та способи організації цієї роботи, які допоможуть досягти хорошого результату. Моє завдання, як вихователя полягає в тому, щоб за допомогою дидактичної гри звернути увагу на дані властивості предмета, потім запропонувати дитині виконати ряд завдань на вибір (співвідношення, групування, сортування) за подібністю чи відмінністю.
Щоб привернути увагу дітей, на початку заняття використовую сюрпризні моменти: “Дітки, а хто це стукає до нас?” або “Дітки, погляньте, що принесла нам Катруся в чарівному мішечку!”. У процесі роботи спонукаю малюків до активних дій з дидактичним матеріалом, а для закріплення умінь використовую метод багаторазового повторення з аналогічними іграми, що дозволяє дітям використовувати знання та досвід у самостійних іграх. Під час ігор та занять намагаюся піклуватися про гарне емоційне самопочуття діток.
Дидактичні принципи, які не втратили свого значення до теперішнього часу:
  • наочність в навчанні;
  • поступовість і послідовність навчання;
  • принцип наслідування.
Дидактичні ігри можуть виконувати ще одну функцію - контроль за станом сенсорного розвитку дітей, також їх  можна включати практично в будь-яке заняття. Доцільно супроводжувати їх загадками, потішками, віршами - це допомагає емоційно сприймати і усвідомити ігрові образи, розуміти їх естетичний характер, сприяє розвитку образного мислення, уяви. Керівництво дидактичними іграми в залежності від віку дітей здійснюється по-різному. Особливу увагу для розвитку зорового сприйняття звертається на естетичну сторону дидактичного матеріалу. При проведенні ігор і в підборі предметного середовища формуються не тільки зорові уявлення, а й чуттєві. Щоб пізнати будь-який предмет  спонукаю дітей проводити ряд цілеспрямованих дій по його обстеженню: діти стискають, гладять, проводять пальчиком по контуру. Аби сприяти оптимальному індивідуальному розвитку сенсорної сфери малюків, користуюся дидактичними іграми на закріплення кольору та  форми: “Форма. Колір. Величина”, “Добери колеса до машини”, “Заховай мишку”, “Побудуємо будинки”, “Збери квітку”, “Веселка", “Сумне - радісне сонечко”, “Збери листочки”, “Кольоровий (квітковий) килимок”, “Фрукти на тарілці” та багато  інших.
Дидактична гра “Сумне-радісне сонечко”
 На фланелеграфі перед дітьми площинне зображення сонечка прикріплене на липучці та окремо на столі лежать промінчики жовтого кольору. Розповідаю дітям маленьку казочку: коли сонечко засинає стає сумно, темно і прохолодно. Сонячні промінчики також сплять, вони не світять і не гріють. Показую, як треба прикріплювати промінчики, щоб сонечко прокинулось і стало радісним. Перед виконанням завдання читаю закличку "Вийди, вийди сонечко". Звертаю увагу на правильне виконання дітьми завдання. Перепитую якого кольору сонечко. 
Дидактична гра “Збери листочки у відерця”    
Діти збирають розкидані листочки червоного, зеленого, жовтого, помаранчевого кольору на килимку та кладуть у відерц відповіднного кольору. 
  Таким чином, роль дидактичних ігор в розумовому вихованні дітей безсумнівна, вони мають певне значення в моральному вихованні дітей. У них поступово виробляється вміння діяти в середовищі однолітків. Зароджується перший інтерес до дій іншої дитини, радість загальних переживань.                                                                                                           Можна зробити висновок, що дидактичні ігри та вправи - значна і невід’ємна частина сенсорного виховання, яку можна використовувати як впливовий чинник розвитку особистості.
 
Заняття в групі раннього віку  "Веселе - сумне Сонечко"
Мета: закріпити з дітьми кольори (жовтий, червоний, синій, зелений); закріпити поняття великий - маленький, один - багато; дати поняття радість, сум; розвивати уважність, спостережливість, дрібну моторику пальців рук; виховувати вміння працювати разом дотримуючись інструкцій дорослого.
Матеріали: фланелеграф, сонечко, емоції до сонечка (радість, сум), промінчики (смужки жовтого, червоного, зеленого, синього кольору), зайчики різних розмірів, "бублики" (червоного, жовтого, синього,  зеленого кольору).
Хід заняття
Діти стоять у  колі, промовляють слова разом із вихователем
Другу руки простягни,
посмішку усім пошли
Добрий ранок!
Добрий день!
Нашу зустріч розпочнем
Вихователь: Дітки  щось я  змерзла, а  ви? А чому ви змерзли?
( Надворі зима)
Я пропоную вам погрітися.
Психологічна гімнастика "Сонечко"
Ось так сонечко встає - високо, високо, високо! (піднімають руки вгору) 
Ввечері сонечко зайде - низько, низько, низько (опускають руки, присідають)      
Весело, весело, весело  сонечко сміється! (стрибають)                                                                  А під сонечком нам всім весело живеться! (плескають в долоні)
Вихователь: Зігрилися?  (відповіді дітей).
- Тож , я пропоную послухати вам цікаву казочку.
На фланегаф прикріпляю  сонечко з емоцією суму без промінчиків. Починаю розповідати казку.
Жило-було Сонечко, і було воно веселе та радісне. Але прийшла зима і заморозила промінчики у Сонечка і воно тепер не може зігрівати ні тварин, ні рослини , ні людей.                                        -Дітки погляньте, яке сонечко сумне.                                               
 -Дітки, яке сонечко? (сумне)                                                                                                                      - Чому сонечко сумне?                                     
 -Бо у нього немає промінчиків.                                                                                         
 - Молодці!
Вихователь :   Давайте допоможемо Сонечку, повернемо промінчики і воно знову стане веселе і радісне. Але для цього нам потрібно допомогти зайчику. Він запросив до себе друзів і просить допомогти їх пригостити.
(Діти йдуть по  доріжці до столу на якому розміщено різні за розміром зайчики)
Біжить в лісі сірий зайчик                                                                                                                 Сірий зайчик-побігайчик                                                                                                 
Гра: "Бублики для зайчика"
Вихователь: Хто це нас зустрічає?  (зайчики) 
 - Так це ж друзі нашого Зайчика. Як їх багато.                                                                               - Пропоную пригостити їх смачненькими бубликами.
Потішка "Я печу, печу, печу..."
Я печу, печу, печу                 
Діткам всім по бублику.                                                                                                      
 Зверху маком притрушу.                                                   
В піч гаряч посаджу.                                                                                                          
Випікайтеся в печі,                                                                                                                     
Всі смачненькі бублички.                                                                                                  
Буду всіх малят вітати,                                                                                                  
Бубликами пригощати.
Вихователь: Дітки, у  Зайчиків різнокольорові чашки. Вам потрібно вибрати бублики такого ж кольору як чашка (діти виконують завдання)                                                                   
Вихователь: Зайчик дякує і запрошує разом з ним погратися.
Фізхвилинка "Весела зарядка для зайчиків"
Рано - вранці, як м'ячик                                                                                                  
Наш зайчик постійно скаче.                                                                                        
Ліжко зайчик заправляє                                                                                                     
І зарядку починає (діти стрибають)                                                                                     
Лапки на поясі зайчик тримає                                                                                               
По колу голівкою повільно кружляє (руки на поясі, кружать головою)                                     
А тепер плече Зайчик розминає                                                                                          
То вгору піднімає то вниз опускає (підйом плечей вгору, опускання їх вниз) 
Лапками по колу Зайчик махає                                                                                                
 Працює, не ліниться себе розважає (кругові рухи  руками)
 (Далі разом з вихователем діти по доріжці переходять до другого столика)
Рівними доріжками                                                                                                            
Ми крокуємо ніжками                                                                                                     
Топ-топ-топ, топ-топ-топ                                                                                                                     Рівними доріжками
Д/г "Поверни сонечку промінчики"                                                       
 (вибирати жовті смужки із червоних, синіх та зелених)
- Нам необхідно повернути Сонечку промінчики.
- Скажіть будь ласка якого кольору Сонечко?
- Якого кольору промінчики?
- То ж давайте виберемо промінчики тільки жовтого кольору.
- Скільки промінчиків? (багато)
- Де знаходиться сонечко?(вгорі)
Діти на фланелеграф прикріпляють промічики  Сонечка, вибираючи тільки жовтий колір, я міняю емоцію суму на радість(посмішу).                                          
 - Ось ми і впорались із завданням, подивіться дітки сонечко стало радісним.  
-  Чому воно стало радісним?                                                                                              
 - Ми повернули йому промінчики.                                                                                      
-Молодці! Ми сьогодні були гарними помічниками, допомогли зайчику та повернули промінчики сонечку.                                                                                    
  - Давайте поплескаємо собі в долоньки.

Немає коментарів: