Вплив предметно-ігрового середовища на сенсорний розвиток дитини раннього віку
Сенсорний розвиток - це розвиток у дитини процесів сприйняття та уявлень про предмети й явища навколишнього світу. Дитина з’являється на світ із готовими органами чуттів: у неї є очі, вуха, її шкіра наділена чутливістю, яка дозволяє відчувати предмети, тощо. Це лише задатки для сприйняття навколишнього світу.
Сенсорне виховання - це основа пізнання світу, першою сходинкою якого є чуттєвий досвід. Успішність розумового, фізичного, естетичного виховання значною мірою залежить від рівня сенсорного розвитку дітей, тобто від того наскільки досконало дитина чує, бачить, відчуває оточуюче. Чим менша дитина, тим більше значення в її житті має чуттєвий досвід.
Важливо пам'ятати, що розвиток сенсорного сприйняття в ранньому віці впливає на мислення, розвиток мовлення, подальше естетичне сприйняття навколишнього світу, уяву та, як наслідок, - творчі здібності дитини. Якщо людина здатна розрізняти відтінки кольорового спектра, різноманітність смаків, ароматів, звуків, вона повною мірою сприймає красу навколишнього світу і насолоджується нею. Якщо ж досвід сенсорного розвитку людини невеликий, це негативно вплине на розвиток її уяви.
Чому мене зацікавила ця тема? В своїй роботі я роблю акцент на органи чуття та відповідні аналізатори (зорові, слухові, тактильні, нюхові, смакові) для того, щоб дитина мала змогу відчути предмет на смак, доторкнутися до поверхні, відчути його структуру. Адже саме так поступово я намагаюсь навчити дітей взаємодіяти з оточуючими об’єктами, вчитися сприймати і аналізувати різну інформацію.
Важливу роль в процесі моєї роботи з сенсорного розвитку дітей раннього віку відіграє правильно оформлене предметно-ігрове середовище.
З досвіду своєї роботи можу сказати, що незаповнене і безбарвне предметно-ігрове середовище справляє на дітей негативний вплив, гальмує розвиток особистості. Перенасичене предметне середовище так само погано впливає на психіку малят. І тільки періодично поновлюване, варіативне, оптимально організоване предметно-ігрове середовище має розвивальний вплив, спонукає дитину до активної пізнавальної діяльності, позитивно впливає на її емоційну сферу, мобілізує процеси мислення.
Отже, в групі створені осередки, де дитина може в ігровій формі навчатися новому.
Наприклад, сенсорна зона, музична зона, зона сюжетно-рольових ігор. Такі осередки є динамічними і постійно змінюються, забезпечуючі сталий інтерес вихованців.
Усі предмети й іграшки розташовані на рівні очей дитини, їх можна взяти в руки, обстежити, погратися.
Мною розроблені осередки сенсорної діяльності. Наприклад, осередок «Вправні пальчики». Саме тут зібрані найрізноманітніші матеріали, спрямовані на розвиток сенсорних відчуттів у дітей раннього віку. Це і дошка для малювання, крейда, стрічки різної ширини та довжини, дзвіночки, брязкальця, шумові коробочки «кіндер – сюрпризи», гудзики, шнурівки та ін.
В ясельній групі є сенсорний стіл, мета якого групувати предмети за кольором, формою, порівнювати різнорідні ознаки предметів. Як варіант – це сенсорний столик з ємкостями, наповненими різними сипучими матеріалами та резервуаром для води. Сенсорні ширми «Підбери кришечку», «Знайди пару». Сенсорні дошки (бізіборди) для маніпулювання застібками, приколками, шпінгалетами, клямочками, блискавками, мочалками. В майбутніх планах створення сенсорної ляльки, цікавих сенсорних доріжок для ручок та ніжок малят.
Навіть, книжечки для малят представлені не тільки з картону, а й з фетру, тканини.
Столик для ігор з піском та водою (у літній час) постійно зацікавлює дітей. Шукати предмети в піску чи в макаронах (манці), відчувати на дотик різні предмети, просто пересипати пісок з дольньки в долоньку цікаво малюкам. А формування фігур з піску є початком конструювання. Для ігор з водою та піском використовую великі ванни чи миски, гумові іграшки, лопатки. Зручно розташувати зону так, щоб дорослі могли її швидко прибрати, а діти з задоволенням грали.
Сенсорна зона з природних предметів грає важливу роль в розвитку дітей раннього віку. Палички, жолуді, каштани, камінці, ґудзики тощо. Види завдань можуть бути різні, наприклад, знайти схожі предмети, менний – більший, зібрати за величиною тощо.
Створені мною сенсорні коробочки з кіндер-сюрпризів, наповнені різним матеріалом дають можливіть пропонувати дітям різні варіанти гри. Наприклад, знайти пару, послухай, що шумить. Діти включаються в ігровий процес і таким чином навчаються відчувати навколишній світ.
В групі є дидактичні панно, різні види мозаїки, настільні ігри, різні види конструкторів.
Багато матеріалів можно купити, але є й ті ігрові матеріали, які розробляються в залежності від зацікавленості ідей.
Музична зона завжди цікавить дітей. До неї входять неозвучені й озвучені іграшки, шумові музичні інструменти (дзвіночки, брязкальця, трикутник, маракаси, барабани). Вміти виразити свої почуття, реагувати на музику – ось мета музичної зони.
Отже, розвивально-ігрове середовище для дитини раннього віку насичене дидактичними матеріалами, а іграшки відповідають віку дитини. В планах створення сенсорного посібника для розвитку дітей раннього віку та збагачення осередків ігровим матеріалом.
Правильна організація предметно-ігрового середовища є природним розвивальним осередком та забезпечуватиме творчу діяльність кожної дитини, сприятиме прояву власної активності і реалізації себе.
Немає коментарів:
Дописати коментар