Боденчук Тамара Василівна
м. Миколаїв, ДНЗ № 134
Розвиток дрібної моторики
у дітей раннього віку
Малюку виповнився один рік. Він уже непогано володіє руками. Може взяти будь-яку іграшку (предмет) рукою, пальцями або всією долонею.
Для того, щоб рухи ручки дитини стали ще більш досконалими, треба надати можливість йому маніпулювати з якомога більшою кількістю предметів.
У 1,5 – 2,5 роки дітям слід давати більш складні завдания:
- застібання гудзиків;
- зав’язування та разв’язування вузлів (добре використовувати різноманітну шнуровку);
- переливання води із ємкості з вузьким горлом в ємкість з широким горлом.
- діставання іграшок із басейну з крупою.
Також з дітьми до 3 років слід проводити ігри з пальчиками. Українська народна культура накопичила величезну кількість забавлянок для дітей молодшого віку. Тут і потішки, і пальчикові ігри, і забавлянки з елементами масажу, лоскотання.
Наприклад: Печу, печу хлібчик
Перекладаємо ручки і кажемо:
Печу, печу хлібчик
Дітям на обідчик.
Перебираємо пальчики:
Цьому дам, цому дам, цьому дам і цьому дам...
Вказуэмо на великий пальчик:
А цьому не дам:
Він хліба не місить,
Він води не носить,
Він в печі не палить,
То я цьому й не дам...
Коли малюку виповниться 2,5-3 роки, можна виконувати вправи без мовного супроводу: дитині пояснюють виконання того чи іншого завдання, показують дії. В цьому віці слід використовувати зображання тварин, птахів, озвучуючи їх невеличкими віршованим супроводом..
Наприклад: (пальчики зжаті в кулачок, вказівний палець та мізинець розведені в сторони, дитина ворушить ними)
Жук летить, жук жужмить
І вусами ворушить.
Виконуючи пальчиками різноманітні вправи, дитина досягає хорошого розвитку дрібної моторики рук до кінця 3-го року життя, що має значний вллив на развиток мови та готує дітей до малювання та письма.
Одним з улюблених занять дітей раннього віку є образотворча діяльність. Кожна дитина любить і по-своєму вміє малювати. Дітей раннього віку слід вчити малювати широким пензлем товщиною в палець, восковими олівцями, кольоровою крейдою. Дуже зручни¬ми є тригранні олівці у дерев'яному корпусі діаметром близько одно¬го сантиметра з м'яким товстим грифелем, які однорічному малюку легко утримувати у руці трьома пальцями. Такі олівці не скочуються зі столу, у них не так швидко ламається грифель, що важливо, оскіль¬ки у цьому віці діти малюють, сильно натискаючи на олівець. Користуючись цими олівцями, діти швидко навчаться правильно утримувати їх у пальцях, що важливо для розвитку дрібної моторики рук.
Ефективно стимулює розвиток дрібної моторики й ліплення.
Можна запропонувати дітям для ліплення глину, солоне тісто, спеціаль¬ну масу для моделювання, яка не лише має м'яку, пластичну консистенцію, а й безпечна для малюка у випадку, якщо він вирішить спробувати її на смак. Маса для моделювання необхідна не тіль¬ки для однорічних скульпторів, а й для старших дітей, які відстають у розвитку. Діти вчаться сплющувати долонькою або кулачком шматочок тіста (масу для моделювання), відщипувати по малень¬кому шматочку від великого шматка. Маленький скульптор буде у захваті, якщо знайде там захований невеликий предмет. Дитина може перекладати зліплену невелику кульку з ручки в ручку, складати шматочки у тарілочки, натискати пальчиками на зліплені дорослим кульки - млинці, ґудзики (дірочки можна зробити олівцем), надавлювати на ковбаску з одного боку (ложечка), розминати невеликі шматочки. Це принесе радість малюкові і одночасно ознайомить його з властивостями нових для нього матеріалів. Для дитини раннього віку це не лише заняття, що розвиває тактиль¬ну чутливість, фантазію, а й ефективне тренування для пальчиків.
Можна також використовувати так цікаві ігрові вправи
Надавити пальчиками на злегка просушений консервований горошок, м'яку кукурудзу, родзинки, виклавши їх у ряд, по колу, хаотично або силуетом знайомого малюкові предмета (віконце, сонечко, лопатка, будиночок тощо).
Змайструвати намисто, нанизуючи на тонкий пружний дріт неслухняний шнурок не дуже-то підходить - з широким отвором макарони, кісточки від рахівниць, розрізані на частини використані фломастери, картонні силуети тварин, яких потім можна «покатати на каруселі», покручуючи дріт.
Просіяти змішані борошно і горох, манку і рис через сито. Сховати у манку або борошно ґудзик, намистину, камінчик, іграшку з кіндер-сюрпризу, а просіявши все це через сито, знайти. Вчити малюка шукати заховані дрібні предмети у різних крупах, насипаних у невелику, але високу ємкість. Можна використовувати як сухі крупи, так і зволожені водою. Це гарна вправа для розвитку тактильної чутливості. Та й маленький археолог із задоволенням буде займатися такими «розкопками».
Цікаво можна організувати ігри дітей з короткими кольоровими шнурками:
• Засовувати їх у пляшки з широким і вузьким горлечком;
• складати, тримаючи за кінчики, у коробки;
• знаходити потрібного кольору шнурок у купі шнурків;
• протягнути шнурок через коробочку з-під кіндер-сюрпри¬зу, попередньо зав'язавши на кінцях вузлики.
Розкручувати і закручувати пробки, вкладати різноколірні пластикові стаканчики один в один, переливати воду в різний по¬суд. Виловлювати з води руками, ложкою, ситечком порожні і наповнені коробочки від кіндер-сюрпризів, коркові пробки, м'ячики для гри у пінг-понг.
Дуже корисним для розвитку дрбної моторики робити дітям масаж пальців. Деякі фахівці радять використовувати для цього плетені різнокольорові кільця із дроту. Прокочуючи таке кільце вгору-вниз по пальцю, діти роблять рівно¬мірний масаж пальців рук. Для мовленнєвої зони руки (зона від долоні до ліктя з тильної і бічної сторони) можна також використовувати кільце, але більшого розміру.
Діти раннього віку вже з інтересом грають у рольові ігри.
Можна погодувати ляльок, попередньо давши завдання малюкові розсортувати у тарілочки невелику кількість змішаних плодів шип¬шини і волоських горіхів, родзинок і кураги, бобів і квасолі, різних за формою макаронних виробів, вибрати білу квасолю з суміші різнобарвної. Навчити малюка по-різному брати предмети: пінцетним захопленням, пучкою, великим і середнім пальцями тощо. Ці корисні вправи дуже привабливі для малюка.
Ускладнені вправи для розвитку дрібної моторики
Уже в три - чотири роки можна дати дитині прищіпки, різнокольорові великі скріпки, але обов'язково під контролем. Спочатку малюк вчиться лише знімати прикріплені дорослим скріпки, прищіпки, а потім вже і прикріплювати їх самостійно, адже такі дії потребують досить розвиненої координації рухів і сили. Скріпки і прищіпки можна прикріплювати до краю короб¬ки з-під цукерок, а можна до будь-якої фігури, вирізаної зі щіль¬ного пакувального картону. Так можна зробити гаряче і тепле сонечко (жовте і червоне кола з картону), веселе і сумне личка (біле і синє кола з картону), новорічну ялинку з іграшками, дере¬во з листочками, рибку, їжачка, бабку, метелика, зелену травичку, святковий торт зі свічками тощо.
Перебираючи крупу і горох, сортуючи квасолю за кольором, ґудзики за величиною або за кількістю дірочок у них, розкладаючи у тарілки різні за формою макаронні вироби, за величиною камін¬ці, каштани, жолуді, листочки, нанизуючи на тонкий шнурок ґудзи¬ки, макарони, намистинки, сушки, кісточки від старих рахівниць або з'єднуючи різноколірні скріпки у ланцюжок, роблячи намис¬то для мами, малюк буде розвиватися у мовленнєвому відношенні швидше і краще . Подібне тренування в ігровій формі дає змогу прискорити дозрівання мовленнєвих зон кори го¬ловного мозку на 2—2,5 місяці, а це для дитини не малий срок.
Систематичні тренування дрібних рухів кисті руки опосеред¬ковано впливають і на розвиток мислення, уваги, пам'яті малюка.
Те, що малюкові вдалося зробити за допомогою власних пальчиків, є для нього найбільшим досягненням, що приносить задоволення, дає енергію.
Немає коментарів:
Дописати коментар