Єдина Країна! Единая Страна!

суботу, 5 червня 2021 р.

Рухлива гра як засіб фізичного розвитку дитини середнього дошкільного віку

Рухлива гра як засіб фізичного розвитку дитини середнього дошкільного віку

Золотарьова Лариса Геннадіївна 
ЗДО №99 «Ластівка» 

Дошкільний вік є відповідальним етапом дитинства. Проблема зміцнення здоров’я дітей залишається одним із головних завдань сучасного суспільства. Сьогодні фізичне виховання спрямоване, насамперед, на охорону та зміцнення здоров’я дітей, підвищення захисних сил організму, виховання стійкого інтересу до рухових умінь, навичок і фізичних якостей (швидкість, спритність, витривалість, гнучкість), формування культури здоров’я.Основою системи фізичного виховання в закладі дошкільної освіти залишається руховий режим як сукупність різних способів та організацій форм роботи з дітьми. Дуже ефективною формою роботи з фізичного виховання та важливим засобом фізичного виховання є рухлива гра.

Обрана мною тема є дуже цікавою та актуальною в усі часи. Адже, рухлива гра – один з важливих засобів всебічного виховання дітей дошкільного віку. Характерна її особливість – комплексність впливу на організм і на всі сторони розвитку особистості: дитиною в грі одночасно здійснюється фізичне, розумове, моральне, естетичне і трудове виховання.
Метою діяльності є визначення ефективності рухливих ігор для фізичного розвитку дітей середнього дошкільного віку.
Основою різнобічного розвитку дитини дошкільного віку є її повноцінний фізичний стан. Зміцнення здоров'я, вдосконалення роботи всіх фізіологічних систем дитячого організму, набуття рухового досвіду забезпечується цілим комплексом процедур і різноманітними формами роботи з фізичного виховання.
Гра – одна з основних форм діяльності людини, особливо важливе місце вона займає в житті дитини. Вона є структурною моделлю поведінки, за допомогою якої вона пізнає навколишню дійсність і готується до активного її перетворення.
Рухлива гра – це освітньо-оздоровчий засіб соціалізації особистості, здатний інтенсифікувати навчально-виховний процес, забезпечити мотиваційну основу для формування в діалектичному взаємозв’язку фізичних і духовних якостей та особистісну самореалізацію.
Рухливі ігри займають особливе місце у всебічному розвитку дитини. Вони спрямовані в основному на загальний розвиток дитини через вдосконалення його рухових здібностей. Це вигідно відрізняє рухливі ігри від інших, так як дає можливість реалізувати природну потребу до руху.
Є кілька класифікацій видів рухливих ігор залежно від ознак, що покладена в основу тієї чи іншої класифікації.
У цій класифікації всі рухливі ігри, залежно від характеру рухових дій, поділені на такі види: сюжетні і несюжетні ігри, ігрові вправи, ігри-естафети та ігри з елементами спорту, ігри-атракціони. В основу сюжетних ігор покладено певний сюжет, наприклад: "Сонечко і дощик", "Гуси-лебеді", "Вовк у рову". Сюжет та правила гри обумовлюють характер рухів дітей. Такі ігри переважно колективні (від 5 до 25 учасників). Сюжетні ігри використовуються в усіх вікових групах ЗДО.
Несюжетні ігри - це ігри на кшталт ловилок, наприклад "Квач", "Піжмурки". Вони не мають сюжету, в їх основу покладено лише рухові дії. До несюжетних належать ігри з використанням різних предметів: "Кільцекид", "Школа м'яча". У цих іграх виконуються конкретні рухові завдання: накинути кільце на палицю, потрапити кулькою в кеглі. Треба зазначити, що такі ігри вимагають самостійності від дітей, швидкості, орієнтації в просторі. Несюжетні ігри доцільно використовувати у середньому і старшому дошкільному віці.
Ігрові вправи теж діляться на вправи сюжетного і несюжетного характеру.
Вправи сюжетного характеру - "Ведмедик на поваленому дереві" (повзання по лаві); "Папуга на жердині" (ходьба у рівновазі по гімнастичній палиці). Ігрові вправи несюжетного характеру - це вправи, в основу яких покладено дії з предметами: "Добіжи до прапорця", "Пролізь в обруч".
Ігрові вправи мають ряд переваг: вони виконуються кожною дитиною і виконання рухового завдання не пов'язане з діями інших дітей; вихователь домагається засвоєння того чи іншого руху усіма дітьми; в ній більш чітко виступають завдання прямого навчання.
До ігор спортивного характеру належать волейбол, баскетбол, футбол, більшість з них вводяться із старшої групи. Також ігри-естафети, які застосовуються в роботі з дітьми середнього та здебільшого у старшому дошкільному віці.
До ігор-атракціонів належать ігри естафетного характеру з елементами змагань (стрибки на одній нозі - другу тримає товариш; закидання м'яча в рухому ціль; перетягування канату, ходьба на низьких ходулях) - "Бій півнів", "Пес". Їх доречно використовувати на заняттях з фізичної культури та спортивних святах у старшому дошкільному віці.
Ігри-естафети - це безсюжетні рухливі ігри з правилами, емоційного характеру, які побудовані на елементах змагань в різних основних рухах, часто в складних умовах. Проводяться тільки в старшому дошкільному віці. За ступенем фізичного навантаження ігри бувають великої, середньої і малої рухливості.
До ігор великої рухливості належать ті, в яких активну участь бере вся група і зміст яких становлять інтенсивні рухи - біг, стрибки у поєднанні з іншими основними рухами ("Каруселі", "Жаби і чапля", "Рибалки і рибки").
В іграх середньої рухливості беруть участь всі діти, але характер рухів спокійний: метання, ходьба, переступання через предмети ("Зозуля", "Море хвилюється"). До цих ігор належать всі хороводні ігри.
Ігри малої рухливості передбачає участь частини дітей або однієї дитини - інші спостерігають, рухи виконуються у повільному темпі ("Знайди і промовчи", "Чий голос ти почув?", "Кого не стало?").
Працюючи з дітьми, я відразу зрозуміла, що дошкільникам дуже подобається грати в рухливі ігри. Ось декілька прикладів рухливих ігор, які я використовую у своїй роботі з дітьми середнього дошкільного віку:
Рухлива гра малої рухливості «Знайди і промовчи»
Мета: вчити орієнтуватися в залі. Виховувати витримку і кмітливість.
Хід гри: Вихователь дітям показує предмет, і після того як вони закрили очі, він ховає його. Потім пропонує пошукати, але тільки не брати, а сказати на вушко, де він захований.
Хто знайшов перший той і ведучий в наступній грі
Матеріал: Будь-який предмет, який можна сховати.
Рухлива гра середньої рухливості «Потрап мішечком у коло»
Мета: розвивати у дітей вміння діяти за сигналом. Вправляти в ментанні правою і лівою рукою.
Хід гри: Діти стоять по колу. У центрі кола викладено з мотузки гурток, кінці мотузки пов'язані, можна накреслити коло. Діаметр кола - 2 метри. Діти знаходяться на відстані 1-2 кроків від кола. В руках мішечки з піском. На слова вихователя «Кидай!», всі кидають свої мішечки в коло. «Підніміть мішечки!» - каже вихователь. Діти піднімають мішечки, стають на місце. Вихователь зазначає, чий мішечок не потрапив у коло, і гра продовжується. Діти кидають іншою рукою.
Правила: Кидати мішечок потрібно по слову вихователя «Кидай!»
Піднімати по сигналу «Підніміть!».
Рухлива гра середньої рухливості «Пташки в гніздечках»
Мета: учити дітей вистрибувати з предметів і бігати врозтіч. Виховувати увагу, кмітливість
Хід гри: На ігровому майданчику або у спортивній залі розкласти обручі. Це – гніздечка для пташок. Усі гравці стають в обручі. Вихователь каже: «Сонечко світить. Пташки вилетіли з гніздечок». Гравці вискакують з обручів, бігають по майданчику, змахуючи руками. Вихователь каже: «Сонечко сіло. Пташки летять додому». Гравці повертаються в обручі.
Рухлива гра великої рухливості «Мишоловка»
Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу; виховувати витриманість, кмітливість, чесність.
Хід гри: Вихователь об’єднує дітей у дві неоднакові підгрупи. Менша утворює коло — «мишоловку», а більша, яка зображає «мишей», розміщується за колом. Діти, які зображують «мишоловку», беруться за руки і починають ходити по колу праворуч або ліворуч (за умовою).
На останні слова діти зупиняються і піднімають зчеплені руки. «Миші» в цей час починають перебігати через «мишоловку» і вибігати з неї. На слово вихователя «Хлоп!» діти швидко опускають руки, і «мишоловка» закривається. Дітей, які не встигли вибігти з кола, уважають спійманими, і вони стають у коло. Коли «миші» будуть спіймані, гру починають знову. Для «мишоловки» обирають дітей, які зображували «мишей».
Рухлива гра великої рухливості «Кольорові автомобілі»
Мета: Розвивати у дітей увагу, вміння розрізняти кольори і діяти по зоровому сигналу. Тренувати дітей в бігу, ходьбі.
Хід гри: Діти сидять уздовж стіни, вони автомобілі. Кожному дається прапорець будь - якого кольору. Вихователь стоїть обличчям до граючих, в центрі. У руці - 3 кольорових прапорця, за кольорами світлофора.Піднімає прапорець, діти, які мають прапорець цього кольору біжать по майданчику в будь-якому напрямку, на ходу вони гудуть, наслідуючи автомобілю. Коли вихователь опустить прапорець, діти зупиняються, і по сигналу «Автомобілі повертаються!» - направляються кроком в свій гараж. Потім вихователь піднімає прапорець іншого кольору, але може підняти і 2, і усі 3 прапорця разом, тоді усі машини виїжджають з гаража.
Рухлива гра великої рухливості «Каруселі»
Мета: учити дітей переходити з ходьби на біг, уповільнювати та прискорювати темп бігу та ходьби, розвивати швидкість, уміння узгоджувати рухи зі словами
Хід гри: діти , тримаючись за обруч, йдуть по колу і промовляють:
Потихесеньку веселі, закрутились каруселі -  (ідуть повільно)
Все кругом-кругом-кругом! (Прискорюють темп ходьби)
А ми діточки веселі – Все бігом-бігом-бігом! (Починають бігти по колу)
Тихше-тихше, не спішіть,
Каруселі зупиніть.
Раз-два, раз-два, вже закінчилася гра.
Діти зупиняються, поступово уповільнюючи темп ходьби. 

Немає коментарів: