Єдина Країна! Единая Страна!

понеділок, 7 червня 2021 р.

Знайомство дітей середнього дошкільного віку з державними символами з метою розвитку патріотизму

Знайомство дітей середнього дошкільного віку з державними символами з метою розвитку  патріотизму

Бірюкова Олена Михайлівна
Сухобалківський ЗДО «Чебурашка»
Мостівської сільської ради

Кожний народ має свою мову, свої традиції і звичаї, що виробилися упродовж багатьох століть. У кожного народу є свої національні святині, символи. Вихователь закладу дошкільної освіти має прищеплювати дітям повагу до державної символіки України. До державних символів належать: герб, прапор, гімн.

Національний прапор України – це символ державності та національної незалежності. Нині синьо-жовтий прапор проголошено Державним прапором незалежної України. Як пояснити дітям символічне значення кольорів прапора?

Блакитний, синій колір – це колір ясного, чистого, мирного неба. Це колір води, без якої не дозрів би хліб. Ще – це колір миру. Жовтий колір – це колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі, це колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б хліб. Це символ достатку українського народу.

Синє небо над золотою нивою – ось який прекрасний зміст вкладає у національні кольори кожний українець. До прапора виявляють пошану, схиляючи голову чи вклоняючись, а часом, і стають на одне коліно.

Герб – це офіційна емблема держави, що зображується на грошових знаках, печатках, на офіційних вивісках державних установ, навчальних закладів. Це розпізнавальний знак, своєрідний ключ до історії сім'ї, міста,  національного утворення держави. Це пам'ятка духовної культури. У гербі у вигляді знаків втілюються реальні події, суспільні явища, ідеологія та світосприймання.

Герб України – символічний знак держави, символ влади. Золотий тризуб на блакитному тлі затверджений Верховною Радою України 1992 році як державний знак – Герб самостійної незалежної держави України. Сучасний Герб України символізує спорідненість поколінь, мир і творчу працю українського народу. В його основу покладено стародавній тризуб на синьому тлі.

Що ж означає тризуб? По-різному тлумачать цей знак історики. Одні вважають його зображенням церковного світильника, корогви, церковного порталу, якоря; решта – зображенням голуба, шолома, двосічної сокири або верхівки скіпетра.

Як пояснити дітям символічне значення тризуба? Число «три» завжди вважалося казковим, чарівним. У народних казках йдеться про трьох богатирів, три бажання, які виконують чарівники, три дороги, що простягаються перед казковими героями.

Отже, у тризубі відображено триєдність життя. Це: Батько – Мати – Дитя. Вони символізують собою Силу – Мудрість – Любов. Таке пояснення буде доступне дитині, а глибше корені історії вона вивчать уже в школі .

Гімн – це урочиста пісня, виконання якої пов’язане зі святковими урочистостями, офіційними державними заходами, військовими парадами. Гімн – символ державної єдності, це – урочиста, хвалебна пісня своїй Батьківщині, у якій народ висловлює бажання бути вірним, незалежним, щасливим, жити в достатку. Слова і музика її торкаються найпотаємніших струн душі, які змушують кожного вставати при перших акордах і з трепетом в серці відчувати велику гордість за свій народ, за свою батьківщину.

Діти мають знати, коли звучить Державний гімн, потрібно встати, припинити будь-який рух.

Державним Гімном України затверджено національний гімн на музику М. Вербицького, яка покладена на уривок твору «Ще не вмерла Україна» П. Чубинського.

Можливо, саме тому, маючи такі державні символи, український народ зумів зберегти свою історію, волелюбний дух і незалежність.

Ознайомлення дітей старшого дошкільного віку із державними символами України може здійснюватись на підґрунті основних теоретичних положень методики розвитку мовлення, вікової і дитячої психології, педагогіки:

Основними принципами ознайомлення дітей із державними символами України є:

‐ принцип науковості, який вимагає розроблення методики ознайомлення дітей із державними символами України, що ґрунтується на останніх досягненнях психолого-педагогічної науки та передового педагогічного досвіду;

‐ принцип відповідності сучасності, взаємозв’язок із життям, сьогоденною практикою розвитку дошкільника;

‐ принцип історизму (для того, щоб зрозуміло пояснити дітям значення державних символів, вихователеві треба ознайомитись із далеким минулим;

поєднання минулого і сучасного – чи не найскладніша проблема вихователя);

‐ принцип забезпечення активної усвідомленої участі дитини в процесі засвоєння знань про державні символи України;

‐ принцип наочності передбачає використання таких засобів, методів та прийомів роботи, які дозволяють дитині використовувати слухову, зорову та кінетичну пам'ять для ґрунтовного засвоєння дитиною матеріалу;

‐ принцип побудови пізнавальної діяльності від простого до складного (реалізація цього принципу дозволить сформувати у вихованця упевненість у своїх силах, інтерес до участі в заходах, що сприяють засвоєнню матеріалу, підвищить працездатність дитини);

‐ принцип орієнтування на успіх (упровадження цього принципу в спільну діяльність дорослого і дошкільника сприяє підвищенню самооцінки вихованця, його впевненості в тому, що мети обов’язково буде досягнуто). 

Будь-який успіх особистості пов'язаний насамперед з позитивними емоціями, почуттями радості, задоволення від успішного виконання будь-якої діяльності буде стимулом для виконання наступної діяльності. Особливо важливими є такі ситуації успіху для дитини дошкільного віку, яка за своїм психологічним складом є надзвичайно емоційною істотою.

Важливим аспектом діяльності педагога має бути впровадження нового підходу до виховання з позицій життєвого самовизначення особистості, ідей особистісної спрямованості виховного процесу. У центрі мають перебувати не програми чи заходи, а саме дитина та її індивідуальні нахили й інтереси.

Завдання закладів освіти – цілеспрямовано сприяти зростанню національної самосвідомості дітей, формування життєвої компетенції. Основна лінія виховного впливу має спрямовуватись на те, щоб відродити національну і людську гідність, порядність, патріотизм. Від успіху такого відродження залежить, чи буде Україна великою державою, адже, яку ми молодь виховаємо і спільноту сформуємо, таке й буде майбутнє.

Другий етап – пізнавальний. Його мета – ознайомлення дітей старшого дошкільного віку із державними символами України. Кожному з цих символів (герб, прапор, гімн) слід присвятити одне-два заняття. У доступній формі вихователь має розповісти про їх історію, призначення, ритуальні дії.

Провідними методами роботи на цьому етапі виступили такі: розгляд макетів прапорів, гербів, ілюстрацій, слухання платівки із записом гімну, читання віршів, розповідь, бесіда, дидактична гра. 

Третій етап – діяльнісний – доповнював другий і передбачав роботу, спрямовану на використання знань про державні символи України у різних видах діяльності (навчально-мовленнєвій, художньо-мовленнєвій, ігровій, театрально-ігровій

У процесі пізнавальної, ігрової діяльності слід уточнювати уявлення дітей про значення ключових понять, вчити придумувати із ними загадки, казки. Одні й ті самі наочні посібники, таблиці, картини, комп'ютерні програми, малюнки-макети гербів, прапорів, діафільми, відеофільми, слайди тощо можуть бути використані на багатьох заняттях лише з певним творчим підходом відповідно до завдань висвітленої теми. Діти порівнюють, групують предмети, що вивчають, досліджують за характерними ознаками, а також творчо узагальнюють свої знання під час свят й інших цікавих освітньо-виховних заходів. 

Отже, проблема ознайомлення дітей із державними символами України є на сьогодні актуальною, що знайшло своє відображення у сучасних програмах.


Немає коментарів: