Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятницю, 4 червня 2021 р.

Пальчикові ігри як засіб розвитку дрібної моторики та психічних процесів молодших дошкільників

Пальчикові ігри як засіб розвитку дрібної моторики та психічних процесів молодших дошкільників

Мазур Інна Сергіївна, вихователь
Баштанського ЗДО № 6 « Ягідка»

Я вибрала цю тему, тому що ще в давні часи древні китайці заявляли про те, що активні вправи за участі рук і пальців позитивно впливають на розвиток і діяльність головного мозку будь-якої людини. І діти – не виняток. 
Шнурування черевиків, застібання ґудзиків, збирання дрібних деталей – цей список можна продовжувати безкінечно. Всі ці дії передбачають акуратну і точну роботу пальців рук, якої важливо навчитися. Саме тому, розвитку дрібної моторики у дітей сьогодні приділяю особливу увагу. З цією метою я в дитячому садочку включаю в повсякденність різні вправи та ігри на розвиток у дітей дрібної моторики. Однак далеко не всі роблять це правильно. А значить, ця інформація буде для них корисною.

Отже, дрібна моторика – це здатність дітей  виконувати точні і дрібні рухи не тільки кистями, але і пальцями рук , завдяки скоординованим діям таких систем організму, як: кісткова, нервова і м’язова. Добре розвинена дрібна моторика рук і пальців дозволяє дітям виконувати величезну кількість різноманітних процесів: від елементарних жестів в ранньому дитинстві (скажімо, захоплення іграшки) до більш складних рухів в старшому віці (зокрема письмо та малювання).

Виходячи з цього, питання: чи потрібно займатися розвитком дрібної моторики у дітей або ні, відпадає саме собою. Тим більше що вона безпосередньо пов’язана з розвитком всіх пізнавальних процесів: пам’яті, уваги, мислення й мови. Так, наприклад,  щоб  дитя швидше навчилося говорити, необхідно займатися не тільки тренуванням його апарату артикуляції, але і розвитком його дрібної моторики, використовуючи спеціальні вправи та іграшки.
Втім, як уже зазначалося, щоденні заняття на формування скоординованих і точних рухів пальців і рук сприяють не тільки становленню мови у дітей. Вони є прекрасним фундаментом для тренування уяви, спостережливості і навіть координації. А значить, займатися розвитком дрібної моторики у дітей молодшого віку важливо і потрібно.
Формування правильної вимови у дітей – це складний процес, дитині потрібно навчитися керувати своїми органами мовлення, сприймати зверненне до неї мовлення, здійснювати контроль за мовленням оточуючих та власним. В роботі з дітьми (а особливо з тими, що вже мають порушення мовлення) велику увагу  приділяю розвитку функції дрібних м’язів рук. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування. Зв’язок рухів руки з мовленням був відмічений ще в 1928 році. Пізніше, на основі спеціально проведених дослідів було висунуто думку про те, що рухи пальців рук стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини.
Тренування рухів пальців рук дітей покращує не тільки рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовних навичок. У свою чергу, формування рухів руки тісно пов’язано з розвитком рухового аналізатора і зорового сприймання, різних видів чутливості, просторового орієнтування, координації рухів та ін.
Рівень розвитку дрібної моторики – один з показників інтелектуальної готовності до шкільного навчання. Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам’ять, увага, зв’язне мовлення.
Недостатній розвиток зорового сприймання, уваги та, зокрема, дрібної моторики, призводить до виникнення негативного ставлення до навчання.
Саме тому робота з розвитку дрібної моторики повинна починатися задовго до вступу у школу. Я приділяю певну увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки вирішують одночасно декілька проблем: по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини, по-друге, покращується розвиток мовлення малюка, по-третє, готую його до оволодіння навичок письма.
З раннього віку  починаю роботу з розвитку дрібної моторики. Роблю масаж пальчиків, впливаючи тим самим на активні точки, які пов’язані з корою головного мозку. В ранньому та молодшому дошкільному віці  виконую прості вправи, які супроводжуються віршованим текстом (наприклад “Сорока”), не забуваю про розвиток елементарних навичок самообслуговування: застібання та розстібання ґудзиків, зав’язування шнурків Малюкам пропоную вправи у спрощеному варіанті, доступні їх віку.
Робота з розвитку дрібної моторики проводжу регулярно, адже саме тоді буде досягнений вагомий ефект від цих спеціальних вправ. Завдання з розвитку рухів пальців рук повинні приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення. Велике значення в цих іграх-вправах має текст. Він має бути веселим, доступним для дітей даного віку. Пояснюю значення тих чи інших рухів чи положень пальців, зацікавлюю дітей у виконанні цих рухів, створюю сприятливий емоційний настрій.
Щоб сприяти розвитку пальців рук і тим самим розвивати мовлення дитини, можу запропонувати малюкам наступні завдання:
·          Розминати пальцями пластилін, глину.
·         Катати по черзі кожним пальчиком камінці, намистинки, шарики.
·         Нанизувати намистинки на тоненьку стрічку, робити намисто.
·         Стискати та розтискати кулачки.
·   Робити м’які кулачки, які можна легко розжати і в які дорослий може просунути свої пальці; та міцні, які не розтиснеш.
·         Двома пальцями руки (вказівним та середнім) “ходити” по столу, спочатку повільно, а потім швидко, наче вони біжать. Вправу проводити спочатку правою, а потім лівою рукою.
·         Показувати окремо тільки по одному пальчику.
·         Барабанити, стукаю всіма пальцями обох рук по столу.
·         Махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею.
·         Плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі.
·         Нанизувати великі ґудзики на нитку.
·         Зав’язувати вузлики на мотузці.
·         Застібнути ґудзики, гачечки, замочки, закручувати кришки, заводити механічні іграшки.
·         Закручувати шурупи, гайки.
·         Ігри з конструктором, мозаїкою, кубиками.
·         Складання матрьошок.
·         Малювання у повітрі.
·         Ігри з піском, водою.
·         Малювати, розфарбовувати, штрихувати.
·         Різати ножицями.
Важливою частиною роботи з розвитку дрібної моторики є пальчикова гімнастика. Ці ігри дуже емоційні, їх можна проводити повертаючись з дитячого садка, сидячи в черзі до лікаря, у транспорті та, звичайно, вдома. Вони дуже захоплюючі і сприяють розвитку мовлення та творчої діяльності. “Пальчикові ігри” начебто відтворюють реальність навколишнього світу – предмети, тварин, людей, їх діяльність, явища природи. В ході “пальчикових ігор” діти, повторюючи рухи за мною активізують моторику рук та мовлення.
“Пальчикові ігри” – це інсценування яких-небудь рифмованих розповідей, казок з допомогою пальчиків. Багато ігор потребують участі обох рук, що дає можливість дітям орієнтуватися в поняттях “праворуч”, “ліворуч”, “вгору”, “вниз” і т.п. На початку та вкінці гри необхідно включати вправи на розслаблення, щоб зняти зайве напруження у м’язах. Це може бути поглажування від кінців пальців до долоні, легке потрушування, помахування руками.
Пальчикові ігри сприяють зміцненню м'язів рук та вдосконаленню дрібної моторики, що прискорює розвиток мовлення та інших психічних процесів. Розвиток мовлення дитини залежить від сформованості тонких рухів пальців рук, які стимулюють дозрівання нервової системи й повноцінний інтелектуальний розвиток дитини.
У розвитку мовлення дитини допомагають ігри на розвиток дрібної моторики. Це справді так, адже дослідження науковців підтверджують, що на кінчиках пальчиків знаходяться нервові центри, тісно пов’язані з мовленням. Рухи пальців стимулюють дозрівання центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини. Запропоновані вправи допоможуть дошкільнику розвинути дрібні м’язи рук, підготують до опанування навичок письма та стимулюватимуть його мовленнєвий розвиток. Крім того, покращують пам’ять, розумові здібності, знижують емоційне напруження, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, і, звичайно, мовлення. Масаж Щоденно масажуйте кисті рук дитини м’якими рухами та розминайте кожен пальчик, долоньку, зовнішній бік кисті, а також передпліччя. Це дуже корисні вправи, що чудово активізують мовні центри мозку. Крім того, такий масаж здійснює позитивний вплив на імунітет, на загальний розвиток
Квасолеві ванни У тарілку чи коробку насипте квасолю або горох, киньте туди дрібні іграшки (наприклад, «кіндери» і т.п.) та все це перемішайте. Запропонуйте вашій дитині занурити руки у квасолю та витягнути іграшки. Така ванна сприяє розвитку координації пальців.
Ліпка з різних матеріалів (тісто, пластилін) Робота з пластиліном – ідеальна розминка для пальчиків. Стільки всього можна виліпити! Окрім творчого самовираження, дитина розвиває гнучкість та рухливість пальців.
Ігри з крупами Нехай дитина перебирає перемішані горох і квасолю, а потім і більш дрібні крупи, пересипає їх з однієї посудини в іншу, розтирає в руках.
Мозаїка При складанні різноманітних ігор - мозаїк покращується дрібна моторика рук, розвиваються кмітливість і творчі здібності
Ігри та гімнастика для пальців Ці ігри сприяють всебічному розвитку дитини, зокрема її мовленню. Народна творчість подарувала “сороку-ворону”, “ладки”, “козу рогату”
Шнурівки Вони чудово розвивають дрібну моторику рук, до того ж завдяки їм малюк чудово оволодіває практичною навичкою шнурування взуття. Найпростішу гру - шнурівку можна зробити самому. Візьміть картон, виріжте з нього знайомий для дитини об’єкт (яблуко, їжачка тощо) та зробіть по контуру отвори. В ці отвори дитина має просовувати шнурочки. Також можна “пришнурувати” один об’єкт до іншого (їжачок несе яблуко тощо).
Ігри з ґудзиками та намистинками Нанизування на нитку намистинок, застібання ґудзиків, перебирання пальцями намиста – прості й корисні вправи для розвитку дрібної моторики рук. Можна нашити на одну тканину ґудзики різних розмірів, а на іншу – різні петельки. Дитина, застібаючи ґудзики, тренуватиме пальчики, одночасно засвоюючи поняття “великий”, “маленький”.
Пазли Яскраві малюнки розвивають увагу, кмітливість, зір і дрібну моторику рук.
Катання долонькою олівців, кульок по столу чи іншій поверхні Така вправа масажує долоні та покращує координацію рухів кисті.
Гра – інсценівка «Сорока»
( Указівним пальцем правої руки водити по долоні лівої. Згинати почергово кожен палець, крім мізинця. Згинати й розгинати всі пальці в ритмі потішки).
Сорока – білобока
Кашу варила,
Діточкам давала.
Цьому дала,
Цьому дала,
Цьому дала,
Цьому дала,
А цьому не дала:
Ти дрова не рубав,
І води нам не давав,
Ти і піч не натопив,
І нічого не поїв.
Гра – інсценівка «Пальці лягають спати»
( Почергове згинання пальців, потім їх одночасне випрямлення у супроводі вірша)
Цей пальчик хоче спати,
Цей – у ліжечко лягати,
Цей пальчик позіхнув,
Цей пальчик вже заснув.
Тихіше, пальчику, не шуми,
Братиків не розбуди.
Встали пальчики, ура!
У садочок йти пора.
 
Гра – інсценівка «Котик»
Котик пухнастий («котик» - із кулачка відставити великий палець і мізинчик).
Вушка маленькі (поворушити відставленими пальцями).
Лапи м’якенькі (скласти пальці в кулачок).
Кігті гостренькі (зігнути пальці і поворушити).
 
Слон іде
Виставивши вперед вказівний палець (хобот), переступати чотирма пальцями по полу.
Такі ігри та вправи є найкорисніші. За їх допомогою можна розв’язувати багато проблем.
Для дітей – розвиток дрібної моторики, фізичний,мовленнєвий та інтелектуальний розвиток.

Немає коментарів: