Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятницю, 4 червня 2021 р.

Краєзнавча робота як засіб формування морально- етичнних та громадянських якостей у дітей 5-го року життя

Краєзнавча робота як засіб формування морально- етичнних та громадянських якостей у дітей 5-го року життя

Рогаленко Олександра Анатоліївна, вихователь
Дошкільний навчальний заклад
 ясла-садок – центр розвитку дитини м. Первомайськ

Не земля в цілому, а край де народився і виріс, де світять зорі дитинства, - саме це потрібно кожній людині. Однією з форм вивчення рідного краю є краєзнавча робота.

Краєзнавство - це вивчення природи і природних багатства історії побуту та культури населення його господарчі діяльності вивчення й охорони пам’ятників. Предметом вивчення є місцевість, територія, що зветься «рідний край». Власне краєзнавство починається в дитячому садочку - це низка бесід, прогулянок, спостережень, екскурсій, ознайомлення дитини з батьківщиною. 

Краєзнавча робота у дошкільному закладі-це:

  • системно організоване життя дітей яке охоплює всі сфери життєдіяльності дитини: природа, культуру людей її смак.
  • особливий вид розвивального середовища, спрямований на всебічний і гармонійний розвиток особистості.
  • комплексний вплив на дитину що дає змогу розвивати дитину шляхом максимального використання дарованих природою можливостей.
  • інтегрований спосіб навчання і виховання дітей за якого відбувається взаємопроникнення та інтеграція всіх видів їхньої діяльності : ігри, спілкування, предметно - практичного, духовного, трудового самостійного образотворчого експериментально - дослідницького, мовленнєвого, пізнавального.
  • діяльність, за якої відбувається взаємодія: від позиції наставника до співдружності, яка встановлює між дорослими та дітьми партнерські стосунки. Не диктат, не авторитаризм, не пріоритет старшого, а глибоке визнання , творчого потенціалу, можливостей для творчої співпраці.
  • особистісно орієнтовна модель побудови педагогічного процесу, в центрі уваги якої дитина, повноцінне проживання нею сьогодення, саме така діяльність є найкращою формою пізнання дитини тому що тут ми спостерігаємо за дитиною в діяльності у природних умовах коли вона розкута коли між нею та педагогом немає бар’єру коли дитина й зовсім не помічає що її вчать.


В  наш  час  поряд  з  іншими   проблемами  постає питання  як познайомити дітей  з рідним  краєм. Сьогодні  відбувається активне повернення до джерел народних багатств, які досягають у глибину століть. Мене зацікавила ця краєзнавча робота і я почала впроваджувати її  із своїми вихованцями адже суспільна активність, громадянська позиція формується змалечку. Дошкільне дитинство  є тим періодом первинного ставлення  особистості і сьогодні  як  ніколи важливо  приділити увагу вихованню в дітей моральної  культури  на основі  громадянськості.

Міць нашої держави її добробут та прогресивний розвиток  значною  мірою  залежить від того, чи прищеплено людині  з перших її років життя такі риси, як самостійність, дисциплінованість, уміння орієнтуватися  у своїх правах  та  обов’язках.

Ми живемо в Україні, а тому  маємо навчати  наших  дітей  усвідомлювати, що  таке Батьківщина, виховувати шанобливе  ставлення  до  всього, що притаманне українському народові. Ми повинні ознайомлювати  малюків з історією та сьогоденням  рідного краю, його природою, формувати розуміння  того,  що людина -  це  частка  природи, а  відтак слід уміти  взаємодія  з нею. 

Виховувати патріотів – означає  прищеплювати  дітям почуття  обов’язку  перед батьківщиною, громадянськості, відповідальності, високої гідності.  В  той  же  час  дитина  не повинна  бути національно обмеженою, а має з повагою ставитися до інших народів.

 Проте успішні  результати краєзнавчої  роботи, на  мій погляд, залежать  від  власних  знань і уміння володіти методами  краєзнавчої  роботи.

   Першим   моїм  кроком стало ознайомлення з документальними матеріалами, спілкуванням  з  працівниками краєзнавчого  музею. Це дало  можливість   використовувати  на практиці    набуті знання  щодо ознайомлення дошкільнят з історичним минулим рідного  міста, а в подальшому використовувати  цікаві матеріали та факти  у роботі з дітьми.

 Для засвоєння  дітьми історичного  матеріалу  намагаюсь  підібрати доступні  методи  та прийоми навчання.                                                                                  

Знайомлю вихованців з такими об’єктами та предметами краєзнавчої  діяльності:

  • навколишнє середовище;
  • населення;
  • історія рідного краю.
  • предмети краєзнавства:
  • територія;
  • місцевість;
  • етнічний простір.

Обираю наступні розділи краєзнавства: 

  • геграфічний;
  • екологічний;
  • історичний;
  • етнографічний;
  • музеєзнавство;
  • краєзнавство;
  • природа космосу.

   Не варто думати, що високі поняття не доступні дитині. Краєзнавча робота  має витоки з раннього дитинства – любов до матері, родини, перші друзі, дитячий садок. І триває протягом життя.  Під  час роботи з даної  теми дотримуюсь відомих   педагогічних заповідей «від близького до далекого, від  часткового до загального, від простого до складного». При організації освітньої роботи віддаю перевагу інтегрованим заняттям, адже вони доповнюють  один одного  при вирішені дидактичних завдань, сприяють  розвитку  особистості  кожної  дитини, також активно використовую  ігрові  форми роботи, адже використання ігор дає можливість у доступній  для дітей формі поповнити та збагатити  їх знання з краєзнавства, що в свою  чергу є  важким  для дитячого сприйняття матеріалом.

Ефективним засобом у результативному засвоєнні знань дітьми  на заняттях  є використання  комп’ютерних технологій.  Мною створена електрона  картотека  по ознайомленню дітей з видатними місцями Первомайщини.

Краєзнавча робота  проходить через  усі сфери життєдіяльності дошкільнят Починаючи з споглядально – ознайомлювальних форм сприйняття  та переходячи до глибокого пізнання, формуючи у дітей  ціннісне ставлення до   людей, минулого, сьогодення, формується активна життєва позиція.

   Громадянськість формується  поступово під  впливом  навколишнього  середовища  та інщих  чиників. Ефективність використовуваних  методів залежить від створення розвивального осередка. З  цією  метою  в груповій  кімнаті створений   етнографічний осередок у якому розміщено  зразки творів народних митців, предмети декоративно – ужиткового  мистецтва, предмети української національної  символіки, ляльки в українському вбранні,  державні  та народні  символи України.

   В системі використовую дидактичні ігри та вправ   –  «Назви пам’ятки архітектури»,  «Подорож  містом»,  «Де я живу»,  «Митці нашого краю»; народних рухливих ігор -  «Подоляночка», «Панас», «Мак»,  «Галя по садочку ходила», «Маринка», «А ми просо сіли, сіяли»; інтерактивних  ігор – «Як зберегти красу рідного краю», «Дім», «Інтерв’ю».  

 Створюю різноманітні ігрові ситуації, а саме  «Як  герой казки  заблукав  вулицями рідного міста»,  і дітям потрібно розказати  герою  казки  про наше  місто, та підбираючи відповідну наочність  - макети, план – схеми  вдається  у  доступній  та  цікавій  формі  подати  дітям необхідні знання.

  Частиною  краєзнавчої  роботи  є музейна педагогіка. Використання цієї форми роботи  з дітьми формує у дошкільнят особистісне емоційне  ставлення  до тих  чи інших  історичних  фактів, живопису,  надає  можливість символічного  доступу  дошкільника  в просторі культури минулого та сьогодення. 

  Тож  організацію екскурсій (віртуальні) до  краєзнавчого  музею  здійснюю поетапно.
І етап
 Розповіді  про музей.
Знайомство з глиняним посудом.
Народним ремеслом.
Знайомство дітей з народними ремеслами рідного краю.
СХД розпис рушників, ліплення з глини.
Розгляд  живопису. 
Вивчення  народних ігор.
Проведення  свят та розваг пов’язаних з народними звичаями та традиціями.
Робота з батьками.
ІІ етап 
Екскурсія до музею.
Обмін враженнями.
Ігрова діяльність.
Робота з батьками.

   Невичерпним джерелом пізнання є екскурсії  та подорожі. Саме вони допомагають забезпечити взаємозв’язок пізнавальної сфери. Освітні та виховні завдання під  час проведення екскурсій  вирішуються в єдності.  При цьому необхідно  пам’ятати про принцип повторності, поступовості, наочності. Під  час екскурсій намагаюсь вчити дітей  бачити та чути, оберігати та любити свій рідний край, відбувається це за допомогою хвилинок- цікавинок, хвилинок- милувань, роздумів та захоплень.  Це дає  можливість  вирішувати проблемні ситуації, стимулювати творче мовлення, та  ціннісно ставитися  до природи рідного краю.

Подорожуючи рідним містом разом з дітьми збираємо  лікарські  рослини,  знайомимося   з їх властивостями. Плідною стала робота з корисними копалинами Первомайщини - кожний  матеріал  подається  через призму конкретно- прикладного значення. Різні досліди   допомагають узагальнити та уточнити знання дітей,   робити елементарні  висновки та встановлювати причино наслідкові зв’язки.

 З давніх – давен  погляди людей  були спрямовані  на небо. Тому одним із розділів краєзнавчої роботи є вивчення –природи Космосу , вся робота  повинна відбуватися від живих  спостережень, казок, легенд до елементарної астрономії. Тому  використовую енциклопедичні  матеріали, розглядали ілюстрації, презентації.

В сучасних умовах  зростає  характерна для  сім’ї соціоетична  функція, визначається роль родити у передачі дітям культури, звичаїв, традицій. Бо вони, як наголошує М.Стельмахович, зберігають нашу історичну  пам'ять.

У  своїй роботі систематично та послідовно проводжу роботу з батьками.  Першою формою  роботи з  батьками було анкетування   яке допоможе виявити у батьків бажання  працювати  в даному  напрямку.

  Цікавими  та цілеспрямованими формами роботи  виявилися:  майстер-класи «Виготовлення сімейного оберегу»,  «Герб нашої родини»; круглий  стіл «Легенди нашого краю» (Додаток 2). Такі форми роботи  сприяли взаємодії    ЗДО  та  сім’ї  та стимулювали   мене до   нових  творчих пошуків з даної  теми.

При ознайомленні дітей  з рідним краєм  організовую зустрічі   з видатними  людьми Первомайщини.    Такі  зустрічі  допомагають осягнути  дітям велич та красу  української душі, талановитість людей  які їх оточують. Такою була зустріч з письменницею рідного краю Наталію Терещенко , з гончарем Первомайщини Віктором Макарцевим.

Таким чином, результатом моєї роботи є сформованість у дошкільників соціальної компетентності; любов дітей до  рідного  краю,  до землі  своїх  предків,  до  рідної  мови,  оселі,  до Батьківщини, почуття  гордості  за  свій  народ, повагу  до  національної  культури,  національних звичаїв та  оберегів. Дошкільники виростають справжніми, гідними, самодостатніми громадянами своєї країни.

Майстер-клас для батьків на тему: «Мій рідний край - життя мого перлина»

Мета: Залучити батьків до обговорення питань з патріотичного виховання дітей Сприяти формуванню морального - етичних цінностей через родинні стосунки Виховувати любов до Батьківщини та рідного краю.
Попередня робота: бесіди «Як проводите вихідний день..», « Музей в житті дитини», «Родинні традиції», консультації: «Видатні місця нашого міста», «Відпочинок у вихідний день», « Прогулянки парками міста».
Демонстраційний матеріал: презентація до майстер класу; фото колаж « Моя рідна - Україна»; карти - схеми до визначних місць м. Первомайська; квіти зі схематичними зображеннями українських пісень; листівки - рекомендації; картинки – смайлики.
Індивідуальний матеріал для виготовлення оберегів: заготовки - обереги: підкови, лопатки, мішечки; символи - рослини; клей, пензлики; тасьма.
Хід заняття
Презентація « Моя рідна Україна»
Вірш:
Є багато квітів запашних 
Кожна квітка красу свою має 
Та гарніші завжди поміж них 
Ті що квітнуть у рідному краї 
Є багато пташок голосних 
Та завжди наймиліші із них Будуть ті, що у рідній країні 
І тому найдорожчою нам 
Є і буде кожну хвилину 
Серед інших країн лиш одна Дорога нам усім Україна!
   Я недарма розпочала нашу зустріч такими словами. Адже, це наша з Вами Батьківщина, а Батьківщина - це там де ти народився, це там де ти живеш!
Сьогодні я хочу вас запросити в подорож минулого та сьогодення нашої держави та рідної Первомайщини, а допоможе нам мандрувати чарівна книга, назва якої « Мій рідний край-життя мого перлина!».
І сторінка: І перша сторінка - це маленька розминка в якій ми зможемо помандрувати по нашій Україні (запитання - відповіді)
Яка найбільша країна в Європі? 
Які моря омивають Україну? 
Найбільша річка України ? 
Скільки областей в Україні? 
Назвіть державні символи України? 
Назвіть гетьманів України? 
      Яка найвища точка України?
      Назвіть будь ласка народні символи України? 
2 сторінка « Краса поетичного слова »
На екрані з’являються слова: край, сторона, мила, Україна, країна.
Красивий, щедрий рідний край І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай Усе, що зветься Україна.
З сторінка : «Народ скаже як зав’яже!»
Наша українська мова дуже славиться перлинами народної мудрості, тому на ваших столах з набору слів потрібно скласти відомі прислів’я.
( викладають на мольберті прислів’я на екрані правила відповідь )
Рідна земля і в жмені мила
За рідною землею і в небі сумно
У рідному домі й вода солодка
Той вітчизну любить , хто їй служить
Людина без батьківщини - як пташка без крил
Де рідний край , там під ялинкою рай
4 сторінка: « Мелодійна моя Україна!»
Український народ дуже милозвучний та славиться своїми народними піснями . Пропоную Вам сплести гарний віночок з українських пісень
( беруть - відгадують - викладають)
Ну що ж бачу гарні ви знавці з українських пісень.
Зараз пропоную вам перенестися в наше рідне місто Первомайськ - бо це наша маленька Батьківщина!
На Ваших столах знаходяться схеми маршрутів видатних місць нашого міста.
Визначте будь  ласка, що це за місце, де воно знаходиться на схемі.
Подумайте та розкажіть, як ви б розповіли дитині про це видатне місце.
Рекомендації
Розповідь повинна бути зрозумілою, доступною. Через певний час запитати де були і чим видатне місце? Таким чином у дитини буде формуватися кругозір, збагачуватиметься досвід, знання про рідне місто.
5 сторінка: « Чи знаєш ти  своє місто ?» це сторінка дуже цікава - потрібно пригадати історію нашого міста і тому нам сьогодні допоможуть наші маленькі помічники краєзнавці групи « Калинонька» - це Ваші діти . Зустрічайте їх
Чому наше місто зветься Первомайськ?
Під яким номером прапор нашого міста?
Скільки річок в нашому місті? 
На скільки держав співав півень? 
Скільки років нашому місту? 
Назвіть видатних людей нашого міста? 
Дякуємо за співпрацю маленьких «краєзнавців» - нагороджуємо призами за перемогу!
Сьогодні я вам хочу презентувати відео, як ми з дітьми були у майстерні Первомайського гончара. (перегляд відео)
Невід’ємною частиною великої та маленької Батьківщини є родина!
Тому слідкуюча сторінка нашої книги - домашнє завдання « Герб родини» - презентація родинного герба.
7Сторінка : « Родинний герб» Слайд родин групи - вірш:
Усе що є найкраще у дитині:
її талант, культура , доброта - від тата й мами йде і від родини - Небезперечна істина свята Сім’я, родина - це велике диво,
Там є любов і ласка і тепло
Там дітям затишно і радісно й щасливо,
Тепер і завжди так було!
Як тато є й матусенька рідненька Там добре дітям, є в них доброта В дітей тоді серденько так сильно б’ється І ластівкою мрія задіта!
Сім’я, родина в кожного хай буде В ній стільки щастя, мудрості й тепла!
   І на згадку про нашу цікаву подорож, хочу Вам запропонувати виготовити власноруч ( родинний оберіг) з народних символів - рослин, а що вони позначають, можна переглянути на наступній сторінці нашої книги.
Прикрасьте свій оберіг на вдачу, щастя -хай він оберігає вас та вашу родину!
( продуктивна діяльність під музичний супровід)
8 сторінка. Дякую за увагу! До нових зустрічей!


Тема: «Цікава зустріч дошкільнят з письменницею рідного краю»

Мета: познайомити дітей з твором письменниці рідного краю Наталії Терещенко; вчити уважно слухати, розуміти та усвідомлювати зміст художнього твору та здійснювати елементарний аналіз;; формувати навички інтегрувати елементи образних рухів; удосконалювати уміння   складати розповіді  за допомогою схем, мнемотаблиць; вчити брати участь у бесіді. Розвивати критичне  мислення мовлення увагу, пам'ять, та здатність робити висновки та власні судження. Виховувати  інтерес  до художніх  творів, прагнути творити добро ; стимулювати творчу  активність ;дружні взаємовідносини та товариськість.
Матеріал: ноутбук, проектор, екран, 
 Метод та прийоми: Бесіда « Зустріч з письменицею» ;таблиці-схеми (  мій домашній улюбленець ); олівці, папір  для ілюстрації.
Хід заняття
І.Організаційний момент
Привітання : Вихователь пропонує дітям утворити коло.
«Здрастуйте!» - мовлю за звичаєм.
«Доброго дня вам!» - кожному зичу я.
«Доброго дня вам!» - людям бажаю.
«Доброго дня вам!» - гостей всіх вітаю.
ІІ.Основна частина
Малята  сьогодні  ми з Вами  у чарівний  світ письменності – казковий  світ  Кожна  казка  нас  навчає мудростфі, добра, вчить пізнавати світ  В  кожній  казці -  це  нові пригоди, перешкоди,  . І  сьогодні   ми познайомимось  з письменницею   нашого  рідного  краю м. Первомайська  Н.Є Терещенко.
1.Бесіда:
Дітки, хто такий письменник, письменниця?
Що пишуть письменники?
Що таке  Казка,оповідання,  вірш ?
Сьогодні ми з вами познайомимося з новим художнім твором, але відбуватиметься це незвично. Нам його прочитає авторка самого оповідання через  онлайн  -зустріч .
(Вихователь телефонує письменниці, використовуючи додаток Skype). Привітання та знайомство з пані Наталією Євгеніївною 
2. «Зустріч  з  письменницею Наталією Євгеніївною   Терещенко 
- Пані Наталіє,  чи цікаво  вам писати казки ,вірші, оповідання?
Що надихає  Вас писати?
Звідки Ви берете персонажів  до  казок? Як відбувається процес   друкування ваших казок? 
Письмениця: Сьогодні    хочу  Вам  презентувати  мою  нову  казочку «  Пригоди  рудого кошеняти
3.Читання  казки Н.Терещенко «Пригоди Рудого  кошеняти»
Бесіда  за  змістом  казки :
Як ви гадаєте, це   віршик  чи казка? Чому? 
Яку  має  назву казка ? 
Про  кого  ?  Кого зустрічало кошення?
Як ви думаєте, чи бувають нічиї тварини? Коли це буває? (Відповіді дітей)
 На вашу думку, чи можуть тварини дружити з людиною? (Відповіді дітей.)
Чи маєте   Ви  бажання розповісти мені про свого  домашнього улюбленця 
(Діти із задоволенням поділились розповідями про своїх чотирилапих друзів, про їх характер та звички. )
4.Психогімнастика «Чарівні перетворення»
Вихователь: Кругом себе поверніться, в кошенятка оберніться! Зобразіть лагідне е кошеня, що ніжиться  на  сонечку…
5.Гра- етюд «Кішка гріється на сонечку».
Я – маленьке кошенятко. У мене гладенька, м’яка шерсть, я люблю грітися на сонечку. Лягаю на спинку, простягаю свої лапки до сонечка, ніжно усміхаюся йому. Сонечко ласкає мене своїми лагідними промінчиками.
Пані Наталія : Дякую  вам  малята , що  запросили  мене  сьогодні  на  незвичайну  Онлайн –зустріч,мені  приємно було з вами поспілкуватися  .Але    мені  потрібна Ваша   допомога  ! Намалюйте будь ласка до  моєї  казочки  ілюстрації -  маленьке  руденьке  кошеня.
 А я з вами прощаюся щоб писати нові казочки та вірші! До нових  зустрічей !
6.Продуктивна  діяльність : ( діти малюють ілюстрацію -  кошеня) 
7. Гра – емоція «Котик і клубок». Мета: етюд для вираження емоцій.
Котик побачив клубочок, що викотився в кошика. Він штовхнув його лапкою. Клубочок покотився, котик здивувався, побіг за клубочком і дуже зрадів. Весело гратися з клубочком.
ІV.Рефлексія 
- З якою казкою  ми з вами  познайомилися ? 
- Хто автор  казки ?
-Що найбільше   вам сподобалося  на  нашій  зустрічі ?


Немає коментарів: