Єдина Країна! Единая Страна!

четвер, 11 червня 2020 р.

Дидактичні ігри для сенсорного розвитку дітей раннього віку

Наконечна Альона Вікторівна
вихователька І молодшої групи,
ЗДО №33 “Казка” м. Первомайська
                           
  Дидактичні ігри для сенсорного розвитку дітей раннього віку

Представлено практичний досвід щодо використання створеного вихователями ЗДО №33 “Казка” дидактичного матеріалу для формування сенсорних еталонів та розумових здібностей дітей раннього віку.
Сенсорний розвиток дитини - це розвиток її сприйняття і формування уявлень про зовнішні властивості предметів: їх форму, колір, величину, положення в просторі, а також запах і смак. Значення сенсорного розвитку в ранньому віці важко переоцінити. Саме цей вік найбільш сприятливий для вдосконалення діяльності органів чуття, нагромадження уявлень про навколишній світ.

Завданням сенсорного виховання є:
-  розвивати і вдосконалювати у дітей дошкільного віку всі види сприйняття;
-  продовжувати розвивати вміння порівнювати предмети, групувати, класифікувати,       встановлювати їх схожість і відмінність.
- продовжувати вчити використовувати сенсорні еталони як суспільно позначені властивості і якості предметів.
Обов'язком вихователя, що працює з дітьми третього року життя, є постійне піклування про організацію цікавих ігор, змістовних занять та активної діяльності дітей впродовж дня.  Найкращі умови для розвитку сприймання,  наочно-дійового та наочно-образного мислення малят забезпечує спеціально організоване сенсорне виховання.
У результаті сенсорного виховання діти оволодівають способами чуттєвого пізнання світу,  наочно-образним мисленням, відбувається вдосконалення всіх видів дитячої діяльності, формується стійкість у пізнавальній і практичній діяльності. Успішність розумового, фізичного, естетичного виховання значною мірою залежить від рівня сенсорного розвитку дітей, тобто від того, наскільки абсолютно дитина чує, бачить, відчуває навколишнє.

Сенсорне виховання дітей раннього віку засобами дидактичної гри

Дитина на кожному віковому етапі виявляється найбільш чутливою до тих чи інших впливів. У зв'язку з цим кожна вікова ступінь стає сприятливою для подальшого нервово-психічного розвитку і всебічного виховання дитини. Чим менша дитина, тим більше значення в її житті має чуттєвий досвід. На етапі раннього дитинства ознайомлення з властивостями предметів відіграє важливу роль. Адже не дарма професор М. М. Щелованов назвав ранній вік “золотою порою” сенсорного виховання. На 2-3 році життя дитина ще не зовсім готова до засвоєння сенсорних еталонів, у неї ще тільки починають накопичуватися уявлення про величину, форму, колір та інші властивості предметів, а нагромадження цих уявлень проходить через гру, через ігрові ситуації, в які необхідно вносити такі цілі, завдання та вміння, які варто засвоїти дітям. Завдяки зацікавленості дітей у розвитку сюжету співпереживання його героям, діти в активній пізнавальній діяльності освоюють прийоми групування і класифікації, явища відносин і залежностей між предметами за їх розміром, формою, кольором, розташуванням у просторі, визначають послідовність і результативність своїх дій, пізнають зачатки логіки.
Сенсорне виховання засобами дидактичних ігор постає як необхідне доповнення в процесі ознайомлення дітей з сенсорними еталонами. Тому визначення змісту, узагальнення класифікації та встановлення значущості дидактичних ігор є актуальною темою.
Дидактичні ігри можна використовувати, як частину заняття, як самостійну форму організованого навчання дітей, у повсякденному житті. Оскільки навчання дошкільнят має бути ігровим, то основне місце в ньому належить дидактичній грі, яка вчить дитину легко, швидко і цікаво.
Відповідно до характеру ігрових дій, дидактичні ігри поділяють на: 
-  Ігри-доручення (ґрунтуються на інтересі дітей до дій з іграшками та предметами: підбирати, складати, роз’єднувати, з’єднувати, нанизувати, наприклад: “Допоможи метеликові”)
-  Ігри з заховуванням  та пошуком (особливістю таких ігор є несподівана поява і зникнення предметів, наприклад: “Який предмет зайвий?”)                               
-  Ігри з загадуванням та відгадуванням (вибудовуються на з’ясуванні невідомого, наприклад:  “Впізнай”,  “Відгадай”.
-  Сюжетно-дидактичні ігри (ігрові дії, передбачені у них, полягають у відображенні різних життєвих ситуацій у виконанні ролей)
-  Ігри змагання (базуються на бажанні дітей швидше досягти ігрового результату).
Під час організації сенсорних ігор слід дотримуватись певних правил:
1. Створення позитивної атмосфери.
2. Використання зацікавлюючого моменту.
3. Розміщення дорослого на рівні та навпроти дитини.
4. Підготовка пальчиків до виконання завдання(масаж, самомасаж, пальчикові ігри).
5. Здійснення показу та пояснення з одночасним виконанням “дорослий - дитина"  -    стимулювання, заохочення,похвала.
Під час самостійних дій, маніпуляцій з дрібними предметами, діти мають постійно перебувати під наглядом дорослого.
Етапи проведення сенсорної гри
-  Демонстрація дитині матеріалів до гри (кільця, кружечки, кубики, тощо,
-  можливість їх роздивитись, обстежити, погратися.
-  виконання завдання дорослим з чітким поясненням.
-  пропозиція виконати певне завдання малюкові.
-  виконання завдання дорослого разом з дитиною.
-  багаторазове самостійне повторення з малюком.
Дидактичні ігри розвивають сенсорні здібності дітей. Процеси відчуття й сприйняття лежать в основі в пізнання дитиною довкілля. Ознайомлення дошкільнят зі схожим кольором, формою величиною предмета дозволяє створити систему дидактичних ігор і вправ по сенсорному вихованню,  вкладених у вдосконалення сприйняття дитиною характерних ознак предметів.
Завдяки цьому посібнику у дітей розвивається мова, поповнюється та активізується словник,  формується правильність звуковимови, розвивається зв'язне мовлення, розвивається дрібна моторика пальців рук.
    Таким чином, можна зробити висновок, що дидактичні ігри та вправи - це значна невід'ємна частина сенсорного виховання, яку можна використати як впливовий чинник розвитку особистості.

Система сенсорних дидактичних ігор для дітей дошкільного віку

Дидактична гра “Посади метелика на квіточку”
Мета: вчити дітей групувати предмети за кольором; закріпити назви кольорів (жовтий, червоний, чорний, синій, зелений, білий, фіолетовий, оранжевий); розвивати сенсорну сферу, допитливість, уважність; виховувати організованість у грі.
Матеріали: зображення метеликів різних кольорів, квіти таких, же кольорів.
Хід:
Вихователь пропонує дітям посадити метелика на квіточку, звертає увагу дітей на колір метелика та квітки.
Дидактична гра “Де чия домівка?”
Мета: формувати вміння розрізняти кольори; групувати предмети за кольорами, розвивати уважність, пам'ять, активізувати словник словами: червоний, синій, зелений, жовтий, фіолетовий, оранжевий, клітка, пташка.
Матеріал: зображення клітки з кольоровими сердечками, кольорові пташки.
Хід:
Варіант 1. Вихователь пропонує дітям знайти домівку  пташок та розмістити кожну пташку у клітку. Звертає увагу дітей на колір сердечок на клітці та колір пташки.
Варіант 2. Вихователь пропонує дітям знайти пташку певного кольору та помістити її у клітку.

Дидактична гра “Кольорові долоньки”
Мета: продовжувати вчити групувати предмети за кольором; закріпити назви кольорів (жовтий, червоний, зелений, синій, фіолетовий, оранжевий); розвивати увагу ,мислення, сенсорну сферу дітей.
Матеріал: смужки із кольоровим контуром долоньок, кольорові долоньки.
Хід:
Вихователь пропонує дітям викласти кольорові долоньки на смужки, повторивши малюнок на ній.

Дидактична гра “Знайди кольори”
Мета: вчити групувати предмети за кольором.
Матеріал: картка з намальованими на ній предметами відповідного кольору та пазли такого ж кольору.
Хід:
Вихователь пропонує дітям розставити предмети відповідно до кольорів.

Дидактична гра “Підбери ключик до замка”
Мета: формувати вміння групувати предмети за кольором, розвивати увагу, пам'ять, дрібну моторику.
Словник: червоний, синій, зелений, жовтий, фіолетовий, сірий, білий, оранжевий, ключ, замок.
Матеріал: зображення кольоровий замків та ключів відповідного кольору.
Хід:
Вихователь пропонує дітям знайти ключик до кожного замка. Звертає увагу дітей на колір кожного з них, наголошує про те, що колір замка має відповідати кольору ключа.

Розвиваюча гра “Трафарети”
Мета: вправляти дітей у підборі предметів та в умінні вставляти їх у рамку-трафарет; обводити і розмальовувати контур всередині рамки; використовувати трафарети для створення сюжетних картинок; розвивати уяву та дрібну моторику рук.

Дидактична гра “Я вивчаю кольори”
Мета: вчити дітей групувати предмети за кольором; закріпити назви кольорів (жовтий, червоний, чорний, зелений, синій, білий, коричневий, фіолетовий, оранжевий); розвивати сенсорну сферу дітей.
Матеріал: картка із зображенням певного кольору та предметні картинки.
Хід:
Варіант 1. Вихователь пропонує дітям розкласти усі картинки відповідно до кольорів.
Варіант 2. Вихователь пропонує відшукати картинки одного із запропонованих кольорів.

Дидактична гра “Підбери за кольором
Мета: вчити групувати предмети за кольором; добирати різні предмети 



Матеріал: картки для гри,і картинки відповідно до них.    Хід:
На столі лежать круги різних кольорів, вихователь пропонує викласти предмети відповідно свого кольору.

Дидактична гра “Пірамідка”
Мета: вчити дітей правильно викладати пірамідку з смужок різного розміру та кольору, добираючи спочатку велику смужку, а потім меншу і ще найменшу; розуміти слова “більше”, “менше”, “найменше” ; вправляти у називанні розміру смужок; розвивати окомір, увагу, пам’ять; виховувати бажання доводити розпочату справу до кінця.
Матеріал: основи для пірамідок, смужки з картону, чи фетру.
Хід:
На столах лежать аркуші паперу з зображенням пірамідок, діти викладають пірамідки із запропонованих смужок, починаючи з найбільшої і до найменшої смужки.

Дидактична гра “Закрий скриньку”
Мета: розвивати вміння дітей розрізняти форми предметів, підібрати відповідну кришку до скриньки; сприяти розумінню, що від вміння визначати форму, залежить результат гри; закріпленню назв геометричних фігур, кольорів,
дрібної моторики рук.
Матеріал: скриньки з кришками різної форми, кольорові площинні геометричні фігури.
Хід:
Діти розкладають геометричні фігури в скриньки, називаючи їх колір, підбираючи відповідні кришки.
Правила гри:приймають участь 2-3 дитини.

Дидактична гра “Зав'яжи ляльці хустку та добери носовичок”
Мета: сприяти формування знань дітьми кольорів; закріпити знання про форму
(трикутник, квадрат); вчити групувати предмети за кольором та співвідносити їх; називати кольори; активізувати у мовленні слова: лялька, хустка, носовичок; розвивати мислення, дрібну моторику рук, шляхом навчання дітей, зав’язувати хустку та складати у четверо та складати  у кишеню.
Матеріал:

Дидактична гра “Геометричні фігури”
Мета: вчити дітей класифікувати предмети за розміром (великий, маленький);
розвивати мислення, увагу, дрібну моторику пальців рук, та вміння зосереджуватися.
Матеріал: геометричні фігури, різного розміру.
Хід:
На столі лежать ємності  з наклеєними фігурами у кожній частині, діти класифікують фігури у відповідне місце, називаючи колір, та розмір.


Дидактична гра “Збудуємо будинок”
Мета: вчити виразно зображувати предмети, використовуючи форму, розмір, та колір.
Матеріал: геометричні фігури для кожної дитини.               
                                                                             Хід:
На столі лежать фігури, різного розміру та кольору, діти викладають на макеті обрані фігури, більший і менший будиночок. Вихователь спонукає дітей  називати геометричні фігури та кольори, якими вони користуються.


Немає коментарів: