Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятницю, 4 червня 2021 р.

"Чарівні кільця Луллія" як засіб пізнавального розвитку дітей старшого дошкільного віку

"Чарівні кільця Луллія" як засіб пізнавального розвитку дітей старшого дошкільного віку

Яцкова Світлана Георгіївна 
вихователь Новобузького дошкільного 
навчального закладу (ясел-садка) №3 «Чебурашка»

Проблема мовлення у всьому його видовому розмаїтті є актуальною в дошкільному віці. На сьогоднішній день існує безліч методик, технологій, за допомогою яких можна коригувати процес розвитку мовлення у дітей. Найважливішою умовою вдосконалення мовної діяльності дошкільнят є створення емоційно сприятливої ситуації, мовного середовища сприяє виникненню бажання активно розвивати своє мовлення і брати участь в мовному спілкуванні. Найближча, доступна і захоплююча діяльність дошкільнят-гра. Між грою і мовленням існує двосторонній зв'язок: з одного боку мовлення дитини розвивається і активізується в грі, з іншого сама гра вдосконалюється під впливом і збагаченням мовлення.

Для роботи з дітьми я обрала систему ігрових завдань і вправ, створених на основі «Кілець Луллія». Свою назву винахід отримав на честь імені свого творця – Раймунда Луллія (поет, філософ, мислитель, 14 століття, Італія).

Основна ідея роботи з дидактичним посібником «Кільця Луллія» – створення педагогічних умов для освоєння дітьми розумових операцій перетворення ознак і їх значень при пізнанні навколишнього світу і для вирішення проблемних ситуацій.

Кола Луллія - один із засобів розвитку інтелектуально-творчих здібностей дітей, розвитку мовлення. Завдання в навчанні ставляться відповідно до змісту освітньої діяльності на кожному віковому етапі.

Перевагою дидактичного посібника "Кільця Луллія" вважаємо можливість приготувати самостійно з будь-якої лексичної теми для проведення будь-якої гри, при цьому застосовувати авторські варіанти використання.

Також, можемо відзначити універсальність дидактичного посібника. Використовуючи лише кілька кіл, можна отримати або різні варіанти гри, або доповнення до проведеної гри. Самостійно діти грають з "Кільцями Луллія " у вільний час, закріплюючи матеріал, відпрацьований на заняттях з вихователем. Діти із задоволенням замінюють кола, комбінують завдання, намагаються самі визначити мету і хід гри. Вони багатофункціональні і формують навички співпраці, взаємодії і самостійності.

Давайте познайомимось із "Чарівними кільцями Луллія"!

Пропоную вашій увазі систему ігрових завдань і вправ, створених на основі винаходу Раймунда Луллія - "Кола Луллія". Яка безпосередньо відноситься до технології ТРВЗ.

Кільця Луллія (кола) є одним з методів активізації мислення, і одним з варіантів використання методу морфологічного аналізу, що дозволяє вести систематичний пошук нових ідей і рішень. Синтез охоплює як відомі, так і нові, неординарні варіанти, які при простому переборі могли бути пропущеними». Морфологічний аналіз-це, просто метод пошуку нових ідей і рішень, шляхом перебору варіантів, що включає в себе аналіз об'єктів і синтез нових, знайомих і небачених раніше об'єктів.

Даний метод використовується в роботі з дошкільнятами і є дуже ефективним.

Основоположником цього методу був Раймонд Раймунд (1235-1315 рр..) - поет, філософ, місіонер; один з найоригінальніших представників середньовічного світогляду з позитивної сторони. У тринадцятому столітті французький монах Раймонд Раймунд створив логічну машину з кіл "Кільця Луллія".

Кільця Луллія - один із засобів розвитку інтелектуально творчих здібностей дітей, запропоновані автором теорії розв'язання винахідницьких задач та розвитку творчої уяви для використання в дошкільних установах. Цей посібник вносить елемент гри в безпосередню освітню діяльність, а також допомагає підтримувати інтерес до досліджуваного матеріалу.

Раймондо Луллій придумав пристрій, який складався з декількох кругів різного діаметра. Круги накладалися один на оден на загальний стрижень по типу піраміди. У верхній частині стрижня встановлювалася стрілка. Всі круги були розділені на однакову кількість секторів. Круги і стрілка були рухомі. Раймондо Луллій на кожний сектор ставив свої позначки. Це були і малюнки, і слова, і навіть цілі вислови. Кожний бажаючий мав можливість за допомогою комбінацій отримати будь-який текст.

Починати доцільно із чотирьох кругів різного діаметра і з кількістю секторів від 4 до 8. До кругів на спільний стрижень додається стрілка.

 Круги Луллія можуть використовуватися не тільки як метод розвитку уяви, але й як пристрій для репродуктивної діяльності для ознайомлення з довкіллям, розвитку мовлення, математики та ін.

 Методичні рекомендації

• Круги Луллія презентуються дітям 5-6 річного віку як чарівні і загадкові круги.

• До 7 років діти справляються з тренінгами, в основі яких лежать 4 круги з вісьмома секторами на кожному.

• Тренінги на основі кругів Луллія проводять як ігрові вправи індивідуально або з групою дітей.

• Круги виготовляються з пластику або цупкого картону. Малюнки

закріплюють так, щоб їх легко можна було поміняти.

• Тренінги з кругами Луллія складаються з двох частин: I частина - реальне завдання, II частина  - фантастичне завдання на розвиток уяви.

Наприклад: для дітей 5-6 років.

1 кру- зразки матеріалів (метал, тканина, скло, тощо).

2 круг - зображення будь-яких предметів, зроблених руками людей (шафа, телефон, книга, тощо).

3 круг - зображення різних місць знаходження об’єктів (квартира, вулиця, човен, тощо).

4 круг - зразки кольорів (синій, червоний, зелений, тощо).

Реальне завдання: вибрати який-небудь об’єкт, підібрати матеріал, з якого його виготовили, колір і визначити місце його знаходження (телефон - пластмаса - квартира - зелений).

Фантастичне завдання: навмання вибрати по одному показнику з кожного круга та пояснити практичне значення даного об’єкта. Наприклад, якщо під стрілкою випали такі сектори: скло, стілець, космічна ракета, червоний колір. Обговорюється ситуація: на космічній ракеті дуже необхідний скляний стілець червоного кольору, тому що... (відповіді дітей).

Очікувані результати:

  • діти вчаться самостійно придумувати завдання як реального, так і фантастичного плану;
  • складати розповіді про практичне значення і застосування об’єктів;
  • з незвичними властивостями та ознаками.

Кільця Луллія - це засіб багатофункціонального характеру, для виховання і розвитку дітей по всіх розділах програми.

За допомогою цієї гри стало можливим збагатити умови для зростаючої ролі інтелектуального розвитку дитини і його пізнавальних інтересів.  Унікальність даного посібника полягає в тому, що воно передбачає самостійний вибір дитиною теми, вчить виявляти суперечливі властивості предметів, явищ і вирішувати ці протиріччя. Ця здатність є ключем до становлення творчого мислення і розвитку інтелекту.

Цей цікавий метод навчання я вирішила використовувати в своїй роботі. У своїй роботі я використовую кола Луллія як ігрову методику, спрямовану на збагачення словника дитини, розвиток пізнавальної активності, розширення уявлень про предмети. Вони ефективно використовуються в педагогіці для розвитку мовлення та інтелектуально-творчих здібностей дітей. Посібник є багатофункціональним, тому варіантів його використання безліч. 

Ці кола дуже нескладно зробити самим. З картону або щільного паперу вирізаються кілька кіл різного діаметру, наприклад, чотири. Всі кола діляться на 6 секторів (кількість секторів може змінюватись, але на всіх колах їх кількість має бути однаковим). 

 «Кільця Луллія» можна використовувати в будь-якій організованій спільній діяльності педагога з дітьми.       Існує безліч комбінацій, потрібно тільки добре пофантазувати.

Ефект гри величезний - пізнання мови і світу у їх взаємозв'язку, розвиток творчого мислення і уяви, збагачення словникового запасу, та багато іншого.

У своїй роботі, використовую різні види дидактичного посібника "Кільця Луллія":

  • зі стрижнем і без стрижня; відкриті (відкрита панель диска) і закриті (із закритою панеллю диска, з відкритим лише віконцем сектора);
  • з різною кількістю кіл (кілець): від одного до чотирьох (діаметром 15,25, 35,45 см);
  • з різною кількістю секторів: від трьох до восьми; зі стрілкою і без стрілки;
  • з панеллю диска, виконаної з різних матеріалів: картону, пластику, фанери, ламінованого паперу;
  • з вузькоцільовим використанням посібника, тобто постійним, незмінним оформленням секторів кола;
  • зі змінними кільцями і змінними картинками для багатоцільового використання.

Всі види кіл затребувані в різному ступені, в залежності від форми організації освітньої ситуації, спільної та самостійної діяльності дітей; актуальності теми, поставленої мети, завдань, як педагогом, так і дітьми. У дітей підтримується інтерес до інтелектуальної діяльності, бажання грати в ігри різного змісту. З'являється наполегливість, цілеспрямованість. Інтеграція на рівні цільового компонента даного посібника передбачає формування у дітей цілісної картини світу в його природній взаємодії і взаємозалежності.

Ігри з "Кільцями Луллія" можна умовно розділити на три типи:

1. Ігри на підбір пари 

 В одному з віконець встановлюється картинка, пара до якої підбирається шляхом прокручування другого кільця. У цих іграх одній картинці 1-го кільця обов'язково повинна відповідати одна картинка 2-го кільця.

Наприклад: "Знайди, де живе" , "З чиєї гілки дітки?", "Підбери місце проживання" ; Ігри для формування фонематичного слуху, граматичного ладу мови і навчання грамоті: "Знайди заданий звук на початку, середині, кінці слова"

2.Ігри з елементом випадковості в установці кілець 

 У цих іграх діти одночасно розкручують обидва кільця. Відповідь дитини залежить від того, яка комбінація випаде в віконці. У такому варіанті ігор будь-яка картинка 1-го кільця поєднується з будь-якою картинкою 2-го кільця і навпаки. Саме через елемент випадковості в установці картинок ці ігри більше подобаються дітям. Якщо кожне ваше кільце має по 8 картинок, то можливі 64 комбінації!

Наприклад:Ігри на формування звукової культури мови, граматичного ладу мови і навчання грамоті: "Чий ніс, чий хвіст" ;"Назви, скільки" - кільця"; "Зменшуємо, збільшуємо" .

3. Ігри на розвиток творчої уяви

Для цих ігор підбираються кільця як для першого типу ігор, але при цьому розкручуються обидва кільця. Далі обговорюється несумісна на перший погляд комбінація. Наприклад, збіглися картинки кілець . Задаємо питання: «як могло статися, що зайчиха стала виховувати лисенят, як вона буде про них піклуватися, чому стане вчити. Заздалегідь домовляємося з дітьми, що ситуації казкові, нереальні, значить можна дати волю фантазії.

Варіанти кілець кожен педагог може вибрати самостійно, можна придумати свої варіанти кілець і способи ігор і завдань до них. До цього процесу можуть підключитися і самі дошкільнята.

Ігри, що вдосконалюють навички розвитку артикуляційної моторики:

"Зарядка для язичка" , " Подивися і покажи»

Мета ігор:  удосконалення артикуляційних здібностей дітей,  розвиток зорового гнозису і конструктивного праксису,  формування навичок співпраці та самостійності. 

Опис: Гра проводитися в парі або двома підгрупами дітей. Беруться кола 1 із зображенням артикуляційних вправи, 2 з картинками відповідними до артикуляційних вправ (грибок, гойдалки, парканчик, годинник, чашечка). В одному з віконець встановлюється картинка, пара до якої підбирається шляхом прокручування другого кільця. У цих іграх обов'язково одній картинці кола 1 повинна відповідати картинка кола 

2. Діти, знаходячи і підбираючи картинки, одночасно закріплюють навички виконання артикуляційних вправ, називають артикуляційні вправи і закріплюють вірші, розучені до даної вправи

Ігри, що вдосконалюють звукову сторону мови і навчання грамоті:

"Звукові кола". "Звукарики", " Де сховався звук?»

Мета ігор: удосконалення навичок звукового аналізу, навчання грамоті, розширення та активізація словника

Опис: ігри проводяться в парі або з підгрупою дітей. На 1 колі картинки із зображенням "звуку" (насос-С, комар-З, Бджола-Ж, змія-Ш..), на 2 колі картинка і звукова схема. За правилами гри потрібно до картинки» звуку " підібрати картинку зі схемою і визначити положення звуку в слові. Можна картинки зі звуковими схемами замінити буквами і називати звук який живе в своїй квартирці букві. Ступінь складності завдань повинна зростати поступово. Всі свої дії діти, супроводжують промовою, закріплюючи навички звукового аналізу і отримані знання з навчання грамоті.

Ігри на формування лексико-граматичних категорій:

"Чий, чия, чиє?", "Утвори слівце" , "Один-багато" , "Називайко"," Порахуй»

Мета ігор:  удосконалення лексико-граматичного ладу мови, закріплення навички словотворення і словозміни, розширення та активізація словника,  розвиток зв'язного мовлення.

Опис: Організація та умови проведення ігор ті ж. На 1 колі картинка тварини або птиці, на 2 колі частини його тіла (хвіст, лапи, вуха, ніс, крила...) або дитинчата, або місце проживання, або кілька тварин і птахів. Діти, розкручуючи кола, підбирають пару, закріплюючи знання про тваринний світ і лексико-граматичні категорії, з якими познайомилися на занятті. Дані ігрові вправи закріплюють формування зв'язного самостійного висловлювання

Ігри на розвиток зв'язного мовлення.

"Складайка"," Римівочка"

Мета ігор:  удосконалення навички мовного спілкування, закріплення навички формування самостійного висловлювання, розвиток мовної творчості, формування навички співпраці, взаємодії та самостійності

Опис: організація та умови проведення ігор ті ж. На 1 колі, предметні картинки Тварини, Птахи, люди, пори року, на 2 колі картинки відповідні по Риму (коза-лоза, мишка - шишка, і т.д.), із зображенням дій, явищ природи. Діти розкручуючи кола підбирають пару відповідну по Римі, придумують короткі вірші і читають їх. В іншому варіанті придумують пропозиції, розповіді, казки. У грі діти іноді підбирають не сумісні на перший погляд комбінації, але вони і спонукають до прояву творчості, уяви, фантазії активізації мовного спілкування.


Немає коментарів: