Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятницю, 4 червня 2021 р.

Використання нестандартного фізкультурного обладнання в ЗДО

 Використання нестандартного фізкультурного обладнання в ЗДО

Слюсар Наталія Михайлівна
інструктор з фізичного виховання
ЗДО №1 «Калинонька» смт. Врадіївка
Миколаївська область

 У будь-якому цивілізованому суспільстві немає більш важливої і головної цінності, ніж здоров'я дітей, а отже, пріоритет повинен бути відданий вирішення в першу чергу завдань, пов'язаних з дитячим здоров'ям.

Рух становить основу практично будь-якої діяльності дитини. Головна мета фізичного виховання в дошкільному освітньому закладі полягає в тому, щоб задовольнити природну біологічну потребу дітей у русі, добитися хорошого рівня здоров'я та фізичного розвитку дітей.

Треба визнати, що в сучасному суспільстві пріоритетним стає інтелектуальний розвиток дитини. Діти в більшості відчувають «руховий дефіцит», тобто кількість рухів, вироблених ними протягом дня, нижче норми. Це збільшує статичне навантаження на певні групи м'язів. Знижується сила і працездатність м'язів, що спричиняє за собою порушення функцій організму. Спираючись на думки фахівців в галузі фізичного виховання дошкільників, які стверджують, що саме в дошкільному віці в результаті цілеспрямованого педагогічного впливу формується здоров'я, створюються передумови для розвитку витривалості, швидкісно-силових якостей, відбувається вдосконалення діяльності основних фізичних систем організму. Тому необхідно вести пошук нових підходів для залучення дітей до занять фізкультурою і спортом, розвиваючи інтерес до руху як життєвої потреби бути спритним, сильним, сміливим.

Спортивно-ігрове нестандартне обладнання покликане сприяти вирішення специфічних завдань цілеспрямованого розвитку моторики, так і вирішення завдань їх всебічного розвитку і формування особистості, а саме:

  • збагачувати знання про світ предметів та їх багатофункціональності;
  • привчати відчувати себе в просторі, орієнтуватися в ньому;
  • створювати умови для прояву максимуму самостійності, ініціативи, вольових зусиль;
  • привчати застосовувати предмети спортивно-ігрового нестандартного обладнання в самостійної діяльності;
  • пробуджувати інтерес до спортивних ігор, занять, розширювати коло уявлень про різноманітні види фізкультурних вправ, їх оздоровчому значенні.

 Нестандартне обладнання - це завжди додатковий стимул фізкультурно-оздоровчої роботи. Тому ніколи не буває зайвим. Можна без особливих витрат оновити ігровий інвентар у спортивному залі, якщо є бажання і трохи фантазії.

    Під час виготовлення нестандартного обладнання дотримуюсь певних вимог:

     - безпечним;
     -максимально ефективним;
      -зручним у використанні;
      -компактним; 
      -універсальним;
      -технологічним і простим у виготовленні;
      -естетичним.

       Головне місце в руховому режимі дітей відведено фізкультурно-оздоровчим заняттям  з нестандартним обладнанням, в яких використовуються традиційні види рухової діяльності (ранкова гімнастика, рухливі ігри та фізичні вправи під час прогулянок, фізкультхвилинки на заняттях з розумовим навантаженням), а також додаткові види занять рухового характеру, взаємопов'язані з комплексом загартовування, з варіюванням нетрадиційних форм і методів їх проведення (оздоровчий біг на повітрі, пробіжки по масажних доріжках у поєднанні з повітряними ваннами, гімнастика після денного сну, рухова розминка під час перерви між заняттями, індивідуальна робота з дітьми з розвитку рухів і регулювання рухової активності дітей на вечірній прогулянці, прогулянки - походи в ліс, коригуюча гімнастика).

      На друге місце в руховому режимі дітей поставлені заняття з фізичної культури (інтегровані, комплексні, сюжетні, тематичні комплекси з нетрадиційним обладнанням) - як основна форма навчання рухових умінь і навичок і розвитку оптимальної рухової активності.

      Третє місце відведено самостійної рухової діяльності, що виникає з ініціативи дітей з використанням вивчених раніше ігрових дій з нетрадиційним обладнанням.

  Проведення фізкультурних занять з використанням нестандартного обладнання показує, що збільшення рухової активності дітей можливе як за рахунок якісного поліпшення методики занять, підвищення їх моторної щільності, так і за рахунок застосування нестандартного обладнання, його ефективного використання, що дозволяє швидко і якісно формувати рухові вміння і навички.

            Цілі використання нетрадиційного обладнання:

Нестандартне обладнання дозволяє більш швидко і якісно формувати рухові вміння та навички, сприяє підвищенню інтересу до фізкультурних занять.

            Завдання використання нетрадиційного обладнання:

Формувати рухові вміння і навички.

  • Викликати у дітей інтерес до використання нетрадиційного обладнання на заняттях і у вільних видах діяльності.
  • Залучати дітей до здорового способу життя.
  • Розвиток творчості, фантазії при використанні нетрадиційного обладнання.
  • Сприяти розвитку культури рухів і тілесної рефлексії.

Застосування нетрадиційного обладнання: 

вдома;

на ігровому майданчику;

у групі;

у фізкультурному залі.

   Ефективно використовувати фізкультурне обладнання - це значить забезпечити оптимальну тривалість його застосування протягом усього дня в різних формах і видах діяльності з тим, щоб домогтися оволодіння дітьми усіма видами фізичних вправ, їхнього рухового творчості на рівні вікових та індивідуальних можливостей. Один із прийомів підвищення ефективності використання фізкультурного обладнання - новизна, яка створюється за рахунок внесення нового нестандартного обладнання, зміни переносного обладнання, різних допомог у своєрідні комплекси (смуги перешкод, будиночки, парканчики, бар'єри). Діти всіх вікових груп виконують вправи з нестандартним фізкультурним обладнанням з великим задоволенням і досягають хороших результатів.

    Задля підвищення інтересу дітей до фізичної культури, стимулювання різноманітної рухової активності я - інструктор з фізичної культури розробила й успішно використовую нестандартне фізкультурне обладнання, яке заохочує малят випробовувати свої сили, змінює впевненість у собі, викликає позитивні емоції. Незвичайний погляд на звичні речі збуджує дитячу уяву, цікаві ігрові прийоми спонукають подолати боязкість, ніяковість, формують невимушеність, викликають почуття святковості, добрий настрій. А за таких умов покращуються й кількісні показники. 

     Здійснювати профілактику плоскостопості у вправах на зміцнення стопи та розвиток її еластичності допомагають «доріжки здоров’я» - дерев’яні лотки, поділені на три комірки й послідовно заповнені квасолею, каштанами, керамзитом. Вони активізують рефлекторні зони стопи, зміцнюють імунну систему. Добрий масажний ефект дає ходьба по штучних жорстких килимах. Щоб під час ходьби дитина розгортала стопи назовні й не ступала клишоного, використовуються доріжки з лінолеуму, на яких розміщені різноколірні сліди. Діти охоче ступають по слідах певного кольору звичайним кроком; на носках; п'ятах; хресним кроком; перестрибують з ноги на ногу; стрибають на правій та лівій нозі; пересуваються, як «рачки», узгоджуючи рухи рук та ніг.

 Урізноманітненню ранкової гімнастики слугують комплекси загальнорозвиваючих вправ з султанчиками, які виготовлені  з різнокольорових пакетів, прикріплених до дерев’яної палки-«ручки» та гантелями – півлітрові пластикові пляшки, обмотані різнокольоровою липкою стрічкою та частково заповнені піском, які сприяють розвитку м’язів рук, постави дітей при використанні під час виконання вправ (фото) 

     Оскільки зосередженість у дошкільнят іще не стійка, їхнє мислення переважно образне й руховий досвід невеликий, процес формування навичок виконання різних видів основних рухів полегшується завдяки використанню образного обладнання. «Веселі птахи» запрошують малят повправлятись у метанні обручів у ціль.                                                       

     Також під час виконання основних рухів діти долають «доріжку з перешкодами», де переступають через мочалки - «перешкоди» або перестрибують двома ніжками, цим полегшують засвоєння техніки стрибка у довжину з місця. «Доріжка» виготовлена з м’якого покриття, до якого за допомогою липкої стрічки прикріплюються різнокольорові мочалки (товщиною 8 см). Відстань між мочалками  та довжину доріжки можна збільшувати або зменшувати.  

       Для розвитку у дітей вміння тримати рівновагу під час виконання основних рухів, рухливих ігор та естафет використовую «ходулі». Дитина бере в руки малі палиці, натягуючи за мотузки вгору, стає ногами на циліндри та крокує, тримаючи рівновагу. Це обладнання зроблене з двох циліндрів (заввишки 8 см; завширшки до 10 см), а зверху прикрашене липкою кольоровою стрічкою. Циліндри з’єднані двома мотузками (довжиною 40-50см) з малою пластмасовою палицею.

      Значне місце в роботі з дітьми посідають рухливі ігри, за допомогою яких закріплюються навички з основних рухів. Нетрадиційні ігрові атрибути та матеріали, з яких вони виготовлені, зацікавлюють малят, викликають бажання гратися.

       Гра «Квіткові квадрати» розрахована на дітей 3 - 7 років. На квадраті з лінолеуму, поділеному на 16 секторів із зображенням квітів певного кольору в кожному. Діти стрибають із квітки на квітку на обох ногах – на одній нозі; на лівій і на правій нозі по черзі; стрибають по квітах певного кольору; стрибають наввипередки від першої до останньої квітки певним способом; стрибають у заданому напрямку; ходять приставним кроком; змійкою; на пальцях з наповненою торбинкою на голові.

    Добре розвиває координацію рухів та окомір, виховує витримку гра «Рибалки». На підлозі в «озері» (за нього править обруч) плавають «рибки» (кришечки від пластикових пляшок) із закріпленими в них петельками з металевого дроту. «Рибалки» намагаються спіймати вудкою (довгою паличкою з гачком) «рибку». Виграє той, хто за певний час матиме найбільший «улов». 

       Нехитрі кільцекиди із наповнених піском пластикових пляшок розвивають спритність у кидку. Перемагає той, хто накине на пляшку найбільше кілець. Ускладнення: великі кільця замінюються меншими.

     Для гри «Ракета»  використовується відповідно декорована дволітрова пластикова пляшка, до якої прикріплено чотири мотузки завдовжки 3м з паличками на кінцях (для намотування). «Ракету» встановлюють в центрі зали. Навколо неї на відстані розмотаної мотузки з чотирьох боків стають «космонавти» з паличками в руках. За сигналом «Космонавти, вперед!» - кожен намотує мотузку на свою паличку. Перемагає той, хто перший наблизиться до «ракети».  

    Добре стимулюють рухову активність малят «колоди», які вони котять, перелазять через них, переступають, перестрибують. Велике задоволення діти отримують від гри-естафети «Хто найспритніший» під час якої вони парами переносять «колоду» на певну відстань.                           

          Використання нетрадиційного спортивного обладнання в різних формах фізичного виховання дошкільників сприяє розвитку фізичних здібностей дітей, зручно і легко застосовується на заняттях та у режимних моментах, прищеплює інтерес і любов до фізкультури та спорту, стимулює бажання рухатися, брати участь в іграх, дозволяє збільшити щільність заняття, викликає радість та задоволення, знімає психологічний бар'єр у дітей. Також підвищується інтерес усіх вікових груп до різних видів рухової діяльності, збільшується їх рухова активність, піднімається емоційний настрій на фізкультурних заняттях. Воно дозволяє внести елемент незвичності, цікавості, викликає у дітей інтерес і бажання грати.


Немає коментарів: