Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятницю, 5 червня 2020 р.

Розвиток мовлення дітей раннього віку засобом ігротренінгу "Розвиваємо пальчики"

Нестеренко Вікторія Михайлівна,
вихователька ЦРД  "Гармонія"
м. Южноукраїнська  

 Розвиток мовлення дітей раннього віку засобом ігротренінгу
"Розвиваємо пальчики" 
                      
Розвитку загальної та дрібної моторики дитини необхідно  приділяти увагу, розпочинаючи з раннього віку.
Вчені довели, що рухливі імпульси пальців рук впливають на формування «мовленнєвих» зон і позитивно діють на кору головного мозку дитини. Різноманітні дії руками, пальчикові ігри стимулюють процес мовленнєвого і розумового розвитку дитини.
Заняття та ігри, спрямовані на розвиток моторики зап’ястя  і пальців рук, зараз особливо популярні.
У роботі з дітьми (а особливо з тими, що вже мають порушення мовлення) велику увагу необхідно приділяти розвитку функції дрібних м’язів рук.

Тренування рухів пальців рук дітей покращує не тільки рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовних навичок.
У своїй роботі я ставлю наступні завдання:

Покращити загальну рухову активність.
Розвивати дрібну моторику пальців, кистей рук.
Поліпшити координацію і точність рухів руки і ока, гнучкість рук, ритмічність.
Розвивати уяву, логічне мислення, довільну увагу, зорове і слухове сприйняття, творчу активність.
Сприяти нормалізації мовної функції.
Створювати емоційно-комфортну обстановку в спілкуванні з однолітками і дорослими.

Для розвитку дрібної моторики рук і координації рухів я використала такі методи і прийоми роботи:
Пальчиковий ігротренінг:
  • массаж кистей рук;
  • пальчикова гімнастика, фізкультхвилинки;
  • пальчикові ігри з віршами, скоромовками;
  • пальчіковий театр;
  • ліплення з пластиліну і солоного тіста з використанням природного матеріалу.

Застосування принципів:
  • систематичність і взаємозв'язок навчального матеріалу,
  • його конкретність і доступність, 
  • поступовість.
Дидактичні принципи доповнюють один одного і сприяють отриманню необхідних результатів тільки в якості системи. Реалізація даної системи здійснюється у формі організованої діяльності дитини і дорослого.

Дидактичні ігри: ігри з дрібними предметами; пазли, мозаїка.

Види робіт:
  • спільна діяльність вихователя з дітьми;
  • індивідуальна робота з дітьми;
  • вільна самостійна діяльність самих дітей.
Використання пальчикових ігор – сприяє розвитку мовлення, збільшує рухову активність дитини засобами рухливих ігор, сприяє креативному розвитку.

Використання ігрового посібника "Розвиваємось пальчиками" розвиває творчу активність дитини, вчить будувати діалог з партнером.

Цей Дидактичний посібник призначений для використання в роботі  з дітьми раннього, молодшого віку. Використовуючи його ми розвиває мовлення дитини, збагачує їх словниковий запас.

Робота з дидактичним посібником ми розвиваємо активну,  творчу  поведінку дітей в різних видах діяльності:
  • комунікативна;
  • рухова;
  • ігрова;
  • музично-художня.
2. Що таке дрібна моторика і чому вона так важлива для дітей
Дрібна моторика - сукупність скоординованих дій нервової, м'язової і кісткової систем, часто у поєднанні із зоровою системою у виконанні дрібних і точних рухів кистями і пальцями рук і ніг.
„Пальчикові" ігри - вiршованi рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних  pyxiв  рук, пальчиків. Ігри з пальцями допомагають не тільки розвивати мовлення та   здiбностi дитини, а й приносять задоволення від проведеного разом часу, допомагають у хвилини плачу, стають у пригоді для створення ритму впродовж дня. Пропонуючи малюку таку гру, важливо відразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук, продумати вci рухи заздалегідь i поступово її повторювати. Hacтає i той момент, коли малюк разом з вами показує гру з пальчиками. Світ „пальчикових" iгop дapyє радість i малятам.

Перед початком треба зробити самомасаж пальців

1  Надавлювати складеними 4 пальцями однієї руки на:

  • основу великого пальця,
  • середину долоні
  • основу інших пальців другої руки.

Розтирати долоні рухами вгору – вниз, зліва – направо
Розтирати бокові поверхні з’єднаних пальців (рука об руку).
Розминати, розтирати кожний палець вздовж, впоперек.
Розминати, розтирати кисть однієї руки пальцями іншої, тримати в долонях маленький м’ячик чи кульку.

Коловими рухами катати між долонями горіх,  каштан зі зміною нажиму, темпу.
І прямими рухами катати між долонями дерев’яні палички, олівець вгору-вниз, вліво-вправо.
Дидактичні ігри.

Пальчикова вправа «Будинок» – долоні перед собою, з’єднати всі пальці під кутом, великі – горизонтально
Є у мене гарний дім
Дах і вікна є у нім.

Пальчикова гра ” Сорока-білобока”
Сорока-білобока кашку варила,  діток годувала.
(Дорослий злегка лоскоче долоньку дитини)
Цьому дала, (Згинає мізинчик дитини)
цьому дала,  (Згинає безіменний пальчик)
цьому дала, (Згинає середній пальчик)
цьому дала, (Згинає вказівний пальчик)
а цьому не дала:  (Ворушить великий пальчик)
ти дров не носив, піч не топив, тобі каші не дамо!  (Злегка лоскоче дитину)

Дидактична гра”Білочка”

Сидить білка на візку,
Продає свої горішки.
Пташці синичці - ось такий горіх. (Показ вказівним і великим пальцями маленького горіха.)
Лисичці сестричці - ось такий горіх. ( Показ горіха великим і середнім пальцем.)
Зайчику вусатого - ось такий горіх. (Розвести пальці показуючи великий горіх.)
А клишоногому ведмедику - ось такий горіх. (З'єднати руки над головою.)

Гра “Сонечко”
Доброго ранку
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку ,тобі  i  мeнi !
(Пальцями правої руки по черзі „вітатися" з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками).


Рекомендації з проведення пальчикових ігор
Перед грою з дитиною можна обговорити її зміст, відразу при цьому відпрацьовуючи необхідні жести, комбінації пальців, рухи. Це не тільки дозволить підготувати малюка до правильного виконання вправи, а й створить необхідний емоційний настрій.

Виконувати вправу разом з дитиною, при цьому демонструючи власну захопленість грою. При наступних проведеннях ігор діти нерідко починають говорити текст частково (особливо початок і закінчення фраз).

Поступово текст запам’ятовується напам'ять, діти вимовляють його цілком, співвідносячи слова з рухом.Вибравши дві або три вправи, поступово змінюйте їх новими. Ігри, які найбільше сподобалися  дітям можете залишити у своєму репертуарі і повертатися до них за бажанням малюка.

Не ставте перед дитиною кілька складних завдань відразу (наприклад, показувати рухи і вимовляти текст).

Ніколи не змушуйте. Спробуйте розібратися в причинах відмови, якщо можливо, ліквідувати їх (наприклад, змінивши завдання) або поміняйте гру.
Стимулюйте підспівування дітей, "не помічайте", якщо вони спочатку роблять щось неправильно, заохочуйте успіхи.

Більше всього на світі маленька дитина хоче рухатися, для нього рух - є спосіб пізнання світу. Тож, чим точніше і чіткіше будуть дитячі рухи, тим глибше і осмислене знайомство дитини зі світом.

Немає коментарів: