Єдина Країна! Единая Страна!

неділю, 14 червня 2020 р.

Розвиток мовлення дітей засобами театральної діяльності . Настільний театр " Рукавичка"

Чемерова Світлана Олександрівна,
вихователька  раннього віку
ДНЗ №111 м. Миколаєва 

Розвиток  мовлення  дітей  засобами  театральної  діяльності. 
Настільний театр   “Рукавичка"

У освітній програмі “ Дитина” у освітній лінії “Мовлення дитини” для вихователя групи раннього віку зазначено завдання: "Вчити  дітей  слухати і розуміти мову дорослого. Залучати дітей до  спільної розповіді казки за ігровою ситуацією. Збагачувати словник: іменниками, прикметниками, дієсловами. Вправляти у звуконаслідуванні ; у правильному  вживанні слів з суфіксами - ик, - ичк. Підтримувати хороший настрій, цікавість до українських  народних казок". 


Мета посібника : 
Розвиток  розуміння  мовлення: 
Вчити дітей слухати  і  розуміти  мову  дорослого,  звернену  до  всіх  дітей. Навчання  слуханню  та  розповіданню. Вчити  слухати  розповідь  вихователя, слідкувати  за  ходом  розповіді,  на  прохання  брати  участь  у  ній  (вставляти  добре  знайомі  слова, закінчувати  просте  речення), розуміти  і  відповідати  на  запитання  за  її  змістом.
Розвивати  діалогічне  мовлення.
Розвиток  активного  мовлення:
Збагачувати  активний  словник  дітей  різними  частинами  мови:  іменниками,  прикметниками, дієсловами.
Розуміти  і  використовувати  в  мовленні  образні  вирази: мишка - шкряботушка,  жабка - скрекотушка, зайчик - побігайчик, лисичка - сестричка, вовчик - братик.
Вчити  дітей  чітко  вимовляти  голосні  та  приголосні  звуки.
Вправляти  у  звуконаслідуванні.
Формування  граматично  правильного  мовлення:
Вправляти  дітей  у  правильному  вживанні  слів  з  суфіксами: ик,  - ичк,  -  ушк:  зайчик - побігайчик, лисичка - сестричка,  жабка - скрекотушка,  вовчик - братик.
Розвивати  увагу,  пам'ять,  дрібну  моторику  рук.
Підтримувати  хороший  настрій, цікавість  до  українських  народних  казок.
Хід  гри .
До  дітей  в  гості  приходить  лялька. Діти  вітаються. Лялька  дуже  любить  слухати  казки.
Малята  давайте  разом  розповімо  ляльці  казочку  про  Рукавичку. Сідайте  гарненько  і допомагайте  мені  розповідати, а  лялечка  послухає.
Педагог  розпочинає  фрази,  а  діти (індивідуально  або  всі  хором)   завершують  їх .
Настала  зима. У  лісі  все  засипало  снігом, тріщить  мороз, холодно. 
Ішов  дід   лісом,  а  за   ним   бігла   собачка,  та   й   загубив   дід ...    (вихователь  показує,  що?) … (рукавичку).
От  біжить  (хто ?) … (мишка). Залізла  в  ту   рукавичку  та  й  каже:  -  Я   буду   тут  жити!  
Коли  це   плигає  (хто ?) … (жабка). Побачила  рукавичку  і  питає:
… (Хто - хто  в  рукавичці  живе ?).  - Пі - пі -пі -  я  …  (мишка - шкряботушка. А  ти  хто?).  Ква - ква - ква  а я … (жабка - скрекотушка). Пусти  і  мене! Іди!
Аж  тут  по  доріжці  стрибає  … (зайчик - побігайчик),   - скік - скок,  скік - скок. Зупинився  біля  рукавички  і  питає  … (Хто - хто  в  рукавичці  живе ?).  Я … (мишка - шкряботушка),  я  … (жабка - скрекотушка. А  ти  хто?).  А  я …  (зайчик - побігайчик).
Пустіть  і  мене! Іди! Сидять  вони,  гріються .
Коли  це  біжить  …  (лисичка) -  та  й  до  рукавички,  питає: …  (Хто - хто  в  рукавичці   живе?).  А  звірята  відповідають  я  … 
(мишка - шкряботушка), а  я … (жабка - скрекотушка),  а  я …   (зайчик - побігайчик. А  ти   хто?). 
А   я   ….  (лисичка - сестричка). Пустіть  і  мене!  Іди! 
Аж  тут  біжить  … (вовк),  - у - у - у;   - у -у -у. 
Побачив  рукавичку  і  питає … (Хто - хто  в  рукавичці  живе?).
Я … (мишка - шкряботушка),  я  … (жабка - скрекотушка), а  я ...   (зайчик - побігайчик. А  ти  хто?).  А  я  … (вовчик - братик). Пустіть  і  мене! Іди!
Коли  це  йде  …  (ведмідь),  туп - туп,  туп - туп. Тай  собі  до   рукавички. Реве  і  питає  … (Хто - хто  в  рукавичці  живе?)
Пі - пі - пі   я  … (мишка - шкряботушка), -  ква - ква - ква   я  …
 (жабка - скрекотушка),  скік - скок,   а  я … (зайчик - побігайчик), 
а  я  … (лисичка - сестричка),  - у - у - у,   а  я  …  (вовчик - братик).
(А  ти  хто?).  -  Гу - гу - гу!  Як  вас  багато!  А   я  … (ведмідь).
Пустіть  і  мене!  Вліз  і  ведмідь. Рукавичка  аж  тріщить. 
Коли  це  дідусь  схаменувся  -  нема  рукавички.  Він  тоді  назад  пішов  -  шукати  її. А  собачка   попереду  побіг. Бачить  лежить  рукавичка  і  шевелиться.  Собачка  тоді: “ Гав - гав - гав!"
Звірі   злякалися   тай  усі  й  порозбігалися лісом. Прийшов  дід  та  й  забрав  рукавичку.
Ось  і   казочці  кінець,  а  хто   слухав  молодець .
Малята  лялечці  дуже  сподобалась  казочка.

Ускладнення:
Запропонувати  дітям  з  допомогою  вихователя  розповісти  казку  взявши  ролі  тварин (за   допомогою  настільного  театру).
Поступово  вчити  відтворювати  зміст  добре  знайомих  казок  за  допомогою  вихователя  та  унаочнення,  розуміти  дії  героїв  художніх  творів,  емоційно  відгукуватись  на  їхню  поведінку.
Спонукати  дітей  до  повторення  слів,  фраз, речень,  звуконаслідувальних  виразів,  виконання  дій  відповідно  до  тексту.

Дид. гра “ Хто  це?” (ознайомлення  з  настільним  театром).
Мета:
Ознайомити  малят  з  героями  настільного  театру.
Вчити  дітей  впізнавати  і  називати  тварин.
Поповнювати  словник: іменниками  (назви  тварин); 
прикметниками  (який,  яка?),  дієсловами  (що  вміє  робити?).
Розуміти  і  повторювати  за  дорослим  образні  вирази:  зайчик - побігайчик,  лисичка - сестричка,  вовчик - братик,  мишка - шкряботушка,  жабка - скрекотушка.
Вправляти  у  звуконаслідуванні. Формувати  вміння  імітувати  рухи  тварин.
Виховувати  цікавість  до  героїв  настільного  театру.
Розвивати  емоційне  спілкування  з  дорослим.
Хід  гри:
Малята,  подивіться! 
Я  маленький, білий  зайчик!
Гарний  зайчик - побігайчик!
Вмію  весело  стрибати,
Скік - скок, скік - скок!
Дітки,  хто  це? (Зайчик).  Який  він? (білий, гарний, веселий).
Що  вміє  робити  зайчик? (стрибати).
Як   він  стрибає? (скік - скок ,  скік - скок).
На  зайчика  ще  можна  сказати  зайчик - побігайчик,  бо  він  любить  бігати,  стрибати. Давайте   скажемо:  -  зайчик - побігайчик.
У  нашого  зайчика - побігайчика  є  друзі. Погляньте!  Хто  це  до  нас  іде? 
Пі - пі - пі,  пі - пі - пі!
Я  маленька,  сіра  мишка 
Люблю  бігати  я  трішки.
Хто  це? (мишка).  Яка  мишка?  (маленька, сіренька).
Що  любить  мишка  робити? (бігати).
А  ще  мишку,  можна   назвати  мишка - шкряботушка.
Давайте   скажемо:  - мишка - шкряботушка.
Далі  з являються  інші  звірята. Вихователь  разом  з  дітьми  розглядають  їх,  з ясовують,  які  вони, що  вміють  робити, звуконаслідують.

***
Ква - ква - ква, ква - ква - ква,

Пристрибала  жабка.
***
Я  лисичка - сестричка!
По  лісу  гуляю,  руду  шубку  маю.
***
А  я  вовчик - братик!
Сіру  шубу  маю,  весело  співаю:
у -у -у,  у - у-у.
***
Ось  ведмедик:  клишоногий  та  великий,
Через  ліс  іде  вперед, 
І  шукає: “ Де  тут  мед? “
***
Гав -гав -гав!
Прибіг  собачка.
Хвостиком  виляє.
Діток  всіх вітає! 
Давайте  покажемо,  як  наші  звірята  вміють  ходити.
Діти  разом  з  вихователем  імітують  рухи  тварин.

Дидактична  гра  “Де  заховалися  тварини."
Мета:
Вчити  правильно  вживати  прийменники  (в,  на,  під,  біля);
розвивати  спостережливість,  уважність.
Хід  гри:
На  столі  лежить  рукавичка. З  рукавички  виглядає  мишка.
На  рукавичці  сидить  жабка,  біля  рукавички  лисичка. Вихователь 
запитує, де  сидять  звірі. Потім  пропонує  заплющити  очі, міняє 
звірят  місцями:  жабка  під  рукавичкою, мишка  на  рукавичці, 
лисичка  в  рукавичці.
Діти  вправляються  у  вживанні  прийменників:  на,  в,  під,  біля.


Немає коментарів: