інструктор з фізичної культури
ДНЗ № 117, м.Миколаїв
Впровадження ранкової гімнастики пробудження в середній групі ДНЗ
З вересня 2014 року наш дитячий садок почав впроваджувати нову систему фізичного виховання та оздоровлення дітей, кандидата педагогічних наук доцента М.М. Єфименко «Театр фізичного виховання та оздоровлення дітей дошкільного та молодшого шкільного віку». В якій автор сформулював основи принципово нової системи фізичного виховання та оздоровлення дітей. Дана система спирається на об'єктивні закони розвитку людського організму, щоб перетворити одноманітні заняття до фізкультури в захоплюючі заняття-вистави, що дарують дітям радість і приносять користь їх фізичному, інтелектуальному розвитку, формуванню міжособистісних відносин. Відмінною рисою програми є новий підхід до фізичного виховання - з новою ідеологією, філософією, методикою, в якій автор сформулював основи принципово нової системи оздоровлення, корекції, профілактики і творчого самовираження дітей.
Сьогодні, коли до 65-97 % дошкільнят мають проблеми зі здоров'ям: різноманітні порушення опорно-рухового апарату, слабкий імунітет, нервові розлади (зокрема гіперактивність), організація фізкультурної роботи в дитсадку вимагає особливої уваги. Передусім маємо змінити підхід з традиційного "шикування-муштрування" на тотальний ігровий метод .
Розпочала впровадження нової системи я з — ранкової гімнастики пробудження. Саме з неї і починається кожен день дитини в дитячому садку. Автор важає,що терміни "зарядка" і "ранкова гімнастика" не відображають суті цієї форми.
Мета гімнастики пробудження (як ранкової, так і денної) — створити такі рухово-ігрові умови, за яких діти зможуть природним чином перейти від стану сну, медитативного спокою до стану оптимальної психофізичної готовності (концентрації) до активної діяльності.
ЯК РОЗБУДИТИ ТІЛО ДИТИНИ?
Звісно, в ідеалі ранкову гімнастику пробудження варто проводити відразу після нічного сну, тобто в домашніх умовах, під керівництвом батьків. На жаль, лише деякі батьки приділяють цьому важливому режимному моменту належну увагу. Тож і доводиться проводити ранкову гімнастику пробудження в дитячому садку. Ефект від неї вже не такий високий: адже діти піднялися, вмилися, прийшли пішки або приїхали до дитячого садка в транспорті. Однак це не применшує її ваги.У гімнастиці пробудження закладено найоптимальнішу послідовність змін рухової активізації дітей, що повторює логіку періоду раннього онтогенезу (індивідуального розвитку немовляти від народження до 12 місяців).
Отже, починати вправляння варто з найбільш легких і розслаблених станів лежачи або на чотирьох з подальшим збільшенням гравітаційного навантаження до положення сидячи, стоячи, ходьби й бігу.Сама Природа-мати визначила в еволюції тваринного світу цю послідовність, її ж повторює і немовля протягом першого року життя. Так само починається день після нічного сну в кожної людини: від горизонтальних положень — до вертикальних!
Важливо, щоб у перших вправах комплексу ранкової гімнастики пробудження тіло набирало горизонтальних поз з навантаженням на плечовий пояс і руки. Потім на черзі активізація тулуба й лише наприкінці — ніг. Іншими словами, тіло дитини має "прокидатися" від тім'ячка до п'ят! У медицині цей принцип формування рухових функцій у немовляти давно відомий як краніо-каудальний.
На жаль, традиційна методика проведення ранкової гімнастики передбачає на самому початку ходьбу і біг, що відразу різко навантажує скелет дитини (хребет), серцево-судинну і дихальну системи (пульс при цьому стрімко досягає 140-160 уд./хв). Такий початок не можна назвати фізіологічним — він порушує основні дидактичні принципи поступовості, послідовності й наступності: від простого — до складного, від легкого — до важкого.
Перш ніж проводити гімнастику пробудження, конче потрібно ознайомитися з протипоказаннями, чого не можна робити після нічного й денного сну, щоб не зашкодити здоров'ю:
ВПРАВИ, ЯКІ НЕ МОЖНА ВИКОНУВАТИ
- Зіскоки з підвищення, особливо на тверду опору.
- Стрибки з ноги на ногу (особливо на твердій опорі).
- Стрибки у висоту або довжину з місця та з розбігу
- Високі підскоки на твердій опорі.
- Біг з високою амплітудою (фазою польоту), з подоланням будь-яких горизонтальних або вертикальних перешкод: лежачого обруча, колоди, бар'єра тощо.
- Стрімкий біг (з пришвидшенням)
- Великі м'язові напруження ізометричного характеру (коли м'яз скорочується, а кістки при цьому не змінюють свого положення), що буває, наприклад, при утримуванні ніг під прямим кутом, висячи на драбині, або під час перетягування каната, виштовхуванні одне одного з кола тощо.
- До 11.00 небажані широкоамплітудні рухи тулуба у поперековому відділі хребта, особливо нахили вперед і назад (міжхребетні диски після нічного сну набирають вологи, набухають і стають відносно жорсткими — від різких, амплітудних нахилів вони можуть деформуватися й навіть пошкодитися).
Тривалість такої гімнастики залежить від віку дитини і в середньому становить 8-15 хвилин, хоча, чесно кажучи, цього часу замало, щоб повноцінно тонізувати дитячий організм після глибокого нічного сну й підготувати до активної навчально-пізнавальної діяльності, але фізичне навантаження під час виконання вправ залежить не стільки від тривалості, скільки від характеру цих вправ та їх послідовності.
Пам'ятаймо й про гендерні відмінності дітей: не зовсім коректно пропонувати однакові завдання хлопчикам і дівчаткам. Адже одну й ту саму вправу можна зробити "по-хлопчачому", а можна — "по-дівчачому", тому бажано в кожній вправі робити різні акценти. Наприклад, виконуючи віджимання в упорі лежачи, хлопчики мають спиратися на кисті й стопи, не торкаючись животом опори. Дівчаткам цю вправу доречніше виконувати таким чином: віджимати верхню частину тулуба, а таз при цьому може відпочивати на опорі. При пересуванні в колоні по одному очолювати її мають, звісно, хлопчики, вони ж майбутні воїни, розвідники, мандрівники, захисники, рятувальники. Дівчинка ж має слідувати за хлопчиком, бути певною мірою веденою.Твердо переконана: хлопчикам слід прищеплювати основи мужності, дівчаткам — жіночності.
Коли гімнастика пробудження проводиться на свіжому повітрі(приблизно з квітня) вправи, які зазвичай виконуються з вихідного положення лежачи на спині або на животі, замінюються вправами в горизонтованих положеннях: упори, лежачи на трав'яному газоні або на бортику пісочниці, лаві, пози на чотирьох з опорою руками на бордюрний камінь або на автомобільні покришки, колоди, пеньки, поручні, лавки. Можна використовувати індивідуальні гімнастичні килимки (каримати, туристичні підстилки), що дасть дітям можливість без проблем набирати різних вихідних положень лежачи (на спині, на боці, на животі).
Небажано робити це на асфальті, бетонному покритті або цементній підлозі, оскільки струс від рухів при цьому може зумовити мікротравми хребетного стовпа, особливо в попереково-крижовій зоні. Адже в дітей віком до 5 років звід стопи ще не сформований, має місце фізіологічна плоскостопість. Через це при приземленнях на опору стопи практично не виконуватимуть своїх ресорної та пом'якшувальної функцій.
СТВОРЮЄМО ФІЗКУЛЬТУРНУ КАЗКУ
Ранкову гімнастику пробудження організовую у формі фізкультурної казки з цікавим сюжетом, ролями та відповідними рольовими діями. Найзначущіша мотивація для дитини — ігрова. Тоді я стаю режисером фізкультурної вистави та головним актором за сумісництвом, діти — акторами (трупою), зал (майданчик) — сценою, вправи (рухові дії) — ролями, фізкультурне обладнання, тренажери та інвентар — сценічними декораціями та атрибутами. Як бачимо, аналогії фізичного виховання з театром просто вражають. Автор свою програму так і назвав "Театр фізичного виховання та оздоровлення дошкільнят"!
Відповідний музичний супровід лише посилює загальне позитивне враження дітей від взаємодії між собою та зі мною у грі. Для гімнастики пробудження необхідна легка, тиха і спокійна мелодія.
У розробленій мною фізкультурній казці також можуть бути елементи драматургії, може бути й конфлікт, в основі якого — протистояння сил Добра і Зла. Інтерес дітей до рухово-ігрових дій значно зросте, якщо у казковому сюжеті будуть передбачені, наприклад, такі мотиваційні ситуації:
-допомога слабшим (врятувати звіряток від повені);
-пошук виходу зі скрутної ситуації (вибратися із заплутаного лабіринту з похмурої печери);
-пошук джерела добра (знайти чарівну паличку, яка може звільнити від злих чар улюбленого персонажа);
-виконання благородної місії (доставити воду для мандрівників, які заблукали в пустелі) тощо.
Позитивні сторони ранкової гімнастики пробудження:
1. Гімнастика дає змогу запобігти швидкому відтоку крові від головного мозку (такий різкий відтік призводить до короткочасної гіпоксії, тобто кисневого голодування. Воно, якщо дитина різко набирає пози стоячи, може призвести до запаморочення, нудоти і, навіть, до короткочасної втрати свідомості).
2. У позах лежачи забезпечується найсприятливіший режим діяльності серцево-судинної системи, коли серцю не доводиться перенапружуватися, щоб перекачати кров з ніг угору, долаючи силу тяжіння. Як результат - серцевий м'яз і кровоносна система зношуються значно менше.
3. Дотриманням переходу від поз лежачи до прямо стояння забезпечується наростання тонусу м'язів, що втримують хребет у необхідному оптимальному положенні, до відповідного рівня. У свою чергу, правильна тонічна напруга хребта сприяє ефективній роботі спинного мозку, периферійної і центральної нервової системи.
4. Під час виконання різноманітних вправ у позі лежачи створюються необхідні умови для довільного коригування положення зміщених хребців. Ось чому навіть дорослі після важкого трудового дня, коли м'язи спини і хребта перенесли важкі навантаження, із задоволенням лягають на підлогу - перекочуються, перекидаються, витягуються, щоб «хруснуло».
5. Малюкам дуже подобаються різноманітні горизонтальні положення - це природно для них - поперевертатися, поперекидатися
«ПРИГОДИ КАШТАНЧИКІВ»
Комплекс ранкової гімнастики пробудження для дітей 4-5 років
Проводиться в приміщенні (в залі).
Напередодні попросити дітей назбирати разом з батьками каштанчиків і принести їх до дитсадка. Поки педагог розповідає, діти викладають з каштанчиків композицію, наприклад в обручі посередині зали.
Вступна розповідь педагога
Восени стається багато див, одне з них — народження каштанчиків. Ще зовсім недавно на високих крислатих деревах ховалися між широкого листя зелені їжачки-круглячки. Разом грілися на сонечку, підставляли йому свої голочки, злегка розгойдувалися, коли вітерець дмухав їм у боки. Та прийшов час — і їжачки зістрибнули з висоти на землю. Розкрилися колючі кожушки, а з них визирнули гладенькі м'ячики — каштанчики. І почалося у них цікаве, повне пригод самостійне життя.
Вправа "Поява на світ"
З в.п. лежачи на спині в положенні групування діти погойдуються вперед-назад, вліво-вправо.
Ще одне зусилля — і каштанчики скинули з себе тепер уже не потрібну захисну шкаралупку, вивільнили ручки й ніжки.
Вправа "Перші рухи"
З в.п. лежачи на спині в положенні групування діти виконують різні рухи прямими руками вгору-вниз, в сторони-всередину і т.д.
Раптом подув холодний осінній вітер, змерзли каштанчики і вирішили зігрітися.
Вправа "Гріємося"
З в.п. лежачи на спині в положенні групування діти виконують різні рухи руками і ногами, піднятими над опорою.
Зігрівшись, наші кругленькі друзі почали перевертатися з боку на бік, роззиратися, куди ж вони потрапили.
Вправа "Роззираємося довкола"
З в.п. лежачи на спині діти виконують перевороти зі спини на живіт і навпаки.
Раптом каштанчики побачили перед собою гарні осінні листочки — жовті, багряні, червоні, оранжеві — і захотіли з ними познайомитися.
Вправа "Нумо познайомимося"
З в.п. лежачи на животі, руки напівзігнуті, на опорі діти виконують плавні віджимання на руках, піднімаючи верхню частину тулуба, таз при цьому відпочиває на опорі.
І каштанчики, й осінні листочки дуже раділи знайомству. Аж тут знову звіявся вітерець, підхопив листя і поніс над землею. "Ходіть-но до нас, політаймо разом!" — покликали листочки нових друзів.
Вправа "Разом з вітерцем"
З в.п. лежачи на животі, руки напівзігнуті, на опорі діти віджимаються на руках до повного їх випрямлення, відриваючи тулуб від підлоги і піднімаючи по черзі кожну з ніг.
Потанцювавши з вітерцем і листочками, каштанчики вирушили на пошуки пригод.
Вправа "На пошуки пригод"
Діти повзають на чотирьох (на ліктях і колінах) спочатку вперед, а потім назад.
По дорозі їм зустрівся страшний павук.
Вправа "Страшний павук"
З в.п. на задніх низьких чотирьох, діти розгойдуються вперед-назад, витягаючи по черзі кожну напівзігнуту ногу то вперед, то вгору.
Каштанчики поспішили далі — аж надто грізним був вигляд павука!
Вправа "Своєю дорогою"
Діти повзають на чотирьох (на кистях і колінах) по умовному невеликому колу.Павук залишився позаду, а на шляху у каштанчиків постала гарна хатинка, до якої час від часу підлітали пташечки — поживитися.
Вправа "Годівничка для птахів"
З в.п. на чотирьох (на кистях і колінах) діти випрямляють ноги і стоять так якийсь час, зображуючи годівничку з високим дахом, при цьому злегка розгойдуються вперед-назад.
Каштанчики втомилися від своєї першої подорожі по землі, тож зупинилися перепочити і ще раз уважно оглянути все довкола.
Вправа "Краса навколо!"
З в.п. сидячи, руки в упорі ззаду діти повільно повертаються по черзі в обидві сторони за допомогою приставних кроків.
Який же гарний осінній ліс! Скільки барв! Якого кольору листочки ви бачите? Які запахи відчуваєте? Що чуєте? Я от почула тихий стук. Як гадаєте, що це? Це білочки стукають горішками!
Вправа "Білочки з горішками"
З в.п. на низьких колінах (сидячи на п'ятах) діти стають на високі коліна, зображуючи мімікою і рухами, як білочки видобувають зернятка з горішків.
А ще чути, як шелестять сухі листочки на деревах.
Вправа "Осінні дерева"
З в.п. стоячи діти розгойдуються вліво-вправо, зображуючи руками, як колишуться на вітрі верхівки дерев.
Чуєте, хлопчики і дівчатка, як осінь нагадує нам, що спекотне літо вже давно позаду, а попереду — сніжна зима, теж дуже гарна пора!
Ранкова гімнастика пробудження завершилася, діти виходять із зали в колоні по одному, слідуючи за педагогом.
«КОЗА І ДІВЧИНКА»
Комплекс ранкової гімнастики пробудження для дітей 4-5 років
Зал оформлений у вигляді поля. На зеленій травичці пасеться коза. Поряд з нею стоїть дівчинка. Педагог звертає увагу дітей на персонажі,починає розповідь: жили коза і дівчинка.
Вправа «Роги кози»
В.П .: лежачи на спині, руки вздовж тулуба. Підняти прямі руки вгору, повернутися у в.п.
- Це роги кози.
- Це роги кози.
Вправа «Коза»
В.П. те ж. Виконувати махові рухи руками і ногами, зображуючи козу.
Привела одного разу дівчинка козу пастися на річку
Вправа «Вода в річці»
В.П .: те ж. Повільно розвести прямі ноги в сторони, з'єднати їх, повернутися у в.п.
Вправа «Веселі рибки».
В.П .: лежачи на животі, руки під підборіддям. Кругові рухи руками, показуючи як пливуть рибки.
Обскубала коза на річці два кущі дикої смородини. Чи не наїлася?
Вправа «Кущі дикої смородини».
В.П .: те ж. Зігнути ноги в колінах, і переставляючи руки за годинниковою стрілкою, покружляти на животі праворуч (ліворуч).
-Хочу березових листочків, - говорить коза. Привела дівчинка козу в ліс.
Вправа «Густий ліс».
В.П .: те ж. Витягнути прямі руки в сторони. Виконати легкий помах руками в боки. Повернутися у в.п.
Вправа «Стрункі берези».
В.П .: лежачи на спині, руки вздовж тулуба. Підняти прямі ноги вгору, повернутися у в.п. Повторити 4-6 разів.
Обідрала коза три берізки.-Не наїлася, - говорить коза. Хочу свіжої трави.
Вправа «Шкідлива коза»
В.П .: те ж. Перекати зі спини на живіт і назад.
Вправа «Дівчинка рве траву»
В.П .: те ж. Виконати перехід з положення лежачи в положення сидячи, доторкнутися до шкарпеток, повернутися у в.п.
Вправа «Свіжа трава»
В.П .: сидячи на сідницях, руки вздовж тулуба. Підняти прямі руки вгору, подивитися на них очима, повернутися у в.п.
Поїла коза трави і знову:-Хочу чогось.
Вправа «Шкідлива коза 2»
В.П .: те ж. Зігнути ноги в колінах, покружляти навколо себе, переставляючи ноги по колу (вправо-вліво).
-Що ж я тобі дам, каже дівчинка. - Більше у мене нічого немає.
Вправа «Здивована дівчинка»
В.П .: сидячи на колінах, руки вздовж тулуба. Піднятися на коліна, розвести руки в сторони, показати здивування на обличчі (рот розкритий, брови і верхні повіки підняті).
Повернуться у в.п.
Повернуться у в.п.
Підібрала дівчинка гірку стеблинку полину. Дала козі.
Вправа «Підбери полин»
Діти ходять по залу, нахиляються, «піднімають» полин.
Пожувала коза стеблинка полину, виплюнула.-Ось тепер-то я наїлася.
Вправа «Сита коза»
Діти скачуть по залу, зображуючи задоволену козу.
Потім спокійним кроком виходять із зали.
Потім спокійним кроком виходять із зали.
Немає коментарів:
Дописати коментар