Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятниця, 31 січня 2014 р.

Колективний творчий проект. Розвиток сенсорики, моторики та мовлення дітей раннього віку в групі дошкільного навчального закладу засобом навчальних занять

Заняття на курсах підвищення кваліфікації навчальної групи №16 Вихователів дошкільних навчальних закладів зі спецкурсом "Ранній вік" проходить в Миколаївському обласному інституті післядипломної освіти з 20 січня по 07 лютого 2014 року.

Мені пощастило бути куратором цієї групи. Пощастило, тому  що зібралися на навчання педагоги, які дійсно віддані своїй справі - освіті найменших громадян України - діточок від рочку до трьох у дошкільних начальних закладах Миколаївської області.


В цій та наступних публікаціях будуть подані теоретична частина проекту та практична: авторські конспекти занять, проведених вихователями груп раннього віку - слухачами групи №16. 


Ранній вік (з року до трьох) – особливий період дитинства, коли кожний день має вагоме
значення в розвитку малюка. Зважаючи на те, що заклала природа, розвиток та становлення особистості у цей час відбувається дуже стрімко й залежить від соціальних умов, у яких зростає малюк. Впровадження особистісно орієнтованої освіти в практику роботи груп раннього віку дошкільних навчальних закладів потребує від педагогів розуміння та засвоєння її змісту, набуття ними вміння реалізувати окреслені завдання цієї освіти. Вона вимагає від педагога особистісно орієнтованого підходу до дітей, тісної взаємодії з їхніми родинами.

Закон України від 06.07.2010 № 2442-VI «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу» і Державна цільова програма розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року актуалізували питання надання обов’язкової дошкільної освіти всім дітям з п’ятирічного віку. Проте, сьогодні серед вихованців дошкільних навчальних закладів неухильно зростає кількість малят віком до трьох років, тому в усіх регіонах України відкриваються групи раннього віку.

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» вимоги до рівня розвиненості, вихованості, навченості дітей дошкільного віку визначаються Базовим компонентом дошкільної освіти України (державним освітнім стандартом). Реалізація Базового компонента дошкільної освіти забезпечується освітніми програмами та навчально-методичною літературою, що затверджена або рекомендована Міністерством освіти і науки України чи схвалена для використання в дошкільних навчальних закладах комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України.

У 2013/2014 навчальному році чинними є такі комплексні освітні програми, за якими можна здійснювати освіту дітей раннього віку в дошкільних навчальних закладах України:
програма виховання і навчання дітей від 2 до 7 років «Дитина» (наук. кер. Проскура О. В., Кочина Л. П., Кузьменко В. У., Кудикіна Н. В.);
освітня програма «Дитина в дошкільні роки» (науковий керівник Крутій К. Л.);
програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» (авт. кол. Білан О. І, Возна Л. М., Максименко О. Л. та ін.);
За педагогічними колективами дошкільних навчальних закладів зберігається право вибору освітньої програми.
Базовий компонент дошкільної освіти висуває до педагога дошкільного навчального закладу ряд вимог:
визнання самоцінності дошкільного дитинства, його особливої ролі в розвитку особистості;
збереження дитячої субкультури;
створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей;
пріоритет повноцінного проживання дитиною сьогодення у порівнянні з підготовкою до майбутнього етапу життя;
повага до дитини, врахування індивідуального особистого досвіду дошкільника;
компетентнісний підхід до розвитку особистості, збалансованість набутих знань, умінь, навичок, сформованих бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;
надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування у дітей уміння узгоджувати особисті інтереси з колективними;
формування у дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду.

Працюючи з дитиною раннього віку, вихователь має пам’ятати, що це найоптимальнішій період у житті дитини для розвитку її сенсорики, моторики й мовлення. Розвиток дитини неможливо відокремлювати від її поведінки, її практичної діяльності, з одного боку, та навчання − з другого. Для дво-трирічної дитини провідним видом діяльності, тобто тієї діяльності в якій максимально повно розвиваються всі психічні процеси: сприймання, уявлення, пам’ять, мислення, мовлення, уява, увага – є предметно-маніпулятивна. Тобто, для того, щоб щось сприйняти, зрозуміти, запамʼятати малюку треба побачити, почути, відчути предмет на дотик, смак, нюх. Це і складає предмет сенсорного виховання малят. Чим більше алізаторів дитини задіяно під час знайомства з властивостями предметів, що оточують малюка, тим еффективніше відбувається розвиток сприймання дитини. 
Спираючись на гуманістичні педагогічні ідеали, вихователям, які працюють з дітьми раннього віку, слід:
виробляти оптимістичну гіпотезу щодо розвитку дитини; усвідомлювати те, що кожна психічно нормальна дитина має необмежені можливості розвитку. Дорослий може або активізувати й супроводжувати цей процес або гальмувати його;
порівнювати розвиток дитини лише з нею самою – учорашньою, сьогоднішньою, імовірно завтрашньою;
зміщувати акценти з оцінки зовнішніх якісно-кількісних характеристик результатів діяльності та проявів поведінки дитини на аналіз їхньої особистісної ціни; сприймати малюка таким, який він є від природи;
не стільки самому добирати конкретні засоби зовнішнього впливу на дитину, скільки давати їй право самостійно обрати одну з наданих дорослим можливостей;
реалізувати принцип активності – право дитини на вибір, на прийняття самостійних рішень у нескладних життєвих ситуаціях;
розуміти, що довіри дитини слід удостоїтися, а не домагатися її силою своєї влади над нею;
звільнити емоційне життя малюка від напруги, дати імпульс розвитку його емоційної сприйнятливості;
вправляти дитину в умінні спиратися на власний (хай поки ще й обмежений) життєвий досвід, звертатися по допомогу за роз’ясненням до дорослого;
бути педагогічно творчим, відкритим інноваціям, підвищувати свій рівень психологічної грамотності.

У наш час усе більше уваги в сучасній науці та практиці приділяється періоду раннього дитинства, оскільки саме означений вік є часом великих змін і суттєво впливає на подальше життя дитини.

Основними напрямками розвитку дитини раннього віку є сенсорика, моторика та мовлення, що має враховувати в своїй роботі кожен вихователь, який працює в дошкільному навчальному закладі з дітьми цього віку. 

Й хоча розвиток дитини комплексний процес, вважаємо, що навчальні заняття в групі раннього віку за особистісно орієнтованої освітянської моделі не втратили своєї значимості для розвитку сенсорики, моторики та мовлення малюків другого та третього років життя.

Враховуючи той факт, що в групах раннього віку сучасного дошкільного закладу виховуються діти у віці від полутору до трьох років, пропонуємо добірку авторських конспектів занять, проведених з дітьми цього віку. Визнаємо, що комбінована форма планування та проведення занять в групі раннього віку є оптимальною для розвитку сенсорики, мовлення та дрібної моторики малюків. Проте, фізкультурні заняття, які мають власну методично-вивірену та узвичаєну структуру і спрямовані на розвиток моторики дітей раннього віку не можна комбінувати з іншими видами діяльності дітей, з метою запобігання зниження розвитку крупної моторики дітей та активізації їх рухової діяльності.

Мрія всіх батьків на світі – виховати свого малюка активною, гармонійно розвиненою особистістю, якому цікаво жити та самому бути цікавим для навколишнього світу. Ця мрія повністю може здійснитися, тільки для цього вихователям потрібно докласти чимало зусиль і завжди пам’ятати: яким би не був малюк, для мами та рідних, він завжди найкращий.

Підсумовуючи, зазначимо, що завдання вихователя раннього віку – оберігати дитинство, забезпечувати емоційний добробут малят, створювати всі передумови для їхнього розвитку. Від того, наскільки належно буде реалізовано означене – залежить майбутнє нашої країни.


Немає коментарів: