Єдина Країна! Единая Страна!

понеділок, 6 грудня 2021 р.

Сенсорне виховання у ранньому віці за допомогою дидактичних ігор Марії Монтессорі

Сенсорне виховання у ранньому віці за допомогою дидактичних ігор Марії Монтессорі

Олефір Ольга Олександрівна, 
вихователь ЗДО № 128 м. Миколаєва

У свою педагогічну роботу з дітьми раннього віку, я вирішила впроваджувати елементи методики італійського педагогі Марії Монтессорі, і поставила собі мету: створити необхідне розвивальне середовище для самовиховання, саморозвитку та самонавчання та напрацювати добірки ігор й вправ для формування сенсорно пізнавальної активності дітей. Тому впроваджую у роботу з дітьми систему сенсорних вправ Марії Монтессорі.
Ці  вправи розвивають почуття дотику, тактильні відчуття, навчаючи дітей бачити руками.
У своїй роботі я впроваджую настільно-друкарські ігри Марії Монтессорі. У кожній із них зазначено зміст, правила, ігрові дії, кінцівку; всі елементи гри взаємопов'язані (розрізні картинки, кубики з картинками, лото, доміно). 
Роль дидактичних ігор і занять у розумовому вихованні дітей безсумнівна. Гра – явище соціальне за своїм походженням та змістом, вона є історичним утворенням зумовлена розвитком суспільства, його культури. 

Це особлива форма життя дитини в суспільстві, у яких діти в ігрових умовах виконують роль дорослих, відтворюючи їхнє життя, працю та стосунки.
За допомогою  дидактичних ігор  діти вчаться:
  • мислити;
  • розрізняти;
  • групувати;
  • класифікувати. 
Плануючи для роботи з дітьми раннього віку дидактичну гру, звертаю увагу на її роль і характер.
Дидактичні ігри та вправи для дітей раннього віку
Ігри, спрямовані на диференціацію кольорів 
та їхніх відтінків
Дидактична гра «Квітники розквітли»
Мета. Вправляти дітей у диференціації кольорів. Закріпити назви кольорів, квітів. Розвивати
мислення, мовлення, зоровий аналізатор. Виховувати любов до рослин.
Матеріал: фланелеграфи (квітники) для дорослого (демонстраційний) і для кожної дитини; предметні картки з квітами й відповідні їм фігури (у вихователя), таці з такими самими фігурами (на столі для кожної дитини).
 Хід гри
Перед проведенням гри діти розглядають квіти на квітнику. Починаючи гру, вихователь нагадує їм про те, який красивий квітник є у них на території садочка, і пропонує кожному зробити свій квітник.
Вихователь показує дітям квітку на картці, діти разом із вихователем пригадують її назву, визначають колір. Після цього вихователь розміщує картку на демонстраційному фланелеграфі, промовляючи: «Тут виросла жовта-жовта кульбабка», а потім прикріплює поряд жовтий кружечок і каже: «А тут ще одна». 
Потім вихователь пропонує дітям посадити такі самі квіти на їхніх «квітниках».
Діти знаходять жовті круги на таці й «саджають» на своїх «квітниках» (фланелеграфах) кульбабки. Вихователь звертається до дітей із запитанням: «Де росте твоя кульбаба?», спонукаючи до відповіді «Тут», «Там». Наслідуючи вихователя, діти «саджають» кілька «квітів» (подібних до них фігур): мак, півонію тощо.Коли квітники «розквітнуть», кожна дитина показує свій і цікавиться, який квітник у сусіда. З дітьми, які не зробили помилок, у повторній грі вихователь створює квітники за словесною вказівкою, без демонстрації зразка.
Дидактична гра «Знайди предмет того кольору, який я назвала»
Мета. З’ясувати рівень уміння диференціювати предмети за основними кольорами; визначити рівень знань щодо назв кольорів.
Матеріал: іграшки різного кольору (лялька, машинка, пірамідка, брязкальце, дзвіночок тощо).
Дидактична гра «Рибки та рибалки» 
Мета. Вправляти дітей у диференціації кольорів. Учити розуміти поняття «велика», «маленька», «багато». Розвивати мислення, мовлення, зоровий аналізатор. Виховувати спостережливість.
Матеріал: овали (оранжеві та інших кольорів), картинка -золоті рибки.
Дидактична гра «Посади метелика на квітку» 
Мета. Продовжувати вчити дітей диференціювати основні кольори. Розвивати відчуття кольору; увагу, мислення, пам’ять. Виховувати почуття турботи про інших.
Матеріал: аркуш паперу зеленого кольору із зображенням 12 квіток однакової форми, двох розмірів (6 великих і 6 маленьких) і шести кольорів (по одній великій і маленькій квітці однакового кольору) - червоного, оранжевого, жовтого, синього, фіолетового, білого; 12 контурних картонних метеликів однакової форми (також двох розмірів і шести кольорів відповідно до розмірів та кольорів квітів).
 Ігри, спрямовані на ознайомлення дітей з величиною
Дидактична гра «Добери колеса до машин»
Мета. Продовжувати вчити добирати колеса до машин, орієнтуючись на величину та колір. Закріпити словосполучення: машина велика, маленька; колеса великі, маленькі; колеса сині великі; колеса червоні маленькі.
Матеріал: на картці намальовані дві машини  - велика (синя) та маленька (червона). Колеса в обох вирізані.
Хід гри
Вихователь в ігровій формі пропонує дітям дібрати колеса та дверцята до машин
Мета. Продовжувати вчити дітей вкладати вкладки у відповідні вирізи. Закріпити уявлення про величину: великий (маленький) будинок. Словник: будинок, дах, вікна. Продовжувати вчити узгоджувати прикметники з іменниками: червоний дах, червоні цахи, червоне вікно.
Дидактична вправа «Зберімо потяг»
Мета. Учити добирати колеса до потягів. Словник: потяг, паровоз, великий, маленький; вагон великий, маленький; колеса великі, маленькі. Учити повторювати слова та словосполучення з вірша Т. Волгіної «Паровоз».
Дидактичний матеріал: на картці намальовані два потяги різної величини та різних кольорів; колеса вирізані.
Дидактична гра «У кого такий самий» 
Мета. Вправляти у диференціації предметів за величиною. Закріпити назви кольорів. Розвивати окомір, мислення, мовлення, креативність. Виховувати організованість, посидючість.
Матеріал: фігури маленькі й великі, однакові за розміром, різного кольору.
Дидактична гра «Сходинки» 
Мета. Продовжувати вчити дітей будувати ряд за величиною  від найменшого до найбільшого. Закріпити поняття «прямокутник». Розвивати увагу, зоровий та тактильний аналізатори, мислення, мовлення.
Матеріал: для кожної дитини по п’ять прямокутників однакового кольору, але різного розміру.
Дидактична гра «Вище - нижче» 
Мета. Продовжувати вчити дітей знаходити на малюнку зображення вищих чи нижчих предметів. Закріпити поняття «вище - нижче», «високий  - низький», назви: пірамідка, ведмежа, ведмедик. Розвивати окомір, уміння вимірювати «на око», уміння виконувати словесну вказівку вихователя. Виховувати посидючість, інтерес до занять із дорослим.
Матеріал: площинне зображення пар «високий - низький», пірамідки та ведмежата.
Дидактична гра «Ляльки-подружки» 
Мета. Вправляти дітей у побудові ряду за величиною, закріпити вміння порівнювати об’ємні предмети за допомогою зіставлення. Закріпити поняття «найбільша», «найменша», «велика», «мала», «середня». Розвивати мислення, увагу, мовлення, ейдетичні відчуття. Виховувати позитивне ставлення до спільної діяльності з дорослим.
Матеріал: 5 паперових об’ємних ляльок, різних за величиною.
Ігри, спрямовані на ознайомлення дітей із формою
Дидактична гра «Ведмедик» 
Мета. Продовжувати вчити дітей вкладати вкладки різної форми та величини у відповідні вирізи. Закріпити назви частин тіла у ведмедика (голова, вуха, тулуб, лапи); вживання прийменника «у» (у ведмедика лапи). 
Продовжувати вчити повторювати словосполучення як прості речення (Ведмедик хороший. Ведмедик клишоногий).
Матеріал: на картці намальований ведмедик; усі його «деталі» - голова (коло), тулуб (великий овал), лапи (малі овали та кола) - вирізані.
Дидактична гра «Добери таку саму»
Мета. Учити добирати й накладати геометричні фігури різних кольорів на відповідні місця. Розвивати мислення, мовлення, увагу.
Матеріал: на картці намальовано два квадрати різних кольорів і два кола (так само різних кольорів); відповідні геометричні фігури лежать окремо; кількість фігур на картці поступово збільшують.
Хід гри
Діти в ігровій формі отримують завдання дібрати із запропонованих фігур такі самі, які є в них на картках. З метою ускладнення додають зайві невідповідні фігури.
Дидактична гра «Знайди батькам їхніх діток»
Мета. Учити добирати фігури, орієнтуючись на колір та форму.
Дидактична гра «Миші й килимки»
Мета. Учити дітей добирати деталі певної форми. Розвивати мислення, сприйняття, зорову увагу, дрібну моторику. Виховувати естетичний смак.
Матеріал: паперові килимки з певним геометричним візерунком з отвором різної геометричної форми, додаткові деталі.
Ігри, спрямовані на розвиток слухового сприйняття
Дидактична гра «Луна» 
Мета. Учити дітей повторювати за вихователем слова різної гучності та емоційного забарвлення. Розвивати слухове сприйняття; фонематичний слух. Виховувати бажання гратися з дорослим.
Дидактична гра «Послухаймо, що чути»
Мета. Учити дітей слухати аудіозапис звуків вітру, моря, співу пташок. Розвивати ейдетичні відчуття; слухове сприйняття; мислення, увагу, мовлення. Виховувати позитивні почуття від спільної діяльності з дорослим.
Матеріал: аудіозаписи звуків вітру, моря, співу пташок.
Дидактична гра «Шумові коробочки» 
Мета. Розвивати вміння дитини диференціювати звучання знайомих музичних інструментів. Розвивати слухове сприйняття.
Матеріал: 4-6 шумових коробочок, наповнених різноманітним матеріалом (горох, камінчики, мука, ґудзики, залізні кришечки тощо).
Ігри, спрямовані на розвиток смакового сприймання
Дидактична гра «Упізнай на смак»
Мета. З’ясувати рівень уміння дитини диференціювати знайомі смаки.
Матеріал: чай, вода, молоко, узвар тощо.
Дидактична гра «Смачні овочі»
Мета. Вправляти дітей у диференціації овочів на смак. Розвивати уяву, мислення, мовлення. Закріпити в словнику назви овочів (помідор, огірок, картопля, морква, капуста тощо).
Матеріал: різні овочі.
Ігри, спрямовані на розвиток тактильних відчуттів
Дидактична гра «Чарівна торбинка»
Мета. З’ясувати рівень уміння дитини диференціювати предмети на дотик, орієнтуючись на зовнішні ознаки.
Матеріал: торбинка, іграшки
Ігри, спрямовані на розвиток нюхового рецептора
Дидактична гра «Вгадай фрукт»
Мета. Вправляти дітей у диференціації фруктів за запахом. Розвивати уяву, мислення, мовлення. Закріпити в словнику назви фруктів (апельсин, яблуко, груша, абрикос тощо).
Ігри, спрямовані на розвиток просторової орієнтації
Дидактична гра «Зустріч сонечка»
Мета. Формувати розуміння понять «високо - низько», учити використовувати відповідні слова в мовленні. Закріпити назви тварин та їхні голоси.Учити повторювати за вихователем речення.
Матеріал: парканчик із травою; фігурки тварин та зображення сонечка, наклеєні на фланель; фланелеграф, на якому розміщені парканчик із травичкою.

Немає коментарів: