Єдина Країна! Единая Страна!

неділю, 5 грудня 2021 р.

Сюжетно-рольова гра з лялькою як засіб соціалізації дітей раннього віку

Сюжетно-рольова гра з лялькою як засіб соціалізації дітей раннього віку

Кирилюк Наталія Василівна,
вихователь Новоінгульського ЗДО
Костянтинівської сільської ради
Миколаївського району 
Миколаївської області

Чому діти так люблять грати? Чим гра так приваблює їх? Звідки беруть вони енергію, щоб без зупину бігати з м'ячем, годинами зводити замки й мости, бавитися з лялькою?
Радість гри - це радість творчості. Вже в перших своїх іграх дитина відчуває задоволення від виконання задуманого. Багато ігор доставляють дітям радість від  потреби в русі, в наслідуванні. Малюкам подобається і сам процес спорудження будівлі з будівельного матеріалу або з самого піску, в той же час, помітна радість від результатів докладених зусиль, вияву самостійності, фантазії. Необхідно так організувати гру, щоб вона була радісною у всіх відносинах. 
Спостереження за дитячою грою показують, що  дитина хоч і отримує задоволення, але воно відображає в ній не завжди приємні почуття і переживання: донька - лялька вередує, мама сердиться, шльопає її, донька плаче; на дачі мама вмовляє свою доньку: «Тобі нудно без мене, не плач, я буду кожен день приїжджати». Туга по мамі, примхи доньки і засмучення мами, взяті дитиною з свого досвіду, своїх переживань, які з великою щирістю виявляються в грі.
Гра повинна носити самодіяльний характер і все більше розвиватися в цьому напрямку ,за умови правильного педагогічного керівництва. Вихователю необхідно передбачати формування у дітей єдності позитивних реальних взаємин і морально цінних відносин, обумовлених роллю.
 
Вплив ігор на розвиток дитини дуже великий, адже в залежності від виду гри, дитина може розвиватися фізично, психологічно й особистісно.
Знайомство з навколишнім світом, розвиток уяви і фантазії, а також комунікаційних навичок – все це проявляється під час дитячих ігор.
Залежно від виду, гра здатна розвивати різні якості у малюка.
Не менш важливими є сюжетно-рольові ігри. Завдяки тому, що потрібно придумати сюжет гри, розподілити ролі і чітко їх дотримуватися , такі ігри вчать дітей дисциплінованості та відповідальності, а також розвивають уяву. У них  найбільш чітко проявляється характер малюка, його ставлення до одноліток. Під час такої гри дитина може копіювати поведінку своїх батьків, тому потрібно уважно стежити за тим, як вона себе поводить в рамках відведеної їй ролі. Якщо вона, граючи «в магазин» або «в сім’ю», постійно свариться з іншими дітьми, веде себе агресивно, то можливо, саме батьки, є причиною такої поведінки. Адже сам малюк не може сформувати модель поведінки в такому ранньому віці, тому скоріш за все він копіює поведінку в сім’ї.
З великого обсягу роботи, я вибрала тему «Сюжетні ігри» саме тому, що вона є необхідною і цікавою в ранньому віці. Розумію, що для успішної соціалізації дітей важливо, щоб вони змалку набували життєво необхідних знань про предмети і явища, що їх оточують, навчилися орудувати з предметами. Проводжу роботу з дітьми по ознайомленню з навколишнім життям, працею дорослих у різних сферах, щоб діти мали певні конкретні знання про навколишню дійсність, які б вони могли використати в грі.  Прагну в процесі гри розвити у дошкільників творчість, фантазію, уяву, використовуючи різні прийоми: запитання, заохочення, репліку, вказівку, оцінку окремих персонажів, також пробуджую інтерес до гри, бажання гратися в колективі однолітків, знання структури рольової гри (це чотири компоненти: розподіл ролей, ігрові дії ролей, ігрове застосування предметів та їх умовну заміну іншими предметами, стосунки між гравцями).
Намагаюсь наповнити осередок іграшками та предметами, які максимально допомагають наблизити дітей до знайомих їм предметів побуту. Шию постільну білизну для іграшкових ліжок, одяг для ляльок,  костюми для проведення заходів, накидки для дітей. Ігрові матеріали пропоную яскраві, досить мобільні, які легко трансформуються зі зміною теми гри. Залучаю до співпраці батьків, помічника вихователя, урізноманітнюю способи  використання їх, включаючись в спільну гру, схвалюю та підтримую дітей. Із задоволенням опрацьовую різні періодичні видання, користуюсь досвідом та порадами колег, переглядаю в мережі інтернет цікаве і корисне, щоб  використати на практиці. Розумію, що обов’язково необхідно мати різноманітні іграшки і матеріали, які підходять саме для дітей раннього віку і розміщувати їх так, щоб діти мали змогу взяти в руки будь яку з них. Іграшки мають бути такими, щоб дитина могла ними маніпулювати (торкатися, послухати, понюхати), що сприятиме розвитку її відчуттів. Стараюсь, щоб у осередку було декілька однакових іграшок та предметів, щоб не одна дитина мала змогу гратися ними, адже діти цього віку ще не вміють ділитися з іншими, тому в групі може виникнути суперечка. Тому виготовляю по декілька однакових комплектів іграшок. Я періодично виставляю нові іграшки, стежу за тим, щоб був необхідний комплект предметів на певну тематику. Слідкую, щоб іграшки були виконані у приємній для очей колірній гамі, з якісних і безпечних матеріалів. Вираз «обличчя» іграшки повинен бути привітним, здивованим, цікавим, веселим, смутним, бешкетник, але, ні в якому разі, не агресивним. Наявність в образної іграшки різних емоцій збуджує у дитини фантазію, викликає бажання гратися з такою іграшкою, включати її в уявний світ. 
Облаштування розвивального середовища для дітей раннього віку в дошкільному закладі починається з роз­дягальні. Вона зроблена   затишною і привабливою, шафи, в яких зберігаються речі малюків,  пофарбованні в різні кольори. На стінах роздягальні  прикріплені ілюстрації  з зобра­женням пір року на теми дитячих казок.
Осередок сюжетно-рольової гри облаштований у моїй групі в імпровізованому будинку. Таке розміщення зручне віддаленістю від інших осередків і захищеністю від втручання дітей, які не беруть участь у грі. Цей затишний куточок гарно видно з будь якого місця в групі, він достатньо привабливий для дітей. Тут я проводжу ігри-заняття  з іграшками. Використовую тематичні набори “ Дитячий садок”, “У лікаря”, “Сім’я”, “Водії”, “ На кухні”. “Перукарня”.
Ми з вихованцями граємо ігри та вправи для розвитку артикуляційного апарату та моторики рук в години дозвілля:
Нанизування кольорових намистинок, ґудзиків на нитку за кольором чи розміром.
Ігри з камінцями, паличками, мотузками (викладання ялинок, хатинок, візерунків).
Накручування стрічки на паличку.
Відгадування предметів на дотик .
 Сортування насіння на вибір вихователя. 
Викладання візерунків з природничого матеріалу.
Інсценізуємо забавлянки на зразок «Сорока-ворона».
Додаємо до повторень складів слова, утворивши чистомовку.
Розвиваємо мовне дихання за допомогою вправ – задмухати свічку, вдихнуть аромат квітів тощо.
Робимо артикуляційні вправи : у кого краща усмішка?, «тримати» за щокою цукерку і багато інших вправ.
Мета моїх занять - розширювати уявлення дітей про призначення предметів, учити правильно діяти з ними, переносити  отримані знання в самостійні ігри й повсякденне життя. Вчити будувати ігровий сюжет,  відповідно до набутого досвіду, відображати найпростіші  дії обраного персонажу; відтворювати їх в нескладних сюжетах за допомогою образних іграшок. Спонукати до спільної гри, формувати навичку  дітей гратися  разом. 
Конспект сюжетно-рольової гри на тему: «День народження ляльки Каті»
для дітей раннього віку
Мета: вчити будувати ігровий сюжет , відповідно до набутого досвіду, формувати у дітей вміння виконувати за допомогою вихователя ігрові дії, об’єднанні сюжетом; продовжувати вчити добирати атрибути до обраного сюжету. Залучати до участі в народно-хороводній грі, спонука до повторення за вихователем короткого віршованого тексту. Розвивати активне мовленнєве спілкування, розширити та поповнювати словник дітей словами з теми «Іграшки», « Посуд». Розвивати інтерес до сюжетно – рольової гри, дитячу самостійність. Виховувати дружні стосунки в процесі гри.
Обладнання: листівка, подарунки виготовленні дітьми, сюрприз-коробка, музичний супровід, кермо, лялька в ошатному вбранні, скатертина, ваза з квітами, іграшковий посуд для чаювання.
Попередня робота : святкування дня народження дітей в групі. Розглядання посуду. Бесіда на морально-етичну тему  «Як поводитись в гостях». Виготовлення подарунків. Перегляд мультфільму «День народження у Мушки». Дидактична гра «Сервіз».
Хід гри:
Діти заходять до групи.
Вихователь:- Сьогодні ми отримали листівку. Подивіться яка вона гарна, святкова. Давайте відкриємо та прочитаємо.
(вихователь відкриває, та повідомляє дітям)
-         У нашої знайомої ляльки Каті сьогодні день народження і вона запрошує нас в гості. Хочете її привітати?
-         А що дарують на день народження?
-         А ми можемо подарувати ті іграшки, які зробили своїми руками.
-         Виберіть хто, що буде дарувати.
(діти обирають подарунки називають та складають в сюрприз - коробку)
-         Подарунки підготували , а тепер на нас чекає автобус на якому ми поїдемо в гості.
(діти сідають в автобус під музичний супровід «Автобус містом йде»)
-         Погляньте, нас зустрічає лялька Катя!
(діти виходять з автобуса, підходять до ляльки. Лялька вітається ).
Вихователь – Катруся ми приїхали тебе привітати з днем народження, бажаємо бути розумною та гарною. Подаруйте Каті дарунки.
( Вручення подарунка)
Лялька - Дякую вам,я хочу вас пригостити, але не встигла накрити на стіл.
Допоможете мені?
(діти застеляють скатертинку, прикрашають стіл квітами,розкладають чайний сервіз. Лялька Катя пригощає чаєм).
Вихователь – Діти може хтось хоче привітати нашу іменинницю  віршем ?
Вихователь - Давайте нашу ляльку Катю святковим хороводом?
Народна гра « Коровай»
Лялька: - Дякую вам, за такі щирі привітання,за подарунки та гарний настрій.
Вихователь: -  Ми також хочемо тобі подякувати за смачне частування.
( подяка від дітей)
-         Катруся, так весело с тобою, але нам вже час повертатися до дитячого садка, ось вже автобус чекає!
Лялька: до побачення ,до нових зустрічей.
(діти сідають в автобус прощаються з лялькою, та під супровід «Автобус містом йде» повертаються до дитячого садка).

Немає коментарів: