Єдина Країна! Единая Страна!

неділю, 5 грудня 2021 р.

Вплив предметно-ігрового середовища на розвиток зображувальної діяльності в ранньому віці

Вплив  предметно-ігрового середовища на розвиток зображувальної діяльності в ранньому віці
Галицьких Надія Федорівна
м. Нова Одеса  
ЗДО № 5 “Зірочка”

    Працюючи з малятами, завжди пам'ятаєш, що все велике починається з малого. Ця тема мене найбільше зацікавила, так як з самого дитинства я люблю малювати і моє перше знайомство з олівцем відбулося  саме в дитячому садочку. Саме під час зображувальної діяльності дитина має можливість доступними засобами виразити свій емоційний стан, своє ставлення до навколишнього світу, вчиться самостійно створювати прекрасне. 

Зображувальна діяльність відіграє важливу роль для всебічного розвитку дитини. Під час виконання робіт в дитини відбувається тренування рухів пальців рук. Відомо, що розвиток зон мозку,які відповідають за мовлення, відбувається під впливом імпульсів, що йдуть від пальців. Якщо розвиток  рухів пальців відстає, то затримується і розвиток мовлення. Стимулювання мовленнєвого розвитку дітей шляхом тренування пальців рук є одночасно підготовкою руки до письма. Таким чином, стає зрозумілою важливість засвоєння дітьми умінь і навичок із зображувальної діяльності починаючи з раннього віку. Малятам треба навчитися бачити красу, відчувати її, реагувати на красиве емоціями і почуттями.
   Тому, щоб краще допомогти своїм вихованцям увійти в світ прекрасного, на основі отриманих знань, спираючись на зацікавленість та інтереси дітей, стараюся проводити заняття у творчій  та пізнавальній формі. Особливого  значення в зображувальній діяльності, я надаю формуванню відчуття кольору, адже колір займає особливе місце в ряді виражальних засобів і рано засвоюється дітьми. Під час спілкування з кольорами перед дітьми відкривається дивовижна краса світу, його емоційна душа із чутливими струнами барв. Від сприйнятого кольору діти не тільки милуються ним очима, вони відчувають його красу всіма органами відчуття: дивуються гарячому темпераменту червоного кольору, захоплюються мелодійним співом зеленого, насолоджуються медовим смаком жовтого та свіжим подихом блакитного, зачаровуються терпким ароматом казкового фіолету. Для розвитку уяви, творчої активності використовую нетрадиційні техніки малювання, що демонструють незвичне поєднання матеріалів та інструментів. Малювання губкою, ватними паличками, картопляними штампами, пальцями викликає у дітей сплеск емоцій: подив (“можна замазати руки”), радість (“Цікаво виходить”), задоволення (“В мене вийшло!”). Оволодіння дитиною не лише певною сумою знань і умінь, але й здатністю в розумних межах фантазувати, активно мислити, ризикувати - завдання не з простих, і що раніше починати це робити, то краще, доки у малюків ще не сформоване стереотипне мислення. 
     У базовому компоненті дошкільної освіти України  велике значення надається розвитку творчих здібностей дошкільників. Важливим результатом оволодіння дитиною мистецькою діяльністю є усвідомлення себе активним суб'єктом творчості, сформоване емоційно - цілісне ставлення до рукотворного світу. Предметно ігрове середовище є важливим чинником розвитку дітей раннього віку.
   “Предметно-розвиваюче середовище” - це система матеріальних об'єктів і засобів діяльності дитини,що функціонально моделює зміст розвитку духовного і фізичного стану відповідно до вимог основної загальноосвітньої програми дошкільної освіти;це сукупність умов, які забезпечують різнобічний розвиток дітей;це система матеріальних об'єктів їхньої діяльності.
   Творча діяльність  дошкільника раннього віку складається з багатьох компонентів. Її специфічна складова - фантазія: найвища напруга особистих емоційних і духовних сил, коли задум стає реально існуючим “художнім явищем” і втілюється в “художньому витворі”. 
   Творчість в образотворчій діяльності - це здатність знаходити ідеї в складних, надзвичайних ситуаціях, нестандартно бачити й використовувати реальні предмети; здатність змінювати форму об'єкта, щоб він виступав у новій якості; здатність оригінально використовувати й поєднувати різні засоби художньої виразності з елементами інтеграції видів образотворчої діяльності, - результатом чого є власний художній твір. дитяча образотворчість дає змогу розкритися типовим та індивідуально - особистісним рисам. Кожній дитині притаманний свій склад розуму, своя логіка; її думки свіжі, цілісні, а в душі заховано багато не вимовленого змісту,який шукає собі найкращого вираження. Кожен по - своєму  індивідуальний,неповторно сприймає предметний світ і відтворює його на площині за допомогою певних художніх прийомів, матеріалів та технік.
   Творчість у зображувальній діяльності дитини - складне особистісне утворення, в основі якого лежать емоційне сприймання, зображувальні вміння, знання, навички, задатки загального та специфічного характеру. Щоб надати  творчу характеру образотворенню дитини як складової різнобічного розвитку особистості, необхідні відповідні педагогічні засоби, зокрема:
створення емоційно - насиченого середовища;
ігри на засвоєння певних знань і оволодіння зображальними навичками та вміннями;
вправляння у різних видах образотворення;
самостійна образотворча діяльність дитини.
     Відомо, що самопізнання і пізнання навколишнього світу реалізується через безпосередні почуття. Зустрічі дитини з творами живопису, казками, цікавими явищами та об'єктами довкілля допомагають помічати красу, радіти і дивуватися їй, виявляючи свої почуття. Хвилювання, збудження, радість, острах, втіха чи невдоволення характеризують ставлення дитини до того, що її оточує. Слухаючи й вивчаючи художні твори, спостерігаючи природнв явища, вона переймеється первинними, есетичними емоціями, які впливають на зміст і динаміку її сприймання, уваги, уяви, мислення, пам'яті. Цілісно сприймати предмет чи явища дітям допоможуть попередні спостереження у групі, на дворі, на прогулянці - ознайомлення з кольорами та співвіднесення їх з порами року, природними явищами. Для розвитку творчості дитини сприяє підтримка дорослого у бажанні слухати, реагувати, наслідувати, повторювати, розглядати, обстежувати і емоційно - ціннісно сприймати все, що навколо нього. Дитина набуває образотворчих умінь поетапно завдяки відповідній послідовності виконуваних нею творчих завдань. В основі їх лежать певні зображувальні технічні засоби та знакова система символічного малюнка, яку вона засвоює ще змалку. Саме образами - символами  дитина починає спілкуватися з дорослими й однолітками, а доброзичлива підтримка батьків та вихователя значно сприяють реалізації природного художнього потенціалу проявом творчої індивідуальності. Атмосфера зацікавлення, заохочення, самостійності та урізноманітнення видів зображувальної діяльності спонукає до творчості. 
     Тому використовуючи різноманітність та варіативність в роботі з дітьми отримую разом з ними позитивні емоції від виконання  робіт. Запорукою гарного та цікавого заняття  є неодмінно красиві та різноманітні дидактичні матеріали, які допомагають не допустити в дитячу образотворчу діяльність одноманітність і нудьгу - це забезпечує жвавість і безпосередність дитячого сприйняття та дійсності.
Конспект заняття
Тема: Осіннє дерево.
Техніка: малювання долоньками.
Мета: розвивати ритм і кольоросприйняття,вчити бачити красу осінньої природи; продовжити використовувати техніку малювання долоньками; виховувати самостійність охайність
Матеріали та обладнання: лист А4 із зображеним на ньому стовбуром дерева, дошка, гуаш в мисочках, засушені листя дерев, аудіозаписи на осінню тематику
Попередня робота: спостереження за деревами восени під час прогулянок, читання художніх творів
Хід заняття
Вихователь: діти як красиво на вулиці! настала золота осінь розфарбувала все навколо своїми яскравими фарбами. Як ви думаєте, чому осінь називають золотою?(відповіді дітей). А давайте зараз пограємо в гру з якого дерева відірвався листок.
Дидактична гра “З якого дерева листочок?” 
(діти виходять по черзі ,вибирають листочок і знаходять деревце якому належить цей листочок)
Фізкультхвилинка “листопад”
Падають, падають листя,
У нашому садку листопад.
(змахи руками).
Жовті, червоні листя
За вітром в`ються, летять.
(Повороти  навколо себе).
Вихователь: Подивіться, у нас теж є невеликі деревця (показує заготовки). Чого ж не вистачає нашому дереву? (відповіді дітей) Правильно, листя. Зараз ми  намалюємо листочки за допомогою ваших долоньок. (діти з допомогою вихователя виконують по черзі роботу)
(після виконаної роботи дітки миють ручки)
Гра - медитація  “Я - листочок”
Вихователь: малята ми з вами спостерігали на прогулянці як гарно літають листочки. Давайте разом з вами уявимо, що ми як ті листочки. (при промовлянні фраз діти повторюють рухи за вихователем).
“Я - маленький листочок, позолочений осінню. Мене весело гойдає вітерець. Ось я відриваюсь від гілочки, злітаю. Як хороше кружляти над землею. Коли я втомлюся - спущуся та відпочину”.
Вихователь: Подивіться дітки, які чудові деревця у вас вийшли. Ви молодці, гарно попрацювали!
Конспект заняття
Тема: Дощик.
Техніка: малювання ватною паличкою.
Мета: продовжувати знайомити дітей з нетрадиційною технікою малювання (малювання ватною паличкою). Виховувати інтерес до малювання. Вчити дітей за допомогою ватної палички наносити ритмічні мазки. Виховувати акуратність.
Матеріали та обладнання: гуаш ( синього кольору, ватні палички, серветка, аркуші паперу на якому зображено хмаринку, парасольку для гри, дошка.
Попередня робота: Розмова про сезонні явища природи, розгляд сюжетні картинки з дощем, гра “Дощик і сонечко”.
Хід заняття.
Вихователь входить до групи з парасолькою в руці та читає вірш:
Дощ, дощ, досить лити,
Малих діточок мочити.
Парасольку швидше розкриємо,
Від дощу себе накриємо.
Вихователь звертається до дітей: Дітки! Вам сподобався вірш? Про що він?
Вихователь: Настала похмура, дощова осінь. Дощ йде все частіше і частіше. На подвір'ї сиро і холодно, кругом калюжі. А які речі стануть нам у нагоді, щоб ми не промокли?
(Вихователь пропонує дітям вибрати необхідні картинки, розташовані на столі та помістити на магнітну дошку).
(Діти показують: куртку, гумові чоботи, парасольку).
Вихователь:  А що ж нам допоможе сховатися від дощу?
(Відповіді дітей)
Вихователь: - Правильно парасольку!
Вихователь: - Парасолі бувають різного розміру та різного забарвлення. Вони виготовлені із спеціального матеріалу, що не пропускає воду. Щоб вода не збиралася на ньому, а скочувалась.
Вихователь звертається до дітей: - Парасолька у нас вже є, тому пропоную вам пограти у гру “Сонечко та дощик”.
Рухлива гра “Сонечко та дощик”.
Правила гри. За сигналом дорослого на слова “сонце” – діти “гуляють” (Під супровід музики, стрибають, бігають. Як тільки вихователь вимовляє слова “дощик” – збираються під розкритою парасолькою поруч із дорослим (Гра проводиться 2-3 рази).
 Вихователь :  Сьогодні я вас навчу малювати дощик за допомогою ватної палички. Вихователь докладно пояснює послідовність малювання. гуашевими фарбами. Діти спостерігають за діями вихователя.
Вихователь: - Спочатку слід вмочити ватну паличку в синю фарбу і прикласти до паперу, аркуш паперу дотримуємо рукою-помічницею та малюємо крапельки дощу. Ритм малювання крапель вихователь супроводжує ритмом слів: кап-кап-кап, кап-кап-кап. Потім вихователь пропонує дітям намалювати дощ “як ​​у мене”. Діти виконують самостійно. Педагог індивідуально допомагає тим дітям, у кого виникають труднощі. Заохочує дітей, які супроводжують ритм відбитків ритмом слів: кап-кап, кап-кап, кап-кап. вихователь бере руку дитини на свою, і малює разом кілька крапок.
Діти розглядають свої малюнки, педагог хвалить дітей за роботу та читає дітям вірш Г. Верд
У небі хмари набігли,
Але з собою ми парасольку взяли.
Гучно б'ють об землю краплі, -
Ми не боїмося ні краплі.
Після закінчення малювання, вихователь розміщує роботи дітей у куточку творчості.

Немає коментарів: