Єдина Країна! Единая Страна!

неділю, 5 грудня 2021 р.

Формування сенсорних еталонів у дітей раннього віку засобами дидактичних ігор

Формування сенсорних еталонів у дітей раннього віку засобами дидактичних ігор

Санько Світлана Андріївна
м. Миколаїв ЗДО №47
 
Формування у дітей сенсорних еталонів має велике значення в сенсорному вихованні. Засвоєння сенсорних еталонів – тривалий і складний процес, не обмежений раннім дитинством.
Знання сенсорних еталонів набувається завдяки користуванню предметами з різними властивостями для аналізу та виділення еталонів в різних ситуаціях, тобто використовування їх як «одиниць виміру». А ми починаємо знайомити малюка з сенсорними еталонами вже в ранньому віці.
Сенсорне виховання - це розвиток сприйняття дитини і формування його уявлень про зовнішні властивості предметів: їх форму, колір, величину, положення в просторі, запах, смак. З сприйняття предметів і явищ навколишнього світу і починається пізнання.
Вік раннього дитинства найбільш сприятливий для вдосконалення діяльності органів чуття, нагромадження уявлень про навколишній світ.


Велике значення у сенсорному вихованні має формування у дітей уявлень про сенсорні стандарти - загальноприйняті зразки зовнішніх властивостей предметів. У якості сенсорних еталонів кольору виступають сім кольорів спектра і відтінки за світлістю та насиченістю, як еталони форми - геометричні фігури, величини - метрична система заходів. Свої еталони має слухове сприйняття (це фонеми рідної мови, звуковисотні вимови), свої - в смаковому, нюховому сприйнятті.

Засвоєння сенсорних еталонів - тривалий і складний процес, не обмежується рамками раннього дитинства і має свою передісторію. Засвоїти сенсорний еталон - це зовсім не означає навчитися правильно, називати те чи інше властивість. Необхідно мати чіткі уявлення про різновиди кожної властивості і головне, вміти користуватися такими уявленнями для аналізу і виділення самих різних предметів в самих різних ситуаціях. Інакше кажучи, засвоєння сенсорних еталонів - це використання їх як «одиниць виміру» при оцінці властивостей речовин. З сприйняття предметів і явищ навколишнього світу починається пізнання. Всі інші форми пізнання - запам'ятовування, мислення, уява - будуються на основі образів сприйняття, є результатом їх переробки. Тому нормальний розумовий розвиток неможливий без опори на повноцінне сприйняття.

Значення сенсорного виховання полягає в тому, що воно:
- є основою для інтелектуального розвитку;
-упорядочивает хаотичні уявлення дитини, отримані при взаємодії із зовнішнім світом;
- розвиває спостережливість;
- готує до реального життя;
- позитивно впливає на естетичне почуття;
- є основою для розвитку уяви;
- розвиває увагу;
-дає дитині можливість оволодіти новими способами предметно-пізнавальної діяльності;
- забезпечує засвоєння сенсорних еталонів;
- забезпечує освоєння навичок навчальної діяльності;
- впливає на розширення словникового запасу дитини;
- впливає на розвиток зорової, слуховий, моторної, образної видів пам'яті.
Нашу групу відвідують діти 2 - 3 річного віку. Це вік, коли малюк усвідомлює себе як окремої людини. І ми, як педагоги повинні розширити і збагатити досвід, що нагромадився дитини в навколишньому світі, формувати уявлення про предмети, про найпростіших зв'язках між ними.
Мета моєї роботи: Створення умов, що забезпечують ефективне використання дидактичних ігор для формування уявлень про сенсорні еталони.
Основними завданнями моєї роботи є:
1. Створити умови для збагачення і нагромадження сенсорного досвіду дітей в ході предметно-ігрової діяльності через ігри з дидактичним матеріалом.
2. Формувати вміння орієнтуватися в різних властивостях предметів (колір, величину, форму, кількість).
Оскільки ця система включає передусім основні кольори спектру (червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий, білий і чорний), 5 фігур (коло, квадрат, прямокутник, трикутник, овал), 3 різновиди величини (великий, середній , маленький), то, очевидно, потрібно, щоб у дитини складалися в першу чергу уявлення саме про ці фігурах, колірних тонах, величинах, але без узагальнюючого значення. Оскільки в ранньому дитинстві ще не поставлено завдання засвоєння дітьми загальноприйнятих еталонів, навчання не повинно включати обов'язкового запам'ятовування назв окремих кольорів, форм.
Навчання має включати формування у дітей узагальнених способів обстеження багатьох якостей, службовців вирішенню низки схожих завдань. Співвіднесення, звірення об'єктів між собою як раз і є узагальненим способом, що формується на етапі раннього дитинства і що дозволяє успішно вирішувати певне коло завдань на розрізнення кольору, форми, величини.
Одним з основних засобів розвитку сенсорики у дітей є дидактичні ігри та вправи, які необхідно проводити не від випадку до випадку, а в певній системі, в тісному зв'язку із загальним ходом сенсорного навчання і виховання дітей.
Для виконання поставлених завдань, я створила відповідно віковим особливостям дітей розвиваюче середовище, де помістила різноманітні іграшки (пірамідки, пазли, логічні кубики, кубики, мозаїку, і т. Д.). Я використовую багатофункціональні дидактичні посібники для дітей раннього віку, які сприяють розвитку зорового сприйняття, уваги, дрібної моторики рук (розстібання і застібання блискавок, гудзиків, використання шнурівок); виготовила дидактичні ігри з прищіпками, зі шнурівкою, і так далі; оформила куточок сенсорики і назвали його «Чомучки».

Дидактичні ігри є для малюків найбільш придатною формою навчання сенсорним еталонам, тому поставлені завдання я вирішую через гру. Перш ніж почати гру, викликаю у дітей інтерес до неї, бажання грати. Це досягаю різними прийомами. Використовую потішки, загадки, дидактичні іграшки.
Для правильного формування у дітей уявлень про колір, роботу проводимо поетапно:
-на першому етапі формую у дітей уміння орієнтуватися в двох контрастних кольорах, підібрати до зразка однорідні парні предмети. Для реалізації даного етапу проводжу з дітьми наступні дидактичні ігри:
«Покажи таку ж мозаїку»; «Принеси такий же м'ячик»; «Розклади по тарілках» (при цьому постійно використовую нові предмети: фломастери, кубики, ковпачки, щоб дітям було цікаво і запропонована гра не набридла); «Знайди пару» (рукавиці, чобітки).
На перших заняттях кольору предметів не називаємо. Для того щоб малюкам стали зрозумілими такі вирази, як «такий же» - «не такий», використовую прийом прикладання впритул одного предмета до іншого.
На другому етапі я формую у дітей уміння орієнтуватися в чотирьох контрастних кольорах: червоний, синій, жовтий і зелений. Цьому сприяє підбір за зразком різних предметів (смужки, кубики, ляльковий посуд).
На даному етапі дітям подобаються такі дидактичні ігри:
«Прив'яжи ниточки до кульок»; «Постав букет квітів у вазу»; «Сховай мишку»; «Розклади за кольором»; «Парасолька Для Олі»; «День народження Сонечка»; «Пригостимо Ляльку чаєм»; «Вкладемо Ляльку спати».
Для зацікавленості дітей використовую різні дидактичні матеріали, чергуючи їх.
Всі наявні в групі дидактичні матеріали я поповнюю і виготовляю сама.
На цьому етапі підводимо дітей до розуміння того, що різні предмети можуть мати однаковий колір.
Робота на третьому етапі - підбір іграшок, природного матеріалу до слова, що означає колір предмета (4-6 кольорів). Діти грають і виконують такі завдання: «Знайдіть предмети тільки жовтого (червоного, синього і т.д.) Кольору» (кубик, м'яч, тарілочка, прапорець); «Курочка і курчата».
Звичайно, бувають помилки, але я їх по ходу гри виправляю. Малюки із задоволенням грають в запропоновані дидактичні ігри, люблять розглядати ілюстрації до книги «Кольори».
До кінця навчального року багато малюків правильно називають основні кольори. Для тих же дітей, кому складно даються назви кольорів, досить того, що малюки можуть показати предмети того кольору, який йому називають.
Для формування уявлень про форму предметів я вчу дітей розрізняти предмети за допомогою операції порівняння (наприклад: спонукаю дітей підшукувати порівняння: «На що схожий м'ячик за формою?» (М'ячик за формою круглий, такий же круглий як апельсин). Далі пропоную дітям знайти самостійно об'єкти з даними ознакою. Здійснюємо такі практичні дії, як накладення фігур, прикладання, перевертання, обведення пальцями контуру, обмацування, малювання. Після освоєння практичних дій дитині легше дізнатися фігури, які необхідно знати  у ранньому віці.
Для правильного визначення величини у дітей формуємо такі уявлення:
- Підбір однакових величин за зразком;
- відмінності між предметами за величиною шляхом прикладання і накладання;
- закріплення назв за предметами різної величини «великий», «маленький», «короткий», «довгий», «вузький», «широкий».
В іграх на визначення величини використовується найбільша кількість предметів. Це іграшки різних розмірів: м'які кубики, м'ячики, коробки. Дидактичні ігри: «Який м'яч більше», «Великі і маленькі ляльки», «Збір фруктів», «Пірамідки», «Знайди кубик (великий або маленький)» ; «Весела вантажівка»; «Зберемо урожай» сприяють розвитку таких психічних процесів як увага, мислення. У дітей закріплюються навички про величину предметів.
Для розвитку тактильних відчуттів використовую такі ігри як, «Хустинка для ляльки», «Дізнайся фігуру», «Чудесний мішечок».
Саме використання дидактичної гри допомагає мені підвищити у дітей рівень сенсорного виховання, сформувати знання по сенсорному розвитку. Через дидактичну гру діти знайомляться з сенсорними еталонами, зі способами обстеження предметів. У дітей формується, повно і розчленовано сприйняття властивостей предметів, вчаться аналізувати, порівнювати предмети.. Діти стали більш уважними, посидющими, під час ігор підтримують дружні стосунки.
Тому, можна зробити висновок, що для формування сенсорних еталонів у дітей раннього віку необхідно систематично проводити заходи з використанням дидактичних ігор, а також використовувати дидактичну гру у вільній діяльності дітей.
Ну і звичайно ж, реалізація даного проекту не обходиться без участі батьків. З батьками проводяться індивідуальні бесіди «Ігри та вправи, що сприяють сенсорному розвитку та вихованню», консультації «Роль сенсорного виховання у розвитку дітей раннього віку», «Знайомство з сенсорними еталонами, способами обстеження предметів», «Дидактична гра як засіб сенсорного виховання дітей», батьківські збори, анкетування з виявлення рівня знань батьків про сенсорному вихованні. Були оформлені папки - пересувки, наприклад, «Дидактичні ігри з сенсорики для дітей 2-4 років», а також батьки залучалися до виготовлення і придбання дидактичного матеріалу.
Крім того, батьки також дізналися і розширили свої знання про те, що таке сенсорне виховання, яке воно має значення в розвитку дитини і яку роль в сенсорному вихованні грає дидактична гра.
Таким чином, дані, отримані в ході нашої роботи, підтверджують той факт, що дидактична гра має величезне значення в формуванні сенсорних еталонів, дидактична гра - найбільш прийнятний і ефективний спосіб формування знань у дитини. Вона, допомагає дитині дізнатися, як влаштований навколишній світ і розширити його кругозір, сприяє формуванню особистості.
Виходячи з цього можна вважати, що дидактична гра є цінним засобом виховання сенсорної активності дітей. У ній діти охоче вчаться порівнювати, класифікувати, уточнювати свої знання. Вона допомагає зробити будь-який навчальний матеріал захоплюючим, викликає у вихованців глибоке задоволення, створює радісний робочий настрій, полегшує процес засвоєння знань.

Немає коментарів: