Єдина Країна! Единая Страна!

неділю, 5 грудня 2021 р.

Використання нетрадиційних технік зображувальної діяльності у розвитку творчих здібностей дітей раннього дошкільного віку

Використання  нетрадиційних  зображувальних  технік у розвитку творчих здібностей дітей раннього віку

           Ніконова Ірина Георгіївна
ЗДО «Веселка»
с. Галициново

Зображувальна діяльність дає дитині змогу відкрити й пізнати навколишній світ, сформувати уявлення про нього, виразити в малюнках своє розуміння світу і ставлення до нього. Із раннього віку діти намагаються відобразити свої враження про навколишній світ у зображувальній творчості. Для цього їм не потрібні фарби, пензлі, олівці. Вони малюють пальчиками чи долоньками на запотілому вікні, паличкою на піску, водою, розлитою на столі, інколи маминою помадою чи зубною пастою на склі тощо.

Природний потяг до малювання проявляється дуже рано, а відтак діти освоюють нові прийоми відображення навколишньої дійсності в особистій художній творчості. Саме тому так важливо ознайомити дітей з різними техніками зображувального мистецтва, зокрема з нетрадиційними.
Що мається на увазі під словосполученням «нетрадиційне малювання»?
Нетрадиційне малювання - мистецтво зображувати не ґрунтуючись на традиції.
У процесі своєї професійної діяльності я використовую нетрадиційні способи в зображувальній діяльності дітей раннього віку,  щоб сприяти розвитку творчості та уяви.


Чому саме ця тема мене зацікавила? Спостерігаючи за дітьми на заняттях із зображувальної діяльності та під час вільної творчості, можна помітити , що багато дітей бояться малювати звичайними способами, оскільки їм здається, ніби вони не вміють малювати, що в них нічого не вийде. Тож я замислилася над тим, яким чином можна підвищити інтерес малюків до малювання. Як відійти від звичних пензликів і олівців та спробувати використовувати інші зображувальні матеріали та способи малювання. Я розпочала використовувати на заняттях і в повсякденній діяльності дошкільників нетрадиційні техніки малювання й дійшла висновку, що така діяльність надзвичайно захоплює й дивує дітей. Вони охоче беруться освоювати нові художні матеріали, готові по декілька разів повторювати ту чи ту дію. І що ліпше вдається дія, то з більшим задоволенням діти її повторюють, ніби демонструючи свій успіх, радіють, привертаючи увагу дорослого до своїх досягнень.
Особлива цінність цих технік полягає в тому, що вони дають дітям змогу швидко досягти бажаного результату діяльності, реалізу­вати власний творчий задум.
Я вважаю, що нетрадиційна зображувальні діяльність з малятами є необхідною, цікавою.  Тому що у дітей з використанням нетрадиційного малювання розвивається орієнтовно-дослідницька діяльність, фантазія, пам’ять, естетичний смак, пізнавальні здібності, самостійність. Нетрадиційні  техніки - це поштовх до розвитку уяви, творчості, прояву самостійності , ініціативи, вираження індивідуальності. Саме це було поштовхом до обрання мною цієї теми .
 Опанування нетрадиційними техніками малювання дає змогу маленькому художнику відійти від предметного зображення, виразити в малюнку свої почуття й емоції, дарує свободу діяльності, вселяє впевненість дітей у своїх силах. Володіючи різними техніками зображення предмета, діти отримують можливість вибору, що сприяє розвитку творчих здібностей, обдарувань дошкільників.
Заняття з малювання із застосуванням  нетрадиційних технік я проводжу в блоці спільної діяльності у другій половині дня, а також як індивідуальну роботу. Результат роботи кожної дитини залежить від її зацікавленості. Саме тому я вважаю за необхідне використовувати додаткові стимули: ігри, сюрпризні моменти, прохання дорослого про допомогу, музичний супровід, мультимедійні засоби тощо. Все це допомагає  в моїй роботі, щоб дітям було цікаво.
У період раннього дошкільного віку я використовую певний набір нетрадиційних технік зображувальної діяльності, які відповідають віковим можливостям дітей: різновиди кляксографії, малювання долонькою, пальчиком, кулачком, повітряними кульками, мильними бульбашками, опалим осіннім листям, нитками,  відтиснення зім'ятим папером, поролоном, сірниковою коробкою, склянкою, «печатками» з картоплі тощо.
У своїй роботі я зрозуміла що всі діти люблять малювати , але творчість  не може існувати під тиском. Адже малювання для дитини – радісна натхненна праця,  до якої не треба  примушувати,  але дуже важливо стимулювати і підтримувати  малюка, поступово відкриваючи перед ним нові можливості образотворчої  діяльності. І я зрозуміла,  що нестандартні підходи до організації образотворчої діяльності дивують і захоплюють дітей . Діти відчувають незабутні позитивні емоції, а за емоціями можна судити про настрій дитини, про те, що його радує, що його засмучує.
Познайомившись з методичною літературою  я знайшла дуже багато цікавих ідей і поставила перед собою наступні завдання:

  • Сформувати у дітей технічні навички малювання.
  • Познайомити дітей з різними нетрадиційними техніками малювання.
  • Навчити створювати свій неповторний образ, в малюнках з нетрадиційного малювання використовуючи різні техніки малювання.
  • Познайомити дошкільнят ближче з нетрадиційним малюванням.
  • Формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності.

З метою досягнення цих завдань я  разом з батьками влаштовувала розвиваюче середовище , підготувала матеріал для малювання (штампи, пластикові ложки, трубочки, поролон, сірникові коробочки, повітряні кульки,  печатки з овочів , ватні палички). 
Також , щоб зацікавити та залучити батьків взяти участь у процесі художньо-естетичного розвитку дітей та активізації їх творчого потенціалу, я розробила та провела консультації та анкетування  для батьків з таких тем:
  • «Чим можна зайняти дитину у вихідний день»
  • «Навіщо дітям малювати» 
  • «Розвиток творчих здібностей дітей у спосіб нетрадиційного малювання»
Зробила альбом з нетрадиційною технікою малювання, як зразок для батьків  для самостійних домашніх робіт. Організувала для батьків виставку дитячих робіт з нетрадиційною технікою малювання та  виставку книг з нетрадиційними методами малювання. Також ділюся своїм досвідом з цієї теми під час відкритих переглядів, консультацій з педагогами закладу  та приймаючи участь у методичних об’єднаннях. 
Також я склала перспективний тематичний   план роботи занять з використанням нетрадиційних технік малювання, конспекти занять для дітей раннього віку,  вибрала тему для самоосвіти «Нетрадиційна техніка малювання в дитячому садку». 
Зразок перспективного планування занять із зображувальної діяльності з використанням нетрадиційних технік
Місяць: вересень 
Кількість занять: 1 заняття на тиждень (четвер)
Конспект заняття  із зображувальної діяльності з використанням  нетрадиційного   способу  малювання для дітей групи раннього віку 
Тема:  «Помічники для бджілки  Майї» 
Програмовий зміст : 
закріплювати знання про основні кольори;  формувати  вміння комбінувати кольори ;
навчати дітей прийому зображення  об’єкту  нетрадиційним способом – малювання пальчиками; 
ознайомити із зовнішнім виглядом бджоли; розвивати інтерес і позитивне ставлення до малювання;
виховувати дбайливе ставлення до комах. 
Матеріали й інструменти: іграшкова бджілка,  баночка з медом, іграшковий посуд ( чашки для чаю) ; ілюстрації з зображенням комах ; фарби -гуаш білого та жовтого кольорів,  чорний фломастер,  серветки, аркуш  альбомного паперу  із зображенням квіткової галявини.
Попередня робота. Спостереження за бджілками в квітнику. Читання розповіді «Пригоди бджілки Майї» або перегляд  мультфільму «Бджола Майя».
Хід заняття.
1.Розглядання ілюстрацій «Комахи»
В: Малята послухайте загадку і покажіть цю комаху на малюнку.
Ця маленька трудівниця
Мед збирає як годиться
Все у вулик, все у  соти,
Не цурається  роботи .
Хто це? ( Бджілка) 
Розглядання і опис бджілки 
2. Сюрпризний момент. В групу залітає іграшкова бджілка.
Б: - Доброго ранку малята!
Бджілка читає малятам віршик.
Ти солодке полюбляєш?
Ну тоді про мене знаєш!
Я над квітами літаю.
Друзів медом пригощаю.
Не велика й не мала,
А зовуть мене (Бджола)
В: -Здрастуй бджілко! Як тебе звати?
Б: -Мене звати Майя. Малята допоможіть мені ,будь ласка . Щоб зібрати багато квіткового нектару , мені потрібні помічники -  трудівниці –бджілки. В: -Малята , допоможемо  бджілці Майї?
3.Д/гра «Склади бджілку» 
Мета: вчити дітей із 2-3 частин розрізного малюнка  складати зображення бджілки, вчити дітей бачити цілісний образ .Розвивати зорову пам’ять, увагу,  логічне мислення.
4.Показ прийому нетрадиційної техніки  та пояснення вихователя.
Наберіть на пальчик фарбу жовтого кольору,  поставимо  відбиток на аркуші паперу. Це буду у нас голова .Нижче поставимо другий відбиток і легенько потягнемо  пальчик до низу - виходить тулуб бджілки . Витремо пальчик серветкою . Наберемо на пальчик гуаш білого кольору: малюємо крильця.
Поставимо  відбитки пальчиком по обидва боки тулуба бджілки. Витремо пальчик.
(Активним дітям можна запропонувати намалювати багато бджілок).
Тепер,  коли фарба підсохла , візьмемо у руки чорний фломастер і малюємо  на черевці смужки ,а на голові - вічка та вусики. Бджілка готова!
5.Пальчикова гімнастика.
Ось бджілка прилетіла  
І на квіточку присіла.
Посиділа, нектару  попила 
І додому у вулик полетіла.
6.Самостійна робота дітей. Індивідуальна допомога вихователя.
Бджілка дякує малятам за таких гарних друзів і хоче малят пригостити чаєм із медом.
Мовленнєві  ігри «Який на смак мед»,  «Чим пахне мед».
7. Підсумок заняття та виставка дитячих робіт.
- Яка гостя до нас сьогодні завітала?
- Яку користь приносять бджоли?
- Якими кольорами малювали? Чи цікаво було це роботи?


Немає коментарів: