Єдина Країна! Единая Страна!

вівторок, 7 грудня 2021 р.

Вплив розвивальних ігор на розвиток мовлення дітей раннього віку

Вплив розвивальних ігор на розвиток мовлення дітей раннього віку

Болтач Людмила Василівна
вихователь ЗДО №125
м. Миколаєва
 
Розвиток дитини починається з перших місяців життя.  Основною діяльністю дітей раннього  віку  - є гра, через яку і відбувається знайомство та сприймання навколишнього середовища.
Дитина  з раннього  віку знайомиться  з оточуючим світом та здатна діяти більш усвідомлено, тому цей період вважається сприятливим для розвитку та навчання. Розвиваючі ігри для дітей 1-3 років мають певну спрямованість - вивчення кольорів, форм,  наслідування звуків тварин, а це сприяє  розвитку  мовлення. Також в цей період слід пам'ятати про розвиток дрібної моторики. Для цього ідеально підходять пазли, кубики, пірамідки, застібки, ляльки, м’які іграшки та м’які книжки з малюнками, які також  мають великий   вплив на розвиток мовлення. Велику популярність на сьогодні здобули так звані "бізіборди," в яких компонуються завдання різного типу, закріплені на одній панелі.
У  своїй роботі з дітьми раннього віку  велику увагу приділяю розвиваючим  іграм.
Розвиваючі  ігри - це комплекс вправ, основними напрямками яких є:
  • Формування логіки малюків;
  • Мовленнєвий розвиток;
  • Розвиток мислення;
  • Дрібна моторика пальців.
Кожна гра має свою мету. А мета розвивальних ігор - розвивати дитину, давати нові знання і можливості.

 
“Давай пограємо!” - як знайоме це прохання дитини, а для мене це звучить як приємна мелодія тому що, дитина відчуває величезну радість від того, чим ми будемо займатися. Звичайно, граючи з малюком,  слідую за його бажаннями: він сам пояснює, що потрібно робити, а я почуваю себе його партнером або персонажем його задуму,  при цьому скеровуючи напрямок гри.
Роль розвиваючих  ігор  у освітніх процесах   неможливо переоцінити. Діяльність дитини  проходить набагато цікавіше і продуктивніше якщо вона  розуміє  правила гри та доводить розпочату гру до кінця. Малюк  емоційно і із задоволенням  виконує всі завдання. Якщо граючись я навмисно “помиляюсь”, не там ставлю картинку або  пазл, дитина мене виправляє, при цьому показуючи  свої розумові здібності. Допомогаю малюку  досягти розуміння та  успіху в грі. А успіх та похвала є  основним стимулом, який окриляє дитину і вона знову і знову  буде повертатися до того, що її зацікавило, сподобалось і головне - получилось. 
У своїй роботі  використовую  різні конструктори, настільні та  дидактичні ігри  які допомагають розвивати мовлення, логіку, увагу, пам’ять, образне мислення і дрібну моторику.  В  процесі збирання конструктора, чи  споруджуючи з цеглинок  хатинку, чи викладаючи на магнітній дошці свій задум, діти вчаться приймати свої перші рішення. Такі ігри здатні активізувати  розвиток мовлення та образне мислення дитини.  .
Розвивальні ігри  мають  відповідати вікові дітей та відповідати їх функціональним можливостям з незначним підвищенням ступеня складності, а також  бути динамічними, варіативними, різноманітними. 
Існують три основних правила застосування розвиваючих ігор:
  • поєднання ігор та освітніх завдань;
  • перехід від гри до пізнання;
  • поступове ускладнення поставлених завдань.
Розвивальні ігри - це як погляд в майбутнє. Граючись, дитина вчиться пізнавати навколишній світ. Отже,  вважаю, що можливості  розвивальних ігор безмежні, адже вони спонукають до створення нових завдань і пошуку нових рішень, а це вже крок до творчості. Розвивальне ігрове середовище дає можливість займатися улюбленою справою та викликати бажання емоційно імпровізувати та фантазувати.

Незважаючи на те, що гра  організовується дорослим, але повністю підвладна дитині, не обмежує її діяльності та забезпечує повну свободу вибору. Розміщення ігрового матеріалу згідно з осередками дозволяє дітям об’єднуватись в підгрупи за інтересами. 
Розвивальне ігрове середовище має вплив на  розвиток мовлення,   мислення дітей, дає їм можливість вільно маніпулювати об’єктами, конструювати різні моделі бачення світу, вирішувати творчі завдання, соціалізацію дитини, впливає на всі аспекти її розвитку. 
Заняття  І молодша група
Тема: «Зустрічаємо гостей»
Мета: вчити елементарних правил поведінки між дітьми та дорослими (вітатися,прощатися,дякувати).
Спонукати підтримувати діалог дітей з вихователем, вступати з ним в ігрову взаємодію; формувати початкові навички сервірування столу  (серветки, блюдце,чашка,ложка); продовжувати вчити групувати предмети за певними сенсорними ознаками-формою.
Розвивати діалогічне мовлення дітей та їх артикуляційний аппарат.
Виховувати бажання допомагати іншим, виявляти співчуття.
Обладнання та матеріали: лялька,  серветка, скатертина, різні види посуду.
Попередня робота: Дидактична вправа «Давайте познайомимось», Д/г «Відгадай якої форми?», Д/г «Сервіруємо стіл для чаювання».
Словник :  назви посуду ( чайник, блюдце,чашка, ложка); скатертина, серветка.
Хід заняття
І
- Діти до нас сьогодні завітали гості. Давайте з ними привітаємося. ( Діти вітаються ручкою)
(стук в двері)
-Дітки, до нас ще одна гостя поспішає. Хто це ? ( дітки відповідають)
- Так, це лялька,давайте з нею привітаємось. ( діти вітаються)
- Доброго дня, !
ІІ
Дидактична вправа «Давайте познайомимось» (діти вітаються за ручку, обіймаються)
- Лялечка мені шепоче, що хоче з вами познайомитись. ЇЇ звати Даринка, а вас як? (діти по черзі називають своє ім’я).
- Даринко, ти щось засумувала, у тебе щось трапилося? ( лялька ніби шепоче на вушко вихователю)
- Ой, дітки Даринка коли поспішала до вас у гості, розсипала смачненьке, яке несла вам в подарунок.
- А давайте допоможемо Даринці зібрати печиво.
- Будемо з лялькою ми грати,
Допоможемо їй печеньки зібрати.
- Д/г « Зберемо печиво» ( діти підходять до столу, на столі розсипане  печиво і діти його розкладають у відповідні форми квадратну та круглу.
- Молодці малята, гарну справу зробили, допомогли ляльці зібрати смачненьке печиво. Даринка дякує нам, посміхається та хоче з нами пограти.
Фізхвилинка:
Щось не хочеться сидіти (голівка вправо-вліво)
Треба трохи відпочити (крокуємо)
Руки вгору, руки вниз.
На Даринку подивись (наклони вперед)
Вище руки підійміть
І спокійно опустіть.
Плесніть ,діти кілька раз.
За роботу, все гаразд.
- Даринко,тобі сподобалося з нами гратися? Разом нам було цікаво і весело. За те, що ви такі хороші дітки лялечка дарує вам  свій подарунок.
- Що ми повинні сказати Даринці за подарунок? ( відповіді дітей)
Так, дітки , давайте скажемо Даринці «дякую» ,за такий гарний подарунок. (діти дякують ляльці за подарунок).
ІІІ
- Малята, а давайте нашу гостю пригостимо смачненьким. Але для цього нам потрібно накрити стіл.
(Даринку садимо до столу)
- Д/г «Сервіруємо стіл для чаювання» ( на столі стоять різні  види посуду, діти за допомогою вихователя повинні вибрати ті, що потрібні для сервірування столу та чаювання ( скатертина, серветка, чайник, блюдце, чашка,ложка).
- Молодці, малята. Ну що ж тепер будемо сервірувати стіл.
- Стіл у нас накритий скатертиною.
- На скатертину розкладаємо   що ?  Серветку.
    ( кожна дитина розкладає серветку біля свого місця).
- А тепер поставимо що?( спочатку блюдце, чашечку та ложечку)
- А по серединці ставимо чайник та вазочку з тортиком.
Діти: ( за допомогою вихователя) Сідай Даринко будь ласка до столу, пригощайся. Смачного тобі.
(вихователь наливає з чайника чай всім дітям і ляльці)
-Діти ,подивіться у  Даринки дуже гарячий чай.Давайте навчимо Даринку ,як потрібно студити гарячий чай.Ми подмухаємо на чашку.
(діти разом з вихователем виконують артикуляційну вправу)
 
- Даринка дуже задоволена, дякує вам за вашу гостинність, що ви її запросили на чаювання та пригостили. Але їй вже час йти додому.
- Ми тобі теж дякуємо Даринко, за те, що до нас завітала та смачний подарунок подарувала. До побачення. ( дітки прощаються з лялькою).
- Ну що ж малята, лялечка пішла додому, а нам залишила смачне печиво  у подарунок, пішли його посмакуємо.
Прощаємось з гостями.                          
                 Дидактичні ігри   
Склади  картинку “Люби і знай свій рідний край”
(Народознавство мол.гр.)
Мета: розширювати знання дітей про країну, в якій живемо, активізувати мовлення дітей, виховувати  любов та повагу до  своєї  сім’ї, родини, країни та почуття приналежності до свого народу. 
Хід гри: знайомимо дітей з найближчим оточенням - сім’єю, родиною, Державними символами нашої країни  та розуміння - що ми українці.
                 Гра “Полянка з грибочками”
Мета:розвиток сенсорних здібностей у дітей раннього віку.
Завдання: знайомити дітей з чотирма основними кольорами (червоний,синій,зелений,жовтий); формувати вміння правильно знаходити для кожного грибочка відповідну “галявину”; розвивати мовну активність,увагу,мислення,дрібну моторику рук,виховувати посидючість,цілеспрямованість, доброзичливе ставлення до однолітків.
            Дидактична гра “Лото для найменших”
                        (Розвиток мовлення)
Мета: Розвивати уважність, мислення, мовлення дітей, зорову пам’ять. Виховувати посидючість, організованість. Вчити дітей орієнтуватися у просторі, знаходити однакові предмети та розміщувати їх у відповідному віконечку методом накладання.
Хід гри: вихователь пропонує дітям знайти відповідні картинки (іграшки, тварини,звірі, фрукти,овочі), назвати їх та покласти у відповідне віконечко.
(Сенсорний розвиток)
                         (Тема: Велике - мале - середнє)
Мета: вчити дітей підбирати зображення за величиною, розуміти поняття “великий - маленький - середній”.
Гра №1
Троє ведмедів  - великий, маленький та середній  - пішли на прогулянку в ліс. Допоможи їм повернутися додому  - кожному у свій будиночок.У якому будиночку живе великий ведмедик? Маленький? Середній?
Гра №2
Хід гри: Троє песиків - великий, маленький та середній - дуже люблять гратися мячиком. Дай кожному песику такий м’яч який йому підходить за величиною. Яким м’ячем буде гратися великий песик? Маленький? Середній?
Парні картинки
                                                          (Розвиток мовлення)
Мета: вчити дітей підбирати однакові зображення (вибір становить 2, 4, 6, 12 картинок), розширювати словник іменниками (за категоріями: іграшки, тварини, їжа).
(Перед початком роздрукувати і вирізати картинки, розміщені в додатку. Можна заламінувати).
 Хід гри:Що намальовано на малюнках? Назви (покажи, де лялька (м’яч, киця…). Що це? Знайди таку саму і накрий.
Де чий будинок
                                                       (Розвиток мовлення)
Мета: вивчати назви тварин, комах птахів, вчити співвідносити їх із своїми домівками, розвивати логічне мислення.
(Перед початком роздрукувати і вирізати картинки, розміщені в додатку. Можна заламінувати їх та використати клейкі липучки).
Хід гри:Тварини заплуталися, і зовсім забули, де їхні домівки. Допоможи їм: підбери кожному його хатинку.
                                                   Хто що їсть
                                                         (Розвиток мовлення)
Мета: вивчати назви тварин та їх їжу, вчити співвідносити тварин із тим, чим вони харчуються, розвивати мовлення,  логічне мислення,спостереження..
Перед початком роздрукувати і вирізати картинки, розміщені в додатку. Можна заламінувати їх та використати клейкі липучки.
Хід гри: До нас прийшли дуже  сумні тварини. Вони голодні. Ось, скільки їжі у нас тут є. Давай нагодуємо тварин. Але пригостимо кожного тим, що він найбільше любить.

Немає коментарів: