Єдина Країна! Единая Страна!

понеділок, 6 грудня 2021 р.

Створення сприятливих умов для сенсорного розвитку дитини раннього віку у групі ЗДО

Створення сприятливих умов для сенсорного розвитку дитини раннього віку у групі ЗДО

Мальченко Лариса Вікторівна,
вихователь  Висунського ЗДО №1
«Дзвіночок»

Сенсорне виховання дітей раннього віку – запорука щасливого майбутнього.  Головна мета дошкільної освіти в     Україні-створення сприятливих умов для особистісного ставлення дитини, забезпечення збалансованого розвитку, узгодженості у житті основних тенденцій до самореалізації, самозбереження, формування життєвої компетентності, розвитку ціннісного ставлення до навколишнього світу. 

Ранній вік - період коли дитина щодня дивує своїми здобутками й водночас має ще так багато опанувати. Саме в ранньому віці відбувається активний розвиток процесів відчуття і сприйняття. Організація роботи з наймолодшими вихованцями потребує особливої уваги. Тому запорука її ефективності є сенсорне виховання, за якою активізуються зорові, слухові, тактильні аналізатори, рухова сенсорна система малюка.   

Сенсорне сприйняття може бути за допомогою різних аналізаторів: 

  • «зорове відчуття» - дитина бачить контраст між світлом і темрявою  (біле-чорне); розрізняє кольори і відтінки, форму і величину предметів, їх кількість і розташування в просторі;
  • «слухові відчуття» - дитина чує різноманітні звуки - музику, звуки природи, людську мову і вчиться їх розрізняти;
  • «дотикові відчуття» - дитина відчуває за допомогою дотиків, обмацування різних за фактурою матеріалів, поверхні різних за розміром і формою предметів, обіймає близьких йому людей;
  • «смакові відчуття» - дитина пробує і вчиться розрізняти на смак різноманітні продукти харчування та страви.
  • «нюхові відчуття» - дитина пробує і вчиться розрізняти на нюх різноманітні запахи, предмети харчування та страви.

Сенсорні еталони - загальноприйняті зразки зовнішніх властивостей предметів. Засвоєння сенсорних еталонів-тривалий і складний процес, не обмежується рамками дошкільного дитинства. Знання сенсорних еталонів вчить  користуватися уявленнями про різновиди кожної властивості для аналізу і виділення властивостей самих різних предметів у різних ситуаціях, тобто використовувати їх в якості « одиниць вимірювання». А починаємо ми знайомити малюка з сенсорними еталонами вже в ранньому віці. Метою сенсорного виховання є формування сенсорних вмінь у малюків. З великого обсягу роботи, я вибрала тему: «Сенсорне виховання дітей раннього віку», бо вона є необхідною в ранньому віці. Вона близька для мене і актуальна в наші дні. Ця тема є яскравою і примітною для дітей. Коли дитина бачить яскраву іграшку, в неї на обличчі з'являються емоції радості, здивування... Тому в повсякденному житті, дитина пізнає світ з різноманіттям фарб, форм - це і улюблена іграшка, і предмети… За допомогою керівництва вихователя, дитина помічає красоту природи, чує спів пташок, музику. Але коли засвоєння цих знань відбувається стихійно, без керівництва дорослих, воно часто виявляється поверхневим. Тут і приходить на допомогу сенсорне виховання: послідовне, планомірне. 

     Головними завданнями сенсорного виховання є: 

  • формування у дітей системи перцептивних (обстежувальних) дій; 
  • формування у дітей системи сенсорних еталонів; 
  • формування вмінь самостійно застосовувати систему перцептивних дій і систему еталонів в практичній та пізнавальній діяльності. 

     Сенсорний розвиток дитини - це розвиток здатності до сприймання навколишнього світу та формування уявлень про зовнішні ознаки предметів, їх форму, величину, колір, положення в просторі, а також аромати і смакові якості…      В даний час я працюю за програмою «Дитина» оновлена, (Київ-2021р). Назва розподілу програми «Дитина» в сенсорно – пізнавальному просторі спрямована на те, щоб навчити малят точно і повно сприймати предмети, їх різноманітні якості та відношення (колір, форму). 

Освітні завдання програми: 

  • збагачувати досвід дітей різноманітними сенсорними враженнями; 
  • розвивати відчуття та сприймання ( зорові, слухові, дотикові тощо); 
  • залучати до сенсорних дидактичних ігор, різноманітних дій з предметами та іграшками; 
  • вправляти у групуванні предметів за  певними сенсорними ознаками: кольором, величиною, формою, створювати ситуації, які спонукають дитину до виділення цих ознак предметів. 

 Сенсорний розвиток необхідний дитині для оволодіння будь-якою практичною діяльністю. Чим вищий сенсорний розвиток  дитини, тим більше фактів і явищ потрапляє у сферу її сприйняття. 

     Працюючи в групі раннього віку «Курчатко», я почала поглиблено працювати за темою: «Сенсорне виховання дітей раннього віку». Але ж від правильної організації сенсорного виховання залежить розвиток психічних процесів, комунікативних здібностей та світогляду дитини. Щоб забезпечити гармонійну єдність процесів виховання, спрямовану на розвиток і саморозвиток дітей, необхідне цілеспрямоване, раціональне планування. Календарне планування ведеться за лініями розвитку. Роботу з дітьми веду протягом дня, включаюся в різні режимні моменти і види дитячої діяльності У своїй роботі я застосовую різноманітні методи і прийоми під час занять: ігровий момент, дидактичні ігри, введення ігрового персонажу, фізична хвилинка, бесіда, пальчикова гра, самостійна діяльність дітей, використання художніх творів. Працюючи над обраною темою, хочу зазначити, що сенсорне виховання є основною, на якій формується успішна соціалізація, психічне ставлення, мовленнєва компетентність. Дитина в житті стискається з різноманітністю форм, кольорів та інших якостей предметів домашнього вжитку, адже провідна діяльність в розвитку дитини є гра. 

Особистим внеском в розвиток сенсорного виховання є виготовлення дидактичних ігор своїми руками. Це і «Посади метелика на квітку», «Черепаха», «Знайди пару», «Прикрась ялинку, грибок», «Веселі восьминіжки». Діти з задоволенням граються і не підозрюють, що в цей момент займаються дуже важливим для себе накопиченням досвіду з розвитку логіки, пам’яті, уваги, дрібної моторики,.. Давно помітила, що дітей цікавлять не тільки іграшки, а й предмети побуту, наприклад- прищіпки. Тут і розвиток дрібної моторики пальців, і закріплення кольорів. Цей рік ми придбали кімнатну пісочницю, адже велике значення в цьому віці мають ігри з піском і водою. Прагнула до того, щоб будь-яка дія обігравалася, була включена в будь – який цікавий сюжет.

Також, у сенсорному вихованні дітей раннього віку важливу роль відіграє робота з батьками. 

Метою роботи є підвищення педагогічної і психологічної грамотності батьків через розширення їхнього світогляду та усвідомлення виховних позицій. В куточку інформації рекомендую роботу над сприйняттям кольорів і сенсорики  в цілому. У вигляді індивідуальних рекомендацій працюю з кожною конкретною родиною і скеровую батьків саме на розвиток їхньої дитини. Робота з батьками побудована на довірі і взаємній повазі. В «Fаcebook» («Meta») ми створили групу «Курчатко» - і через засоби інформації спілкуємося з батьками: надаємо їм поради, батьки можуть подивитися, як працюють їх діти (за допомогою невеличких відео роликів), фото. Під час карантину батьки, за допомогою засобів інформації, можуть подивитися, як проходять свята у групі. 

     Ціль моєї педагогічної діяльності: 

  • сприяти самореалізації кожної особистості; 
  • стати для дітей товаришем; 
  • враховувати індивідуальні, вікові та психологічні особливості дітей.

    А метою роботи моєї групи є – сприяти підвищенню зацікавленості дітей раннього віку до сенсорних еталонів, створення умов для сенсорного розвитку в умовах ЗДО. 

     Задачи над якими працюємо: 

  • продовжувати урізноманітнювати предметно-ігрове середовище в групі; 
  • розвивати і удосконалювати всі види сприйняття, збагачувати їх чуттєвий досвід; 
  • залучати батьків в процес роботи  з розвитку сенсорних здібностей дітей. 

     Тому головною системою повноцінного розвитку дітей в ранньому віці є сенсорний розвиток. На основі проведеної роботи та отриманих результатів можна зробити висновки: 

  • сенсорне виховання сприяє розвитку спостережливості, 
  • вмінню самостійно набувати знання, 
  • відкривати свій внутрішній світ, що значно важливіше для дітей, ніж готові повідомлення дорослих. 

     Організація сенсорного виховання буде результативною лише за умови систематичності, послідовності, чіткості. Тож моя формула успіху - це створення таких умов, щоб кімната була місцем радості та творчості для дітей , місцем впевненості і спокою для батьків. 

     Можна з гордістю сказати, що сенсорне виховання дітей раннього віку разом з вихователем, відкриває багато щасливих миттєвостей у житті дитини!


Немає коментарів: