Єдина Країна! Единая Страна!

середа, 2 вересня 2015 р.

Особливості навчання інформатиці у початковій школі у 2015/2016 навчальному році

Особливості вивчення інформатики у 2015/2016 навчальному році пов’язані, першою чергою, зі змінами, внесеними до навчальних програм.

На виконання наказів Міністерства освіти і науки України від 05.11.2014 № 1275 «Про проведення експертизи та громадського обговорення типових навчальних планів та навчальних програм для початкової школи» до навчальних програм з інформатики 2-4 класи, внесено зміни, спрямовані на їх розвантаження, врахування вікових особливостей розвитку дитини, відповідність сучасному розвитку науки та технологій.

Виступ Н.В. Морзе на семінарі ІКТ в початковій освіті. Київ, 2011. 

Після громадського обговорення та розгляду Колегією Міністерства зміни до програм були затверджені наказами МОН:

  • № 149 від 22.12.2014 «Про затвердження змін до навчальних програм для 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» з української мови, літературного читання, математики, природознавства, «Я у світі», інформатики, російської мови для шкіл з російською мовою навчання, української мови для шкіл з навчанням російською мовою;
  • № 584 від 29.05.2015 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-3-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» з української мови, літературного читання, математики, природознавства, «Я у світі», інформатики, російської мови для шкіл з російською мовою навчання, української мови для шкіл з навчанням російською мовою
Навчальні програми зі змінами розміщено на сайті МОН. Програми позбавлені жорсткого поурочного поділу, вчителі можуть обирати послідовність розкриття навчального матеріалу в межах окремої теми, але так, щоб не порушувалась логіка його викладу. Обласні, районні та міські методичні кабінети (об’єднання) не можуть втручатися в такі питання, оскільки це винятково компетенція вчителя.
У 2 класі  "спрощення" Були Команди й виконавці, а тепер Історія обчислювальних пристроїв. І все. Сторінки про Беббіджа, ЕОМ та Лебєдєва була найскладнішими навіть для розуміння малечі у старих "Сходинках...." Це як насмішка над словом "спрощення".
У навчальних програмах для 1-4 класів з метою запобігання надмірного контролю уточнено і конкретизовано державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів. Такі поняття, як «знає», «пояснює», «досліджує» змінено на «має уявлення», «розуміє», застосовує». На відміну від попередньої редакції програм, у змінених програмах резервні години не передбачено. Завдяки цьому збільшиться кількість годин на вивчення складних тем; вчитель матиме більше можливостей викладати матеріал ритмічно, маючи час на закріплення і повторення учнями засвоєного ними матеріалу
Оновлення з Інформатики 
При плануванні роботи з інформатики у 4 класі вчителю необхідно звернути увагу не тільки на зміст навчального матеріалу, який було розвантажено, а й на державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, які уточнено з метою запобігання надмірного контролю.
Звертаємо увагу на те що, тема «Графічний редактор» є повторенням і закріпленням аналогічної теми, що вивчалася в 2-му класі, тому доцільно вивчати цю тему в 4-му класі на основі іншого графічного редактора.
Під час вивчення теми «Безпека дітей в Інтернеті» необхідно передбачити детальне ознайомлення учнів із правилами безпечної роботи в Інтернеті в процесі пошуку інформації, а також під час різноманітних Інтернет-спілкувань. Під час вивчення цієї теми доцільно проводити обговорення ситуацій, що можуть виникнути під час роботи в Інтернеті, використовувати різноманітні рольові ігри та ін. Водночас у програмі передбачено ознайомлення учнів з Інтернет-ресурсами, які вони можуть використати в своїй навчальній діяльності у процесі вивчення різних предметів, під час проведення міні-досліджень тощо.
Тема «Висловлювання. Алгоритми з розгалуженням і повторенням» продовжує алгоритмічну лінію курсу. У процесі вивчення цієї теми потрібно періодично звертатися до життєвого досвіду учнів, добирати разом з ними і аналізувати алгоритми, які вони використовувалися під час вивчення інших предметів, у їхній повсякденній діяльності, у діяльності їхніх батьків, друзів, знайомих тощо.

Запис трансляції із залу НАПН "Особливості організації навчально-виховного процесу в початковій школі у 2015-2016 навчальному році" Більше 3-х годин.
ІНФОРМАТИКА - Лапінський Віталій Васильович, провідний науковий співробітник відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки, кандидат фізико-математичних наук, доцент (Час виступу на записі 2.27.25 - 2.58.42)


За документом 2014 року Щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів Від  28.01.2014  №  1/9-74:
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється вербально:  у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової; у 2­ - 4 класах з предметів інваріантної складової: «Сходинки до інформатики», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура».
При оцінюванні знань, вмінь і навичок учнів 2 класу (І семестр) за рішенням педагогічної ради замість балів використовуються словесні (вербальні) оцінки.
Відмова від  використання балів у процесі навчання учнів 2-4 класів з окремих навчальних предметів обумовлена необхідністю формування внутрішньої мотивації в навчанні, збереження психофізичного здоров'я учнів, формування адекватної самооцінки учнів, розвитку творчих здібностей учнів, формування умінь  самостійно оцінювати результати власної навчальної діяльності, розвитком навчальної самостійності учнів у здійсненні контрольно-оцінної діяльності. Окрім того,  доцільність безбального навчання викликана:
- специфікою навчальних предметів («Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво», «Сходинки до інформатики»,  «Основи здоров’я», «Фізична культура»);
- значними відмінностями в рівнях розвитку індивідуальних здібностей і творчих обдарувань учнів;
- переважанням колективних видів  діяльності у процесі навчання музики, фізичної культури та ін.;
- множинністю видів діяльності на уроках з предметів «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура», «Сходинки до інформатики», включенням вчителів у творчий процес.
Протягом всього періоду навчання, який проходить без використання балів, вчитель цілеспрямовано працює над формуванням в учнів навичок самостійного оцінювання результатів власної навчальної діяльності.
Оцінювання якості підготовки учнів з предмету «Сходинки до інформатики» здійснюється в двох аспектах:
- рівень володіння теоретичними знаннями;
- здатність до застосування вивченого матеріалу у практичній діяльності.

У науково-методичному журналі “Комп’ютер у школі та сім’ї” №4(124)-2015 розміщено статтю “Оновлення гігієнічних вимог до використання в навчальних закладах сучасних засобів інформаційних технологій”. Автори статті – Полька Надія Степанівна, завідувач відділу гігієни дитинства ДУ Інституту гігієни та медичної екології ім. О.М. Марзєєва НАМН України, доктор медичних наук та Платонова Аліна Георгіївна, завідувач лабораторії гігієнічного забезпечення умов життєдіяльності дітей ДУ Інституту гігієни та медичної екології ім. О.М. Марзєєва НАМН України, доктор медичних наук.
У статті викладено гігієнічні рекомендації, засновані на результатах кількарічних досліджень впливу застосування сучасних засобів інформаційних технологій у навчальному процесі загальноосвітніх навчальних закладів на показники функціонального стану і здоров’я школярів.
Запрошую переглянути матеріали до предмета "Інформатика" - зібрані учасниками обласного навчального семінару. Та відповісти на запитання опитування:


Запрошую  до  спільнот  вчителів на Гугл+

Інформатика. Початкова школа. Спільнота вчителів Миколаївської області, які викладають навчальний предмет "Інформатика" у початковій школі. (Закрита спільнота).
Інформатика в початковій школі Всеукраїнська спільнота створена для професійного спілкування вчителів, які навчають інформатиці учнів початкових класів. 

Немає коментарів: