Олійник Лія Миколаївна
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
liyalno1@gmail.com
ЗДОРОВʼЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ ДОШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
Постановка проблеми. Формування і збереження здоров’я людини, починаючи з дошкільного дитинства, важливо для нашої держави. Законом України «Про дошкільну освіту» у сьомій статті визначено завдання: «збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини» [6].
Традиційні класичні підходи до організації фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми дошкільного віку потребують доповнення такими педагогічними напрацюваннями, які б ефективніше та комплексно сприяли вирішенню завдань зміцнення здоров’я, підвищення рівня фізичної підготовленості, своєчасного фізичного, психічного, соціального та духовного розвитку дошкільника й формуванню в нього свідомого ставлення до власного здоров’я.
Методичними рекомендаціями «Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного навчального закладу» (лист Міністерства освіти і науки України від 16.08.2010 р. № 1/9-563) пропонується застосування інноваційних здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі дошкільного навчального закладу (у подальшому ДНЗ).
Аналіз останніх досліджень. У дослідженнях М. Амосова, Г. Апанасенка, Д. Венидиктова, Ю. Лісіцина, Д. Ізуткіна доводиться, що здоров’я варто розглядати як системне об’єднання в собі чотирьох складових: фізичного, психічного, соціального та духовного. Врахування цього є важливим при доборі різних педагогічних технологій, спрямованих на збереження та зміцнення здоров’я дітей дошкільного віку.
Науковці Н. Денисенко, О. Богініч, О. Байер, К. Крутій, Л. Ігнатьєва, М. Сократов, В. Мануйлова та інші переконливо доводять, що для збереження та покращення здоров’я дітей дошкільного віку педагогам у своїй роботі необхідно широко застосовувати здоров’язберігаючі технології.
І. Волкова, Н. Лісневська, Т. Мицкан, І. Омері, Н. Рубан розкривають поняття «здоров’язберігаючі технології» в ракурсі їх застосування в дошкільних навчальних закладах і аналізують їхні характеристики та класифікації [1, 2, 3, 5, 7].
Теоретичні засади впровадження здоров’язбережувальних технологій у дошкільній освіті сьогодні набули широкого висвітлення, проте недостатньо публікацій, у яких розглядається їх комплексне застосування у практиці роботи сучасного дошкільного навчального закладу.
Мета публікації. Окреслити специфіку застосування здоров’язбережувальних технологій у освітньому процесі сучасного дошкільного навчального закладу та поділитися досвідом їх розповсюдження в дошкільних навчальних закладах Миколаївської області
.
Виклад основного матеріалу. Сьогодні сучасна освіта характеризується широким впровадженням технологічного підходу. Поняття «технологія» прийшло в педагогіку з підприємства, і визначається як сукупність різних елементів, зокрема прийомів, операцій, дій, процесів та їхню послідовність, тобто це своєрідна майстерність людини. Таким чином «технологія» виступає як алгоритм за допомогою якого отримується запланований результат [1].
Ми вважаємо, що ефективність позитивного впливу на здоров’я дітей різноманітних здоров’язбережувальних технологій визначається не стільки їх структурними елементами, скільки їх відповідністю реалізації цілісних завдань навчально-виховного процесу ДНЗ, що спрямований на збереження та зміцнення здоров’я дітей. Доцільність здоров’язбережувальної педагогіки обґрунтовується проблемами сучасності та передбачає комплексний підхід до організації фізкультурно-оздоровчої роботи в ДНЗ. Вся робота має бути організована цікаво та зрозуміло для дитини, так, щоб у малюків викликати позитивні емоції: радість руху, задоволення від власної спритності, захоплення своїми досягненнями та успіхами своїх товаришів.
Обов’язки викладача та куратора навчальних груп на курсах підвищення кваліфікації в Миколаївському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти потребують пошуку рішення завдання: підвищення педагогічної компетентності педагогів дошкільних закладів області з питань впровадження інноваційних здоров’язбережувальних технологій у практику роботи ДНЗ. Ці технології приваблюють різноманітністю своїх засобів та новизною: дихальна гімнастика, фітбол-гімнатика, степ-аеробіка, психогімнастика, імунна гімнастика (поєднання точкового масажу з погладжуванням, пощипуванням імунних точок), пальчикові ігри, міогімнастика (вправи для язичка), масажі; самомасажі, гімнастика пробудження після денного сну, тощо.
Застосування різних здоров’язберігаючих технологій у фізичному вихованні дітей дошкільного віку вимагає від педагогів розуміння їх сутності та вміння добирати їх відповідно до стану здоров’я дітей, їхніх потреб та можливостей.
Специфіка застосування здоров’язбережувальних технологій у дошкільному навчальному закладі полягає в тому, що фізкультурно-оздоровчу роботу з дітьми здійснюють вихователі. А у тих закладах, де є така можливість, ще й інструктори з фізичної культури. Практичні психологи ДНЗ долучаються до вживання здоров’язбережувальних технологій терапевтичної спрямованості: арт-терапії, піскової терапії, ігрової та казкотерапії, фольктерапії, сміхотерапії, музичної терапії, кольоротерапії тощо. Терапія означає «лікування». Але в умовах ДНЗ впровадження таких технологій передбачає профілактику різних захворювань, поліпшення психоемоційного стану дошкільнят.
З погляду сучасних підходів до педагогіки, спільна творча діяльність дітей і педагога, є внутрішнім підґрунтям єдності тілесного і духовного життя дитини. Тому кожен вихователь чи педагогічний колектив у цілому, використовуючи у власній діяльності інноваційні здоров’язбережувальні технології, має достеменно знати їх особливості.
Для сучасних педагогів-дошкільників існує унікальна можливість за допомогою інтернету ознайомитися з технологіями збереження та покращення здоров’я дітей дошкільного віку та поділитися досвідом їх застосування у власній практичній діяльності.
На навчальному блозі автора публікації «Навчання для майбутнього» у розділі фізичне виховання висвітлено практику роботи інструкторів з фізичної культури, які працюють в ДНЗ Миколаївської області, та проходили підвищення кваліфікації на курсах при МОІППО у 2015 році.
Навчально-тематичний план освітньої діяльності проходження курсів підвищення кваліфікації інструкторів з фізичної культури ДНЗ в МОІППО включає: поглиблення науково-теоретичних знань слухачів, психолого-педагогічних основ розвитку та виховання дітей дошкільного віку; ознайомлення з перспективним педагогічним досвідом та новітніми технологіями щодо роботи з дітьми відповідного віку; надання слухачам методичної допомоги в удосконаленні рівня професійної компетентності, сприяння глибокому усвідомленню змісту, структури освітнього процесу відповідно до сучасних вимог, формування інноваційної культури педагога.
Важливе місце у підвищенні професійного рівня інструкторів з фізичного виховання ДНЗ займає самостійна робота, яка здійснюється в ході виконання колективного творчого проекту.
Творчий колективний проект «Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного навчального закладу» був складений інструкторами з фізичної культури, які проходили курси підвищення кваліфікації при МОІППО та містить практичні розробки з організації фізкультурно-оздоровчої роботи в ДНЗ Миколаївської області [5].
Автори проекту усвідомлюють, що фізичне виховання дошкільнят – організований процес, спрямований на їхній фізичний розвиток, рухову, фізичну підготовку до творчої життєдіяльності, набуття знань, умінь та навичок з фізичної культури. Його пріоритетні завдання – формування, збереження, зміцнення та відновлення здоров’я дітей через комплекс фізкультурно-оздоровчих заходів: заняття з фізичної культури, ранкова, гігієнічна, коригувальна гімнастики, фізкультурні хвилинки, динамічні паузи, рухливі ігри, спортивні вправи, піші переходи, спортивні вечори розваг та свята, дні здоров’я – усе це становить структуру фізичного виховання.
Дуже важливо надавати процесу фізичного виховання оздоровчої спрямованості. Наповнення занять з фізичної культури, ранкової гімнастики та інших форм роботи різноманітними рухами в комплексі з традиційними та нетрадиційними оздоровчими технологіями збагачують дітей знаннями про особисте здоров’я, формують у них уміння та навички оздоровлення та відновлення власного організму. У дошкільнят з’являється потреба та бажання бути здоровими, не хворіти, вести здоровий спосіб життя, формується емоційно-ціннісне ставлення до себе, до свого організму.
Акцент зміщується з лікування і профілактики хвороб на зміцнення здоров’я як самостійної цінності, на комплекс ефективних лікувально-профілактичних заходів, систему надійних засобів корекції психофізичного розвитку впродовж всього дошкільного дитинства.
Прагнення до комплексності у застосуванні здоров’язбережувальних технологій у ДНЗ зрозуміло і виправдано, оскільки здорова дитина розглядається як цілісний тілесно-духовний організм, який вимагає індивідуально-диференційованого підходу. Результат полягає в тому, що ефекти від застосування здоров’язбережувальних технологій закріплюються у вигляді стійкого та цілісного психосоматического стану дитини, який дає початок збереженню та зміцненню її здоров’я у режимі саморозвитку.
Висновки і перспективи подальших розвідок у даному напрямі. Впровадження здоров’язбережувальних технологій в освітній процес ДНЗ дозволяє сформувати у дошкільників стійкий інтерес до занять фізичною культурою, до своїх досягнень, що є однією з найважливіших умов формування мотивації здорового способу життя.
Здоров’язбережувальні технології варто використовувати у повсякденному житті малят, інтегруючи їх у різні види діяльності дітей, адже вони переважно прості у використанні, дають вихованцям велике задоволення, а головне мають ефективний комплексний вплив на збереження їхнього здоров’я.
Здоров’язбережувальні технології у навчально-виховному процесі сучасного дошкільного навчального закладу дають змогу проводити оздоровлення дошкільнят в цікавих різноманітних формах, забезпечують фізичне, соціально-емоційне, духовне, інтелектуальне благополуччя малюків.
Сутність здоров’язбережувальних технологій у ДНЗ полягає в комплексному покращенні умов виховання та навчання, які дозволяють зберігати наявний стан здоров’я дітей, формувати в учасників освітнього процесу навички здорового способу життя, здійснювати моніторинг показників індивідуального розвитку. Дані технології реалізуються через створення безпечного розвивального середовища, екологічно сприятливого життєвого простору, повноцінного медичного обслуговування, харчування, оптимізації рухового режиму, комплексного підходу до формування в дітей ціннісного ставлення до власного здоров’я, дотримання гармонійних, доброзичливих взаємин між педагогами та вихованцями, самими дітьми.
Вибір здоров’язбережувальних технологій залежить від освітньої програми та матеріально-технічного забезпечення ДНЗ, стану здоров’я вихованців, їхніх інтересів і вподобань, психологічної готовності вихователів до перебудови професійної діяльності, самовдосконалення, екологічних факторів. Обов’язковою умовою ефективного використання здоров’язбережувальних технологій є їх позитивне емоційне забарвлення. Сама радість навчання робить дитину здоровішою.
Список використаних джерел:
1. Волкова І. В. Поняття «здоров’язберігаючі технології» та їх класифікації / І. В. Волкова // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://edu-post-diploma.kharkov.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=712
2. Лісневська Н. В. Здоров’язберігаючі технології у фізичному вихованні дітей дошкільного віку / Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – 2013. – № 5 (264) – Ч. ІІ. – С. 149-155.
3. Мицкан Тетяна. Характеристика здоров’язбережувальних технологій у дошкільному навчальному закладі // Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. – 2014. – №20. – С. 12-20.
4. Олійник Л. М. Творчий колективний проект «Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного навчального закладу» / Л. М. Олійник та ін. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://liyalno1.blogspot.com/2015/04/blog-post_14.html
5. Омері І. Д. Здоров’язберігаючі технології в дошкільних навчальних закладах // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Валеологія: сучасність і майбутнє» – 2015. – № 1149. – С. 90-93.
6. Про дошкільну освіту : Закон України від 11 липня 2001 року № 2628-III / ВРУ // Відом. Верховної Ради України. – 2001. – № 49. – С. 2.
7. Рубан Н. Здоров’ятворчі та здоров’язбережувальні технології // Палітра педагога. – 2010. – № 2. – С. 12–17.
Участь у роботі Всеукраїнської науково-практичної конференції, присвяченої 120 річниці з дня народження Миколи Олександровича Бернштейна
ДИСКУРС ЗДОРОВ’Я В ОСВІТІ: ФІЛОСОФІЯ,
ПЕДАГОГІКА, АНТРОПОЛОГІЯ, ПСИХОЛОГІЯ
Конференція відбудеться 16-17 вересня 2016 року в Комунальному вищому навчальному закладі «Вінницька академія неперервної освіти» за адресою: м. Вінниця, вул. Грушевського, буд. № 13
THE DISCOURSE OF HEALTH IN EDUCATION: PHILOSOPHY, PEDAGOGICS, ANTHROPOLOGY, PSYCHOLOGY. The conference will take plaсe on September, 16-17, 2016 in Public Higher Educational Establishment «The Academy of Continuing Education».
The conference is meant to honour the outstanding scientist, fonder of biomechanics, psychophysiologist, psychologist BERNSHTEIN MYKOLA OLEKSANDROVYCH.
Немає коментарів:
Дописати коментар