Необхідність розроблення та впровадження програми та посібника «Усвідомлене та відповідальне батьківство» для учнів старших класів середніх загальноосвітніх навчальних закладів викликана низкою небезпечних тенденцій, що характеризують сучасне становище сім’ї та соціально-демографічний розвиток України, це зокрема збільшення кількості розлучень та неповних сімей, зростання рівня дитячої бездоглядності та безпритульності, зменшення кількості сімей з двома та більше дітьми, руйнування традиційної структури сімей, а також інші негативні тенденції.
Причина таких явищ полягає у відсутності в молоді позитивної моделі сімейного життя і сімейних цінностей, чіткого розуміння сім’ї як системи, що передбачає не тільки наявність почуттів, стосунків, але і виконання певних ролей, формування цінностей, правил сімейного життя, дотримання нових прав та обов’язків.
За таких умов підготовка до сімейного життя, усвідомленого та відповідального батьківства є більш ніж актуальним і важливим завданням суспільства та держави, виконання якого дозволить створити передумови для утворення міцної сім’ї.
Функцію підготовки молоді до подружнього життя, усвідомленого та відповідального батьківства на основі традиційних для України сімейних цінностей, родинних традицій, батьківсько-дитячих взаємин можуть узяти на себе педагоги загальноосвітніх навчальних закладів.
Посібник розроблено з метою науково-методичного супроводу діяльності педагогів, які будуть викладати курс «Усвідомлене та відповідальне батьківство» для учнів 9 (10) класів загальноосвітніх навчальних закладів.
Навчально-методичний посібник рекомендований для педагогів-слухачів системи післядипломної педагогічної освіти, які цікавляться питаннями підготовки старшокласників до сімейного життя, усвідомленого та відповідального батьківства.
Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних
закладах комісією з основ здоровʼя науково-методичної ради з питань освіти
Міністерства освіти і науки України. Протокол від 02.07.2014 № 3.
Лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
від 04.07.2014 № 11.1/12 – Г – 1100
Автор ідеї:
Іванцова Н. Б., доктор психологічних наук, професор кафедри теоретичної та прикладної психології Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського
Укладачі програми та посібника:
Аніна О. В., практичний психолог лабораторії практичної психології, соціальної роботи та інклюзивного навчання Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Білецька В. В., методист лабораторії практичної психології, соціальної роботи та інклюзивного навчання Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Волос О. В., старший викладач кафедри суспільствознавчої освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Калініна Л. А., кандидат педагогічних наук, доцент кафедри мовно-літературної та художньо-естетичної освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Капустеринська Т. Д., старший викладач кафедри психології, педагогіки та менеджменту освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Крячко Т. П., старший викладач кафедри психології, педагогіки та менеджменту освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Ляхова В. П., доцент кафедри психології, педагогіки та менеджменту освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Олійник Л. М., кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри психології, педагогіки та менеджменту освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Півень Г. Г., заступник директора з науково-педагогічної освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Пінюгіна К. О., завідувач лабораторії практичної психології, соціальної роботи та інклюзивного навчання Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Пучкова О. Д., завідувач лабораторії виховної роботи та захисту прав дитини Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Слюсар О. І., методист лабораторії методики суспільствознавчих дисциплін Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Сторчак Н. А., кандидат юридичних наук, доцент кафедри суспільствознавчої освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Тюпа А. І., методист лабораторії виховної роботи та захисту прав дитини Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти,
Хортів Г. В., старший викладач кафедри психології, педагогіки та менеджменту освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
Комплект розроблено за загальною редакцією А. М. Старєвої, кандидата педагогічних наук, доцента, директора Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
Усвідомлене та відповідальне батьківство [програма для учнів 9 (10) класів загальноосвітніх навчальних закладів та навчально-методичний посібник для вчителів]: науково-методичний комплект / За заг. ред. А. М. Старєвої. – Миколаїв: МОІППО, 2014. – 206 с.
Шановні педагоги!
Запрошуємо вас до обговорення проекту зошита-порадника для учнів «Сходинки до батьківства». Зошит є складовою частиною навчального комплекту курсу за вибором «Усвідомлене та відповідальне батьківство». Чекаємо від вас пропозицій щодо його покращення, усвідомлюючи, що саме від вашого відповідального ставлення до професійної діяльності залежить майбутнє нашої молоді.
Шановні старшокласники!
Перед вами відкривається дорога у прекрасне доросле життя. Воно даруватиме вам безліч найрізноманітніших почуттів, вражень, позитивних емоцій, радість пізнання краси й гармонії світу. З часом ви закохаєтеся, створите свою власну родину та станете батьками. Але водночас доросле життя може зустріти вас проблемами та труднощами, що потрібно буде навчитися долати.
Щоб успішно адаптуватися у дорослому житті, необхідно набути особливих умінь. Їх ще називають життєвими навичками. Вони допомагають людям краще зрозуміти одне одного, уникати зайвого ризику і проблем. Життєві – тому, що вони потрібні кожному, незалежно від того, яку професію ви оберете.
Більшість людей набувають цих навичок методом проб і помилок. Але той, хто навчився цьому, має набагато більше шансів стати щасливою людиною і бути задоволеним собою.
Життєві навички, якими ви опановуватиме на заняттях курсу за вибором «Усвідомлене та відповідальне батьківство» сприятимуть:
- усвідомленню вами традиційних для українського народу цінностей як моральної основи життєдіяльності;
- оволодінню знаннями щодо створення щасливої сім’ї;
- поглибленню уявлень про специфіку подружніх, родинних та дитячо-батьківських взаємин;
- розвитку ціннісного ставлення до майбутньої власної сім’ї та усвідомленого і відповідального батьківства.
Щасливої вам дороги в дорослому житті!
Немає коментарів:
Дописати коментар