Єдина Країна! Единая Страна!

вівторок, 18 травня 2021 р.

Формування сенсорних еталонів за допомогою дидактичних ігор і вправ

Формування сенсорних еталонів за допомогою дидактичних ігор і вправ

Філінська Майя Францівна
Вихователь  ЗДО №125 «Іскорка», м. Миколаєва

Одне з основних моїх завдань, як сучасного педагога – створення умов для своєчасного повноцінного фізичного, психічного та духовного розвитку кожної дитини. Для того щоб правильно та ефективно організувати роботу, зокрема з сенсорного виховання необхідно знати основи сенсорного розвитку дітей.

Сенсорний розвиток - це розвиток у дитини процесів сприйняття і уявлень про предмети і явища навколишнього світу.

Сенсорне виховання є основою інтелектуального розвитку дітей ранньго віку. На занняттях і у повсягденному житті різні ігрові методики допомагають дітям розвиватися мовленєво та спонукають до дій з предметами. Дитина під час гри навчається  розрізняти форму, величину, колір предметів, оволодіває різноманітними діями та рухами. Щоб розвивати пізнавальні процеси, такі як мислення, память, уяву, слід приділити належну увагу сприйняттю, як основі цих процессів. Моє завдання, як вихователя, сприяти інтелектуальному розвитку через дидактичні ігри, створюючи правильно організовані осередки.

Основним завданням сенсорного розвитку є створення умов для формування сприйняття як початковій базі пізнання навколишньої дійсності.

Спеціально створені умови - у процесі проведення занять і в повсякденному житті - дозволяють забезпечити накопичення різноманітних зорових, слухових, дотикових вражень, формувати елементарні уявлення про основних різновидах величини (великий - маленький), форми (коло, квадрат, трикутник, овал, прямокутник), кольори (червоний, оранжевий, жовтий, зелений, синій, фіолетовий, чорний, білий). У результаті стає можливим формувати вміння виділяти різноманітні властивості предметів, орієнтуючись на колір, форму, величину, звуки, фактуру і т. п.

Дитина ще не володіє мовою в достатній мірі, тому основними засобами вираження думки і почуттів є безпосередні дії.

Основним методом організації ігор-занять є спонукання інтересу до тих або інших іграшок, дидактичним матеріалам, насамперед посібникам, виготовленими з дерева (матрьошки, великі і маленькі, пірамідки, куби-вкладиші, дошки з отворами різної величини або форми з комплектами вкладок, столики з грибочками і мозаїка).

Я надаю перевагу дерев'яним іграшкам, які важливі для сенсорного розвитку: їх фактура, стійкість при маніпулюванні, виконання елементарних дій з ними зручні для ігор-занять з дітьми раннього віку.
В результаті систематичної роботи по сенсорному вихованню дітей раннього віку у них виявляється сформованими вміння та навички, які свідчать про відповідний рівень розвитку сприйняття:
Діти виділяють і розрізняють колір, форму, величину, фактуру та інші ознаки предметів і явищ при виконанні ряду практичних дій.
Групують у відповідності із зразком предмети за кольором, формою, величиною та іншими властивостями.
Позначають різні предмети відповідно до їх характерних сенсорних ознак: ліс, море, сонце, листя, вогники 
Відбирають предмети необхідної форми або кольору для розвитку самостійної сюжетної гри (вантажать на машину бруски-«цеглинки» або кубики певного кольору, підбирають деталі вбрання для ляльок у відповідності з кольором їх одягу).
       Дидактична гра являє собою багатопланове, складне педагогічне явище: вона є  ігровим методом навчання дітей дошкільного віку,  формою навчання і самостійною ігровою діяльністю, та засобом всебічного виховання особистості дитини.
Види дидактичних ігор:
-         ігри-забави;
-         настільно-друковані;
-         словесні;
-         музичні.
Обов’язковим елементом дидактичних ігор є:
-         демонстрація навчального матеріалу;
-         визначення ігрових завдань;
-         наявність правил;
-         дії гравців;
-         підведення підсумків гри.
 
Я організовую ігри у трьох основних напрямках: підготовка до проведення,  її застосування і аналіз.
Використовуючи дидактичну гру в своєму освітньо-виховному процесі, через її правила і дії формую у дітей коректність, доброзичливість, витримку.
Дидактичний матеріал обираю такий, який діти можуть обстежити і діяти з ним. Маленька дитина чуйно реагує на вираз очей, міміку, посмішку вихователя, тому я завжди проводжу заняття у гарному настрої та спрямовую свій погляд то на одного, то на іншого вихованця, щоб кожному здавалося, що саме йому розповідаю про гру. Для того, щоб гра пройшла успішно, обов’язково готую до неї дітей: знайомлю їх з предметами, які будуть використані; їх властивостями. Після гри роблю підсумок і схвалюю поведінку дітей та їх дії.
Хочу познайомити вас з дидактичними іграми, якими я користуюся в своїй роботі:
«Мої улюблені іграшки»
«Що в кошику»
«Відгадай і назви»
«Парні картинки»
«Овочі та фрукти»
«Черевички»
«Звірята й дитинчата»
«Хто як кричить»
«Чого не стало»
«Поляна з грибочками»
«Пірамідка»
«Цікавий потяг»
«Хто що їсть»
«Що в торбинці»
«Тихо-голосно»
«Посуд для ляльки»
«Метелик»
«Чарівна квітка» та багато інших.
Про кілька з них більш детально:
Гра «Поляна з грибочками»
Мета: розвиток сенсорних здібностей раннього віку.
Завдання: знайомити дітей з чотирма основними кольорами ( червоний, синій, зелений,жовтий); формувати вміння правильно знаходити для кожного грибочка відповідну за кольором «галявину»; розвивати мовну активність, увагу, дрібну моторику рук, виховувати посидючість, цілеспрямованість, доброзичливе ставлення до однолітків.
Опис гри:  гра складається з ігрового поля (невеликого столика) розділеного на 4 однакових прямокутника («галявини»). Кожна галявина має свій колір: зелений, червоний, жовтий та синій. Кожному ігровому полю відповідають за кольором 5 грибочків (всього 20 штук).
 Гра «Пірамідка»
 Мета: розвиток сенсорних здібностей раннього віку.
Завдання: вчити дітей правильно складати пірамідку з кілець різної величини, відбираючи спочатку велике кільце, а потім менше і найменше: розуміти слова «більше, менше, найменше»;вправляти в називанні величини кілець; розвивати окомір, увагу, пам'ять; виховувати бажання доводити почату справу до кінця.
Опис гри:  вихователь спочатку розглядає з дітьми пірамідку, потім складає сам,показуючи, як треба нанизувати кільця від більшого до меншого, пропонує скласти пірамідку дітям самостійно.
 Гра « Черевички»
Мета: розвиток сенсорних здібностей раннього віку.
Завдання:  Розвиток дрібної моторики, координації рухів пальців рук, точність окоміру. Навчання здійсненню послідовних дій. Концентрація уваги. Кольоросприйняття. Розвиток мовлення. Розвиток творчих здібностей.
Опис гри: вихователь пропонує дітям допомогти братику або сестричці зашнурувати черевички тому, що вони маленькі і самі не впораються.
 Гра «Овочі та фрукти»
 Мета: розвиток сенсорних здібностей раннього віку.
Завдання: учити дітей називати овочі та фрукти; розвивати зорову пам'ять, увагу, мовлення.
Опис гри: на столі лежать овочі та фрукти. Вихователь пропонує дітям розглянути їх, та покласти овочі в кошик, фрукти – на тарілку, називати який це овоч або фрукт.
Дидактична вправа «Вибери, що більше тобі подобається»
Мета: Виявити здатність дитини самостійно виділяти якості та властивості, що надають об’єктові естетичну цінність, робити вибір з великої кількості іграшок на ту, яка подобається найбільше.
Матеріал до гри:  набір з різноманітних іграшок.
Хід: запропонувати дитині обрати з великої кількості іграшок ту, яка сподобалась найбільше,   визначити , що привернуло увагу (колір, форма, величина), чому саме ця іграшка.
Дидактична вправа «Хто що їсть»
Мета: Закріплювати уявлення дітей про їжу, яку їдять тварини (трава, зерно, сіно, капуста, морква, риба,кісточка); вміння знаходити їжу для конкретної тварини; вчити будувати поширені речення, розвивати увагу, самостійність; піклуватися про тварин.
Матеріал до гри:  предметні картинки із зображенням тварин і предметів їжі.
Хід: запропонувати дітям погодувати тварин. Перед дітьми  на наборному полотні – тварини. Діти на столі обирають картинки з їжею для тварин і виставляють поруч із твариною.
 Дидактична вправа «Де хто живе»
Мета: Закріплювати уявлення дітей про те, де живуть тварини (білочка – в дуплі, жабка –у болоті, пташечка – в гніздечку тощо); вчити добирати вкладки відповідно до форми вирізу; складати речення; розвивати спостережливість, уяву.
Матеріал до гри:  предметні картинки із зображенням тварин і предметів і місця їх проживання.
Хід: запропонувати дітям обрати будиночок для тварин. Перед дітьми  на наборному полотні – тварини. Діти на столі обирають картинки з будиночком для тварин і виставляють поруч із твариною.

Немає коментарів: