Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятниця, 14 травня 2021 р.

Пальцевий живопис як засіб розвитку дрібної моторики та естетичного сприйняття дітей раннього віку

Пальцевий живопис як засіб розвитку дрібної моторики та естетичного сприйняття дітей раннього віку

    Архипенко Майя Олександрівна,
вихователь Первомайського ЗДО №32 «Буратіно»

Сьогодні наше суспільство потребує нестандартних, різнобічно розвинутих особистостей. Потрібні люди, які не тільки знають та вміють робити за шаблоном, але й здатні до творчої діяльності.

Більшість дорослих людей у своїх навичках образотворчого мистецтва не досягають багато чого понад те, що вони вміли до 9-10 років життя. Розвиток навичок малювання у більшості людей чомусь припиняється у ранньому віці.
Раннє дитинство – дуже важливий період у житті людини. Саме в цьому віці кожна дитина уявляє себе маленьким дослідником, з радістю і здивуванням відкриває для себе незнайомий і такий вражаючий навколишній світ. Що різноманітніша дитяча діяльність, то гармонійніше відбувається всебічний розвиток дитини, реалізуються її потенційні можливості й перші прояви творчості. Ось чому одним з найближчих і найдоступніших видів роботи з дітьми в дитячому садку є зображувальна, художньо-практична діяльність, що сприяє залученню дитини до творчості, дає їй змогу створювати щось красиве, незвичайне.
Враховуючи важливість існуючої проблеми в розвитку творчості в дошкільному віці, я звернулася до розгляду та використання в своїй  педагогічній діяльності нових підходів до вирішення цього питання і поставила перед собою мету роботи, яка буде полягати в розвитку творчих здібностей дітей раннього віку за допомогою використання нетрадиційних технік малювання.

Для досягнення цієї мети поставила наступні завдання:
1. Розвивати дитячу творчість і творчу уяву шляхом створення творчих ситуацій в художньо-образотворчої діяльності, вміння орієнтуватися на аркуші паперу.
2. Виховувати у дітей естетичне ставлення до навколишнього світу за допомогою вміння розуміти і створювати художні образи.
3. Створювати в групі сприятливі психолого-педагогічні умови для творчої самореалізації кожної дитини.
Зображувальна діяльність є одним із найцікавіших видів діяльності дошкільнят. Вона дозволяє дитині виразити в зображуваних образах свої враження  про навколишнє, відобразити в малюнку все, що чує і знає, виразити своє відношення до них.
Малювання - одне з найбільш цікавих і захоплюючих занять для дітей раннього  віку, це найдоступніший вид діяльності, який освоюється маленькою людиною. Направляючи і підтримуючи дитину в цьому напрямку, я допомагала  їй багато в  чому. Адже у процесі малювання діти удосконалюють спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності. Малюючи, діти розвивають і тіло, і розум, і душу.
Одним із прийомів, спрямованих на активізацію творчого самовираження дітей раннього віку, є організація роботи з дітьми із застосуванням способів нетрадиційного малювання.
Нетрадиційна техніка не дозволяє копіювати зразок, що дає ще більший поштовх до розвитку уяви, творчості, самостійності, ініціативи, прояву індивідуальності.
Дитина отримує можливість відобразити свої враження від навколишнього світу, передати образи уяви, втіливши їх за допомогою різноманітних матеріалів у реальні форми.
У моїй педагогічній діяльності основними формами організації освітнього  процесу є фронтальні заняття та гурткова діяльність. На відміну від основних занять, обмежених програмним змістом і часом, на яких іноді важко здійснювати індивідуальний підхід, відзначати творчі прояви дошкільнят, гурткові заняття я  будую так, щоб було цікаво і дітям, і мені.
Для того щоб зображувальна діяльність на заняттях проходила найбільш ефективно, я дотримуюся принципу інтегральності, який полягає в тому, що дітям пропоную теми занять, які можуть поєднати різні галузі науки, мистецтва.
Також я створюю психологічні умови, щоб сформувати у дитини почуття власної безпеки, розкутості і свободи за рахунок підтримки дорослими їх творчих починань.
Обов'язково  використовую ігрові прийоми, казкові образи, ефект несподіванки, і, звичайно, не  забуваю про наявність матеріалів для творчості і можливість у будь-яку хвилину діяти з ними.
Все це допомагає зацікавити дитину, налаштувати його на творчу діяльність.
І неважливо, наскільки добре дитина володіє технікою малювання, адже основним тут буде навчити малюків викладати на папір свої думки і почуття, а за допомогою різних фарб передавати свій настрій.
У такому цікавому і складному процесі, яким для дітей є малювання, найкращим буде використовувати різні техніки. Їх вводять з самого раннього віку, але на перших порах, поки дитина вчиться образно мислити і правильно діяти своїми ручками, дорослий повинен брати безпосередню участь в цьому процесі. Привабливі вони для малюків можливістю досягти бажаного результату дуже швидко.
Багато дітей дуже люблять малювати. Але як бути, якщо малюк ще маленький і малювати не вміє? Існує безліч прийомів, за допомогою яких можна створювати оригінальні роботи і вироби для дітей, навіть не маючи ніяких художніх навичок.
Так для дітей раннього віку підходить пальцева живопис. Якщо говорити науковою мовою, це один з видів нетрадиційних технік малювання, який представляє собою малювання фарбами за допомогою пальців (одного або декількох) або всієї долоні. 
Для кожного віку дотримуюся різних варіантів прийомів нетрадиційного малювання, починаючи від простого і поступово переходячи до більш складного.
Існує кілька прийомів малювання в техніці пальцева живопис: малювання ребром долоні, долонькою, пальчиком.
Пальцевий живопис – хеппінг.
Вперше методика «Малювання пальцем» була описана в 1932 році, а в кінці ХХ ст. пальчиковий живопис набув особливої популярності. Техніка  дуже проста. Кистю наносять трохи фарби на поролонову губку, умочують в цю фарбу подушечку пальчика, залишають відбиток на папері, а потім домальовують його або роблять додаткові відбитки для завершення задуманого образу. Наносячи на губку поруч кілька кольорів, можна отримати набірний відбиток з градієнтом фарб. В цьому випадку діти ненавмисно будуть освоювати елементи кольорознавства, вчиться розрізняти і називати кольори: червоний, синій, зелений, жовтий, чорний, білий, на практиці побачать, які кольори дають гармонійні поєднання, а які – ні, а також про те, що змішуючи дві різні фарби, можна отримати абсолютно новий колір. 
Така техніка може застосовуватися навіть у той час, поки малюк ще маленький. Пальцева живопис дуже добре себе зарекомендувала. Для цього методу не потрібний пензлик, досить тільки гуашевих фарб, налитих у невеликі ємності, і мисочки з водою для миття рук.
Пальцевий живопис (одним пальцем або усіма)
Цей спосіб можна пропонувати дітям у ранній групі. Діти мають доповнити запропонований вихователем сюжет (малюють дощ, сніг, бруньки на деревах, намистинки, ялинкові іграшки, салют). Кожен палець фарбують різною фарбою.
Знайомити дітей з нетрадиційною технікою малювання краще з малювання пальчиками – це найпростіший спосіб отримання зображення. У ранньому віці багато малюків тільки вчаться володіти художніми інструментами, і тому дітям легше контролювати рух власного пальчика, ніж олівця або пензлика. 
Малювання долонею. 
Дитина наносить на долоню фарбу, робить відбиток на папері, а потім домальовує зображення.
Малювання кулачком
Дитина наносить фарбу на нижнє ребро кулака, робить відбиток на папері, а потім домальовує зображення.
Намальовані пальчиком точки в одному випадку можуть бути зернятками, в іншому – цятками на спинці жирафа, в третьому – прикрасять сукню дівчинці. Відбиток долоні може перетворитися в півня або восьминога. Як запевняють психологи, у дитини цей процес стимулює розвиток свободи думки, уяви. Діти більшою мірою  прагнуть заявити про себе, показати своє «Я» оточуючим, долати перешкоди і вирішувати різноманітні проблеми. 
У моїй групі дітям від 2 до 3 років. І тому для розвитку творчих здібностей у своїх вихованців, я використовую цей вид малювання. Найкраще починати знайомити дитину з самим процесом індивідуально. Одному показувати, інші – спостерігають. Моїм вихованцям дуже подобається цей вид діяльності. Малюючи, малюк вчиться будувати «причинно-наслідковий» зв’язок, вчиться логічно мислити. Так, малюк зауважує, що після того, як провести пальчиком по білому аркуші, на ньому з’являються цікаві «закарлюки», а якщо поставити пляму і «розвозюкати» її ручкою, то вийде дуже весела пляма. У дитини 1-4 років добре розвинена уява, він здатний швидко включитися в ігрову ситуацію, зрозуміти для кого і для чого він буде малювати. Після закінчення роботи бажано обговорити з дитиною те, що він робив сьогодні на занятті і похвалити створений ним «твір мистецтва»; відзначити використанні ним в роботі лінії, плями, мазки, форми, колір. Такі бесіди, безумовно, сприяють не тільки розвитку мовлення, а й емоційно зближують дорослого і дитину. 
Пальчикова живопис сприяє ранньому розвитку творчих здібностей. Не тільки тому, що малюк вчиться малювати, а тому, що він вчиться самовиражатися, передавати свої  відчуття і переживання.
Малювання пальчиками – це хороший рефлекторний масаж. На долонях знаходяться певні точки, які пов’язані з усіма органами тіла. Масажуючи ці точки, можна домогтися поліпшення стану організму в цілому. 
Цей вид творчості розслабляє і заспокоює дитину. При цьому не потрібно великої майстерності і нічого, що фарби можуть розтікатися. За допомогою фарб малюк може виплеснути свою емоційну напругу, а по роботах дитини можна відстежити його емоційний стан – гнів, радість, образу, біль. Роботи краще виконувати за допомогою пальців рук, так як у дітей існує сенсорний голод, тактильний голод, тяга до дотиків. Бажання доторкнутися є провідним у ранньому віці. Подолання заборони і можливість нарешті забруднитися, вимазатися дозволяє дитині відчути себе щасливим. Безпосередній дотик до фарб, розмазування їх на папері допоможуть малюкові включитися в процес творчості при якому задіюються внутрішні резерви організму.
Який дитині буде не цікаво малювати пальчиками, робити малюнок власної долонькою, ставити на папері плями і отримувати кумедний малюнок. Дитина любить швидко досягати результату у своїй роботі.
Ми придумали правило: кожному пальчику - певний колір, особливо добре малювати, коли немає пензлика під рукою. Для цього зручні гуашеві фарби, які наливають в плоскі тарілки, кришки від банок з гуашшю.
1. Вмочивши ПОДУШЕЧКИ пальців фарби можна намалювати: «Новорічні конфетті», «Розсипалось намисто», «Вогники на ялинці», «Веселий горох», «Сліди», «Візерунки на сукні», «Пухнастий сніг», «Сонячних зайчиків», «Кульбабки», «Распушилась вербочка», «Солодкі ягоди», «Грона горобини», «Квіти для мами», «Серпанок свистунья».
2. Якщо вмочити в фарбу БІЧНУ СТОРОНУ ПАЛЬЦЯ і прикласти до паперу, то виходять «Сліди» більш великих звірів, «Літні та осінні листя», «Овочевий салат», «Святкові листочки».
Якщо, таким чином, ПРОВОДИТИ ЛІНІЇ РІЗНОЇ ДОВЖИНИ, знову набираючи фарбу, то можна намалювати більш складні предмети: дерева, птахів, тварин, пейзажні картинки і навіть декоративні візерунки, поєднуючи з малюванням подушечкою пальців.
3. СТИСНУТИ РУКУ В КУЛАК І НАКЛАСТИ ЇЇ НА ФАРБУ (розведену в старій тарілочці), поводити його з боку в бік, щоб фарба добре розмазалася на руці, після цього ПІДНЯТИ І ПРИКЛАСТИ ДО ПАПЕРУ - залишаються великі відбитки «бутони квітів», «дитинчата звірів», «птахи», та ін.
4. Якщо прикласти бічну частину кулака до аркуша паперу, а потім зробити відбитки, то на листі з'являються «гусениці», «дракони», «тіло чудовиська», казкові дерева та інше.
ПОРАДИ: перш ніж почати, зробіть на окремому листку кілька відбитків різних частин руки, щоб зрозуміти, які форми можуть у Вас вийде. Міняйте руки, щоб відбитки пальців і кулака згиналися в різних напрямках.
Творчий процес - це справжнє диво - діти розкривають свої унікальні здібності і відчувають радість, яку їм приносить творення. Тут вони починають відчувати користь творчості і вірять, що помилки - це всього лише кроки до досягнення мети, а не перешкода, як у творчості, так і у всіх аспектах їхнього життя. Дітям краще вселити: «У творчості немає правильного шляху, немає неправильного шляху, є тільки свій власний шлях».
Пальцевий живопис  сприяє тому, що у дітей зростає інтерес до малювання. Вони більш творчо вдивляються в навколишній світ, вчаться знаходити різні відтінки, набувають досвіду естетичного сприйняття. Вони створюють нове, оригінальне, виявляють творчість, фантазію, реалізують свій задум і самостійно знаходять кошти для його втілення.
Пам'ятайте, що дуже багато залежить від вас, від того, хто виявиться поруч з дитиною біля входу в складний і різноманітний світ краси.
Нехай творчість принесе радість вам і вашим дітям!
Тема  « Чарівні краплинки»
Мета: продовжувати знайомити дітей з нетрадиційною технікою малювання    пальчиками ; вдосконалювати малювати фарбою синього кольору; закріпити вміння дітей орієнтуватися  на окремій площині;  розвивати мовлення , сенсорну чутливість; творче мислення, окомір; дрібну моторику рук;  виховувати акуратність та інтерес до малювання. 
Обладнання: заготовлені фони для малювання, фарба синя, вода, серветки, аудіо запис. 
Перебіг зайняття 
Психогімнастика «Я - хмаринка»
Педагог читає текст, діти рухами відтворюють його зміст.
«Я - хмаринка. Я велика, м'яка, пухнаста. Мені легко й вільно. Я пливу в блакитному небі. Мої руки легкі, вони допомагають мені рухатися.
Я підіймаю вгору очі і вдихаю світло всім своїм тілом. Я наповнююсь світлом. Я стаю світлішою, добрішою, красивішою». 
Вихователь: - Доброго дня , мої маленькі. Ось ми з вами перетворилися знову на дітей. Сьогодні я хочу вам дещо розповісти(  вихователя перебиває чийсь сумний плач).
Вихователь: - Дітки, хто з вас плачє? Це не ви? А хто ж тоді?
( діти повертаються навколо себе, і помічають підмішану до стелі Хмаринку, вихователь помічає її)
Вихователь: - Хмаринка? У нас в групі? Дітки давайте ми її попросимо спустися нижче. 
( діти разом з вихователем просять Хмаринку спустися, її на лісці помічник вихователя опускає до  рівня  очей дітей). 
Вихователь: - Хмаринка, що з тобою? Чому ти до нас завітала сумною? Може поділишься з нами ?
Хмаринка:- Доброго дня, мої маленькі дітки. Я не хотіла вас турбувати , але мені більше немає до кого звернутися. Мої дітки краплинки подорослішали та розбіглися. Допоможіть мені , хоча б  чимось. Мені одній дуже сумно.
Вихователь: - Дітки, уважно вислухавши Хмаринку, у мене з'явилася ідея. Пропоную вам уважно на неї поглянути.
( вихователь  на фліпчарт чіпляє заготовлений фон з хмаринкою).
Вихователь: - Мої хороші! Хто це в нас зображений? 
Діти: - Це наша Хмаринка.
Вихователь: - А ми з вами знаємо, що все , що ми з вами малюємо вночі оживає. Пропоную вам намалювати краплинки для нашої Хмаринки. А малювати ми їх будемо сьогодні трішки незвичним способом. Малювати ми їх будемо своїми власними пальчиками. Зараз  я вам покажу як.  ( вихователь, показує зразок для всіх дітей, при цьому нагадує як тримати аркуш паперу під час роботи).
Вихователь: - Зразочок , я вам показала. Тому пропоную сісти на свої місця за столи.  Коли ми з вами будемо працювати, Хмаринка буде спостерігати, як ми з вами працюємо.
Пальчикова вправа
Музична пальчикова гра "Дощик" (original version)! Fingerplay! ( Ютуб)
Вихователь: - Пропоную розпочати роботу під музичний супровід.
(діти під наглядом вихователя починають  працювати, ритмічно та охайно наносити фарбу на аркуш паперу).
Хмаринка: - Малюки! Я у захваті, від ваших робіт. Ви великі молодці. Мені дуже сподобалося.
Вихователь: -  Хмаринко! Ці роботи ми віддамо тобі, вони оживуть і будуть твоїми краплинками. 
Хмаринка: - Дякую, але мені час  повертатися до неба. 
(діти прощаються з гостею).
Вихователь: - Малюки! 
Так що ж ми з вами сьогодні робили?
Що ми малювали? Для кого?
Якою фарбою? 
Чи сподобалося вам малювати власними пальчиками ? 
(відповіді на запитання діти говорять самостійно)


Немає коментарів: