Єдина Країна! Единая Страна!

неділя, 16 травня 2021 р.

Вплив образотворчого середовища на розвиток творчих здібностей дітей раннього віку

Вплив образотворчого середовища на розвиток творчих здібностей дітей раннього віку

Баранова Наталія Аркадіївна,
вихователь Новосілківського ЗДО «Сонечко»
Прибужанівської сільської ради
Вознесенського району

У оновленій редакції БКДО - 2021, як Державного стандарту дошкільної освіти, мистецько-творчу компетентність визначено як здатність дитини практично реалізовувати свій художньо-естетичний потенціал для отримання бажаного результату  творчої діяльності на основі розвинених емоцій  та почуттів, емоційно-ціннісного ставлення до  різних видів мистецтва, елементарно застосовувати мистецькі навички в життєвих ситуаціях, під  час освітньої та самостійної діяльності.  

Важливим завданням сьогодення є становлення творчо активної особистості, здатної вносити прогресивні зміни в життя суспільства, здійснювати вибір, ставити й розв'язувати проблеми, бути винахідливими, мати творчу уяву.

Отже, цей процес, на основі вікових особливостей та за сприятливих психолого-педагогічних умов розпочинається з раннього дошкільного віку.

Образотворча діяльність - цікавий і корисний вид діяльності, під час якого різними способами з використанням різноманітних матеріалів створюються живописні та графічні зображення. Вона залучає малюків до світу прекрасного, розвиває креативність, формує естетичний смак, дозволяє відчути гармонію навколишнього світу. Часто несе в собі й елементи психотерапії - заспокоює,  відволікає, зацікавлює.

Образотворча діяльність спонукає дітей до творчості, учить бачити світ у живих фарбах. Важливо не упустити можливості, які відкриваються в ранньому віці, необхідно розвивати здатність дитини образно сприймати світ, придумувати нові сюжети. 

Як відомо, одним із основних завдань дошкільного закладу, на що, зокрема, спрямовує програма «Дитина», є забезпечення належних умов для повноцінного, своєчасного й різнобічного розвитку дитини з метою виховання ініціативної, творчої особистості.

Це завдання вимагає від вихователя переорієнтуватись у виборі методів організації занять з різних видів діяльності дітей: перейти від репродуктивних методів до продуктивних (творчих, дослідницьких).

Саме такі можливості надає художня творчість. Не володіючи достатньою мірою навичками читання, письма, усного мовлення, малі діти, як правило, віддають перевагу художнім засобам самовираження. Вони є для них водночас і засобами адаптації до зовнішнього світу, і засобами спілкування з довкіллям. Саме тому розвиток творчих здібностей дітей засобами образотворчого мистецтва є процесом природним та високоефективним. Залучаючи малюків до художньо-практичної діяльності, педагог реалізує не тільки завдання художнього виховання, а й більш глобальні - розвиває інтелектуально-творчий потенціал дітей.

Ранній вік сприятливий для розвитку образотворчої діяльності, тому так важливо створити для неї підходящі умови.

Осередок зображувальної діяльності приносить радість, піднесення та задоволення малим дітям. Його головним завданням є виховання творчості дітей, їх допитливості, уяви та ініціативи. Створюючи осередок образотворчої діяльності, я наповнила його різноманітними матеріалами, зокрема такими, як:

  • прості та кольорові олівці;
  • акварель, гуаш;
  • фломастери;
  • крейда;
  • папір для малювання;
  • розмальовки;
  • мольберти;
  • пластилін;
  • лекала.

Створений   осередок образотворчої діяльності надає можливість вільно користуватися всіма його матеріалами, атрибутами, обладнанням, і який створює гарний творчий настрій, забезпечує можливість застосовувати практичні уміння і навички дітей, набуті на заняттях.

У процесі створення зображення в дитини формуються спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності. Під час зображувальної діяльності дитина має можливість доступними засобами виразити свій емоційний стан, своє ставлення до навколишнього світу, вчиться самостійно створювати прекрасне, помічати його в повсякденному житті, у творах мистецтва.

Під час виконання робіт із малювання в дитини відбувається тренування рухів пальців рук. Відомо, що розвиток зон мозку, які відповідають за мовлення, відбувається під впливом імпульсів, що йдуть від пальців. 

Особливого значення  в зображувальній діяльності надається формуванню відчуття кольору, адже колір займає особливе місце в ряді виражальних засобів і рано засвоюється дітьми. Опанування кольору як засобу виразності має свою динаміку: від однобарвності через багатобарвність до чітких співвідношень кольорів і до засвоєння законів кольоропоєднання.

Для розвитку уяви, творчої активності використовують нетрадиційні техніки малювання, що демонструють незвичне поєднання матеріалів та інструментів. Оволодіння дитиною не лише певною сумою знань і вмінь, але й здатністю в розумних межах фантазувати, активно мислити.

У процесі створення зображення в дитини формуються спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності. 

Техніки малювання, які я використовую у своїй роботі, а діти в самостійній художній діяльності:

Малювання ватними паличками

Це природній проміжковий етап між малюванням пальчиками та пензлем. Дуже незвичайна техніка, цікава для дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку.

Малювання долонькою

Засоби виразності: пляма, колір, фантастичний силует. Матеріали: широкі блюдечка з гуашшю, кисть, щільний папір будь-якого кольору, аркуші великого формату, серветки. Спосіб отримання зображення: дитина опускає в гуаш долоньку (всю кисть) або забарвлює її за допомогою пензлика (з 5 років) і робить відбиток на папері. Малюють і правою і лівою руками, пофарбовані різними кольорами. Після роботи руки витираються серветкою, потім гуаш легко змивається. 

Малювання штампами, трафаретами

Відтиснення – штампування  «печатками» з втулок від паперових рушників.

Матеріал: порожні закриті втулки, блюдце з гуашшю, папір будь-якого кольору.

Спосіб отримання зображення: Вертикальну поверхню свтулки змочують у фарбу, налиту в блюдце (вода практично не використовується), після чого роблять відбитки на папері, заповнюючи ними певну частину (форма квітки тощо). Виходить імітація фактурності пелюсток. Сюжет домальовуємо.

Малювання пальчиком 

Засоби виразності: пляма, крапка, коротка лінія, колір. Матеріали: мисочки з гуашшю, щільний папір будь-якого кольору, невеликі аркуші, серветки. Спосіб отримання зображення: дитина опускає в гуаш пальчик і завдає точки, плями на папір. На кожен пальчик набирається фарба різного кольору. Після роботи пальчики витираються серветкою, потім гуаш легко змивається. 

Образотворча діяльність надає можливість доступними засобами висловити емоційний стан дитини, її ставлення до навколишнього світу, вміння самостійно створювати прекрасне.

Образотворча діяльність має важливе значення для різнобічного розвитку особистості. 

Створені дітьми малюнки вражають дорослих своєю безпосередністю, оригінальністю, бурхливістю фантазії. Адже процес творчості за допомогою різних інструментів - зовсім не складний, нагадує цікаву гру, а результат його - завжди позитивний незалежно від здібностей та обдарувань дитини.


Немає коментарів: