Єдина Країна! Единая Страна!

вівторок, 17 березня 2020 р.

Забезпечення неперервності дошкільної та початкової освіти в умовах Нової української початкової школи

Початкова школа виростає із дошкілля.
О.Я. Савченко
Глобальні зміни, що відбуваються в світовій спільноті, висувають нові, вищі вимоги до всієї системи сучасної освіти.
Однією з актуальних проблем розвитку українського суспільства є побудова у країні системи неперервної освіти.
Серед заходів, спрямованих на скорішу адаптацію України до європейських освітніх стандартів, формування вітчизняної системи навчання впродовж усього трудового життя, підвищення її якості, можна виокремити освітню реформу Нова українська школа.
Зміни в житті суспільства зумовили зміни і в соціальному замовленні щодо дошкільної ланки освіти як основи становлення життєвої компетентності дитини. Цілі закладу дошкільної освіти спрямовані на загальний розвиток та підготовку дитини до навчання в школі, а початкова ланка освіти на цій основі має більш конкретні і об’ємні цілі – розвиток особистості, освітні результати, здатність до самовираження, виховання ціннісного ставлення.

Діяльність є однією з умов розвитку психіки дитини, а також одним зі шляхів її вивчення. Провідний вид діяльності дошкільника - гра. Свого розквіту вона досягає у середині дошкільного дитинства. Важливе значення для психічного розвитку мають продуктивні види діяльності, трудова і навчальна діяльність, передумови яких формуються у дошкільному віці, а також спілкування як специфічний вид діяльності. Випускник закладу дошкільної освіти має адаптуватися до школи першого ступеня, тобто має відбутися пристосування дитини до школи, в якому провідним типом діяльності є навчальна.
Навчальна діяльність, по-перше, потребує від дитини нових соціальних взаємин у діаді «дитина - дорослий», а саме – «дитина – батьки», «дитина - учитель», тобто прийняття нової соціальної ролі – «учень» через визнання дорослої людини, яка буде його вчити, що і як саме треба робити.
По-друге, навчальна діяльність базується на сформованому в дошкільному віці базисі особистісної культури дитини та відповідної віку життєвої компетентності.
На сьогодні держава ставить перед закладом дошкільної освіти і початковою ланкою закладу загальної середньої освіти вимоги щодо літичного (безболісного) переходу дитини від гри до навчання.
Узагальненим результатом дошкільної освіти має стати готовність дитини вчитися у початковій школі, яка включає в себе такі складові:
● особистісну - ставлення до школи; сформованість якостей, які дозволять дитині спілкуватися з однолітками і вчителями;
● соціальну - потреба у спілкуванні; здібність до врахування потреб інших; готовність взяти на себе нову соціальну роль;
● інтелектуальну - запас конкретних знань; початкові уміння у навчальній діяльності; уміння виокремити навчальну діяльність;
● емоційну - емоційна врівноваженість; відсутність імпульсивних реакцій;
● фізичну - розвинені фізичні якості: гнучкість, швидкість, сила; наявність витривалості, що є ключовою характеристикою фізичного розвитку.
Рекомендації педагогам щодо формування компетентного випускника закладу дошкільної освіти, готового навчатися у Новій українській школі:
● Над якою б проблемою ви не працювали, завжди пам’ятайте про високе призначення педагога – допомогти маленькій людині розгадати секрет свого внутрішнього «Я».
● Будьте готові до компетентного усунення суперечок між запитами школи і амбіційними завищеними вимогами окремих батьків щодо підготовки їхніх дітей.
● Візьміть до уваги, що готовність до школи полягає не в тому, що в дитини виявляються вже сформованими базові якості (довільність, ініціативність, самостійність, свобода поведінки, безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка, відповідальність, креативність), а в тому, що вона оволоділа передумовами для їх подальшого розвитку.
● Враховуйте, що перехід дитини з дошкільного закладу у школу є надзвичайно важливим станом її життя, який пов'язаний не лише зі зміною середовища і розвитку, а й із відповідними процесами самоусвідомлення, і зіткненням з новими проблемами, відкриттям у собі нових можливостей тощо.
● Допоможіть і батькам, і дитині усвідомити, що дошкільний заклад і школа є ланками однієї єдиної системи освіти, а все те, що чекає дитину у школі, є продовженням того, що опанувала вона раніше.
● Запам'ятайте, що педагогічними умовами виховання базових якостей є:
  • урізноманітнення форм організації освітнього процесу;
  • надання пріоритету інтерактивним методам навчання і виховання;
  • забезпечення суб'єкт- суб'єктної взаємодії педагога і дітей;
  • блочно-тематичний підхід до планування освітнього процесу на засадах
  • інтеграції.

● В організації освітнього процесу якнайповніше використовуйте гру як повноцінний ефективний метод розвитку дітей, що несе в собі значний психотерапевтичний ефект формування у дітей старшого дошкільного віку такі особистісні риси як самостійність, відповідальність, працьовитість.
● Пам'ятайте, інтегроване навчання забезпечує формування у дітей цілісної картини світу, здатності сприймати предмети і явища різнобічно, системно, емоційно, сприяє поглибленню та розширенню знань, діапазону їх практичного застосування.
● Забезпечуйте орієнтацію дитини на рефлексію, самоаналіз, вироблення власних критеріїв оцінок, допомагайте дітям у накопиченні досвіду успішної діяльності як визначального мотиву саморозвитку і самовдосконалення.
● Виробляйте нові підходи до забезпечення наступності, передбачайте єдність методології розуміння і збереження цінностей дитинства, гуманізації навчання.
● Не забувайте, що особливо важливою для майбутніх учнів є фігура першого вчителя, якого вони сприймають як надзвичайну людину, яка розуміє дітей, виявляє душевну турботу про них, зацікавленість у їхніх успіхах, створює оптимістичний настрій, дружелюбну та доброзичливу атмосферу.
● Завжди пам’ятайте слова Ш.О. Амонашвілі: «Діти прагнуть до шкільного життя  зовсім не для того, щоб продовжити там свої ігри, а для того, щоб утвердитися у своєму дорослішанні».




Немає коментарів: